Ingezonden persbericht


De onverwachte ontmoeting

Op 27 februari vindt de InnoPlaza plaats in Congreshotel 'De Werelt' in Lunteren. InnoPlaza is een dag over innovaties en biedt ruimte voor onverwachte ontmoetingen tussen de thema's Vernieuwing van de veehouderij, Streekproducten en BoerenEnergie.

Oplossing voor duurzame varkenshouderij gevonden

In een Doetank hebben enkele varkenshouders in samenwerking met andere partijen een weg gevonden naar een oplossing voor duurzame en diervriendelijke productie van varkensvlees. De oplossing bestaat uit een nieuwe technologie voor het houden van varkens en de inbedding daarvan in zowel de keten als de regio. De belangrijkste kenmerken van het nieuwe systeem zijn: de varkens leven in familieverband, geen gesleep met varkens, gesloten streekgebonden kringloopsysteem, volledige traceerbaarheid van de herkomst van vlees, varkens en voer, regierol voor de varkenshouders. Op de InnoPlaza vertelt Henk de Lange er meer over in een workshop voor het thema Vernieuwing van de veehouderij.

Rapport 'Wending naar duurzaamheid' uit

Het rapport 'Wending naar duurzaamheid' is uit. Het geeft een verslag van de projecten die uitgevoerd zijn in het kader van het Programma Nieuwe Veehouderijsystemen. Doel van het programma was de overgang naar een maatschappelijk gewenste veehouderij te bewerkstellingen. Het programma inspireerde het agrarisch bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties om zelf met ideeën en initiatieven te komen. Dat leverde o.a. nieuwe stalontwerpen, samenwerkingsverbanden, en vervolginitiatieven op. Het rapport geeft hiervan een handzaam en helder overzicht. Wageningen - UR speelde de rol van katalysator in het programma. Op de InnoPlaza komen deze projecten in diverse workshops aan de orde.

Nieuw promotieconcept voor streekproducten

Doe de Streekproef, zo heet het nieuwe promotieconcept voor streekproducten dat SPN onlangs ontwikkeld heeft. Doel van het concept is het vergroten van de bekendheid van streekproducten onder consumenten en het bevorderen van de afzet en marktkansen van streekproducten. Doe de Streekproef wil dit bereiken door een promotiecampagne onder consumenten op te starten. De promotiecampagne gaat samen met proeverijen om consumenten daadwerkelijk kennis te laten maken met streekproducten. Voor producenten van streekproducten worden binnen het concept activiteiten opgezet om hun marktpositie te verbeteren en netwerken te ontwikkelen met ketenpartijen en branche-organisaties. Op de InnoPlaza kunt u bij SPN terecht voor meer informatie.

Nadelen windmolens opgelost

De meest voorkomende en meest kosteneffectieve wijze van duurzame energieopwekking in Nederland is windenergie. Aan windmolens kleven echter nadelen: ze vergen veel ruimte en moeten in verband met veiligheid, geluidsproductie en visuele hinder op ruime afstand van gebouwen geplaatst worden. Momenteel wordt hard gewerkt aan de bouw van een prototype windturbine op ware grootte die deze nadelen oplost. Door het speciale ontwerp produceert de turbine nagenoeg geen geluid en is er geen slagschaduw. Bovendien is de windturbine geschikt voor plaatsing in een bebouwde omgeving. De verwachting is dat de windturbine binnenkort op het proefveld van de TU-Delft gaat draaien. Dick Sidler vertelt u er meer over op de InnoPlaza in zijn workshop voor het thema BoerenEnergie.

Meer informatie: www.innoplaza.nl. InnoPlaza 2003 is een initiatief van Innovatiesteunpunt Wageningen. Partners zijn ID-Lelystad, Praktijkonderzoek Veehouderij, GLTO Projecten en Stichting Streekeigen Producten Nederland. Noot voor de pers: indien u de InnoPlaza 2003 wilt bijwonen, wilt u zich dan opgeven voor 20 februari via e-mail: p.g.m.hubens@isw.agro.nl of telefoon (0317 479740)? U kunt een gratis perskaart ontvangen.

---- --