AutoRai
20-2-2003
GTC Genève studiemodel toont kunnen Opel ontwerpers
Opel licht een tipje van de sluier op van het toekomstige design met
het debuut van het GTC Genève studiemodel - GTC staat voor Gran
Turismo Compact op de 73ste autotentoonstelling van Genève (6 maart
tot 16 maart 2003).
Spannende lijnen, heldere oppervlakken, driedimensionale koplampen,
brede wielkasten en subtiele details zijn de kernelementen van Opels
moderne designtaal. Opel's voorzitter en algemeen directeur, Carl
Peter Forster, zegt dat enkele van deze designkenmerken reeds te zien
waren in studiemodellen als de Snowtrekker en in productiemodellen als
de Speedster en de Vectra. Opels zien er niet alleen dynamisch uit, in
de toekomst zullen ze ook geavanceerde technische innovaties gaan
bezitten zoals adaptieve wielophangingsystemen waarmee het hoogste
niveau van rijcomfort, rijplezier en veiligheid wordt bewerkstelligd.
Martin Smith, Opels directeur design zegt: Met de GTC Genève willen wij laten zien hoe sportief een driedeurs auto kan zijn. Het heeft geleid tot een zeer dynamisch ogende auto met ruimte voor vier personen, die duidelijk herkenbaar is als een Opel.
Voor het creëren van de GTC Genève, hadden de Opel ontwerpers meer vrijheid om te experimenteren dan normaal bij het ontwikkelen van een productieauto. De auto heeft een getint, transparant dak dat uitstrekt van de voor- tot de achterruit, en de ontwerpers hebben de proporties naar extremen getrokken (lengte/breedte/hoogte: 4,349/1,773/1,352 meter). Er is op dit moment veel gaande op het gebied van autodesign, van zeer traditionele tot bijna excentrieke vormen, zegt Smith. Met de GTC Genève wilden we een duidelijk sportief statement maken.
De pijlvormige voor- en achterkant van de GTC Genève zijn goede
voorbeelden van de dynamische vorm. De taps toelopende neus begint
vlak voor de wielkasten waardoor de korte overhang extra geaccentueerd
wordt, legt Friedhelm Engler, chef design van Opels compacte autos
studio uit. Samen met het lage silhouet en de gebogen daklijn, creëert
dit een krachtige en spannende uitstraling.
De GTC Genèves grote, driedimensionale koplampen en achterlichten
lijken op gepolijste, geslepen juwelen, aldus Engler. Hij benadrukt
dat de ontwerpers dit thema niet alleen beperkt hebben gelaten tot
alleen de koplampen en achterlichten; ook de behuizing, die prachtig
aansluit bij de rondingen van de koets. De fascinatie van de
ontwerpers voor details is ook terug te vinden in de individuele
lampen van de achterlichten. De cilindervormige lichtstrook lijkt uit
één stuk materiaal gemaakt. Deze vorm is vervolgens ook terug te
vinden bij het derde remlicht.
Het interieur van de GTC heeft sportief en elegant Cashmère en bruin
lederen interieurbekleding. De cockpit is simpel gehouden, zonder
elektronische gadgets. Houtskoolkleurige vlakken trekken de aandacht
in het interieur. Deze speciale accenten vormen een doelbewuste breuk
met het cliché dat alleen aluminium sportiviteit oproept, voegt Engler
toe.