LEI
persbericht / nr. 1723
26-februari-2003
Maatschappelijk verantwoord ondernemen in de agrofoodketen:
kennisleemtes in kaart gebracht
Het Ministerie van LNV wil het maatschappelijk verantwoord ondernemen
van bedrijven in de agrofoodketen stimuleren en faciliteren met het
oog op duurzaamheid en concurrentiekracht. Dit past binnen het
kabinetsbeleid. Om tot een goede taakinvulling te komen, heeft het
ministerie de beschikbare kennis en kennisleemtes in kaart laten
brengen. Uit een onderzoek van het LEI en het PPO (Praktijkonderzoek
Plant en Omgeving) blijkt dat de kennisleemtes vooral betrekking
hebben op milieuvraagstukken, voedselveiligheid, transparantie van het
productieproces, doelmatigheid van de keten en de rolverdeling tussen
overheid, bedrijfsleven en consumentenorganisaties.
Het beleid van het ministerie voor de komende jaren is om zoveel
mogelijk agrofoodbedrijven te stimuleren tot maatschappelijk
verantwoord ondernemen (MVO) en hen daarvoor de nodige faciliteiten te
bieden; het wil de transparantie van het ondernemingsgedrag op dit
punt bevorderen, duurzame productiemethoden nationaal en
internationaal stimuleren, en zelf in zijn bedrijfsvoering het goede
voorbeeld geven.
De onderzoekers hebben geïnventariseerd rond welke vragen inzake MVO
de meeste behoefte bestaat aan aanvullende kennis. Daaruit komen voor
een aantal belangrijke beleidsopgaven de volgende punten naar voren:
* transitie: de problemen van midden- en kleinbedrijf om MVO in te
voeren en de vraag hoe de voortgang daarvan kan worden gevolgd;
* concurrentiepositie: het verbeteren van de transparantie, het
integraal ketenbeheer, en de informatie aan en communicatie met de
consument;
* duurzaamheid: wat zijn duurzame productiesystemen en welke rol
speelt duurzaamheid in het landenbeleid van de overheid;
* plattelandsontwikkeling: landschappelijke gevolgen van duurzame
landbouw en waterbeheer;
* internationale milieudoelen: de bijdrage die het strategisch
management van bedrijven hieraan kan leveren.
Tevens is het van belang een conceptueel kader rond MVO te ontwikkelen. In een eerdere publicatie van het LEI (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in de Agrofoodketen) is daaraan al een bijdrage geleverd. Dat rapport bepleit onder meer een stimulerende rol voor de overheid, die daarvoor meer aansluiting zou moeten zoeken bij de motieven van waaruit bedrijven zich inzetten voor MVO. Dat kan bijvoorbeeld door meer accent te leggen op het signaleren en verspreiden van best practices van bedrijfsvoeringen waarin MVO is geïntegreerd, en door minder accent te leggen op de scores van bedrijven op afzonderlijke indicatoren. Het is belangrijk dat de overheidsactiviteiten het zelforganiserend vermogen van de sector bevorderen en de aandacht voor de individuele verantwoordelijkheid van de ondernemingen versterken. Door haar inbreng in de discussie of door wetgeving kan de overheid de kwaliteit verbeteren van de processen die bijdragen aan een verantwoord maatschappelijk ondernemen. Het gaat daarbij niet om het voorschrijven van inhoudelijke regels voor ondernemersgedrag, maar bijvoorbeeld om het bevorderen van transparantie rond wat bedrijven zelf pretenderen en daadwerkelijk doen, en om de versterking van de verantwoordingsplicht van bedrijven naar hun medewerkers en andere belanghebbenden.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in de Agrofood Keten, in het
bijzonder in de zuivelsector. Rapport 2.02.15
---