Gemeente Almere
Organisaties bundelen krachten tegen huiselijk geweld
Provincie, gemeenten, politie, openbaar ministerie en een groot aantal
instellingen uit de zorg en hulpverlening in Flevoland bundelen de
krachten tegen huiselijk geweld. Almere heeft, als centrumgemeente
voor de regio, in samenwerking met genoemde organisaties, het plan van
aanpak ´Vereende krachten tegen huiselijk geweld´opgesteld. Doel van
het plan is te komen tot een effectieve aanpak van huiselijk geweld
door betere samenwerking en afstemming tussen de betrokken
organisaties, de invoering van nieuwe werkwijzen en het ontwikkelen
van activiteiten gericht op het voorkómen van huiselijk geweld. Om de
samenwerking te bekrachtigen wordt bij de presentatie van het plan op
donderdag 20 februari in Almere door alle 24 deelnemende organisaties
in Flevoland een convenant ondertekend.
Uit onderzoek blijkt dat huiselijk geweld één van de meest voorkomende
geweldsvormen is in onze samenleving. Bij geen enkele vorm van geweld
vallen zoveel slachtoffers. Huiselijk geweld staat daarom hoog op de
politieke agenda. Ook de gemeenten in Flevoland onderkennen huiselijk
geweld als een ernstig probleem, zowel uit het oogpunt van veiligheid
als van welzijn.
Vanuit de positie van centrumgemeente voor de regio is Almere vorig
jaar met instellingen zoals politie, justitie, de vrouwenopvang,
maatschappelijk werk en anderen om de tafel gaan zitten. Ook de andere
gemeenten in Flevoland zijn hierbij betrokken. De organisaties hebben
knelpunten in de aanpak van huiselijk geweld gesignaleerd en
gezamenlijk een plan van aanpak opgesteld. Doel van dit plan is het
terugdringen van huiselijk geweld in Flevoland.
In het plan van aanpak zijn vijf prioriteiten vastgesteld:
1. Het opstellen van een handelingsprotocol voor de werkwijze van
alle betrokken instellingen;
2. 24-uurs bereikbaarheid en beschikbaarheid van de hulpverlening;
3. Het opzetten van een gemeenschappelijke registratie zodat de
gegevens voortaan met elkaar vergeleken kunnen worden;
4. Het instellen van preventieve huisbezoeken zodat huiselijk geweld
in een vroegtijdig stadium wordt gesignaleerd en kan worden
aangepakt;
5. Voorlichting aan de bevolking en deskundigheidsbevordering van de
medewerkers die betrokken zijn bij de signalering, hulpverlening
en vervolging.
De presentatie van het plan van aanpak en de ondertekening van het
convenant vormen het vertrekpunt voor een sluitende opvangketen voor
huiselijk geweld in Flevoland. Het convenant heeft een looptijd van
twee jaar. Voor de uitvoering van het plan van aanpak wordt een
projectorganisatie ingesteld, waarin betrokken organisaties
vertegenwoordigd zijn. Er wordt voor de duur van 2 jaar een
projectleider aangesteld bij de gemeente Almere.