Gemeente Capelle a/d IJssel
Nieuwe regels toewijzing woningen - strengere eisen
urgentieverklaring
Vanaf 1 maart gelden in Capelle aan den IJssel nieuwe regels voor
de toewijzing van woonruimte en de verlening van
urgentieverklaringen. De nieuwe regels gelden niet alleen in deze
gemeente, maar zijn van toepassing in het hele gebied van de
stadsregio Rotterdam.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
- een gunstiger huurprijsgrens voor woningzoekenden;
- de invoering van een nieuw regionaal urgentiesysteem;
- de invoering van een legesbedrag van 45 in alle regiogemeenten
voor het aanvragen van een urgentieverklaring.
De nieuwe regels zijn gebaseerd op de regionale afspraken die door
het bestuur van de Stadsregio Rotterdam zijn vastgesteld. De
gedachte achter regionale samenwerking op het gebied van
huisvesting is: gezamenlijk de lusten en lasten delen. Daar het
aanbod van goedkope woningen nu eenmaal kleiner is dan de vraag
zijn er regels opgesteld die zorgen voor een rechtvaardige
verdeling van de beschikbare woningen.
In Capelle aan den IJssel heeft de gemeente over de toewijzing van
woningen afspraken gemaakt met Stichting Woningpartners, die in
Capelle aan den IJssel circa 11.000 huurwoningen heeft. Alle
woningen van Stichting Woningpartners worden aangeboden via de
Woonkrant en via Woonnet Rijnmond.
Een urgentieverklaring wordt alleen verstrekt in noodsituaties. Dus
wanneer het de betrokkene niet is gelukt om door eigen inspanningen
via de reguliere mogelijkheden en binnen een redelijke termijn een
andere woning te vinden. Als blijkt dat de ontstane situatie door
eigen toedoen is ontstaan, zal in het algemeen geen urgentie worden
toegekend. Vanaf 1 maart 2003 zijn de eisen waaraan men moet
voldoen om urgent te zijn, verscherpt. Zo gelden bijvoorbeeld
ruimtegebrek, inwoning en echtscheiding niet langer als grond om
urgentie te krijgen. De verscherping is nodig om ervoor te zorgen
dat de urgentieregeling ten goede komt aan die mensen die er recht
op hebben. In de nieuwe situatie wordt de urgente woningzoekende
uitgesloten van bepaalde veelgewenste woningtypen zoals
eengezinswoningen of benedenwoningen.
Samengevat gelden de volgende gronden voor de aanvraag van een
urgentieverklaring:
- medische indicatie;
- onbewoonbare woonruimte;
- te hoge woonlasten;
- geweld of bedreiging;
- afhankelijkheid van instelling of persoon;
- doorstroming uit opvanginstelling (vrouwenopvang,
schippersinternaten en woontrainingscentra);
- resocialisatie.
Per urgentiegrond zijn een aantal voorwaarden omschreven. Een
woningzoekende komt voor een urgentieverklaring in aanmerking
indien hij of zij aan alle voorwaarden voldoet die bij één van
urgentiegronden worden genoemd.
Voor iedere urgentieaanvraag wordt 45,- in rekening gebracht.
Alleen als de urgentie wordt toegekend krijgt de aanvrager dit
bedrag terug. Voor een medische keuring brengt de gemeente 34,- in
rekening als bijdrage in de hoge kosten. Dit bedrag krijgt de
aanvrager niet terug.
Indien u hierover meer wilt weten, kunt u tussen 9:00 12:00 uur
bellen naar de afdeling woonruimtezaken om een afspraak te maken
voor het aanvragen van een urgentieverklaring: 010-2848761. Voor
het indienen van een aanvraag in het kader van de vangnetregeling
kunt u van dinsdag tot en met vrijdag bellen naar: 010-2848861. Ook
kunt ook meer informatie krijgen bij het Informatiecentrum in de
hal van het gemeentehuis aan de rivierenweg 111.