CAMPINA
http://www.campina.nl

PERSBERICHT

Vifit bereikt met nieuwe smaak jong en oud ter preventie van botontkalking

Woerden, 25 februari 2003 - Vifit, het merk voor extra-gezonde zuivelproducten van Campina, kondigt een nieuwe smaakvariant aan van het product Calcimel: perzik / abrikoos. Vifit Calcimel is een yoghurtdrink met extra calcium ter voorkoming van botontkalking, wat kan leiden tot osteoporose. Voldoende beweging en gezonde voeding spelen een rol in het voorkomen van botontkalking. De nieuwe smaakvariant vervangt Calcimel limoen / rode grapefruit.

'Met deze smaak die makkelijk wordt geaccepteerd, kunnen we een nog bredere doelgroep bereiken.' aldus Ellen de Boer, marketing manager Vifit. Aan Vifit Calcimel is extra calcium toegevoegd. Dit is van belang voor sterke botten.

In Nederland wordt het aantal mensen met osteoporose, ofwel een te lage botmineraaldichtheid, geschat op meer dan 800.000. Van de vrouwen ouder dan vijfenvijftig jaar krijgt één op de vier botontkalking. Voor 55+-mannen ligt dit aantal op één op de twaalf. In de strijd tegen osteoporose is preventie heel belangrijk.

Eén glas (200ml) Vifit Calcimel bevat vijftig procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Vifit Calcimel is een gezonde zuiveldrank op yoghurtbasis en een glas Calcimel vormt een alternatief voor drie glazen melk.

'Het lichaam kan calcium niet zelf maken. Dit mineraal wordt gehaald uit voeding. Als het lichaam via de voeding langdurig te weinig calcium binnenkrijgt, wordt de calciumvoorraad in de botten (99 procent van alle kalk in het lichaam zit in de botten) aangesproken. Dit werkt botontkalking in de hand, wat kan leiden tot osteoporose' aldus Katrien Blaauw, voedingskundige van Campina.

Vifit Calcimel is in januari 2002 in het Vifit-assortiment opgenomen. Het overkoepelende Vifit-merk biedt 'zuivel met een plus', zuivelproducten die niet alleen gezond zijn, maar ook nog lekker smaken. Gezonde voeding en bewust leven worden steeds belangrijker en komen steeds meer op de politieke en maatschappelijke agenda. Volgens onderzoek neemt ongezond gedrag, zoals te weinig beweging, ongezond eten, te veel drinken of roken, toe, vooral onder jongeren. Uiteindelijk wil Vifit stimuleren dat mensen gezonder leven via (kennis over) gezonde voeding in combinatie met beweging.

Vifit is in het najaar van 2001 geïntroduceerd. Binnen één jaar is de merkomzet van Vifit gestegen tot boven de 52 miljoen euro en daarmee is Vifit marktleider in het segment van de extra gezonde zuivel (65%). Inmiddels gebruikt één op de drie consumenten Vifit. Vifit is de motor achter de groei in de extra gezonde zuivelmarkt die een volume heeft van ruim 82 miljoen euro. Het merk neemt bijna 60% van de absolute groei voor zijn rekening.
Mede door de introductie van Calcimel heeft Vifit binnen de probiotische / functional foods segment een marktaandeel van 38% en is het verantwoordelijk voor 43% van de absolute groei. Vifit Vitamel en Calcimel zorgen samen voor dubbele groeicijfers (+13%). Vifit Calcimel groeit nog steeds en werkt marktverruimd.

Noot aan de redactie
Met respectievelijk de proposities Vitamel, Calcimel en Optimel is Vifit marktleider in het segment van extra gezonde zuivelproducten. Vifit is het merk voor extra gezonde zuivelproducten van Campina. Het biedt consumenten een breed assortiment aan zuivelproducten, die stuk voor stuk unieke gezondheidsvoordelen bieden, zoals extra weerstand, sterke botten en 0% vet. Het assortiment omvat yoghurt, yoghurtdrink en kwark. Binnen het segment yoghurt met toevoegingen is Vifit Optimel het grootste vruchtenyoghurtconcept van Nederland. Voor meer informatie: www.vifit.nl.

Voor beeldmateriaal, een informatie- en proefpakket en / of vragen kunt u contact opnemen met:

Vifit
Ellen de Boer
Marketing Manager
Tel. +31 348 429 435

26 feb 03 15:18