Grafinet
Bijna tweehonderd grafische bedrijven openen deuren op Nationale
Grafimedia Dag
DRUKKERIJ VAN DE WATER BIEDT EEN KIJKJE ACHTER DE SCHERMEN
Schiedam, 7 februari Op donderdag 20 februari krijgen jongeren,
schoolverlaters én andere belangstellenden tijdens de Nationale
Grafimedia Dag een kijkje achter de schermen van een groot aantal
grafische bedrijven. Tijdens een rondleiding bij Drukkerij Van de
Water kunnen bezoekers zélf de proef op de som nemen en ondervinden
zij welke uiteenlopende en creatieve producten er van de pers rollen.
In Schiedam opent Drukkerij Van de Water zijn deuren voor iedereen die
een indruk wil krijgen van de veelzijdigheid en dynamiek van de
Grafimedia. Belangstellenden zijn tot 18.00 uur welkom bij Drukkerij
Van de Water, Calandstraat 92 te Schiedam.
Dit jaar beleeft de Nationale Grafimedia Dag haar tweede editie. Het
succesvolle initiatief werd in 2002 voor het eerst georganiseerd om
met name jongeren enthousiast te maken voor een loopbaan in de
grafische sector. Vorig jaar namen maar liefst 139 grafische
bedrijven, verspreid over heel Nederland, deel aan de groots opgezette
landelijke open dag. Vele honderden schoolverlaters en andere
belangstellenden namen een kijkje bij een grafisch bedrijf: van
drukkers, vormgevers en prepress-bedrijven tot binders en producenten
van digitale media. Ook dit jaar wordt een hoge opkomst verwacht.
In Schiedam doet drukkerij Van de Water mee aan deze nationale open dag. De hele dag biedt dit bedrijf een blik achter de schermen aan mensen die kennis willen maken met de Grafimedia en een indruk willen krijgen van deze veelzijdige bedrijfstak. Bezoekers krijgen een rondleiding en kunnen bovendien deelnemen aan een prijsvraag waarmee zij kans maken op een i-Pod. Voor alle bezoekers zijn bovendien goed gevulde tassen met allerlei leuke en hippe grafimedia-gadgets beschikbaar. Daarnaast organiseert Drukkerij Van de Water te Schiedam speciale rondleidingen in groepsverband voor het voortgezet onderwijs. In kleine groepjes wordt er verteld wat er zoal mogelijk is als je de richting kiest van het grafisch lyceum. Keuzes maken is altijd moeilijk dus willen wij hiermee uw decanen een compleet programma aanbieden om de jeugd kennis te laten maken met het grafische vak.
Een eigen stempel op tastbare producten
Edgar Willemse, directeur "Wij nodigen iedereen van harte uit om bij ons een
kijkje achter de schermen te nemen. Op de open dag laten we niet alleen zien
hoe we werken, maar vooral welke producten we maken. De grafische sector is
bij uitstek een bedrijfstak waar je een eigen stempel kunt drukken op de
producten die er van de pers rollen. We hopen jongeren ervan te overtuigen
dat een carrière in de Grafimedia hen niet alleen de mogelijkheid geeft om
mee te werken aan allerlei mooie producten, maar hen ook zeer goede
opleidings- en carrièremogelijkheden biedt."
Een vak met toekomst
De Nationale Grafimedia Dag is bij uitstek bedoeld om een indruk te geven
van de dynamiek en veelzijdigheid van de grafische sector. "Tijdens deze dag
willen we jongeren enthousiast maken voor dit mooie en creatieve vak. Hoe
kun je dat beter doen dan hen op de werkvloer rechtstreeks een blik achter
de schermen te gunnen? Zo kunnen ze zelf ervaren dat de Grafimedia een
moderne en veelzijdige bedrijfstak is met een ambachtelijk, maar innovatief
karakter. De vraag naar grafische producten neemt nog steeds toe. Dat biedt
allerlei perspectieven op een leuke baan in een dynamische bedrijfstak.
Juist nu de jeugdwerkloosheid weer begint toe te nemen, geeft dat jongeren
een extra steuntje in de rug bij het bepalen van hun beroepskeuze", aldus
Arie Houweling, vice-voorzitter van KVGO, een van de initiatiefnemers van de
Nationale Grafimedia Dag.
Voor jongeren met ambities biedt de Grafimedia uitstekende
mogelijkheden: werken en leren tegelijkertijd, opleidingen die goed op
elkaar aansluiten, doorstromen naar andere functies, meegroeien met
nieuwe technieken. De branche kent goede groeimogelijkheden en biedt
veel zekerheid. Een uitstekende CAO staat borg voor een goed salaris
en goede secundaire arbeidsvoorwaarden.
'Grafimedia, iets voor jou?
De Nationale Grafimedia Dag markeert het hoogtepunt van een groots
opgezette landelijke reclamecampagne. Met de slogan 'Grafimedia, iets
voor jou?' wordt de Grafimedia geprofileerd als een eigentijdse,
dynamische branche met een innovatief imago. De ambitie is jongeren te
inspireren voor een vervolgopleiding in de Grafimedia. De primaire
doelgroep bestaat uit jongeren van 12 tot en met 16 jaar, met een
nadruk op jongeren uit het VMBO-onderwijs. Maar de campagne richt zich
ook op ouders, decanen en schoolbegeleiders.
Aan de vooravond van de Nationale Grafimedia Dag wordt deze boodschap
uitgedragen in tv-commercials in combinatie met pakkende en
prikkelende spots op radiozenders die veel door jongeren worden
beluisterd. Op middelbare scholen hangen schoolboards waarop de
landelijke open dag wordt aangekondigd. Om de Nationale Grafimedia Dag
nog eens extra onder de aandacht te brengen, wordt bovendien een
landelijke sms-actie georganiseerd.
G-Kracht
De Nationale Grafimedia Dag is een van de resultaten van een
samenwerkingsverband van verschillende partijen uit de grafische
sector. Werkgeversorganisatie KVGO, werknemersverenigingen CNV Media
en FNV Kiem en het GOC hebben zich verenigd onder de noemer G-Kracht.
Gezamenlijk willen deze partijen bereiken dat meer jongeren
geïnteresseerd raken in de Grafimedia-branche. Meer informatie over de
open dag en andere initiatieven is te vinden op de website
www.grafimedia-ietsvoorjou.nl of op te vragen via informatienummer
(0900) 445 55 55.
---