Airspray
PERSBERICHT Totaal aantal pagina's: 6
Alkmaar, 20 februari, 2003
Airspray laat opnieuw sterke groei zien
Het resultaat voor belastingen van Airspray over 2002 steeg met 21% tot EUR 8,4 miljoen (2001: EUR 7,0 miljoen) bij een omzet die met 19% steeg tot EUR 32,3 miljoen (2001: EUR 27,3 miljoen). Door de licht toegenomen belastingdruk steeg het nettoresultaat met 17% van EUR 5,0 miljoen tot EUR 5,8 miljoen. De winst per aandeel nam toe van EUR 0,95 tot
EUR 1,10.
Voorgesteld wordt een 43% hoger contant dividend uit te keren van EUR 0,50 (2001: EUR 0,35) per geplaatst aandeel van nominaal EUR 0,16.
Financiële resultaten
Ondanks moeilijke macro economische omstandigheden heeft Airspray een omzetgroei kunnen laten zien van 19% en een stijging van het resultaat voor belastingen van 21%. De groei werd geheel autonoom gerealiseerd, door de productie en verkoop van onze dispensers. De groei van het totale volume in eenheden was 32%. De omzetgroei werd beïnvloed door gemiddeld lagere verkoopprijzen. Dit werd veroorzaakt door een stijging van de gemiddelde ordergrootte, veranderingen in de product mix en enig negatief effect van de dollarkoers. Schaalvoordelen en meer nadruk op hoge marge producten compenseerden dit waardoor de bruto marge van 44% gehandhaafd kon worden.
De verkoop- en operationele kosten stegen minder snel dan de omzet waardoor het operationele resultaat een grotere stijging liet zien (24%) dan de omzet (19%). De rentelasten waren dit jaar hoger door de hypotheeklasten. Deze kosten werden vorig jaar, toen nog lease kosten, als operationele kosten verantwoord. Het nettoresultaat voor belastingen steeg met 21% tot EUR 8,4 miljoen.
Het nettoresultaat nam met 17% toe tot EUR 5,8 miljoen door een lichte stijging van de belastingdruk van 29% in 2001 tot 31% in 2002.
Airspray heeft in 2002 wederom aanzienlijke investeringen gedaan in de uitbreiding van de productiecapaciteit. De investeringen in 2002 bedroegen in totaal EUR 3,5 miljoen. De balans van Airspray blijft bijzonder sterk. Het eigen vermogen steeg tot EUR 22,4 miljoen (2001: EUR 19,4 miljoen), met een solvabiliteit van 74%.
Gang van zaken in 2002
Zowel het aantal klanten als de gemiddelde omzet per klant lieten in 2002 wederom een groei zien. Het aantal actieve klanten steeg met 23% van 350 ultimo 2001 naar 430 eind 2002. Airspray liet in Noord Amerika opnieuw een gezonde groei zien. Echter, de andere werelddelen lieten percentueel een hogere groei zien. Noord Amerika blijft de belangrijkste markt voor Airspray. In 2002 werd 63% van de omzet in Noord- en Zuid-Amerika behaald.
Net zoals in 2001, waren de Mini Foamer en de Table Top Foamer zowel in percentage als in absolute aantallen de snelst groeiende producten van 2002. Het aantal verkochte schuimdispensers nam toe met 35%. De Table Top Foamer heeft een sterke positie veroverd in de vloeibare handzeep markt door een aantal zeer succesvolle, in het oog springende marktintroducties door onze klanten. Airspray is ervan overtuigd dat deze applicatie nog vele groeimogelijkheden biedt. De belangrijkste introductie tot nu toe werd in augustus aangekondigd met Bath & Bodyworks en haar 1600 winkels.
Cosmetica en huidverzorging is voor Airspray nog steeds de belangrijkste sector. In 2002 realiseerde Airspray 42% van haar omzet in dit segment. Met name de schuimpompen vinden vele toepassingen in dit segment. Veel multinationals blijven hun productlijnen verbreden en voegen nieuwe producten en merken toe. De belangrijkste toepassingsgebieden zijn gezichtsreinigers en "selftanners". Gezien het groeiende karakter van de handzeepmarkt zal over dit marktsegment dat 27% van het totaal uitmaakt (vorig jaar 12%) apart gerapporteerd worden. Bestaande producten zoals Dial Complete en Johnson & Johnson's Foam blaster groeiden wederom terwijl er een aantal nieuwe klanten in zowel Europa als in de Verenigde Staten is bijgekomen. Dit zijn onder andere Cussons UK (het merk Carex), Manetti-Roberts (de merken Neutro Roberts en La Mousse), marktleider in de VS Colgate met "Foam Works" voor kinderen en Bath & Body Works met 16 verschillende producten.
De omzet in de haarverzorgingmarkt is gestabiliseerd, in 2002 werd 22% van de omzet in dit segment behaald. De belangrijkste product- introducties in het haarverzorgingsegment waren een Kerastase product van L'Óreal, een haarkleuringsproduct van Guhl en een haarverzorgingsproduct van Scharzkopf-Henkel.
De omzet van de olijfolie verstuivers lijkt zich te hebben gestabiliseerd. Omdat andere toepassingen, zoals snoepgoed, niet zo hard groeiden als de rest is de omzet in de categorie food teruggelopen van 7 naar 5% van het totaal.
De omzet in het segment overig, voornamelijk bestaande uit dierverzorgingsproducten en schoonmaakproducten, maakt nu 4% van de omzet van Airspray uit.
Opnieuw heeft Airspray haar doelstelling om ieder jaar tenminste één nieuw product te introduceren behaald. Hoogtepunten in het jaar 2002 waren de introductie van de G3 schuimdispenser en de introductie van de eerste waterresistente foamer (WRF3). De WRF3 kreeg met Nivea's Baby wash een indrukwekkend marktdebuut. De waterresistente foamers zullen in 2003 worden uitgebreid aangezien Airspray de overtuiging heeft dat het succes van de direct schuimende handzeep zal leiden tot vraag naar direct schuimende body washes en shampoos. Daarnaast is Airspray benaderd door tenminste drie multinationals met de vraag om klantspecifieke pompontwerpen te maken. Deze ontwikkelingen laten duidelijk de sterke reputatie en de mogelijkheden van Airspray in de markt zien. Met klantspecifieke ontwerpen wordt de omzet bij deze klanten voor een aantal jaren zeker gesteld.
ADR
Airspray heeft recentelijk een een gesponsord Level-I American Depositary Receipt (ADR) opgezet in de Verenigde Staten. Door middel van dit programma, gesponsord door the Bank of New York, kunnen sinds 31 januari 2003 certificaten van Airspray aandelen worden verhandeld op de "Over-the-Counter" markt in de Verenigde Staten. De handel in ADR's van Airspray, die elk één aandeel vertegenwoordigen, geschiedt onder het symbool "AYAKY". Airspray zal in de komende maanden actief dit programma gaan promoten.
Vooruitzichten 2003
Airspray is positief over 2003 en de jaren daarna. De onderneming blijft zich richten op autonome groei en de ontwikkeling en introductie van nieuwe en verbeterde producten. Airspray verwacht in 2003 opnieuw zo'n EUR 3 miljoen te investeren ten behoeve van nieuwe producten en een verdere uitbreiding van de productiecapaciteiten.
Ondanks een zwakke economie en grote wereldpolitieke onzekerheid verwacht Airspray voor het gehele jaar 2003 een groei van het resultaat voor belastingen van ten minste 15%. Gezien het feit dat Airspray bijna volledig belast wordt omdat er geen compensabele verliezen meer zijn, wordt een belastingdruk van 34% verwacht.
Airspray profiel
Airspray is een vooraanstaande fabrikant van innovatieve dispensers met een hoge toegevoegde waarde, die haar producten levert aan producenten van consumentenproducten. Airspray levert aan vele afnemers waaronder multinationals zoals Unilever, Wella, Colgate, L'Oréal, Henkel-Schwarzkopf en Johnson & Johnson. Er werken momenteel ruim 100 mensen bij Airspray.
Airspray is een 'technology-driven' onderneming. In haar 20-jarig bestaan heeft Airspray zich gespecialiseerd in R&D en in het in massaproductie brengen en wereldwijd vermarkten van innovatieve dispensers. Airspray heeft op dit moment meerdere typen dispensers, die alle zonder drijfgassen werken. Airspray is genoteerd aan EuroNext Amsterdam sinds 28 mei 1998.
/ / / / /
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Airspray N.V.
Robert F. Brands, Managing Director
Jan van der Schaaff, Financial Director
Telephone: NL 072 - 5414 666
U.S. 1(954) 972-7750
www.airspray.net
Bijlagen: Geconsolideerde winst- en verliesrekening over 2002
Geconsolideerde balans ultimo 2002
GECONSOLIDEERDE WINST- EN VERLIESREKENING per 31 december In EUR x 1.000 2002 2001 % groei Netto-omzet 32.343 27.256 19% Kostprijs van de omzet -17.995 - 15.314 18% Bruto-omzetresultaat 14.348 11.942 20% Verkoopkosten - 627 - 514 Algemene bedrijfskosten - 5.189 - 4.444 - 5.716 - 4.958 15% Bedrijfsresultaat 8.632 6.984 24% Financieringsbaten en lasten - 204 9 Resultaat voor belastingen 8.428 6.993 21% Belastingen - 2.622 - 2.043 28% Nettowinst 5.806 4.950 17% ======= ======= RATIO'S In EUR. Nettoresultaat per aandeel (gem.) 1,10 0,95 16% Resultaat voor belastingen per aandeel (gem.) 1,60 1,34 19% Cashflow per aandeel (gem.) 1,37 1,20 14% Eigen Vermogen per aandeel (ult.) 4,24 3,72 14% Dividend per aandeel 0,50 0,35 43% In % Rendement op Eigen Vermogen (gem.) 29% 31% Bruto marge 44% 44% Operationele marge 27% 26% Aantal aandelen (gemiddeld) 5.271.981 5.208.494 Aantal aandelen (ultimo) 5.280.485 5.226.446 GECONSOLIDEERDE BALANS In EUR x 1.000 ACTIVA 31-12-2002 31-12-2001 VASTE ACTIVA Immateriële vaste activa 1.115 657 Gebouwen 3.988 3.456 Productiemiddelen en overige 10.538 9.268 Financiële vaste activa 2.068 1.303 17.709 14.684 VLOTTENDE ACTIVA Voorraden 2.822 2.173 Vorderingen Debiteuren 5.884 6.696 Overige vorderingen 1.119 835 7.003 7.531 Liquide middelen 2.848 2.633 _______ _______ Totaal activa 30.382 27.021 ======= ======= PASSIVA 31-12-2002 31-12-2001 Groepsvermogen 22.411 19.436 Langlopende schulden 2.522 2.600 Kortlopende schulden Handelscrediteuren 1.862 1.584 Overige schulden 3.587 3.401 5.449 4.985 _______ _______ Totaal passiva 30.382 27.021 ======== ========
---- --