Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 26-02-2003 Persberichten district Rijn & Venen, 09.45 uur
Start autogordelcampagne in Woerden
Wethouder en politie controleren bestuurders
Op woensdag 5 maart 2003 om 15.00 uur vindt op de parkeerplaats bij de
Wagenstraat in Woerden de officiële start plaats van een periode van
intensieve controles op het gebruik van de autogordel. Het Bureau
Verkeer Onder Controle (BVOC) van de Politie Regio Utrecht, voert de
komende maanden de controles uit. Het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid Utrecht, de gemeente Woerden en het politiedistrict
Rijn & Venen participeren in het project.
Wethouder Van der Woude start de campagne officieel:
Naast de politiecontroles in de buurt van scholen en winkelcentra, zal
er de komende maanden ook voorlichting over de autogordel worden
gegeven. De officiële start van de campagne is daar een voorbeeld van.
De wethouder Verkeer, mevrouw Van der Woude, en het hoofd van de
Regionale Verkeersdienst, de heer Smoorenburg, delen samen met anderen
op 5 maart 2003 om 15.00 uur op de Wagenstraat folders uit aan
bestuurders. Ook zullen zij zelf de bestuurders en passagiers
controleren op het dragen van de gordel. Om 15.30 uur geven mevrouw
Van der Woude en de heer Smoorenburg in Kunstencentrum het Klooster
een korte toelichting op de campagne. De politiecontroles en de
voorlichting hebben tot doel om het draagpercentage van de autogordel
in Woerden te verhogen.
Waarom Woerden?:
In Woerden valt op het gebied van verkeersveiligheid nog winst te
behalen. Uit onderzoek blijkt dat er in Woerden in de jaren 1999 tot
en met 2001, 434 bestuurders en passagiers letsel opliepen vanwege een
verkeersongeval. Hiervan raakten 124 personen ernstig gewond. Er
vonden acht dodelijke ongevallen plaats. 66% Van de ongevallen vond
binnen de bebouwde kom plaats. Een recente meting wijst uit dat het
draagpercentage voor bestuurders in Woerden slechts 66,8% is. Dit is
lager dan het landelijke draagpercentage van 80%. Op de achterbank
draagt binnen de bebouwde kom slechts een klein deel van de passagiers
de gordel, terwijl de gordel ook daar verplicht is.
De autogordel:
De autogordel is één van de maatregelen om de verkeersveiligheid te
vergroten. Binnen de bebouwde kom gebeuren de meeste ongelukken. En
juist in die bebouwde kom vergeten veel mensen de gordel om te doen,
omdat het maar een kort stukje is. Nog verbazingwekkender is dat de
politie regelmatig kinderen `los` op de achterbank ziet zitten, zonder
gordel of goed kinderzitje. Een situatie die zowel voor de kinderen
als voor de ouders levensgevaarlijk is. Bij een noodstop met een
snelheid van nog geen 50 km/uur vliegen de kinderen over de voorbank
richting de ruit óf zelfs er doorheen. De autogordel en/of een goed
kinderbeveiligingsmiddel zijn dan ook het belangrijkste middel om
letselongevallen bij aanrijdingen of plotseling remmen te voorkomen.
De overlevingskans bij een verkeersongeval is 40% hoger door het
gebruik van de autogordel.
Werkwijze BVOC:
Het aantal verkeersongevallen op met name provinciale en gemeentelijke
wegen moet omlaag. Daarom heeft het Ministerie van Justitie extra geld
beschikbaar gesteld om in iedere politieregio een
verkeershandhavingsteam (in Utrecht is dat het BVOC) op te richten.
Het project wordt dus niet gefinancierd uit bestaande middelen van de
politie en gaat niet ten koste van de bestaande politiecapaciteit.
Noot voor de redactie/