UvA Agenda
Het voorspellen van proefwerkvragen
dinsdag 25 februari 14.00 uur
Promotie Onderwijskunde
Hein Broekkamp onderzocht of leerlingen die zich voorbereiden op een proefwerk een duidelijk beeld van de taakeisen hebben. Zijn onderzoek wijst uit dat leerlingen uit eenzelfde klas sterk verschillende verwachtingen hebben van de onderwerpen en het soort vragen op het proefwerk. De meeste leerlingen vinden andere onderwerpen en vraagtypen belangrijk dan hun eigen docent. En zelfs als de verwachtingen van een leerling wel overeenstemmen met die van zijn docent, betekent dit niet automatisch dat deze leerling goed kan voorspellen wat op het proefwerk wordt gevraagd. De oordelen van docenten over wat zij belangrijk vinden, komen namelijk niet altijd overeen met het proefwerk dat zij geven. Broekkamp concludeert dat als docenten willen dat leerlingen hun aandacht vooral aan belangrijke informatie schenken en deze informatie op een manier leren die aansluit bij de onderwijsdoelen, docenten dan meer informatie moeten geven over hun taakeisen. Daarnaast moeten zij ervoor zorgen dat de proefwerken aansluiten bij wat zij van hun leerlingen verwachten. H.H. Broekkamp: Task demands and test expectations: Theory and empirical research on students' preparation for a teacher-made test. Promotoren zijn mw. prof. dr. B.H.A.M. van Hout-Wolters en prof. dr. G.C.W. Rijlaarsdam.
Nadere inlichtingen kunt u krijgen via UvA Persvoorlichting, telefoon: 020-525 2695 of e-mail: persvoorlichting@bdu.uva.nl. Voor vragen over plechtigheden Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC voorlichting, telefoon: 020-566 2929.