KPN Telecom bevoordeelt zichzelf om marktaandeel te beschermen
-Rotterdams internet telefonie bedrijf stapt wederom naar de OPTA-
Rotterdam, 25 februari 2003 - Eindgebruikers die een telefoonaansluiting bij KPN Telecom aanvragen, betalen voor een BelBasis abonnement EUR 14,43 per maand (EUR 17,18 inclusief BTW). Concurrenten van KPN Telecom die gebruik willen maken van dezelfde, met publieke middelen gefinancierde, infrastructuur van KPN betalen daar EUR 13,50 per maand voor. Het winstgevend aanbieden van een volledige telefoniedienst inclusief klantenservice, het aanmaken en versturen van rekeningen en het afdekken van het incassorisico is onmogelijk voor EUR 0,93 per maand. Rits tele.com, de eerste Nederlandse aanbieder van telefonie via het Internet, stapt daarom opnieuw naar de OPTA.
'Ik neem aan dat ook KPN Telecom niet in staat is om voor 93 cent per maand een winstgevende exploitatie te realiseren. Dat kan maar één ding betekenen: KPN Telecom betaalt voor het gebruik van de infrastructuur minder dan haar concurrenten', betoogt Ytsen Kooistra, directeur van Rits tele.com.
Het Rotterdamse bedrijf biedt telefoniediensten aan onder de merknaam Pilmo (www.pilmo.com), waarbij gebruikers onderling gratis kunnen bellen en alle vaste telefoonaansluitingen in Nederland tegen locaal tarief. Met name het gratis onderling bellen vormt een bedreiging voor KPN, omdat bij de doorsnee Nederlandse telefoonaansluiting negentig procent van de gesprekskosten wordt uitgemaakt door gesprekken met slechts tien telefoonnummers. Rits tele.com maakt voor haar diensten gebruik van de infrastructuur van internet providers. De lage tarieven in combinatie met een maandabonnement van slechts EUR 9,95 maken deze dienst met name in combinatie met internet via de kabel interessant. Omdat in het geval van een ADSL aansluiting de consument zijn of haar KPN abonnement vaak niet op kan zeggen, is deze nieuwe, voordelige manier van telefoneren voor veel internetgebruikers niet weggelegd.
'EUR 14,43 voor een volledige telefoniedienst en EUR 13,50 voor een kaal setje koperdraad, dat wil er bij mij niet in!', betoogt Kooistra. 'Concurreren is op deze manier uitgesloten.'
Dus vraagt Rits tele.com in een brief aan de OPTA opheldering over de gehanteerde prijsstructuur. De OPTA erkent in een eerste informele reactie het probleem, maar betoogt dat voor deze structuur gekozen is om marktpartijen te stimuleren een eigen infrastructuur aan te leggen naast het bestaande telefoonnet van KPN Telecom. De praktijk leert echter dat de aanleg van een eigen infrastructuur uitsluitend lonend is in het geval van groot zakelijke gebruikers. 'Midden en klein bedrijf en consumenten kunnen onder deze prijsstructuur niet profiteren van de zoveel geroemde liberalisering van de telecom markt', betoogt Kooistra, 'de infrastructuur van KPN is met publieke middelen gefinancierd en moet dus kostengeoriënteerd en non-discriminatoir aan marktpartijen worden aangeboden.'
Rits tele.com vroeg al eerder opheldering aan de OPTA over het feit dat een ADSL aansluiting met telefonie goedkoper is dan diezelfde ADSL aansluiting zonder telefonie. De OPTA heeft die vraag inmiddels beantwoord: de hoge kosten die KPN Telecom heeft moeten maken om ADSL in combinatie met een telefoonabonnement aan te kunnen bieden, worden in lijn met het kostenoriëntatie principe doorberekend aan andere ADSL-providers.
Noot voor de redactie (