Uit: Nieuwsbrief - TNO Telecom
2Cast maakt televisie interactief
De televisie gaat een nieuw tijdperk betreden. Ditmaal gaat het niet om een slimme technische innovatie, zoals van zwart-wit naar kleur of smalbeeld naar breedbeeld. Ook gaat het niet om een explosieve uitbreiding van het aantal programma s zoals de komst van kabeltelevisie die met zich bracht. De tv-beleving gaat van passief naar actief dankzij een directe koppeling met Internet.
Een nieuwe uitdaging aan programmamakers. Maar ook de reclamewereld krijgt uitzicht op iets totaal nieuws. Specifieke doelgroepen kunnen gericht en dus kosteneffectief worden benaderd.
Pilot bewijst innovatieve kracht
De innovatie heet 2Cast, is ontwikkeld door de multimediagroep van TNO Telecom, en heeft bij een eerste praktijkproef in de kantoren van de Holland Media Groep een enthousiast onthaal gekregen. Het spel De zwakste schakel is in een pilot door een dertigtal HMG-ers in een interactieve vorm gespeeld via het bedrijfsnetwerk.
ICT-manager Frank Meijer van HMG: Met deze pilot is aangetoond dat internet en televisie technisch op een nieuwe manier aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Een uitdaging voor bedrijven als HMG die een reeks van geavanceerde media inzetten om adverteerders toegang te bieden tot de consument. ICT is binnen HMG ondergebracht bij de business unit Broadcasting Center Nederland, kortweg BCN. BCN is het technisch facilitair bedrijf van HMG. Onder andere het uitzenden van RTL4, RTL5 en Yorin vindt plaats vanuit BCN. Daarnaast levert BCN expertise en technologie op het gebied van televisie productie.
Koppeling met Internet
2Cast koppelt het Internet realtime aan de televisie. In de praktijk nu nog gescheiden werelden. Maar dankzij de software van 2Cast voortaan voor een groot publiek met elkaar te verbinden. Wat op het tv-scherm te zien is, hoort bij de informatie die tegelijk op de pc via internet binnenrolt. Onderling kan per pc via een chatfunctie over de vraag of opdracht gediscussieerd worden. Er kan in groepen worden gespeeld. De reactie via de pc, of PDA, of internet-tablet retour gezonden, beïnvloedt weer het spel of het programma op de tv. En dat allemaal realtime. Dat is het unieke van dit concept. Het succes van tv-spelletjes met reacties via telefoon of SMS tonen de potentie van dergelijke interactiviteit.
Researcher ir. Ronald Mies van TNO Telecom: De beleving van televisie wordt totaal anders. Echt meespelen met het spel op tv. Liefst tegen andere mensen. Met natuurlijk een leuke prijs om te winnen. De Planet Technologies-groep van KPN heeft al een soortgelijk platform in bedrijf. De software die wij hebben ontwikkeld, voegt nieuwe functionaliteit toe, die bijvoorbeeld op dat platform kan worden geïmplementeerd.
Gerichte reclame
Adverteerders, mediabureaus en reclamebureaus kunnen profiteren van de mogelijkheden van 2Cast. Het is heel goed in te zetten voor het gericht zenden van reclame. Bijvoorbeeld bij een interactief programma over reizen kan op tv een reisaanbod worden gedaan dat met een druk op de knop via de pc is op te vragen en te boeken. Zo n aanbod kan tegelijk gedaan worden aan eenieder die interactief aan het programma meedoet.
Frank Meijer: De technische pilot toont de mogelijkheden van het aanbieden van digitale informatie in combinatie met tv. De volgende stap is de verkenning van de commerciële potentie. Het is voor adverteerders zonder twijfel interessant om een individuele boodschap te kunnen brengen aan een breed publiek. Je weet straks wie je tegenover je hebt. Je kunt de consument kennen. De techniek maakt dat het kan, nu zal de handschoen opgepakt moeten worden door de commerciële sector. Het kan een nieuwe start betekenen voor het internet.