Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors 23-2-2003; Betreft verslag IRTA-test Jerez (Spanje), circuit Jerez de la Frontera

HENK VAN DE LAGEMAAT EN KATJA PÖNSGEN DIK TEVREDEN NA EERSTE 'SHAKE-DOWN' IN JEREZ

Het Arie Molenaar Racing team kwam afgelopen weekeinde voor het eerst in actie tijdens de eerste officiële Grand Prix-test, de zogeheten IRTA-test in het Zuid-Spaanse Jerez. De 250cc Honda racers en de A-kit met speciale onderdelen voor Henk van de Lagemaat en diens vrouwelijke teamgenoot, de Duitse Katja Pönsgen, waren pas eind vorige week in de werkplaats van chef monteur Hans Spaan aangekomen. Toen het team donderdag in Jerez aankwam hebben de monteurs eerst de opbouwwerkzaamheden aan de beide motoren afgerond, waarna de zitposities voor Henk en Katja op de millimeter nauwkeurig werden afgesteld. Rond het middaguur waren beide nog maagdelijk witte Grand Prix-racers gereed voor de eerste 'shake-down'.

"We reden de drie testdagen samen met de MotoGP klasse in de baan, maar dat is me toch meegevallen. Op het rechte stuk gaan deze 4-takt mannen zoals, Barros, Roberts, Checa, Edwards en Bayliss etc., je met een bloedgang voorbij, waarbij je ze niet zoveel hindert. Qua bochtensnelheid geeft het geen probleem op zo'n circuit als Jerez. Ook was het MotoGP veld niet compleet. Alle Honda 4-taktrijders waren in Maleisië", opent Henk van de Lagemaat, die dit seizoen met het vaste startnummer 18 rijdt. "Ik ben begonnen met het inrijden van de Honda, want er zit een compleet nieuw 'A-kit' blok onder. De eerste 10 ronden werden echt rustig afgelegd. Na controle kon er tijdens de tweede sessie wat meer gas gegeven worden, zodat we ook aan de motorafstelling konden gaan werken. Na een aantal sessies begon de Honda steeds beter te lopen, en werden de tijden steeds weer wat beter. De eerste dag werd afgesloten met 51 testrondes, en het was een geslaagde missie", vindt Van de Lagemaat, die zich tijdens deze IRTA-test in Jerez volledig op de afstelling van de motor bezig hield, en daarbij nog niet voluit ging op jacht naar snelle rondetijden.

De zaterdagtrainingen vielen bijna volledig in het water. Pas tegen het einde van de dag werd de baan droog en toen was het een drukte van jewelste. "In tegenstelling tot veel andere coureurs heb ik ook op de natte baan veel gereden. Meters maken is het devies en ook in de komende GP's zullen we nog wel wat nat asfalt voorgeschoteld krijgen. De tijden van de zaterdagtrainingen bleven bij iedereen ver boven die van de droge vrijdag, ook bij ons. Katja kwam nog even ten val, maar kon na controle bij Dr. Costa haar test voortzetten. Zaterdag draaide ik 37 rondes, waarvan een enkele op een droge baan."

Zondag was het weliswaar droog, maar was het voor de heren (en dame) GP-coureurs goed uitkijken met een stevige Atlantische wind. "De Honda voldoet goed, motorisch hebben we geen enkel probleem gehad en mijn monteurs (ik heb mijn eigen vertrouwde mecaniciens mee kunnen nemen naar het team) hebben perfect kunnen samenwerken met Hans Spaan en zijn mannen. De telemetrie (on-board computer) voor het uitlezen van de motorgegevens hebben ze nu goed onder de knie en onder toeziend oog van meester Spaan heb ik na bijna 160 probleemloze rondjes kunnen rijden en weer een gigantische dosis ervaring opgedaan. Dat biedt perspectief voor de toekomst. Ik heb er zin in", glimt de coureur uit het Utrechtse Everdingen.

"De belangrijkste conclusie na de eerste drie testdagen was dat de overstap van de Aprilia, naar de Molenaar Honda lijkt nu minder moeilijk te verlopen dan tijdens de GP van Brno van afgelopen jaar, waar ik toen voor één GP Jarno Janssen verving", meldde Van de Lagemaat, die aanvulde: "En het gat met de concurrentie is ook klein. Als ik zie dat Jakub Smrz, die heel wat meer ervaring heeft op Jerez (waar ik voor de 2e keer reed) maar 0,5 seconde voor me staat, dan vind ik dat het goed gaat. Als je er dan ook nog weet dat wij hier met standaard voor- en achtervering reden, de fabrieksvoorvorken van Showa moeten nog uit Japan komen, dan mag ik stellen dat ik dik tevreden ben. Ja, het is keigoed gelopen", aldus Van de Lagemaat, die uiterst acceptabele tijd van 1.49,5 op de chronometers liet vastleggen.

"We hebben nog 4 testdagen te gaan. Twee dagen volgende week in Estoril, dat is een nieuwe baan voor me. Ik ben aan de Honda nu wel wat beter gewend, maar zal zeker tijd nodig hebben om de baan te leren kennen, maar dat zal ik vaker tegenkomen dit seizoen. Na Estoril gaat alles weer terug naar Nederland om alle info uit te werken en de laatste aanpassingen te doen en de motoren op de proefbank te testen. Op 11 en 12 maart testen we daarna nog twee dagen op het circuit van Catalunya bij Barcelona", somt Van de Lagemaat het testschema op, voordat op 6 april in het Japanse Suzuka Grand Prix-seizoen 2003 van start gaat.

De 26-jarige Duitse Katja Pönsgen kon ondanks een schuiver op zaterdag tevreden terugkijken op haar eerste kennismaking met het team van Arie Molenaar. "Het zijn drie heel nuttige dagen geweest. Jammer van de regen op zaterdag, want dat heeft veel nuttige ronden en informatie gekost. Mijn valpartij stelde niet veel voor. Een kleine winkelhaak in mijn hand en een beetje een stijve nek en schouder. Daar had ik zondag maar een klein beetje last van. Vrijdag heb ik 60, zaterdag 20 en zondag 73 testrondes gemaakt. Verder testen we woensdag en donderdag nog op het GP-circuit van Estoril (Portugal). Op de 2e testdag in Portugal zullen we er pas echt voor kunnen gaan zitten en een knappe tijd neer kunnen zetten", weet Katja, die in seizoen 2001 als eerste vrouwelijke coureur 2 WK-punten in de 250cc GP's wist te scoren. "De samenwerking met het team en de monteurs klikt perfect. De professionaliteit en persoonlijke aanpak in het team spreekt me aan. Dat geeft me zin in de komende tests en het GP-seizoen", aldus de Mindelheimse, die in 1995 Duits en in 1998 Europees kampioene werd in de Euro Supermono cup, waarin zij een volledig internationaal startveld mannen de baas bleef.

Official times MotoGP IRTA test, Jerez - 21-23 February 2003 1. Alex Barros (BRA) Yamaha - 1'42.640
2. Colin Edwards (USA) Aprilia - 1'42.818
3. Carlos Checa (ESP) Yamaha - 1'42.861
4. Troy Bayliss (AUS) Ducati - 1'42.890
5. Marco Melandri (ITA) Yamaha - 1'43.236

Official times - 250cc class test, Jerez - 21-23 February 2003 1. Randy de Puniet (FRA) Aprilia - 1'44.570
2. Manuel Poggiali (RSM) Aprilia - 1'45.177
3. Anthony West (AUS) Aprilia - 1'45.543
4. Toni Elias (ESP) Aprilia - 1'46.183
5. Hector Faubel (ESP) Aprilia - 1'46.460

Henk van de Lagemaat (NED) Honda - 1.49.500
Katja Pönsgen (GER) Honda - 1.52,500

Official times from 125cc IRTA Test Jerez - 19/20 February 2003 1. Stefano Perugini (ITA) Aprilia - 1 min 49.587 secs 2. Alex de Angelis (RSM) Aprilia - 1:49.887
3. Simone Corsi (ITA) Honda - 1:50.093
4. Mirko Giansanti (ITA) Aprilia - 1:50.369
5. Max Sabbatani (ITA) Aprilia - 1:50.511

Volledige testresultaten
De volledige IRTA-test results vindt op de website www.motograndprix.com via de button IRTA-TEST JEREZ rechts op het scherm.