Gemeente Almere

Organisaties bundelen krachten tegen huiselijk geweld

Provincie, gemeenten, politie, openbaar ministerie en een groot aantal instellingen uit de zorg en hulpverlening in Flevoland bundelen de krachten tegen huiselijk geweld. Almere heeft, als centrumgemeente voor de regio, in samenwerking met genoemde organisaties, het plan van aanpak ´Vereende krachten tegen huiselijk geweld´opgesteld. Doel van het plan is te komen tot een effectieve aanpak van huiselijk geweld door betere samenwerking en afstemming tussen de betrokken organisaties, de invoering van nieuwe werkwijzen en het ontwikkelen van activiteiten gericht op het voorkómen van huiselijk geweld. Om de samenwerking te bekrachtigen wordt bij de presentatie van het plan op donderdag 20 februari in Almere door alle 24 deelnemende organisaties in Flevoland een convenant ondertekend.

Uit onderzoek blijkt dat huiselijk geweld één van de meest voorkomende geweldsvormen is in onze samenleving. Bij geen enkele vorm van geweld vallen zoveel slachtoffers. Huiselijk geweld staat daarom hoog op de politieke agenda. Ook de gemeenten in Flevoland onderkennen huiselijk geweld als een ernstig probleem, zowel uit het oogpunt van veiligheid als van welzijn.

Vanuit de positie van centrumgemeente voor de regio is Almere vorig jaar met instellingen zoals politie, justitie, de vrouwenopvang, maatschappelijk werk en anderen om de tafel gaan zitten. Ook de andere gemeenten in Flevoland zijn hierbij betrokken. De organisaties hebben knelpunten in de aanpak van huiselijk geweld gesignaleerd en gezamenlijk een plan van aanpak opgesteld. Doel van dit plan is het terugdringen van huiselijk geweld in Flevoland.

In het plan van aanpak zijn vijf prioriteiten vastgesteld: 1. Het opstellen van een handelingsprotocol voor de werkwijze van alle betrokken instellingen;
2. 24-uurs bereikbaarheid en beschikbaarheid van de hulpverlening; 3. Het opzetten van een gemeenschappelijke registratie zodat de gegevens voortaan met elkaar vergeleken kunnen worden; 4. Het instellen van preventieve huisbezoeken zodat huiselijk geweld in een vroegtijdig stadium wordt gesignaleerd en kan worden aangepakt;
5. Voorlichting aan de bevolking en deskundigheidsbevordering van de medewerkers die betrokken zijn bij de signalering, hulpverlening en vervolging.

De presentatie van het plan van aanpak en de ondertekening van het convenant vormen het vertrekpunt voor een sluitende opvangketen voor huiselijk geweld in Flevoland. Het convenant heeft een looptijd van twee jaar. Voor de uitvoering van het plan van aanpak wordt een projectorganisatie ingesteld, waarin betrokken organisaties vertegenwoordigd zijn. Er wordt voor de duur van 2 jaar een projectleider aangesteld bij de gemeente Almere.