BOVAG
BOVAG en RAI verbijsterd over stop wegenaanleg
26 februari 2003
BOVAG en RAI hebben met verbijstering kennis genomen van het bericht
dat gelden voor de aanleg van wegen bij Rijkswaterstaat zijn bevroren.
Hoewel op dit moment volstrekt onduidelijk is wat nu precies de
gevolgen zijn, moet er in ieder geval rekening mee worden gehouden dat
bestaande projecten worden vertraagd. Daardoor zal de achterstand op
het Nederlandse wegennet alleen nog maar verder toenemen. Dit betekent
dat er zelfs nog geen begin kan worden gemaakt met het aanpakken van
het fileprobleem.
De organisaties van de autobranche zijn vooral verontwaardigd over nu
ontstane situatie omdat deze voortkomt uit verkeerde beleidskeuzes.
Jarenlang is bij de besteding van overheidsgelden voor infrastructuur
voorrang gegeven aan de hoge snelheidslijn en de Betuweroute. Aan deze
projecten zijn inmiddels miljarden besteed, naar nu blijkt ten koste
van de broodnodige investeringen in wegen en voorzieningen voor het
openbaar vervoer. De HSL brengt een kleine groep reizigers, die anders
zouden vliegen, snel naar Parijs. De Betuweroute is een spoorlijn die
door de directe belanghebbenden, de Rotterdamse havenbedrijven, zo
onbelangrijk wordt geacht dat ze er geen cent in willen investeren.
Beide projecten dragen op geen enkele manier bij tot de verbetering
van de bereikbaarheid in ons land. Die is juist gediend bij
verbetering van een aantal belangrijke wegverbindingen.
De alarmerende berichten over de ontoereikende middelen en daardoor
noodzakelijke investeringsstop voor 2003 maken nog eens duidelijk dat
het hoog tijd wordt voor een meer structurele aanpak van de
infrastructuur in Nederland, aldus BOVAG en RAI. De organisaties
wijzen daarbij op het recente advies van de Raad voor Verkeer en
Waterstaat waarin wordt voorgesteld om een mobiliteitsfonds in te
stellen waarvan de middelen geheel ter beschikking komen voor aanleg
en onderhoud van wegen en goed openbaar vervoer. In zon fonds zouden
de vele miljarden die door het wegverkeer worden opgebracht in eerste
instantie gebruikt moeten worden voor verbetering van de
bereikbaarheid over de weg.