Nederlandse Vereniging van journalisten

27/2/2003 NVJ

NVJ: Bedrijfsfonds kan uitgevers helpen

In het gesprek tussen bestuursvoorzitter Jan Houwert van Wegener en de NVJ over de impasse in de onderhandelingen over het sociaal plan heeft algemeen secretaris Hans Verploeg van de NVJ ook drie andere, meer bedrijfstak gerichte onderwerpen aangesneden:
1. Wegener dient in de visie van de NVJ de reorganisaties bij de kranten ook aan te grijpen om bij het Bedrijfsfonds voor de Pers budgetten aan te vragen voor innovatieprojecten bij de kranten. Bij het Fonds liggen gelden al jaren braak. Het fonds wordt door uitgever zo weinig bezocht dat de mogelijke bijstorting uit de Stergelden al jarenlang achterwege kan blijven.
2. Wegener en andere dagbladuitgevers dienen via hun organisatie NDP samen met de NVJ de politiek te wijzen op de noodzaak om de nog in de wet bestaande advertentiecompensatieregeling voor dagbladen nieuw leven in te blazen. Met een aanpassing op de acute situatie kan deze maatregel, die sinds een aantal jaren bevroren is, weer worden gebruikt om de kranten als cultuurdragers door de ergste nood heen te helpen. De noodzakelijke aanpassingen op veranderend lees- en mediaconsumptiegedrag bij dagbladen vragen tijd. Voorkomen moet worden dat dagbladen onder druk van de economische omstandigheden definitief hun functie in de regio's, stad en dorp verliezen.
3. De NVJ is voorts van mening dat haar eerdere voorstel voor herinvoering van het btw 0-tarief voor kranten alsmede een verlaging van het btw-tarief voor advertenties in kranten door de bedrijfstak met meer verve onder de aandacht van de politiek en publiek dienen te worden gebracht.

De NVJ bepleit met de bovenstaande voorstellen geen structurele staatssteun voor dagbladen. Wel vraagt de vereniging om aandacht van de overheid voor het gevaar van de aanhoudende advertentieval bij de dagbladen voor de onafhankelijke informatievoorziening. Vanzelfsprekend zijn er andere informatiekanalen als radio, televisie en deels internet maar er kan nooit sprake zijn van volledige vervanging van de rol van kranten in de huidige democratische samenleving.