Grafinet


Bijna tweehonderd grafische bedrijven openen deuren op Nationale Grafimedia Dag

DRUKKERIJ VAN DE WATER BIEDT EEN KIJKJE ACHTER DE SCHERMEN

Schiedam, 7 februari Op donderdag 20 februari krijgen jongeren, schoolverlaters én andere belangstellenden tijdens de Nationale Grafimedia Dag een kijkje achter de schermen van een groot aantal grafische bedrijven. Tijdens een rondleiding bij Drukkerij Van de Water kunnen bezoekers zélf de proef op de som nemen en ondervinden zij welke uiteenlopende en creatieve producten er van de pers rollen. In Schiedam opent Drukkerij Van de Water zijn deuren voor iedereen die een indruk wil krijgen van de veelzijdigheid en dynamiek van de Grafimedia. Belangstellenden zijn tot 18.00 uur welkom bij Drukkerij Van de Water, Calandstraat 92 te Schiedam.

Dit jaar beleeft de Nationale Grafimedia Dag haar tweede editie. Het succesvolle initiatief werd in 2002 voor het eerst georganiseerd om met name jongeren enthousiast te maken voor een loopbaan in de grafische sector. Vorig jaar namen maar liefst 139 grafische bedrijven, verspreid over heel Nederland, deel aan de groots opgezette landelijke open dag. Vele honderden schoolverlaters en andere belangstellenden namen een kijkje bij een grafisch bedrijf: van drukkers, vormgevers en prepress-bedrijven tot binders en producenten van digitale media. Ook dit jaar wordt een hoge opkomst verwacht.

In Schiedam doet drukkerij Van de Water mee aan deze nationale open dag. De hele dag biedt dit bedrijf een blik achter de schermen aan mensen die kennis willen maken met de Grafimedia en een indruk willen krijgen van deze veelzijdige bedrijfstak. Bezoekers krijgen een rondleiding en kunnen bovendien deelnemen aan een prijsvraag waarmee zij kans maken op een i-Pod. Voor alle bezoekers zijn bovendien goed gevulde tassen met allerlei leuke en hippe grafimedia-gadgets beschikbaar. Daarnaast organiseert Drukkerij Van de Water te Schiedam speciale rondleidingen in groepsverband voor het voortgezet onderwijs. In kleine groepjes wordt er verteld wat er zoal mogelijk is als je de richting kiest van het grafisch lyceum. Keuzes maken is altijd moeilijk dus willen wij hiermee uw decanen een compleet programma aanbieden om de jeugd kennis te laten maken met het grafische vak.

Een eigen stempel op tastbare producten
Edgar Willemse, directeur "Wij nodigen iedereen van harte uit om bij ons een kijkje achter de schermen te nemen. Op de open dag laten we niet alleen zien hoe we werken, maar vooral welke producten we maken. De grafische sector is bij uitstek een bedrijfstak waar je een eigen stempel kunt drukken op de producten die er van de pers rollen. We hopen jongeren ervan te overtuigen dat een carrière in de Grafimedia hen niet alleen de mogelijkheid geeft om mee te werken aan allerlei mooie producten, maar hen ook zeer goede opleidings- en carrièremogelijkheden biedt."

Een vak met toekomst
De Nationale Grafimedia Dag is bij uitstek bedoeld om een indruk te geven van de dynamiek en veelzijdigheid van de grafische sector. "Tijdens deze dag willen we jongeren enthousiast maken voor dit mooie en creatieve vak. Hoe kun je dat beter doen dan hen op de werkvloer rechtstreeks een blik achter de schermen te gunnen? Zo kunnen ze zelf ervaren dat de Grafimedia een moderne en veelzijdige bedrijfstak is met een ambachtelijk, maar innovatief karakter. De vraag naar grafische producten neemt nog steeds toe. Dat biedt allerlei perspectieven op een leuke baan in een dynamische bedrijfstak. Juist nu de jeugdwerkloosheid weer begint toe te nemen, geeft dat jongeren een extra steuntje in de rug bij het bepalen van hun beroepskeuze", aldus Arie Houweling, vice-voorzitter van KVGO, een van de initiatiefnemers van de Nationale Grafimedia Dag.

Voor jongeren met ambities biedt de Grafimedia uitstekende mogelijkheden: werken en leren tegelijkertijd, opleidingen die goed op elkaar aansluiten, doorstromen naar andere functies, meegroeien met nieuwe technieken. De branche kent goede groeimogelijkheden en biedt veel zekerheid. Een uitstekende CAO staat borg voor een goed salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden.

'Grafimedia, iets voor jou?
De Nationale Grafimedia Dag markeert het hoogtepunt van een groots opgezette landelijke reclamecampagne. Met de slogan 'Grafimedia, iets voor jou?' wordt de Grafimedia geprofileerd als een eigentijdse, dynamische branche met een innovatief imago. De ambitie is jongeren te inspireren voor een vervolgopleiding in de Grafimedia. De primaire doelgroep bestaat uit jongeren van 12 tot en met 16 jaar, met een nadruk op jongeren uit het VMBO-onderwijs. Maar de campagne richt zich ook op ouders, decanen en schoolbegeleiders.

Aan de vooravond van de Nationale Grafimedia Dag wordt deze boodschap uitgedragen in tv-commercials in combinatie met pakkende en prikkelende spots op radiozenders die veel door jongeren worden beluisterd. Op middelbare scholen hangen schoolboards waarop de landelijke open dag wordt aangekondigd. Om de Nationale Grafimedia Dag nog eens extra onder de aandacht te brengen, wordt bovendien een landelijke sms-actie georganiseerd.

G-Kracht
De Nationale Grafimedia Dag is een van de resultaten van een samenwerkingsverband van verschillende partijen uit de grafische sector. Werkgeversorganisatie KVGO, werknemersverenigingen CNV Media en FNV Kiem en het GOC hebben zich verenigd onder de noemer G-Kracht. Gezamenlijk willen deze partijen bereiken dat meer jongeren geïnteresseerd raken in de Grafimedia-branche. Meer informatie over de open dag en andere initiatieven is te vinden op de website www.grafimedia-ietsvoorjou.nl of op te vragen via informatienummer (0900) 445 55 55.


---