Provincie Zuid-Holland
Persbericht
27-02-2003
N210 op korte termijn veiliger
De provinciale weg N210, tussen Krimpen aan den IJssel en Bergambacht
wordt op korte termijn veiliger gemaakt. Dat heeft gedeputeerde Rinus
Houtman meegedeeld aan de colleges van Nederlek en Krimpen aan den
IJssel. Beide colleges boden gedeputeerde Houtman een rapport aan met
ideeën over verbetering van de verkeersveiligheid op deze weg. "Zodra
de weersomstandigheden het toelaten gaan we aan de slag", aldus
Houtman. Dan wordt de weg voorzien van ribbel-markering, zowel op de
as als aan de kanten. Ook worden er glasbolreflectoren en zogenaamde
starschilden aangebracht in de buitenbochten. Ze verbeteren de
zichtbaarheid van het verloop van de weg, met name bij duisternis en
onder slechte weersomstandigheden.
In het kader van het project "verbetering N 210" is de weg in 2000
opnieuw geasfalteerd en is een rotonde aangelegd ter hoogte van de
aansluiting met de Boezemweg naar Lekkerkerk.
De ernstige ongevallen die zich in de afgelopen maanden hebben
voorgedaan geven echter aanleiding om op korte termijn maatregelen te
treffen die de verkeersveiligheid verder kunnen verbeteren. De
gemeentebesturen van Nederlek en Krimpen aan den IJssel hebben een
onafhankelijk bureau ook gevraagd om ideeën aan te leveren ter
verhoging van de veiligheid van de weggebruikers. Het resultaat
hiervan is gisteren, 26 februari, aan de gedeputeerde aangeboden. Deze
kon zich vinden in het overgrote deel van de aanbevelingen. "Ik zie
het als een soort second opinion. Als ik dit naast onze plannen leg,
komt het voor 95% overeen." Op enkele onderdelen is een beter
resultaat te bereiken tegen dezelfde kosten. "En dat nemen we
natuurlijk direct over.", aldus Houtman. Toch worden niet alle
onderdelen direct uitgevoerd. Met name het verharden van de bermen kan
door de zachte ondergrond niet direct plaatsvinden. Wel start de
provincie een onderzoek om te kijken in hoeverre de berm tegen
redelijk beperkte kosten toch verhard en mogelijk verbreed kan worden.
Er worden namelijk plannen ontwikkeld voor de aanleg van een nieuw
tracé N 210, binnen 10 jaar. De investeringen moeten dus over een
betrekkelijk korte periode afgeschreven worden. "En dan kun je je
budget wellicht beter aan andere wegen besteden. Want daar willen we
het ook veiliger", zo verwoordt Houtman het dilemma.