Politie werkt aan basispakket voor het doen van aangifte
20 februari 2003
De politie gaat een pakket van voorzieningen samenstellen dat het
makkelijker moet maken aangifte te doen. Om de aangiftebereidheid te
verhogen vragen de ministers Remkes (Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties) en Donner (Justitie) de korpsbeheerders,
korpschefs en het OM met voorstellen te komen voor een landelijk
pakket van aangiftemogelijkheden. De aanleiding hiervoor is het
onderzoek dat is uitgevoerd door het bureau Eysink Smeets & Etman naar
de stand van zaken op het gebied van de aangiftevoorzieningen bij alle
politiekorpsen.
---
In het onderzoeksrapport staat dat de korpsen een behoorlijk
voorzieningenniveau hebben en dat er veel initiatieven worden genomen
om dit niveau te verhogen. Zo kan in nagenoeg alle regios 24 uur per
dag aangifte worden gedaan. Daarnaast zetten korpsen in toenemende
mate administratief personeel met een opsporingsbevoegdheid in voor
het opnemen van minder complexe aangiften, zodat er meer blauw
beschikbaar komt voor toezicht op straat of voor opsporingstaken. Ook
bieden de meeste korpsen de mogelijkheid om aangifte te doen op
afspraak en op andere plaatsen dan het politiebureau, bijvoorbeeld op
wijkposten of campings. De elektronische en telefonische aangifte
worden door veel korpsen aangeboden en de mogelijkheid om anoniem te
melden is als pilot gerealiseerd door het openstellen van de meldlijn
Meld Misdaad Anoniem.
Het onderzoek maakt echter ook duidelijk dat er tussen de korpsen
verschillen bestaan in het huidige pakket voorzieningen om aangifte te
doen. Hier valt voor de politie nog efficiencywinst te behalen. Het
onderzoek toont aan dat er grote bereidheid bestaat om te leren van de
ideeën uit andere korpsen.
In het veiligheidsprogramma Naar een veiliger samenleving is het
belang van het verruimen van de mogelijkheden voor het doen van
aangifte al onderstreept. Het basispakket, waarbij vooral wordt
gedacht aan de elektronische aangifte via internet, de telefonische
aangifte, aangiftes opnemen op andere locaties (dichter bij de burger)
en het verbeteren van vervolginformatie (over de afhandeling van
zaken) moet de tevredenheid van de burgers vergroten. Maar ook andere
maatregelen zijn mogelijk, zoals het aanbieden van de aangifte op
afspraak of het installeren van elektronische aangiftezuilen. Medio
2003 worden de voorstellen voor de inhoud en de planning van het
basisvoorzieningenpakket verwacht.
Overigens zal de politiemonitor 2003 meer duidelijkheid geven over de
ervaringen en het gebruik van de aangiftevoorzieningen. De wensen van
de burger betreffende de aangiftevoorzieningen worden door een extern
bureau geïnventariseerd.
---
© Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -