Betuweroute Internet site

Kostenontwikkeling Betuweroute

20 Februari 2003

Over de kostenstijging van de Betuweroute wordt van alles geroepen, maar helaas weinig op basis van feiten. Al die feiten zijn nauwkeurig vastgelegd in de voortgangsrapportages die elk halfjaar door de minister van V&W aan de Tweede Kamer zijn gezonden. Voorafgaand aan de eerste voortgangsrapportage is in november 1995 een Projectbeschrijving aan de Tweede Kamer gezonden, die dezelfde feiten bevat over de periode van 1992 tot 1995.
Hieronder de feiten kort op een rij (alle bedragen omgerekend in Euro's).

In 1993 kwam het toenmalige Kabinet (CDA - PvdA) met de PKB Betuweroute: het plan kostte 6241 miljoen guldens, dat is 2830 miljoen Euro (prijspeil 1993).
[Er zijn in de periode vóór 1993 wel eens nog lagere bedragen genoemd, maar dat ging over een heel ander spoorlijnplan met een heel andere projectdefinitie, dus die bedragen vallen niet te vergelijken met wat we nu aan het bouwen zijn. Dat zou appels met peren vergelijken zijn.]

En nu, in 2003, staat de kostenteller op 4715 miljoen Euro (prijspeil 2003).
Dat is 67 % méér dan het bedrag van 1993 (een stijging met 1885 miljoen Euro).

Nou weet iedereen dat we allemaal elk jaar te maken hebben met prijspeilstijgingen. Over die hele periode bedroegen die prijsstijgingen 910 miljoen Euro, en daarmee is bijna de helft van de kostenstijging verklaard.
Verder heeft de politieke besluitvorming over dit project ook tot nogal wat extra kosten geleid:

· de besluitvorming in 1993 in de Tweede Kamer over het Kabinetsplan van de PKB leidde tot 340 miljoen Euro aan extra kosten (Kamermoties voor extra inpassingsmaatregelen);

· de heroverweging van de plannen in 1995 door het Kabinet Kok I (PvdA
- VVD - D66) leidde tot 380 miljoen Euro aan extra kosten (nog meer extra inpassingsmaatregelen).
Tenslotte hebben diverse technische aanpassingen aan de plannen sinds 1995 nog geleid tot extra kosten van 255 miljoen Euro.

Samengevat:
1. de helft van de kostenstijging is het gevolg van het stijgen van het algemene prijspeil in Nederland;
2. van de andere helft is het merendeel het gevolg van politieke besluitvorming waarvoor extra inpassingsmaatregelen getroffen worden; de spoorlijn wordt daar wél mooier, maar natuurlijk niets rendabeler door.

ontwikkeling kostenraming Betuweroute, periode 1993 - 2003 mio Euro kostenraming Kabinetsplan PKB 3, 1993 (prijspeil 1993) 2830 mio Euro
+ prijspeilstijging 1993 2003 + 910 mio Euro
+ extra inpassingsmaatregelen 1993 (Tweede Kamer) + 340 mio Euro
+ extra inpassingsmaatregelen 1995 (Heroverweging n.a.v. Cie Hermans)
+ 380 mio Euro

+ diverse technische maatregelen 1995 2003 + 255 mio Euro kostenraming project 2003 (prijspeil 2003) 4715 mio Euro

Bron: Ministerie Verkeer & Waterstaat, Directoraat-Generaal Goederenvervoer