Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Consumentenorganisaties constateren: de komende jaren geen verbetering
voor treinreizigers
De consumentenorganisaties in het LOCOV zijn teleurgesteld over de
plannen van de NS voor de dienstregeling van 2004. Over twee nieuwe
verbindingen, de Hemboog en de Gooiboog, gaan maar weinig treinen
rijden. Per saldo gaat de treinreiziger er in de komende jaren amper
op vooruit, zo blijkt uit de reactie van de NS op het advies dat de
consumentenorganisaties over de dienstregelingsvoorstellen hadden
uitgebracht. Er blijken twee belangrijke belemmeringen te zijn om meer
treinen te laten rijden: het tekort aan ruimte op het spoor en het
gebrek aan ambitie bij de NS om treindiensten aan te bieden die men
onrendabel acht. De Consumentenbond, Ouderenbonden CSO, Chronisch
zieken en Gehandicaptenraad, Fietsersbond, ANWB en Reizigersvereniging
ROVER maken zich hier grote zorgen over. Door de groeiende
mobiliteitsproblemen zal de behoefte aan méér en beter treinvervoer de
komende jaren immers alleen maar toenemen. Ook vinden de
consumentenorganisaties dat de zo dringend gewenste ontsluiting van
VINEX-locaties onvoldoende van de grond komt.
Uiteraard vallen er ook positieve zaken te constateren. Volgens de
voorstellen van de NS zullen in 2004 ongeveer 3 procent meer
treinkilometers worden aangeboden. Delft wordt weer bediend door
Intercitytreinen, en Rotterdam Blaak weer door sneltreinen. Er komen
meer snelle verbindingen tussen Schagen, Alkmaar en Amsterdam. Maar
dat alles is te weinig om aan de grote vraag van reizigers om meer
treinen te voldoen. Op verschillende plaatsen in het net blijven
frequenties te laag, en wordt niets gedaan aan de slechte overstappen.
De stations Castricum en Heiloo zien de bediening er op achteruit
gaan, en tussen Schiphol en Den Haag, en tussen Utrecht en Eindhoven
zouden meer treinen moeten worden ingelegd ter ontlasting van de nu
overvolle treinen.
De NS constateert dat de infrastructuur beperkingen oplegt bij het
realiseren van de noodzakelijke groei. Aan de andere kant wordt nieuw
aangelegde infrastructuur nauwelijks benut: de nieuwe Hemboog (van
Zaandam naar Schiphol) en Gooiboog (van Almere naar Naarden-Bussum)
worden beide slechts een keer per uur bereden; alleen op de Gooiboog
zullen in de spits enkele extra treinen worden ingezet.
Het is op zich een goede zaak dat het Vinex-station Utrecht Terwijde wordt bediend, maar feitelijk is hier sprake van een nooddienstregeling, die maar weinig vervoersmogelijkheden biedt en die tot grote kwetsbaarheid van de treindienst tussen Utrecht en Gouda leidt. Dit valt toe te schrijven aan het ontbreken van voldoende mogelijkheden om treinen elkaar onderweg te laten inhalen. Overbelaste sporen tussen Tilburg en Breda zijn er de oorzaak van dat de bediening van het nieuwe station Tilburg Reeshof nog steeds onzeker is. Het in 2004 nog niet bedienen van de haltes Leidschenveen, Ypenburg en Helmond Brandevoort vinden de consumentenorganisaties teleurstellend omdat daar al veel mensen wonen en het spoor aanwezig is.
Amersfoort, 27 februari 2003
---