Provincie Zuid-Holland

Persbericht

27-02-2003
N210 op korte termijn veiliger

De provinciale weg N210, tussen Krimpen aan den IJssel en Bergambacht wordt op korte termijn veiliger gemaakt. Dat heeft gedeputeerde Rinus Houtman meegedeeld aan de colleges van Nederlek en Krimpen aan den IJssel. Beide colleges boden gedeputeerde Houtman een rapport aan met ideeën over verbetering van de verkeersveiligheid op deze weg. "Zodra de weersomstandigheden het toelaten gaan we aan de slag", aldus Houtman. Dan wordt de weg voorzien van ribbel-markering, zowel op de as als aan de kanten. Ook worden er glasbolreflectoren en zogenaamde starschilden aangebracht in de buitenbochten. Ze verbeteren de zichtbaarheid van het verloop van de weg, met name bij duisternis en onder slechte weersomstandigheden.

In het kader van het project "verbetering N 210" is de weg in 2000 opnieuw geasfalteerd en is een rotonde aangelegd ter hoogte van de aansluiting met de Boezemweg naar Lekkerkerk.

De ernstige ongevallen die zich in de afgelopen maanden hebben voorgedaan geven echter aanleiding om op korte termijn maatregelen te treffen die de verkeersveiligheid verder kunnen verbeteren. De gemeentebesturen van Nederlek en Krimpen aan den IJssel hebben een onafhankelijk bureau ook gevraagd om ideeën aan te leveren ter verhoging van de veiligheid van de weggebruikers. Het resultaat hiervan is gisteren, 26 februari, aan de gedeputeerde aangeboden. Deze kon zich vinden in het overgrote deel van de aanbevelingen. "Ik zie het als een soort second opinion. Als ik dit naast onze plannen leg, komt het voor 95% overeen." Op enkele onderdelen is een beter resultaat te bereiken tegen dezelfde kosten. "En dat nemen we natuurlijk direct over.", aldus Houtman. Toch worden niet alle onderdelen direct uitgevoerd. Met name het verharden van de bermen kan door de zachte ondergrond niet direct plaatsvinden. Wel start de provincie een onderzoek om te kijken in hoeverre de berm tegen redelijk beperkte kosten toch verhard en mogelijk verbreed kan worden. Er worden namelijk plannen ontwikkeld voor de aanleg van een nieuw tracé N 210, binnen 10 jaar. De investeringen moeten dus over een betrekkelijk korte periode afgeschreven worden. "En dan kun je je budget wellicht beter aan andere wegen besteden. Want daar willen we het ook veiliger", zo verwoordt Houtman het dilemma.