Gemeente Den Helder
26-02-2003
Raadsgriffie van start
Op 1 februari is de raadsgriffie aan de slag gegaan. De raadsgriffie
ondersteunt de raadsleden bij hun werk en bij de raads- en
commissievergaderingen. Vorig jaar is het duale stelsel in werking
getreden. Hierbij zijn de werkzaamheden van de Gemeenteraad en het
college van burgemeester en wethouders gescheiden. De gemeenteraad
bepaalt wat de grote lijnen zijn voor het beleid van onze gemeente.
Het college werkt dit beleid uit en voert het ook uit. De gemeenteraad
controleert vervolgens weer of het college zijn werk wel goed doet.
Nieuw in het duale stelsel is de raadsgriffier. Die is de schakel
tussen de gemeenteraad en het college en ondersteunt, zoals gezegd, de
raadsleden.
Wat kan de raadsgriffie voor u betekenen?
De raadsgriffie kan ook voor u van belang zijn. Als u bijvoorbeeld
wilt inspreken in een commissie- of raadsvergadering, kunt u dit via
de raadsgriffie doorgeven. Dit moet u wel 24 uur voor de vergadering
doen. Bovendien moet het gaan over iets dat op de agenda van de
vergadering staat.
Iets anders is, is dat raadsleden vaak worden uitgenodigd voor
bijeenkomsten door instellingen en organisaties. Het gebeurt wel eens
dat er meerdere bijeenkomsten op hetzelfde moment gehouden worden
waarvoor raadsleden worden uitgenodigd. Om dit nu te voorkomen kunt u,
voordat u uitnodigingen verstuurd, beter eerst contact opnemen met de
raadsgriffie.
Wie zijn de raadsgriffie?
De raadsgriffie bestaat bij ons uit vier personen. Willem van der
Paard is de griffier (tel. 671804), de commissiegriffiers zijn Frans
Hoogervorst en Frank Blok (tel. 671805) en Ineke Cruijff is
griffiemedewerkster (tel. 671806). De raadsgriffie is te vinden op de
tweede verdieping in het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20. Wilt u
meer informatie of heeft u vragen, dan kunt u mailen naar
griffie@denhelder.nl.