Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Persbericht 03/025
Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid Directie
Communicatie
27 februari 2003
Nr. 03/025
Negentig procent Nederlanders wil thuis gelijkwaardige taakverdeling
mannen en vrouwen
Negentig procent van de mensen vindt het belangrijk dat de taken in
gezin en huishouden gelijkwaardig zijn verdeeld tussen mannen en
vrouwen. Toch doen mannen nog steeds vooral kleine huishoudelijke
klussen, terwijl vrouwen de zorg voor de kinderen en het huishouden
hebben. Mensen maken vaak wel afspraken over een gelijkwaardiger
taakverdeling, maar ze komen die bijna nooit na. Het is daarom hoog
tijd dat mannen en vrouwen echt met elkaar in gesprek komen over hun
rolverdeling thuis.
Dit zei demissionair staatssecretaris Phoa van Emancipatie en
Familiezaken bij de start van het project `Mannen in de Hoofdrol',
bestaande uit de voorlichtingscampagne `Wie doet nu wat.nl' en het
onderzoek `Werkende vaders, Zorgende mannen'. De gegevens zijn
afkomstig van een zogeheten `nulmeting' die na afloop van de campagne
kan worden gebruikt om na te gaan wat het effect ervan is geweest.
Uit de `nulmeting' blijkt verder dat 72 procent van de werkende
vrouwen meer huishoudelijke taken verricht dan hun werkende partner.
Van de vrouwelijke kostwinners doet 69 procent naast de betaalde baan
ook nog eens het meeste werk in gezin en huishouden. Toch zegt bijna
driekwart van de ondervraagde mannen dat de zorg voor gezin en
huishouden door mannen best wat meer mag worden gestimuleerd. Hiermee
is 83 procent van de vrouwen het eens. Mannen zouden vooral meer tijd
willen besteden aan hun kinderen.
`Mannen in de Hoofdrol' is bedoeld om mannen en vrouwen over hun
taakverdeling thuis te laten nadenken en nieuwe afspraken te laten
maken waarop ze elkaar kunnen aanspreken.
Het motto van de voorlichtingscampagne is `Wie doet thuis nou wat, heb
je het daar al over gehad?' De campagne bestaat uit onder meer radio-
en televisiespots, freecards, advertenties, debatten en een
internetsite. De eerste uitzending van de televisiespots is op 3 maart
aanstaande. De radiospots volgen vanaf 21 april 2003. Advertenties en
freecards verschijnen vanaf mei 2003.
De belangrijkste doelgroep van de voorlichtingscampagne `Wie doet nu
wat.nl' wordt gevormd door mannen en vrouwen die hun school of studie
hebben afgerond en bezig zijn hun leven vorm te geven. Verder is de
campagne gericht op specifieke doelgroepen zoals scholieren,
topmanagers, sportorganisaties, allochtone Nederlanders, werkgevers-
en werknemersorganisaties. Deze worden onder meer bereikt via twee
partners in de campagne, Centrum voor Innovatie van Opleidingen
(CINOP) en het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn (NIZW). CINOP
en NIZW zullen zich met onder meer folders speciaal tot deze
doelgroepen richten. De multimediale campagne gaat anderhalf jaar
duren.
In samenwerking met het Verwey-Jonker Instituut wordt het Europese
onderzoek `Werkende vaders, Zorgende mannen' uitgevoerd. Het is de
bedoeling vernieuwende initiatieven voor de verdeling van taken tussen
partners op te sporen en deze onder een breed publiek bekend te maken.
Zo kan iedereen hiermee zijn voordeel doen. In het onderzoek wordt een
vergelijking gemaakt tussen landen in Noord-, Midden- en Zuid-Europa.
In het najaar van 2004 wordt een Europese conferentie over dit
onderwerp georganiseerd.
Tot slot zal met partnerprojecten in Duitsland, Frankrijk, Italië,
Portugal en Spanje ook daar de discussie over de taakverdeling thuis
worden aangezwengeld.
Informatie over `Mannen in de Hoofdrol' is te vinden op de
internetsite www.wiedoetnuwat.nl
Voor het gehele project `Mannen in de Hoofdrol' is tien miljoen euro
beschikbaar, waarvan de helft afkomstig is van het EQUAL-programma van
het Europees Sociaal Fonds.
2003