Productschap Wijn
Nieuws
Persbericht Marktgegevens wijn 2002
PERSBERICHT Den Haag, 20 februari 2003
Consument wil verhaal achter wijn
Tijdens een bijeenkomst in het Congres Centrum in Den Haag heeft het
Productschap Wijn aan achterban en pers de resultaten bekend gemaakt
uit de onderzoeken naar de aankopen van wijn in de supermarkt door
ACNielsen en de consumptie van wijn door NFO Trendbox BV. De gegevens
werden in opdracht van het Productschap Wijn verzameld.
Nederlandse wijnconsument
De Nederlandse wijnconsument baseert zijn aankoopgedrag in toenemende
mate op het verhaal achter de wijn. De wijngaard, de druivensoort, de
wijze van persing, de man of vrouw die de wijn gemaakt heeft, de
gebruikte technieken en middelen, hoe het opgeslagen en gerijpt is.
Dat zijn allemaal onderdelen van het wijnproces die de wijnconsument
sterk interesseren. De wijn moet lekker en betaalbaar zijn, maar er
hoort ook een duidelijk verhaal omheen. De cépage wijnen zijn hiervan
een goed voorbeeld, maar ook biologische wijn, organisch gegroeide
wijn en koshere wijnen. De wijnconsument kiest ook bewust voor een
wijn met een wat ethisch herkomstverhaal, die dan best wat meer mag
kosten, want men drinkt er toch slechts een enkel glas van.
Import van wijn
De come-back die rosé in de afgelopen jaren maakte, zet zich nog
steeds onverminderd voort in Nederland. Het aandeel rosé is in het
afgelopen jaar met 53% gestegen. Was het aandeel in 1999 nog 1,8% van
de totale wijnplas, in 2002 is het gestegen naar 4,6%. Zuid-Afrika is
verantwoordelijk voor de grootste stijging van import van stille wijn
in Nederland. In 2002 realiseerde dit land een groei van 18% en
daarmee is het volume op 13,6% gekomen. Het aandeel van de import van
stille wijn vanuit Frankrijk is voor het eerst in lange tijd onder de
50% gekomen, dit is nu 49 % (NFO Trendbox BV).
Consumptie van wijn
De consumptie van wijn is stabiel gebleven. Het gemiddelde gebruik per
hoofd van de bevolking is marginaal gestegen van 18,9 liter in 2001
naar 19 liter in 2002. Opvallend is dat de belangstelling voor Duitse
wijn weer toeneemt na een daling van 10 jaar.
Thuisverbruik wijn
In Nederland koopt de consument voor thuisgebruik 74% van zijn wijn in
de supermarkt en 18% bij de slijter. De resterende 8% wordt gekocht
bij wijnclubs, warenhuizen en groothandels.
Wijn in de supermarkt
De gemiddelde aankoopprijs van een fles wijn in de supermarkt is
gestegen naar 2,80 EURO. In 2002 kwam stille wijn uit de supermarkt in
volume voor 48,9% uit Frankrijk, 13,6% uit Zuid-Afrika, 10,6% uit
Duitsland, 8,7% uit Italië en 7,1% uit Spanje. De wijnlanden buiten
Europa nemen 22,9% van het totaal wijnvolume in Nederland voor hun
rekening. De verkoop in de supermarkten is in volume met 4% en in
omzet met 9% gestegen.
Jaarrapporten op Internet
De jaarrapporten van ACNielsen en NFO Trendbox BV zijn vanaf vandaag
voor de geregistreerde wijnhandelaren van het Productschap Wijn via
verkregen wachtwoord te raadplegen op: www.wijninfo.nl via het
onderwerp marktgegevens, jaarrapporten.
EINDE PERSBERICHT