Accell Group
---
PERSBERICHT
Winst Accell Group stijgt met 33%
Heerenveen, 20 februari 2003 - Accell Group N.V. heeft in 2002 een nettowinst gerealiseerd van EUR 6,8 miljoen. Dat is een stijging van 33% ten opzichte van 2001. De stijging van de winst per aandeel bedroeg 20%. Ook de omzet van Accell Group nam met 26% toe en kwam daarmee uit op EUR 259 miljoen (2001: EUR 206 miljoen). Autonoom bedroeg de groei van de omzet 6%.
De hogere afzet van kwaliteitsfietsen bij relatief stabiele prijzen en de integratie van Winora zijn de belangrijkste factoren achter de gunstige omzet- en resultaatontwikkeling. Een substantiële verbetering van de balanspositie, een scherpere kostenbeheersing en het vermogen van de organisatie om in te spelen op snel wijzigende marktomstandigheden hebben daarbovenop de nettowinst positief beïnvloed.
René Takens, bestuursvoorzitter van Accell Group, over de jaarresultaten: "Ook dit jaar mogen we weer terugkijken op een goede performance. Ook in 2002 presteerde het aandeel weer goed en door een hoge dividend payout heeft Accell Group een hoog dividend rendement, 7,5%. Allemaal zaken waar we best trots op mogen zijn. In 2003 hopen we deze lijn door te kunnen trekken. De vooruitzichten zijn in ieder geval positief en we verwachten dan ook een verdere groei van omzet en winst per aandeel te kunnen realiseren."
Winst per aandeel en dividend
Rekening houdend met de aandelenemissie in december 2001 steeg de winst per aandeel met 20% tot EUR 2,06. (2001: EUR 1,72). Voorgesteld wordt een dividend uit te keren van EUR 0,95 per aandeel, naar keuze te ontvangen in contanten of stockdividend. Dit komt overeen met een dividendrendement van 7,5% (2001: 7,4%).
Belangrijke ontwikkelingen in 2002
In heel West-Europa was sprake van een dalend consumentenvertrouwen en stonden de consumentenbestedingen onder druk. De totale fietsmarkt in West-Europa liet dan ook een daling zien. De verschuiving in de vraag van goedkopere naar kwaliteitsfietsen zette zich voort.
Door haar sterke merkenportfolio, uitgekiende marketingcampagnes richting consument en dealer en een scherpere aansturing van de eigen organisatie heeft Accell Group haar concurrentiepositie in West-Europa over de gehele linie kunnen verbeteren.
Nederland
Hoewel de fietsmarkt in Nederland net als in de rest van West-Europa in volume gering is afgenomen, steeg het aandeel van kwalitatief hoogwaardige fietsen. Batavus, Koga Miyata en Sparta konden profiteren van de toenemende voorkeur van consumenten voor kwalitatief betere fietsen. Daarnaast namen de verkopen van kinderfietsen onder het merk Loekie toe. In totaal steeg de omzet bij Accell Group in Nederland en werd de marktpositie verder versterkt.
Frankrijk
Verkoop van kwaliteitsfietsen via de gespecialiseerde vakhandel is in 2002 verder toegenomen. Door de sterke positie van Lapierre in deze markt heeft Accell Group hier optimaal van kunnen profiteren. Lapierre zag ook haar exporten naar Zwitserland en Duitsland toenemen.
De omzet van private labels en andere fietsen bij het grootwinkelbedrijf is afgenomen. Mercier, dat sterk aanwezig is in dit segment heeft door uitgekiende marketingcampagnes, promotionele activiteiten en een goede service, haar positie in Frankrijk ten opzichte van de concurrentie verstevigd en realiseerde eveneens een omzetstijging.
Duitsland
De Duitse economie draait slecht. Daardoor stond ook de fietsmarkt onder grote druk en hebben de Accell Group bedrijven beneden verwachting gepresteerd. Het in 2001 geacquireerde Winora is in 2002 volledig geïntegreerd in de organisatie en heeft ondanks haar goede positionering in de Duitse markt haar omzetniveau niet geheel kunnen vasthouden. De omzet van fietsonderdelen (vervangingsmarkt) nam wel toe. Winora heeft bijgedragen aan de stijging van de winst per aandeel.
Door de moeilijke marktomstandigheden en de doorgevoerde reorganisatie was 2002 voor Hercules geen gemakkelijk jaar. Ook Hercules had in 2002 te maken met verdere omzetdalingen. Om de kosten aanzienlijk te verlagen zijn halverwege 2002 de productieactiviteiten in Duitsland gestopt en is een nieuwe productievestiging in Hongarije in gebruik genomen. De nieuwe productievestiging draait op dit moment naar verwachting.
Financiële positie
Door afname van het werkkapitaal en de goede winstcijfers is de financiële positie van Accell Group in 2002 verder verstevigd. Een actief voorraad- en debiteurenbeheer hebben hier een belangrijke bijdrage aan geleverd. Voorts werd er meer langlopende financiering aangetrokken waardoor de uitgangspositie voor verdere groei is versterkt.
Door de hogere nettowinst en het reduceren van het werkkapitaal bedroeg de operationele kasstroom in 2002 EUR 15 miljoen. De solvabiliteit van de groep kwam uit op 38% (ultimo 2001: 32%) en het rendement op werkzaam vermogen steeg naar 14,1%. De financieringslasten daalden in 2002 met 11%.
Vooruitzichten
Voor 2003 gaat Accell Group uit van ongeveer gelijkblijvende marktomstandigheden in de voor haar relevante markten. Kansen blijven er vooral in het hogere fietssegment. Belangrijkste aandachtspunten dit jaar zullen zijn de concentratie op de bestaande sterke merken, het innovatief vermogen, intensivering van de samenwerking met de vakhandel en gerichte marketing richting dealers en consumenten.
Tegen de achtergrond van de huidige marktomstandigheden blijft het zaak de kosten adequaat te beheersen. Aandacht voor werkkapitaal blijft belangrijk. Extra synergie zal worden gerealiseerd door de verdere benutting van de productievestiging in Hongarije. Voor Hercules wordt 2003 het eerste jaar dat het in afgeslankte vorm als marketing- en verkooporganisatie in de Duitse markt zal opereren.
Naast kostenbeheersing blijft schaalgrootte noodzakelijk om voordelen te behalen bij inkoop, productie en marketing. Accell Group blijft ook dit jaar actief zoeken naar overnamekandidaten die passen binnen het profiel en de merkenportfolio van de groep. De productievestiging in Hongarije dient, met het oog op mogelijke toetreding tot de Europese Unie, in dit opzicht ook als basis om de Oost-Europese markten te bewerken. Verschillende fietsproducenten binnen en buiten Europa hebben te lijden onder de huidige marktomstandigheden. De verwachting is dat het aantal spelers in de fietsmarkt zal worden gereduceerd. Ook dat biedt kansen.
De vooruitzichten voor Accell Group blijven, op basis van bovenstaande uitgangspunten, positief. Onvoorziene omstandigheden daargelaten, verwacht Accell Group voor 2003 derhalve een stijging van de omzet en de winst per aandeel.
Belangrijke data in 2003
Algemene Vergadering van Aandeelhouders : 24 april 2003
Bekendmaking halfjaarcijfers 2003 : 16 juli 2003
/ / / / / /
Profiel Accell Group N.V.
Accell Group is een Europese groep van ondernemingen actief in het ontwerpen, de productie, de marketing en de verkoop van fietsen en fietsaccessoires. Verkoop van fietsen met de merken Batavus, Hercules, Koga-Miyata, Lapierre, Loekie, Mercier, Sparta, Staiger en Winora vindt voornamelijk plaats via de gespecialiseerde vakhandel.
Accell Group heeft productievestigingen in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Verkoop van de fietsen en fietsaccessoires vindt plaats in Nederland, Duitsland, Frankrijk, en overige landen zoals België, Oostenrijk, Denemarken en Zwitserland.
Accell Group is in omzet de tweede fietsgroep van Europa.
De aandelen Accell Group worden verhandeld op de officiële markt van Euronext Amsterdam. De aandelen zijn opgenomen in het Next Prime segment van Euronext en kunnen door een door Accell Group aangestelde liquidity provider permanent verhandeld worden.
Accell Group