Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Inspectie Werk en Inkomen

Afdeling Communicatie

Persbericht Postbus 100 2700 AC Zoetermeer Bredewater 12 Ons kenmerk 2002/4044 2715 CA Zoetermeer Datum <...> Telefoon (079) 329 17 63 Fax (079) 329 16 06 www.iwiweb.nl

Embargo tot moment van aanbieden aan Eerste en Tweede Kamer

Reïntegratieactiviteiten door sociale werkvoorziening gaan niet ten koste van publie- ke taak

Er zijn geen aanwijzingen dat commerciële reïntegratieactiviteiten die sociale werk- voorzieningsbedrijven ontplooien, ten koste gaan van hun publieke taak om de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit te voeren. Sociale werkvoorzieningsbedrijven kunnen cliënten als onderdeel van een reïntegratietraject binnen hun organisatie een leer- en werkplek aanbieden. Het is aannemelijk dat de verdere ontwikkeling van de sociale werkvoorzieningsbedrijven in de richting van 'leer-werk-bedrijven' ook voor de primaire doelgroep gunstige effecten heeft. De primaire doelgroep bestaat uit per- sonen die vanwege lichamelijke, psychische of verstandelijke beperkingen niet in staat zijn om te functioneren in een gewone baan, gunstige effecten heeft. Dit zegt de Inspectie Werk en Inkomen in het vandaag gepubliceerde rapport Toetreding van sociale werkvoorzieningsbedrijven tot de reïntegratiemarkt.

De sociale werkvoorzieningsbedrijven hebben concurrentievoordelen boven andere aan- bieders van reïntegratietrajecten aangezien zij over jarenlange expertise en mogelijkheden beschikken die reïntegratiebedrijven niet hebben. Zo beschikken sociale werkvoorzie- ningsbedrijven over meer mogelijkheden om hun cliënten te testen en om ze binnen het bedrijf een leer- en werkplek aan te bieden. Ook hebben de sociale werkvoorzieningsbe- drijven goede lokale netwerken met het midden- en kleinbedrijf voor werkplekken. Er is geen aanleiding om te spreken van marktverstoring, aangezien het marktaandeel van de onderzochte organisaties betrekkelijk klein is en hun prijzen in de pas lopen met de gang- bare marktprijzen. De overheid stelt sinds de invoering van de Wet Structuur uitvoering werk en inkomen strengere voorwaarden waaraan organisaties die op de reïntegratiemarkt opereren, moeten voldoen. Aan deze condities wordt door de onderzochte organisaties nog niet voldaan. De bij de onderzochte organisaties aangetroffen situatie van onduidelijke scheiding tussen publieke middelen en private taken is volgens de inspectie nog ver ver- wijderd van de bedoeling van de in aantocht zijnde wetgeving op dit punt.

De door het Rijk gesubsidieerde sociale werkvoorziening is geregeld in de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en wordt uitgevoerd door de gemeenten. De meeste gemeenten werken daarbij samen met andere gemeenten in hun regio. De helft van de circa honderd sociale werkvoorzieningsbedrijven biedt zich ook aan als reïntegratiebedrijf. In 2002 voe- ren zij ongeveer 4100 reïntegratietrajecten uit, waarvan elfhonderd in opdracht van het De Inspectie Werk en Inkomen houdt toezicht op de uitvoering van de sociale zekerheid en is een organisatie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.



Ons kenmerk 2002/4044
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen. Het onderzoek van de inspectie, in de vorm van documentenstudie en interviews, is uitgevoerd bij tien gemeenten.

Voor een toelichting kunt u contact opnemen met Linda Hulshof (tel. 079 - 329 18 08 of 06
- 204 104 31) of Geeske Wildeman (tel. 079 ­ 329 18 93 of 06 ­ 109 171 34). Het rapport 'Toetreding van sociale werkvoorzieningsbedrijven tot de reïntegratiemarkt' kunt u opvra- gen bij de afdeling Communicatie, tel. 079 - 329 17 63 of e-mail communica- tie@iwiweb.nl.

2/2