Gemeente Hoogeveen

26 februari 2003

* 11 maart: statenverkiezingen *

* Commissie Samenleving *

* Hoorzitting bezwaarschriftencommissie *
* Centrale balie Bouwen en Wonen twee dagen gesloten *
* Vervroegde sluiting milieustraat *

* Oud papier *

* Collecten *

* Activeringscentrum De Kabel geopend *

* Correctie op brieven OZB *

* Vuurwerk? Regel het tijdig en goed! *

* Hoogeveen werklocatie voor de toekomst *
* Raad stelt visie Stationsgebied vast *

* Rookverbod in openbare gebouwen *

* Wijkgebonden leefbaarheidsbudget Krakeel *
Nachtelijke werkzaamheden perrontunnel *
Verkeersbesluiten *
Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 2 Wet op de Ruimtelijke Ordening *
Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan * Motorconsumentenbeurs en voorjaarsconsumentenbeurs * Wet Milieubeheer *
Ingekomen bouw- en sloopaanvragen *
Verleende bouwvergunningen *

11 maart: statenverkiezingen

Op dinsdag 11 maart kunt u weer naar de stembus. Dit keer gaat het om de verkiezingen voor provinciale staten. Alle kiesgerechtigden hebben inmiddels een oproepkaart ontvangen. Deze week ontvangt u ook een lijst met de kandidaten voor provinciale staten.

De stembureau's gaan op dinsdag 11 maart om 7.30 uur open tot 21.00 uur. In Assen is 's avonds een grote uitslagenavond. Vanaf 20.30 uur is iedereen welkom in het provinciehuis. Op een scherm zullen de binnenkomende uitslagen getoond worden. Er zijn ook interviews met statenleden, afgenomen door journalisten van het Dagblad van het Noorden en RTV Drenthe.

Uitslagen Hoogeveen op website

Op de avond van de verkiezingen kunt u vanaf circa half tien de eerste uitslagen voor Hoogeveen verwachten op de gemeentelijke website (www.hoogeveen.nl). Er is op 11 maart geen verkiezingencafé in het raadhuis van Hoogeveen. Veel Hoogeveense raadsleden zullen de uitslagenavond in het provinciehuis willen bijwonen, vandaar. Bij een gemeenteraads- of Tweede-Kamerverkiezing is traditioneel wel een uitslagenavond (oftewel verkiezingencafé) in het raadhuis, waarbij iedereen welkom is.

Provinciale lijsttrekkers beantwoorden vragen inwoners Drenthe

De provincie richt zaterdagmorgen 1 maart een verkiezingscentrum in waar u tussen 10.00 uur en 12.00 uur telefonisch (gratis) en digitaal contact kunt hebben met de lijsttrekkers van de Drentse politieke partijen. Het gratis telefoonnummer is: 0800 - 024 20 20 en digitaal 'spreken' kan via www.drenthe.info. Tussen 10.00 en 11.00 uur zitten de lijsttrekkers van PvdA, VVD, CDA, GroenLinks, ChristenUnie, OPD, Drents Belang/ DOP en de LPF aan de tien telefoonlijnen. Digitaal kunt u via www.drenthe.info van 11.00 uur tot 12.00 uur met de partijen chatten.

Op zaterdag 8 maart is er van 10.00 tot 16.00 uur open huis in het Provinciehuis in Assen.

Op de website van de provincie (www.drenthe.nl) is een stemwijzer opgenomen. Meer informatie over de provinciale verkiezingen kunt ook vinden op de website www.ukomttochook.nl.

Voorzieningen voor minder-validen

In het Voorlichtingscentrum in het raadhuis kunnen blinden en slechtzienden de kandidatenlijsten voor de provinciale statenverkiezingen in braille lezen. Er zijn ook kandidatenlijsten in een grote letter.

In de stembureau's zijn op 11 maart maatregelen genomen om de toegang voor minder-validen te regelen. Drempels en opstapjes zijn voorzien van oprijplankjes en rolstoelen passen onder de stemcomputers. Er is gezorgd voor goede verlichting en natuurlijk geldt in alle stembureau's een rookverbod, ook in de stembureau's die niet in openbare gebouwen zijn gevestigd. Ook is er op gelet dat er geen stembureau's zijn op een verdieping zonder lift.

Minder-validen kunnen zich zo nodig laten helpen bij het uitbrengen van hun stem door een lid van het stembureau of een familielid.

Commissie Samenleving

Volgende week woensdag 5 maart vergadert de commissie Samenleving om 19.30 uur in het openbaar op de locatie Stichting Welzijnswerk (SWW), Het Haagje 119. Voorzitter is de heer J.K. Otten. Op de agenda staat onder andere:

* Benoeming bestuursleden van de Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Hoogeveen.

* Jaarverslag Openbaar Basisonderwijs.

* Projectopdracht en plan van aanpak Centrumgebied Krakeel, onderdeel van het Wijk OntwikkelingsPlan (WOP) Krakeel. Voor het begin van de raadscommissievergadering kunt u gebruik maken van het spreekrecht. Alle insprekers hebben samen ten hoogste 30 minuten de tijd opmerkingen te maken over de genoemde agendapunten. Per persoon is maximaal 5 minuten beschikbaar.

Indien u van het spreekrecht gebruik wilt maken, moet u dit voor het begin van de vergadering meedelen aan de voorzitter. Nadat de commissie één keer over het agendapunt heeft gesproken, kunt u nog een korte nadere informatieve toelichting geven.

Inzage in stukken

De stukken voor deze vergadering liggen gedurende twee werkdagen, voorafgaande aan de vergadering, ter inzage in het voorlichtingscentrum.

Hoorzitting bezwaarschriftencommissie

De gemeentelijke bezwaarschriftencommissie houdt een openbare hoorzitting op 5 maart 2003 in het raadhuis, commissiekamer 2.

Om 14.45 uur worden partijen gehoord inzake een bezwaarschrift van A. Vermaas tegen een besluit van burgemeester en wethouders van 8 januari 2003 waarbij een kapvergunning is verstrekt voor het kappen van 115 bomen waaronder twee Amerikaanse eiken aan de Linthorst Homanstraat te Hoogeveen.

Omstreeks 15.15 uur begint de hoorzitting inzake een bezwaarschrift van Bé Thalen Motoren tegen een besluit van burgemeester en wethouders van 24 december 2002. Volgens dit besluit is Bé Thalen Motoren aangeschreven tot het verwijderen van de reclame-uiting op het perceel Krakeel 46 te Noordscheschut.

Omstreeks 15.45 uuur worden partijen gehoord inzake een bezwaarschrift van De Weide Brink onroerend goed namens de heer H. Lowijs tegen een besluit van burgemeester en wethouders van 4 december 2002 waarbij is besloten geen huisnummer toe te kennen aan het recreatieobject gelegen aan de Carstendijk te Elim.

De laatste hoorzitting is omstreeks 16.15 uur. Dan hoort de bezwaarschriftencommissie de partijen inzake een bezwaarschrift van diverse omwonenden tegen het besluit van burgemeester en wethouders van 24 december 2002 waarbij een bouwvergunning is verleend voor het uitbreiden van een woning aan De Strekel 3 te Hoogeveen.

Centrale balie Bouwen en Wonen twee dagen gesloten

De centrale balie Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis is maandag 3 en dinsdag 4 maart gesloten. Vanaf 5 maart zijn de openingstijden weer normaal. Deze zijn van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 12.15 uur en op woensdag tot 17.00 uur. Bellen kan via 291911.

Bij de balie kan men terecht voor allerlei verschillende gemeentelijke diensten op het gebied van bouwen en wonen. Behalve stukken bekijken die hier ter inzage liggen, kan men ook aanvragen doen voor en vragen stellen over:

·
bestemmingen gebouwen, bestemmingsplannen en andere ruimtelijke ordening-zaken
·
de aankoop van een stuk grond
·
bouw- en sloopvergunningen, bouwmeldingen
·
huursubsidie
·
kadastrale kaarten en andere geografische informatie ·
economische zaken (voor het bedrijfsleven)

Vervroegde sluiting milieustraat

Op vrijdag 28 februari is de milieustraat op de gemeentewerf aan de Vos van Steenwijklaan een uur eerder gesloten. Normaal is de milieustraat geopend tot 16.30 uur, aanstaande vrijdag sluit de milieustraat al om 15.30 uur.

Oud papier

Zaterdag 1 maart
organiseert C.B.S. De Regenboog te Noordscheschut een inzameling van oud papier. Het papier wordt opgehaald tussen 9.00 en 12.00 uur.

Ook de Jeugdraad van de Hervormde en Gereformeerde te Pesse is zaterdag actief. Het papier wordt opgehaald vanaf 9.00 uur. Er staat ook een container bij de Gereformeerde kerk aan de Hoogeveenseweg te Pesse.

Het Comité Ouderen van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt heeft twee containers geplaatst bij de Euromaster aan de Griendtsveenweg 2. Het oud papier kan worden gebracht van 9.30 tot en met 12.00 uur (er is hulp aanwezig).

Op maandag 3 maart zamelt de Juliana van Stolbergschool oud papier in. Het papier wordt opgehaald van 18.30 tot en met 21.30 uur.

Collecten

Deze week en volgende week gaan collectanten langs de deuren voor het Nationaal Jeugdfonds Jantje Beton.

Activeringscentrum De Kabel geopend

Foto Kabel. © Andre Weima Vorige week donderdag opende wethouder voor Sociale Zaken Wietze van der Zwaag het Activeringscentrum. Met zo'n tachtig gasten brandde hij onder leiding van de acteurs van theatergroep Swizzle een sterretje om de samenwerking van de partners in het Activeringscentrum te bezegelen. Vervolgens onthulde hij de naam en het logo. Het Activeringscentrum aan de Weberstraat 7 zal verder door het leven gaan onder de naam De Kabel. In het centrum worden mensen die al langdurig afhankelijk zijn van een uitkering geholpen met advies, scholing, training en bemiddeling om weer aan de slag te komen.
Geen langparkeren op Marktterrein
Mauritsplein. Het langparkerengedeelte van het Marktterrein is afgesloten omdat daar een motorconsumentenbeurs en een voorjaarsconsumentenbeurs worden gehouden (zie ook de mededelingen).

Correctie op brieven OZB

De gemeente verstuurt deze week een brief aan alle belastingplichtigen voor de onroerende-zaakbelasting. Deze brief bevat een verbetering op de toelichting op de vorige week verstuurde aanslagen voor de ozb. Door een administratieve fout zijn in de toelichting de tarieven van vorig jaar vermeld. Het bedrag van de aanslag is overigens wel juist berekend.

De tarieven voor de ozb in 2003 zijn eerder gepubliceerd in Het Torentje van 18 december 2002 en op de gemeentelijke website. De juiste tarieven voor 2003 zijn als volgt:

Code 1 1 = Eigenarenbelasting woning (tarief Eur 3,42 per Eur 2.268 waarde)

Code 2 1 = Gebruikersbelasting woningen (tarief Eur 2,74 per Eur 2.268 waarde)

Code 1 2 = Eigenarenbelasting niet-woningen (tarief Eur 4,52 per Eur 2.268 waarde)

Code 2 2 = Gebruikersbelasting niet-woningen (tarief Eur 3,62 per Eur 2.268 waarde)

U kunt uw aanslag narekenen door de grondslag (= de waarde van de woning of niet-woning) te delen door 2.268, de uitkomst naar beneden af te ronden op een rond getal en dat getal te vermenigvuldigen met het tarief. De uitkomst kunt u weer afronden op volle eurobedragen.

Voorbeeld:

Gebruiker van een woning met een waarde van Eur 221.760. De grondslag is dan: 221.760 : 2.268 = 97,77 (= afgerond 97). Het bedrag van de aanslag is 97 x 2,74 = 265,78. Dit bedrag wordt naar beneden afgerond en de aanslag bedraagt in dit voorbeeld derhalve 265,00.

De gemeente biedt alle ontvangers van een aanslag excuses aan voor de gemaakte fout. Voor de duidelijkheid nogmaals: alleen in de toelichting stonden de oude tarieven, het eindbedrag van uw aanslag is wel juist!

Vuurwerk? Regel het tijdig en goed!

Wie Koninginnedag, jubilea, zomerfeesten of muziekevenementen organiseert en dat met vuurwerk wil opluisteren, doet er verstandig aan dit voortaan extra vroeg te regelen. Voor het afsteken van vuurwerk gelden sinds enige tijd namelijk nieuwe regels.

Buiten de jaarwisseling om mag vuurwerk alleen worden afgestoken door gecertificeerde vakmensen van bedrijven met een geldige vergunning. Daarnaast moet er voor elk vuurwerkevenement apart toestemming worden verleend. Vroeger verleende de gemeente de vergunning. Nu moet de toestemming minimaal acht weken vooraf worden aangevraagd bij Gedeputeerde Staten van Drenthe. De nieuwe veiligheidsregels bepalen dat het bedrijf dat het vuurwerkevenement verzorgt ook de aanvraag moet indienen. Tevens moet dit bedrijf een werkplan overleggen bij de aanvraag. Met het oog op bijvoorbeeld Koninginnedag is het daarom verstandig nu snel de aanvraag hiertoe in te dienen.

Voor meer informatie of een aanvraagformulier kunt u contact opnemen met de heer Power of de heer Wesseling van de productgroep Milieubeheer van de provincie Drenthe, tel. 0592 365831/365844.

Hoogeveen werklocatie voor de toekomst

Welke gemeenten in Nederland hebben de meeste werklocaties in ontwikkeling? Dat zijn niet de grote steden of de groeigemeenten van weleer. Historische plaatsen als Amersfoort, Maastricht en Arnhem hebben tegenwoordig het meeste vertrouwen van de ontwikkelaars in commercieel vastgoed. Dat blijkt uit een onderzoek van PropertyNL.

PropertyNL verzamelt dagelijks vastgoedprojecten in Nederland in een database en analyseert de gronduitgifte van de overheid (de gemiddelde uitgifte aan bedrijventerreinen van 1997-2000). Dit levert het volgende beeld op: na de regio Amsterdam/Haarlemmermeer (Schiphol!) is er vooral veel activiteit in Noord-Brabant. Tilburg, Oosterhout en Helmond staan alledrie in de top zeven.

Ook relatief veel activiteit is te bespeuren in minder bekende werklocaties, zoals Smallingerland (Drachten), Assen en Hoogeveen (plaats 23). Het gaat dus goed met onze gemeente, maar onderzoek naar alleen bedrijventerreinen is wat te beperkt om een volledig beeld te krijgen van de ontwikkeling van toekomstige werklocaties. In een economie waarin de dienstensector steeds belangrijker wordt, is het zinvol om naast bedrijfsruimten ook de toekomstige intensieve kantoorruimte in kaart te brengen. Bovendien is het veel belangrijker te denken in opstallen van vierkante meters dan in hectares grond.

In dit kader bezien zouden de plannen voor de ontwikkeling van het Stationsgebied een stevige impuls voor Hoogeveen betekenen en de dynamiek van Hoogeveen als werklocatie geweldig stimuleren. Reden temeer om de geplande ontwikkelingen in het Stationsgebied voortvarend ter hand te nemen.

Raad stelt visie Stationsgebied vast

De gemeenteraad heeft vorige week donderdag ingestemd met de voorgestelde ontwikkelingsvisie Stationsgebied. Twee voorstellen tot wijziging haalden het niet. Bij de uitwerking van de visie ligt de nadruk eerst op het 'kantorenpark' aan de zuidkant van het station. Wanneer de uitwerking precies start, is nog niet bekend.

De ontwikkelingsvisie is een 'vlekken-en-stromenplan' voor het gebied. Op basis van de visie zal de gemeente bestemmingsplannen opstellen, met daarin meer gedetailleerde voorschriften voor de inrichting. Daarna volgen bouwplannen en, voor het openbaar gebied, inrichtingsplannen.

Overleggroep

De visie is in overleg met betrokkenen op interactieve wijze tot stand gekomen. Zo heeft een Overleggroep van bewoners en betrokken ondernemers en instanties zich enorm ingezet tijdens de visievorming. Diverse adviezen uit deze groep en van andere meedenkende Hoogeveners, zijn in de visie terug te vinden.

Rookverbod in openbare gebouwen

Sinds 1 januari 2003 is de Tabakswet aangescherpt. Dit betekent dat nu voor nog meer plaatsen een rookverbod geldt. Hieronder een overzichtje van de belangrijkste regels.

Het rookverbod geldt in alle openbare gebouwen van Rijk, provincie en gemeenten. Bovendien geldt het verbod ook in instellingen op het gebied van sociaal-cultureel werk, maatschappelijke dienstverlening, gezondheidszorg, binnensport en onderwijs voor zover ze door de overheid gesubsidieerd of in stand gehouden worden.

In welke ruimtes?

Het instellen van het rookverbod is verplicht in de volgende soorten ruimten:

* ruimten met loketten

* wachtruimten

* hallen, gangen en trappen

* liften

* vergaderzalen

* leslokalen

* toiletten

* kantines

* recreatie- en soortgelijke ruimten

* overige ruimten, voor zover deze voor het publiek toegankelijk zijn.

Uitzonderingen

Er zijn ook enkele uitzonderingen op bovenstaande verboden:
* Indien er van één soort ruimte meerdere op een verdieping aanwezig zijn mag hooguit de helft van deze ruimten van het rookverbod worden uitgezonderd.

* Het rookverbod geldt niet in instellingen die niet door de overheid worden beheerd, gesubsidieerd en/of in stand gehouden. Dit betekent dat particuliere sportinrichtingen niet onder de verboden vallen. Uiteraard kunnen deze particuliere organisaties wel uit eigen beweging een rookverbod instellen.
* Het rookverbod geldt alleen voor overdekte sportaccommodaties. Voor kantines en andere ruimten bij openlucht sporten gelden de verboden dus niet.

Beheerder is verantwoordelijk

De beheerders van openbare gebouwen zijn verantwoordelijk voor een goede uitvoering van het rookverbod. Het rookverbod moet duidelijk zijn aangegeven met een bord. Als rokers het rookverbod negeren, kan de beheerder maatregelen nemen. Hij kan een rokende bezoeker vragen het gedrag te veranderen of het pand te verlaten. Indien een bezoeker van een openbaar gebouw last heeft van tabaksrook is de beheerder het aanspreekpunt voor klachten.

Beheerders die de Tabakswet niet op een juiste of volledige wijze uitvoeren, riskeren hoge boetes.

Dat niet-rokers geen hinder mogen ondervinden van tabaksrook vinden de meeste mensen volstrekt redelijk. Natuurlijk wordt de vrijheid van de rokers hiermee beperkt. Maar in onze samenleving is het gebruikelijk dat de vrijheid van mensen ophoudt wanneer de vrijheid van anderen ernstig wordt gehinderd. De Tabakswet doet een beroep op die redelijkheid.

Wijkgebonden leefbaarheidsbudget Krakeel

U kunt alleen deze week nog ideeën aandragen!

In januari is in de wijk Krakeel het project Wijkgebonden Leefbaarheidsbudget (WGLB) van start gegaan. Wijkbewoners kunnen nog tot en met 1 maart ideeën voor projecten indienen. Voor de uitvoering is in 2003 27.000 beschikbaar.

De spelregels

Natuurlijk zijn er enkele spelregels:

* Het idee levert een bijdrage aan een schoon, heel, veilig en gezellig Krakeel

* Het idee komt ten goede aan meerdere bewoners in de wijk
* De bedenkers van het idee helpen zelf mee aan de uitvoering
* Het idee is niet in strijd met de wet- en regelgeving
* Het idee is in 2003 uit te voeren

Aarzel niet en kom met een geweldig idee voor Krakeel. U kunt alleen deze week nog ideeën aandragen.

Verkiezingen

Afhankelijk van de hoeveelheid en originaliteit van de ingediende plannen, organiseert de groep die het project begeleidt op maandagavond 17 maart een verkiezingsavond voor de hele wijk. Op die avond kunnen de wijkbewoners zelf bepalen welke ideeën in 2003 moeten worden uitgevoerd.

Handen ineen voor een leefbaar Krakeel. Laat deze kans niet voorbij gaan!

U kunt uw ideeën inleveren bij het wijkkantoor van buurtbeheer in winkelcentrum Grote Beer. Het wijkteam houdt van maandag t/m donderdag spreekuur van 11.00 - 12.00 uur. U kunt ook een e-mail sturen naar: welzijn.krakeel@welzijnswerk-hoogeveen.nl
Nachtelijke werkzaamheden perrontunnel
Bouwbedrijf Koop Tjuchem B.V. heeft een aanvraag ingediend om vergunning voor het in gebruik mogen hebben van bouwmachines en gereedschappen tijdens nachtelijke werkzaamheden aan de perrontunnel bij het station in Hoogeveen. De werkzaamheden vinden plaats in de periode van 11 april tot en met 28 april 2003 tussen 00.00 en 07.00 uur. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Algemeen Bestuurlijke en Juridische Zaken van de gemeente, telefoonnummer 0528-291244.

Verkeersbesluiten

Kinholtsweg, Fluitenberg

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen maken bekend dat zij hebben besloten om

op de Kinholtsweg te Fluitenberg nabij de spoorwegovergang een voorrangsregeling in te stellen.

Tegen dit besluit kan bezwaar worden gemaakt. Voor nadere informatie verwijzen wij u naar de officiële publicatie op het publicatiebord aan het gemeentehuis en naar de afdeling Verkeer in het gebouw aan het Raadhuisplein 24 (Compagnieshuis) te Hoogeveen (telefoonnummer 0528-291646).

Oostering, Pesse

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen maken bekend dat zij hebben besloten om

op de Oostering te Pesse nabij de spoorwegovergang een voorrangsregeling in te stellen.

Tegen dit besluit kan bezwaar worden gemaakt. Voor nadere informatie verwijzen wij u naar de officiële publicatie op het publicatiebord aan het gemeentehuis en naar de afdeling Verkeer in het gebouw aan het Raadhuisplein 24 (Compagnieshuis) te Hoogeveen (telefoonnummer 0528-291646).
Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 2 Wet op de Ruimtelijke Ordening Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan Buitengebied Ruinen (partiële herziening) ten behoeve van de volgende bouwaanvraag:

* M. Benjamins voor het veranderen en vergroten van de woning en de garage/berging aan de Hoogeveenseweg 1, te Fluitenberg

De bouwaanvraag ligt met ingang van 27 februari 2003 gedurende vier weken ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk uw zienswijze omtrent de aanvraag bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.

Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van een vrijstellingsbepaling van het van toepassing zijnde bestemmingsplan Noordscheschut vrijstelling te verlenen aan:
* J.W. Haar, de heer Mulder, Aannemersbedrijf Dons en Troost en P.E. Kooistra, voor het bouwen van 2 onder 1 kapwoningen aan de Bieslook 1 t/m 11 (oneven) te Noordscheschut.

De bouwplannen liggen met ingang van 27 februari 2003 gedurende vier weken ter inzage bij de centrale balie van sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.

Gedurende deze termijn kunt u bij Burgemeester en Wethouders schriftelijk uw zienswijze naar voren brengen omtrent het verlenen van vrijstelling van het van toepassing zijnde bestemmingsplan, ten behoeve van de uitvoering van deze bouwplannen.

Motorconsumentenbeurs en voorjaarsconsumentenbeurs

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft vergunning verleend aan Aero Verkoop BV voor het organiseren van een motorconsumentenbeurs en voorjaarsconsumentenbeurs op het Marktterrein in de periode van maandag 17 februari tot en met maandag 3 maart 2003. In verband met het plaatsvinden van beide evenementen is tijdens bovenstaande periode het langparkerengedeelte van het Marktterrein niet te gebruiken als parkeergelegenheid. Als alternatief kunt u gebruik maken van de (gratis) parkeermogelijkheden op het Mauritsplein.

Wet Milieubeheer

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen maken met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 13.4 van de Wet Milieubeheer, jo. 3:19, lid 2 en 3:20, lid 1 van de Algemene Wet Bestuursrecht bekend, dat zij van plan zijn om naar aanleiding van de aanvragen van:
* de heer B. Karssies, voor een nieuwe de gehele inrichting omvattende vergunning voor een mestkalverenbedrijf, gelegen aan de Albartsweg 4 te Hollandscheveld;

* NGF Tools & Products, voor een nieuwe de gehele inrichting omvattende vergunning voor een metaalbewerkingsbedrijf, gelegen aan De Lavalstraat 7-11 te Hoogeveen;

vergunningen ingevolge de Wet Milieubeheer te gaan verlenen onder het stellen van voorschriften ter bescherming van het milieu.

De aanvragen, ontwerp-besluiten en andere op deze zaken betrekking hebbende stukken liggen vanaf 27 februari tot en met 27 maart 2003 op werkdagen tijdens kantooruren ter inzage bij de sector Milieu en Openbare Werken, afdeling Milieu-Inspectie en -Vergunningen, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen (Compagnieshuis). Indien gewenst kunt u een mondelinge toelichting op de stukken krijgen. Op verzoek kunt u de stukken op dinsdagen ook buiten kantooruren inzien. De stukken zullen dan van 16.00 tot 19.00 uur ter inzage worden gelegd in het gemeentehuis (bodekamer, Raadhuisplein).

Na deze periode zijn de stukken uitsluitend tijdens kantooruren op genoemde afdeling in te zien. Deze regeling geldt gedurende de gehele procedure, dat wil zeggen tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen onze besluiten op de aanvragen.

Gemotiveerde bedenkingen tegen de ontwerp-besluiten kunt u schriftelijk indienen tot en met 27 maart 2003 bij het college. Degene, die schriftelijk zijn bedenkingen tegen het ontwerp inbrengt, kan vragen zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Een verzoek daartoe moet u schriftelijk tegelijkertijd met uw bedenkingen bij het college indienen.

Indien u daaraan behoefte heeft, kunt u tot het einde van de ter inzage legging gelegenheid krijgen tot een gedachtewisseling over de aanvragen en ontwerp-besluiten tussen onder andere vertegenwoordigers van de gemeente, de aanvrager en u zelf. Tijdens dit gesprek bestaat ook de mogelijkheid tot het mondeling inbrengen van bedenkingen. Om praktische en organisatorische redenen verzoeken wij u een dergelijk gesprek ten minste twee weken voor het verstrijken van de termijn, waarbinnen bedenkingen kunnen worden ingebracht, eventueel telefonisch, aan te vragen. Telefoonnummers 291616 of 291614 (doorkiesnummers).

Tot slot vestigen wij er uw aandacht op, dat alleen zij die bedenkingen hebben ingebracht op de voren omschreven wijze, alsmede zij, aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerp-besluit, naar aanleiding van onze besluiten te zijner tijd bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State beroep kunnen instellen.
Ingekomen bouw- en sloopaanvragen

* Schonewille E., plaatsen van een carport, Swammerdamstraat 37
* Zuurman A.J., uitbreiden van een woning, van Leeuwenhoekstraat 49
* Klomp J.P., plaatsen van een dakkapel op de woning, Oldebaasverlaat 33

* Zeegers C., uitbreiden van een tandartsenpraktijk, Willemskade 17-19

* Brinkhof M., uitbreiden van een woning, Korenstraat 5
* Heemstra M.H., plaatsen van een dakkapel op de woning, De Kaag 8
* Christelijk Gereformeerde Kerk, vernieuwen van de voor- en achtergevels, Boekweitlaan 9

* Kroon C., vervangende bouw van een schuur/zomerhuisje, Hoogeveense Vaart 1, Nieuweroord

* Veen van der J., uitbreiden van een woning, Winde 29
* Ballast R.M., uitbreiden van een woning, Parelgras 5
* Vinne van der H., verbouwen van een loods, Krakeel 53,
* Groot de T., bouwen van een schuur, Oostering 56, Pesse
* Kloppenburg J.P., bouwen van een schuilstal, Calkoenswijk (K 504), Nieuweroord

* Jonker J., slopen van een opslagloods, Stephensonstraat 66
* Tholens K.A.F., slopen van asbestbevattende golfplaten van dak schuur westzijde, Echtensedijk 5

* Vinne van der H., deels slopen van een loods, Krakeel 53, Noordscheschut
Raadhuisplein 24

Verleende bouwvergunningen
Bouwvergunning

* Ziekenhuis Bethesda, bouwen van een mulitfunctionele eenheid, Dr G.H. Amshoffweg 1

Lichte bouwvergunning

* Koster H.R., bouwen van een tuinhuisje, Hoveniersland 53, Noordscheschut
Reguliere bouwvergunning

* Maral Coatings B.V., wijzigen van de voorgevel bedrijfspand, Smirnoffstraat 12

Bouwvergunning (gewijzigd plan)

* Koopman G., verbouwen van een boerderij tot zorgboerderij, Brandligtsdijk 12, Stuifzand