Airspray

PERSBERICHT Totaal aantal pagina's: 6

Alkmaar, 20 februari, 2003

Airspray laat opnieuw sterke groei zien

Het resultaat voor belastingen van Airspray over 2002 steeg met 21% tot EUR 8,4 miljoen (2001: EUR 7,0 miljoen) bij een omzet die met 19% steeg tot EUR 32,3 miljoen (2001: EUR 27,3 miljoen). Door de licht toegenomen belastingdruk steeg het nettoresultaat met 17% van EUR 5,0 miljoen tot EUR 5,8 miljoen. De winst per aandeel nam toe van EUR 0,95 tot EUR 1,10.

Voorgesteld wordt een 43% hoger contant dividend uit te keren van EUR 0,50 (2001: EUR 0,35) per geplaatst aandeel van nominaal EUR 0,16.

Financiële resultaten

Ondanks moeilijke macro economische omstandigheden heeft Airspray een omzetgroei kunnen laten zien van 19% en een stijging van het resultaat voor belastingen van 21%. De groei werd geheel autonoom gerealiseerd, door de productie en verkoop van onze dispensers. De groei van het totale volume in eenheden was 32%. De omzetgroei werd beïnvloed door gemiddeld lagere verkoopprijzen. Dit werd veroorzaakt door een stijging van de gemiddelde ordergrootte, veranderingen in de product mix en enig negatief effect van de dollarkoers. Schaalvoordelen en meer nadruk op hoge marge producten compenseerden dit waardoor de bruto marge van 44% gehandhaafd kon worden. De verkoop- en operationele kosten stegen minder snel dan de omzet waardoor het operationele resultaat een grotere stijging liet zien (24%) dan de omzet (19%). De rentelasten waren dit jaar hoger door de hypotheeklasten. Deze kosten werden vorig jaar, toen nog lease kosten, als operationele kosten verantwoord. Het nettoresultaat voor belastingen steeg met 21% tot EUR 8,4 miljoen. Het nettoresultaat nam met 17% toe tot EUR 5,8 miljoen door een lichte stijging van de belastingdruk van 29% in 2001 tot 31% in 2002.

Airspray heeft in 2002 wederom aanzienlijke investeringen gedaan in de uitbreiding van de productiecapaciteit. De investeringen in 2002 bedroegen in totaal EUR 3,5 miljoen. De balans van Airspray blijft bijzonder sterk. Het eigen vermogen steeg tot EUR 22,4 miljoen (2001: EUR 19,4 miljoen), met een solvabiliteit van 74%.

Gang van zaken in 2002

Zowel het aantal klanten als de gemiddelde omzet per klant lieten in 2002 wederom een groei zien. Het aantal actieve klanten steeg met 23% van 350 ultimo 2001 naar 430 eind 2002. Airspray liet in Noord Amerika opnieuw een gezonde groei zien. Echter, de andere werelddelen lieten percentueel een hogere groei zien. Noord Amerika blijft de belangrijkste markt voor Airspray. In 2002 werd 63% van de omzet in Noord- en Zuid-Amerika behaald.

Net zoals in 2001, waren de Mini Foamer en de Table Top Foamer zowel in percentage als in absolute aantallen de snelst groeiende producten van 2002. Het aantal verkochte schuimdispensers nam toe met 35%. De Table Top Foamer heeft een sterke positie veroverd in de vloeibare handzeep markt door een aantal zeer succesvolle, in het oog springende marktintroducties door onze klanten. Airspray is ervan overtuigd dat deze applicatie nog vele groeimogelijkheden biedt. De belangrijkste introductie tot nu toe werd in augustus aangekondigd met Bath & Bodyworks en haar 1600 winkels.

Cosmetica en huidverzorging is voor Airspray nog steeds de belangrijkste sector. In 2002 realiseerde Airspray 42% van haar omzet in dit segment. Met name de schuimpompen vinden vele toepassingen in dit segment. Veel multinationals blijven hun productlijnen verbreden en voegen nieuwe producten en merken toe. De belangrijkste toepassingsgebieden zijn gezichtsreinigers en "selftanners". Gezien het groeiende karakter van de handzeepmarkt zal over dit marktsegment dat 27% van het totaal uitmaakt (vorig jaar 12%) apart gerapporteerd worden. Bestaande producten zoals Dial Complete en Johnson & Johnson's Foam blaster groeiden wederom terwijl er een aantal nieuwe klanten in zowel Europa als in de Verenigde Staten is bijgekomen. Dit zijn onder andere Cussons UK (het merk Carex), Manetti-Roberts (de merken Neutro Roberts en La Mousse), marktleider in de VS Colgate met "Foam Works" voor kinderen en Bath & Body Works met 16 verschillende producten.

De omzet in de haarverzorgingmarkt is gestabiliseerd, in 2002 werd 22% van de omzet in dit segment behaald. De belangrijkste product- introducties in het haarverzorgingsegment waren een Kerastase product van L'Óreal, een haarkleuringsproduct van Guhl en een haarverzorgingsproduct van Scharzkopf-Henkel.

De omzet van de olijfolie verstuivers lijkt zich te hebben gestabiliseerd. Omdat andere toepassingen, zoals snoepgoed, niet zo hard groeiden als de rest is de omzet in de categorie food teruggelopen van 7 naar 5% van het totaal.

De omzet in het segment overig, voornamelijk bestaande uit dierverzorgingsproducten en schoonmaakproducten, maakt nu 4% van de omzet van Airspray uit.

Opnieuw heeft Airspray haar doelstelling om ieder jaar tenminste één nieuw product te introduceren behaald. Hoogtepunten in het jaar 2002 waren de introductie van de G3 schuimdispenser en de introductie van de eerste waterresistente foamer (WRF3). De WRF3 kreeg met Nivea's Baby wash een indrukwekkend marktdebuut. De waterresistente foamers zullen in 2003 worden uitgebreid aangezien Airspray de overtuiging heeft dat het succes van de direct schuimende handzeep zal leiden tot vraag naar direct schuimende body washes en shampoos. Daarnaast is Airspray benaderd door tenminste drie multinationals met de vraag om klantspecifieke pompontwerpen te maken. Deze ontwikkelingen laten duidelijk de sterke reputatie en de mogelijkheden van Airspray in de markt zien. Met klantspecifieke ontwerpen wordt de omzet bij deze klanten voor een aantal jaren zeker gesteld.

ADR

Airspray heeft recentelijk een een gesponsord Level-I American Depositary Receipt (ADR) opgezet in de Verenigde Staten. Door middel van dit programma, gesponsord door the Bank of New York, kunnen sinds 31 januari 2003 certificaten van Airspray aandelen worden verhandeld op de "Over-the-Counter" markt in de Verenigde Staten. De handel in ADR's van Airspray, die elk één aandeel vertegenwoordigen, geschiedt onder het symbool "AYAKY". Airspray zal in de komende maanden actief dit programma gaan promoten.

Vooruitzichten 2003

Airspray is positief over 2003 en de jaren daarna. De onderneming blijft zich richten op autonome groei en de ontwikkeling en introductie van nieuwe en verbeterde producten. Airspray verwacht in 2003 opnieuw zo'n EUR 3 miljoen te investeren ten behoeve van nieuwe producten en een verdere uitbreiding van de productiecapaciteiten.

Ondanks een zwakke economie en grote wereldpolitieke onzekerheid verwacht Airspray voor het gehele jaar 2003 een groei van het resultaat voor belastingen van ten minste 15%. Gezien het feit dat Airspray bijna volledig belast wordt omdat er geen compensabele verliezen meer zijn, wordt een belastingdruk van 34% verwacht.

Airspray profiel

Airspray is een vooraanstaande fabrikant van innovatieve dispensers met een hoge toegevoegde waarde, die haar producten levert aan producenten van consumentenproducten. Airspray levert aan vele afnemers waaronder multinationals zoals Unilever, Wella, Colgate, L'Oréal, Henkel-Schwarzkopf en Johnson & Johnson. Er werken momenteel ruim 100 mensen bij Airspray. Airspray is een 'technology-driven' onderneming. In haar 20-jarig bestaan heeft Airspray zich gespecialiseerd in R&D en in het in massaproductie brengen en wereldwijd vermarkten van innovatieve dispensers. Airspray heeft op dit moment meerdere typen dispensers, die alle zonder drijfgassen werken. Airspray is genoteerd aan EuroNext Amsterdam sinds 28 mei 1998.

/ / / / /

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Airspray N.V.
Robert F. Brands, Managing Director
Jan van der Schaaff, Financial Director

Telephone: NL 072 - 5414 666

U.S. 1(954) 972-7750

www.airspray.net

Bijlagen: Geconsolideerde winst- en verliesrekening over 2002
Geconsolideerde balans ultimo 2002


GECONSOLIDEERDE WINST- EN VERLIESREKENING per 31 december
In EUR x 1.000         2002           2001    % groei

Netto-omzet     32.343      27.256  19%
Kostprijs van de omzet  -17.995     - 15.314     18%

Bruto-omzetresultaat    14.348       11.942     20%

Verkoopkosten           -   627          -   514
Algemene bedrijfskosten - 5.189           - 4.444
    - 5.716     - 4.958 15%

Bedrijfsresultaat   8.632       6.984   24%


Financieringsbaten en lasten       - 204              9


Resultaat voor belastingen  8.428       6.993   21%

Belastingen -  2.622        -  2.043    28%

Nettowinst  5.806       4.950   17%
    =======     =======


RATIO'S

In EUR.
Nettoresultaat per aandeel (gem.)   1,10        0,95    16%
Resultaat voor belastingen
per aandeel (gem.)      1,60        1,34    19%
Cashflow per aandeel (gem.)     1,37        1,20    14%
Eigen Vermogen per aandeel (ult.)   4,24           3,72 14%
Dividend per aandeel    0,50        0,35    43%

In %
Rendement op Eigen Vermogen (gem.)  29%     31%
Bruto marge 44%         44%
Operationele marge  27%     26%

Aantal aandelen (gemiddeld) 5.271.981       5.208.494
Aantal aandelen (ultimo)    5.280.485       5.226.446






GECONSOLIDEERDE BALANS
In EUR x 1.000


ACTIVA                                31-12-2002          31-12-2001

VASTE ACTIVA
Immateriële vaste activa      1.115     657
Gebouwen    3.988       3.456
Productiemiddelen en overige    10.538      9.268
Financiële vaste activa 2.068         1.303
         17.709     14.684

VLOTTENDE ACTIVA
Voorraden       2.822       2.173

Vorderingen
Debiteuren  5.884       6.696
Overige vorderingen 1.119       835
        7.003       7.531

Liquide middelen        2.848       2.633
        _______     _______

Totaal activa       30.382      27.021
        =======     =======



PASSIVA                             31-12-2002          31-12-2001

Groepsvermogen      22.411      19.436

Langlopende schulden        2.522       2.600

Kortlopende schulden
Handelscrediteuren  1.862       1.584
Overige schulden    3.587       3.401

        5.449       4.985
        _______     _______

Totaal passiva      30.382      27.021
        ========        ========


---- --