Bedrijfsresultaat Audax fors gestegen

GILZE, 20030225 -- Het jaar 2002 is voor uitgeefconcern Audax uiterst succesvol geweest. Het bedrijfsresultaat vóór belastingen steeg ten opzichte van 2001 met ruim 80% naar ¤ 15,6 miljoen (¤ 8,5 miljoen in 2001). De EBITDA van Audax steeg van ruim ¤ 14,9 miljoen naar meer dan ¤ 20,7 miljoen. De geconsolideerde omzet, die in 2001 nog op ¤ 238 miljoen stond, groeide in 2002 uit naar ¤ 250 miljoen.

Carel Bikkers, voorzitter van de Hoofddirectie: 'Wij zijn uiterst tevreden met dit resultaat. Zeker als we in ogenschouw nemen dat een groot deel van de uitgeefbranche de laatste tijd kampt met teruglopende reclameopbrengsten en verdwijnende tijdschriften. Dat Audax er desondanks in geslaagd is deze enorme stijging te realiseren, is vooral te danken aan de gekozen strategie van rentabiliteit en efficiency en de positieve inzet van alle Audaxmedewerkers.'

Alle werkmaatschappijen van Audax droegen bij aan het verbeterde resultaat. Op de lezersmarkt deden alle tijdschriften van onze uitgeverijen het goed, met name Glossy en HP/De Tijd. De winstgroei werd vooral gerealiseerd door een stijging van de advertentieopbrengsten. In een onderzoek dat door Adformatie werd gepubliceerd, werd Audax Media dan ook uitgeroepen tot het meest succesvolle bedrijf in advertentieland.

Binnen het cluster Groothandels werd op elk gebied de omzet verbeterd en werden de kosten door efficiency en een lager ziekteverzuim aanzienlijk verlaagd. Dit heeft geresulteerd in een best ever resultaat.
The Economist beloonde Van Gelderen in 2002 met de Award of Excellence. Op de Belgische markt werd opnieuw omzetaandeel gewonnen hetgeen goede vooruitzichten geeft.

Retailketen AKO realiseerde over 2002 het beste resultaat ooit: de stijging ten opzichte van 2001 bedraagt maar liefst 70%. Vorig jaar werd een groot aantal nieuwe leeswinkels geopend, die direct een positieve bijdrage aan het bedrijfsresultaat wisten te leveren. Volgens Boekblad was AKO in 2002 qua groei en innovatie nummer één.

Het logistieke bedrijf van Audax, Media Logistics, verdubbelde zijn omzet en droeg daarmee zeer positief bij aan de concernwinst. Het bedrijf investeerde in 2002 verder in de dienstverlening aan derden. Audax verwacht de komende jaren nog een flinke groei te kunnen realiseren op de markt voor medialogistiek.

De strategie van Audax blijft in de toekomst gericht op een versteviging van het marktaandeel over de gehele breedte van het bedrijf (uitgeven, retail- en groothandelsactiviteiten en de distributie van gedrukte media in het Nederlandse taalgebied). Audax gelooft voor de toekomst in haar aandeel in gedrukte media. Voor 2003 worden verdere positieve ontwikkelingen verwacht.

Audax is een veelzijdige organisatie die zich in de breedste zin van het woord bezighoudt met het uitgeven en verspreiden van media- en aanverwante producten. Vanuit het Audaxcomplex in Gilze worden dagelijks grote hoeveelheden tijdschriften, buitenlandse kranten, boeken en kantoorartikelen ontvangen en verzonden.