Gemeente Tilburg
24-2-2003
Startschot ontwikkeling ondernemersloket
Met het vaststellen van een plan van aanpak heeft het college maandag
het startschot gegeven voor het ontwikkelen van een centraal
aanspreekpunt voor ondernemers. Bedrijven uit de regio Tilburg,
starters en bedrijven van buiten die interesse hebben in Tilburg
kunnen hier straks terecht met hun vragen. Snelheid, duidelijkheid,
maatwerk en een pro-actieve benadering (waarbij aanvullende of
onderliggende vragen worden meegenomen) zijn woorden die hoog op het
wensenlijstje van ondernemers prijken als het gaat om zaken doen met
de gemeente. Een betere afstemming en informatie uitwisseling tussen
de verschillende gemeentelijke afdelingen moeten deze wensen
werkelijkheid maken.
Eerder al bleek uit de Quick Scan Zakelijke Dienstverlening dat met
name voor het aantrekken van nieuwe bedrijven een centraal
aanspreekpunt binnen de gemeente onontbeerlijk is. Dit werd nog eens
onderstreept door een onderzoek met mystery visitors die zich
voordeden als potentiële vestigers, dat in opdracht van Tilburgs
Dienstverleners Initiatief (TDI) is uitgevoerd. Hierin bleek dat
geïnteresseerde bedrijven vaak al in de oriëntatiefase (bij wie moet
ik zijn?) vastlopen. Deze zelfde fase kan ook voor de doelgroep
startende ondernemingen een struikelblok vormen. Het gevestigde
bedrijfsleven is in meerderheid zeer tevreden over het
accountmanagement (het huidige aanspreekpunt). Vanuit dit
aanspreekpunt is het echter zeer moeilijk alle sectoren en branches in
gelijke mate te bedienen. Zonder gids blijkt het minder gemakkelijk de
weg te vinden in de gemeentelijke organisatie.
Met het ondernemersloket kiest de gemeente voor een vraaggerichte
invulling van haar informatievoorziening en dienstverlening aan
ondernemingen. Dit vraagt binnen de gemeentelijke organisatie om
pittige veranderingen. Draagvlak zowel vanuit het bedrijfsleven als
binnen de gemeentelijke organisatie is dan ook van groot belang voor
het welslagen van het project. De eerste stap op weg naar het
ondernemersloket bestaat daarom uit een bijeenkomst met
vertegenwoordigers van bedrijvenkoepels die hier hun visie op dit
loket weer zullen geven. Ook in de verdere ontwikkeling van het
ondernemersloket zullen Tilburgse bedrijven en organisaties regelmatig
worden gevraagd mee te denken. De volledige ontwikkeling en
implementatie van het loket zal naar schatting een klein jaar in
beslag nemen.
Binnen twee maanden is er alvast een centraal telefoonnummer
beschikbaar voor bedrijven. Rondom dit nummer zal nog uitgebreide
communicatie richting bedrijven plaatsvinden.