Gemeente Stede Broec
26-2-2003
HERINDELING IN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Financiële gevolgen van een herindeling
Commissies vergaderen over rapporten gemeentelijke herindeling
De commissies Middelen (=financiën) en Regionale en algemeen bestuurlijke zaken hebben vorige week gezamenlijk vergaderd naar aanleiding van twee rapporten over een mogelijke samenvoeging van de gemeenten Venhuizen, Stede Broec en Drechterland (VSD). De opstellers van de rapporten waren aanwezig om vragen te beantwoorden.
Het eerste rapport is begin 2001 gemaakt door het bureau Cap Gemini
Ernst & Young (CGEY).
Het tweede rapport is vorige maand uitgekomen. Het is gemaakt door het
bureau Cebeon.
Doel van de vergadering: antwoord geven op vragen van onze Stede
Broecse politici over de financiële gevolgen van een eventuele fusie
van de drie gemeenten. We hebben een aantal vragen en antwoorden
hieronder voor u samengevat.
Komen de onderzoekers van Cap Gemini Ernst & Young en Cebeon tot
dezelfde conclusies?
De opdrachten voor de twee onderzoeken verschilden sterk. Het rapport
van CGEY behandelt verschillende combinaties (op dat moment werd er
nog van uitgegaan dat Enkhuizen en Andijk onderdeel van een fusie
konden zijn). De onderzoekers keken niet alleen naar financiële
gevolgen van een fusie, maar ook naar de ?cultuur? in de verschillende
gemeenten. Ze keken daarbij naar gewoontes, sfeer, de manier van doen,
van denken van de inwoners, van de gemeentebesturen en van de
ambtelijke organisaties.
Het rapport van Cebeon bevat alleen financieel-technische aspecten van
een fusie. De onderzoekers vergeleken de financiële situatie van
Venhuizen, Drechterland en Stede Broec. Zij keken uitsluitend naar de
feitelijke uitgaven in 2002 én naar de inkomsten waarop we na een
eventuele fusie kunnen rekenen.
De mensen van Cebeon en CGEY benadrukten in de vergadering dat de
rapporten zeker tot dezelfde conclusies komen waar ze dezelfde
onderwerpen behandelen.
Wordt Stede Broec financieel beter of slechter van een fusie?
Niet beter en niet slechter. Uit de onderzoeken blijkt dat de drie gemeenten in grote trekken dezelfde dingen belangrijk vinden en een vergelijkbaar uitgavenpatroon hebben. Ze zijn geen van drieën armlastig. Bovendien: als er een fusie komt, volgen daarna onmiddellijk gemeenteraadsverkiezingen. De nieuwe raad beslist vervolgens wat er met het beschikbare geld gebeurt.
Dekt de eenmalige bijdrage die een fusiegemeente van het rijk krijgt
de kosten?
* Het hangt volgens de onderzoekers af van verschillende dingen of
die bijdrage, ? 5,2 miljoen, toereikend is:
* wil je een sober of een luxueus nieuw gemeentehuis?
* is er sprake van achterstallig onderhoud in de fuserende
gemeenten?
* zijn er vacatures niet vervuld, is gewacht met de aanschaf van
dure apparatuur (automatisering) met het oog op een mogelijke
fusie?
* hoe hoog zijn de kosten voor een sociaal plan
(afvloeiingsregelingen e.d.)?
De ene gemeente komt ermee uit, de andere niet, aldus de
onderzoekers.
Ook hier geldt dat ?t gaat om politieke keuzes. De nieuwe raad in een
heringedeelde gemeente heeft daarover het laatste woord.
De voorzieningen in Stede Broec -bijvoorbeeld sportaccommodaties-
zijn goed. Kunnen we die in een VSD-gemeente op het zelfde peil
houden?
Gemeenten krijgen geld van het rijk (het Gemeentefonds). Er komt in
een VSD-gemeente nagenoeg evenveel binnen als nu in de drie gemeenten
apart (ongeveer ? 300.000 minder op een totaal van 30 miljoen euro).
Daarnaast zijn er de inkomsten uit de onroerende-zaakbelasting (OZB).
Na een eventuele herindeling hebben we samen nog steeds dezelfde
voorzieningen als de drie gemeenten nu apart hebben. Die voorzieningen
kosten straks hetzelfde als nu. Daar verandert in principe niets aan,
tenzij de politiek anders beslist.
Hoe zit het met de kosten van een nieuwe ambtelijke organisatie?
Zijn er straks minder ambtenaren of worden ?t er juist meer? Ook hier
gaat het om een politieke keuze. De raad zou bijvoorbeeld kunnen
beslissen dat de nieuwe ambtelijke organisatie niet méér mag kosten
dan de drie organisaties die er nu zijn. Bij het in elkaar schuiven
daarvan zullen er in bepaalde gevallen twee of drie mensen voor één
functie zijn. Dat kan niet; het staat vast dat er gereorganiseerd moet
worden. Wel is het een feit dat de salarissen in een grotere gemeente
wat hoger zijn.
Gaan we na een herindeling meer gemeentelijke belasting betalen dan
nu?
Van de drie mogelijke fusiepartners heeft Stede Broec het hoogste
OZB-tarief. Als de nieuwe gemeente hetzelfde beleid blijft voeren als
de huidige drie gemeenten, zouden de lasten iets lager worden. Maar
als de ?VSD-gemeenteraad? veel nieuwe wensen heeft, moet er meer geld
beschikbaar komen. Kortom: ook hier gaat het weer om politieke
beslissingen van een nieuwe raad, die na een eventuele herindeling
door de inwoners van de nieuwe gemeente wordt gekozen.
Volgende week: het voorstel aan de raad
Burgemeester en wethouders zien op grond van het Cebeonrapport geen
aanleiding om het standpunt over herindeling te herzien. Zij stellen
op 6 maart de raad voor de conclusies uit het rapport te
onderschrijven. Als de raad daarmee instemt, nemen de gemeenteraden
van Venhuizen, Drechterland en Stede Broec in april een zogenaamd
eensluidend raadsbesluit tot herindeling.
Klik hier voor het rapport Financiële effecten gemeentelijke
herindeling Stede Broec, Drechterland en Venhuizen of voor een
samenvatting van het rapport.