Kostenontwikkeling Betuweroute
20 Februari 2003
Over de kostenstijging van de Betuweroute wordt van alles geroepen,
maar helaas weinig op basis van feiten. Al die feiten zijn nauwkeurig
vastgelegd in de voortgangsrapportages die elk halfjaar door de
minister van V&W aan de Tweede Kamer zijn gezonden. Voorafgaand aan de
eerste voortgangsrapportage is in november 1995 een
Projectbeschrijving aan de Tweede Kamer gezonden, die dezelfde feiten
bevat over de periode van 1992 tot 1995.
Hieronder de feiten kort op een rij (alle bedragen omgerekend in
Euro's).
In 1993 kwam het toenmalige Kabinet (CDA - PvdA) met de PKB
Betuweroute: het plan kostte 6241 miljoen guldens, dat is 2830 miljoen
Euro (prijspeil 1993).
[Er zijn in de periode vóór 1993 wel eens nog lagere bedragen genoemd,
maar dat ging over een heel ander spoorlijnplan met een heel andere
projectdefinitie, dus die bedragen vallen niet te vergelijken met wat
we nu aan het bouwen zijn. Dat zou appels met peren vergelijken zijn.]
En nu, in 2003, staat de kostenteller op 4715 miljoen Euro (prijspeil
2003).
Dat is 67 % méér dan het bedrag van 1993 (een stijging met 1885
miljoen Euro).
Nou weet iedereen dat we allemaal elk jaar te maken hebben met
prijspeilstijgingen. Over die hele periode bedroegen die
prijsstijgingen 910 miljoen Euro, en daarmee is bijna de helft van de
kostenstijging verklaard.
Verder heeft de politieke besluitvorming over dit project ook tot
nogal wat extra kosten geleid:
· de besluitvorming in 1993 in de Tweede Kamer over het Kabinetsplan
van de PKB leidde tot 340 miljoen Euro aan extra kosten (Kamermoties
voor extra inpassingsmaatregelen);
· de heroverweging van de plannen in 1995 door het Kabinet Kok I (PvdA
- VVD - D66) leidde tot 380 miljoen Euro aan extra kosten (nog meer
extra inpassingsmaatregelen).
Tenslotte hebben diverse technische aanpassingen aan de plannen sinds
1995 nog geleid tot extra kosten van 255 miljoen Euro.
Samengevat:
1. de helft van de kostenstijging is het gevolg van het stijgen van
het algemene prijspeil in Nederland;
2. van de andere helft is het merendeel het gevolg van politieke
besluitvorming waarvoor extra inpassingsmaatregelen getroffen worden;
de spoorlijn wordt daar wél mooier, maar natuurlijk niets rendabeler
door.
ontwikkeling kostenraming Betuweroute, periode 1993 - 2003 mio Euro
kostenraming Kabinetsplan PKB 3, 1993 (prijspeil 1993) 2830 mio Euro
+ prijspeilstijging 1993 2003 + 910 mio Euro
+ extra inpassingsmaatregelen 1993 (Tweede Kamer) + 340 mio Euro
+ extra inpassingsmaatregelen 1995 (Heroverweging n.a.v. Cie Hermans)
+ 380 mio Euro
+ diverse technische maatregelen 1995 2003 + 255 mio Euro
kostenraming project 2003 (prijspeil 2003) 4715 mio Euro
Bron: Ministerie Verkeer & Waterstaat, Directoraat-Generaal
Goederenvervoer