Rabobank Nederland
Rabobank opent samen met landelijke en lokale partners eerste
ServiceWinkel in Epen
Rabobank Nederland, 21/2/2003 02:36 PM
---
In Epen (Zuid-Limburg) opent op 22 februari de eerste ServiceWinkel
van Nederland. Dit initiatief van vijf landelijke (Rabobank Nederland,
TPG Post, Essent, Tempo-Team en EurohealthRX) en twee lokale partners
(gemeente Gulpen-Wittem en Rabobank Heuvelland) moet het
voorzieningenniveau in Epen op peil houden. Doel van de ServiceWinkels
is om het lokale dienstenniveau in kleine kernen, buurtschappen en
buurten in stedelijke gebieden te behouden en waar mogelijk te
verbeteren.
Het idee achter de ServiceWinkels is eenvoudig. Kleine kernen en
sommige buurten in stedelijke gebieden zijn te klein om een rendabele
vestiging voor dienstverleners mogelijk te maken. Door het
samenbrengen van voorzieningen en diensten in één winkel blijven deze
diensten beschikbaar voor de bewoners en kan een dienstverlener
aanwezig blijven. De ServiceWinkel is een multi-functioneel loket. De
klant vindt er diensten op het gebied van bankzaken, post, wonen,
werken, gezondheidszorg en gemeentelijke diensten. De vijf landelijke
partners werken in de ServiceWinkel in Epen samen met de gemeente
Gulpen-Wittem en Rabobank Heuvelland. De ServiceWinkel is daar
gevestigd in het pand van de VVV-Zuid-Limburg. Het Gewest Maastricht
en Mergelland is als projectcoördinator betrokken bij de pilot
ServiceWinkel Epen en ondersteunt de samenwerkende partijen. De pilot
loopt in ieder geval drie jaar.
De initiatiefnemers verwachten in de toekomst meerdere ServiceWinkels
te openen. De pilot in Epen moet de initiatiefnemers veel informatie
opleveren. Als de behoefte bij klanten aanwezig is, is er in
Zuid-Limburg plaats voor dertig tot vijftig ServiceWinkels. Per
locatie participeren de landelijke partners, de plaatselijke gemeente
en één of meerdere andere lokale partners. De ServiceWinkel wordt
ondergebracht bij een lokale ondernemer.
Woordvoerder Henk Vos van het Gewest Maastricht en Mergelland: "We
beschouwen de eerste ServiceWinkel in Epen als een belangrijke stap
voorwaarts om dienstverlening in kleine kernen en buurtschappen te
behouden en waar mogelijk te verbeteren. De ServiceWinkel biedt
interessante perspectieven, voor lokale en landelijke partners en
vooral voor inwoners van kleine kernen, buurtschappen en bepaalde
buurten in stedelijke gebieden."