Rijksuniversiteit Groningen

Beter tekstbegrip bij verstandelijk gehandicapten na leestraining

Volwassenen met een lichte tot matige verstandelijke handicap wonen tegenwoordig zo zelfstandig mogelijk. Ze hebben echter vaak moeite met begrijpend lezen. Dat is lastig, want begrijpend lezen is belangrijk voor een zelfstandige deelname aan de samenleving. Piet Geert Nicolay onderzocht of het begrijpend lezen van verstandelijk gehandicapten verbeterd kan worden door ze een trainingsprogramma te laten volgen. Dat leverde duidelijke verbeteringen op. Nicolay promoveert op 20 februari 2003.

De deelnemers aan zijn onderzoek waren 48 cliënten van de stichting NOVO, een semimurale instelling in de provincie Groningen, waarbij de verstandelijk gehandicapten in verschillende begeleid-wonen projecten zijn ondergebracht. Nicolay is zelf werkzaam bij de stichting NOVO.

De leestraining bestond uit een groepsinstructie of een individuele instructie waarin leesstrategieën werden onderwezen. Nicolay concludeert dat beide instructiemethoden leiden tot een duidelijke verbetering van de leesvaardigheid op het gebied van algemeen begrijpend lezen, waarbij groepsinstructie niet beter is dan individuele instructie. De verbeterde leesvaardigheid blijkt echter geen effect te hebben op het algemene leesgedrag van mensen met een verstandelijke handicap. Nicolay: "De resultaten van mijn onderzoek kunnen interessant zijn voor leerkrachten in het (speciaal) onderwijs en instellingen voor verstandelijk gehandicapten, omdat over leesproblematiek met name bij deze doelgroep in Nederland nog niet eerder onderzoek is gedaan." /ML

Piet Geert Nicolay (Leeuwarden, 1958) studeerde pedagogiek aan de RUG en verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling orthopedagogiek. Hij is manager van de afdeling gedragswetenschappers, medici en paramedici bij de stichting NOVO, een instelling voor mensen met en verstandelijke handicap in de provincie Groningen. Het promotieonderzoek werd gefinancierd door Stichting Backservice-Residu, de Provincie Groningen, het Algemeen Welzijnsfonds en de Stichting Nationale Kollekte Verstandelijk Gehandicapten.

Datum en tijd

donderdag 20 februari 2003, 14.15 uur

Promovendus

P.G.T. Nicolay, tel. (050)542 19 99, e-mail: p.g.nicolay@freeler.nl (werk)

Proefschrift

Het bevorderen van begrijpend lezen bij mensen met een verstandelijke handicap

Uitgave

Stichting Kinderstudies, ISBN 90-5963-003-3, prijs 15 euro

Promotor

prof.dr. H. Nakken

Faculteit

psychologische, pedagogische en sociologische wetenschappen

Plaats

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Onderzoek

Promotie