AutoRai

20-2-2003

GTC Genève studiemodel toont kunnen Opel ontwerpers

Opel licht een tipje van de sluier op van het toekomstige design met het debuut van het GTC Genève studiemodel - GTC staat voor Gran Turismo Compact op de 73ste autotentoonstelling van Genève (6 maart tot 16 maart 2003).

Spannende lijnen, heldere oppervlakken, driedimensionale koplampen, brede wielkasten en subtiele details zijn de kernelementen van Opels moderne designtaal. Opel's voorzitter en algemeen directeur, Carl Peter Forster, zegt dat enkele van deze designkenmerken reeds te zien waren in studiemodellen als de Snowtrekker en in productiemodellen als de Speedster en de Vectra. Opels zien er niet alleen dynamisch uit, in de toekomst zullen ze ook geavanceerde technische innovaties gaan bezitten zoals adaptieve wielophangingsystemen waarmee het hoogste niveau van rijcomfort, rijplezier en veiligheid wordt bewerkstelligd.

Martin Smith, Opels directeur design zegt: Met de GTC Genève willen wij laten zien hoe sportief een driedeurs auto kan zijn. Het heeft geleid tot een zeer dynamisch ogende auto met ruimte voor vier personen, die duidelijk herkenbaar is als een Opel.

Voor het creëren van de GTC Genève, hadden de Opel ontwerpers meer vrijheid om te experimenteren dan normaal bij het ontwikkelen van een productieauto. De auto heeft een getint, transparant dak dat uitstrekt van de voor- tot de achterruit, en de ontwerpers hebben de proporties naar extremen getrokken (lengte/breedte/hoogte: 4,349/1,773/1,352 meter). Er is op dit moment veel gaande op het gebied van autodesign, van zeer traditionele tot bijna excentrieke vormen, zegt Smith. Met de GTC Genève wilden we een duidelijk sportief statement maken.

De pijlvormige voor- en achterkant van de GTC Genève zijn goede voorbeelden van de dynamische vorm. De taps toelopende neus begint vlak voor de wielkasten waardoor de korte overhang extra geaccentueerd wordt, legt Friedhelm Engler, chef design van Opels compacte autos studio uit. Samen met het lage silhouet en de gebogen daklijn, creëert dit een krachtige en spannende uitstraling.

De GTC Genèves grote, driedimensionale koplampen en achterlichten lijken op gepolijste, geslepen juwelen, aldus Engler. Hij benadrukt dat de ontwerpers dit thema niet alleen beperkt hebben gelaten tot alleen de koplampen en achterlichten; ook de behuizing, die prachtig aansluit bij de rondingen van de koets. De fascinatie van de ontwerpers voor details is ook terug te vinden in de individuele lampen van de achterlichten. De cilindervormige lichtstrook lijkt uit één stuk materiaal gemaakt. Deze vorm is vervolgens ook terug te vinden bij het derde remlicht.

Het interieur van de GTC heeft sportief en elegant Cashmère en bruin lederen interieurbekleding. De cockpit is simpel gehouden, zonder elektronische gadgets. Houtskoolkleurige vlakken trekken de aandacht in het interieur. Deze speciale accenten vormen een doelbewuste breuk met het cliché dat alleen aluminium sportiviteit oproept, voegt Engler toe.