Rijksuniversiteit Groningen
Beter tekstbegrip bij verstandelijk gehandicapten na leestraining
Volwassenen met een lichte tot matige verstandelijke handicap wonen
tegenwoordig zo zelfstandig mogelijk. Ze hebben echter vaak moeite
met begrijpend lezen. Dat is lastig, want begrijpend lezen is
belangrijk voor een zelfstandige deelname aan de samenleving. Piet
Geert Nicolay onderzocht of het begrijpend lezen van verstandelijk
gehandicapten verbeterd kan worden door ze een trainingsprogramma
te laten volgen. Dat leverde duidelijke verbeteringen op. Nicolay
promoveert op 20 februari 2003.
De deelnemers aan zijn onderzoek waren 48 cliënten van de stichting
NOVO, een semimurale instelling in de provincie Groningen, waarbij
de verstandelijk gehandicapten in verschillende begeleid-wonen
projecten zijn ondergebracht. Nicolay is zelf werkzaam bij de
stichting NOVO.
De leestraining bestond uit een groepsinstructie of een individuele
instructie waarin leesstrategieën werden onderwezen. Nicolay
concludeert dat beide instructiemethoden leiden tot een duidelijke
verbetering van de leesvaardigheid op het gebied van algemeen
begrijpend lezen, waarbij groepsinstructie niet beter is dan
individuele instructie. De verbeterde leesvaardigheid blijkt echter
geen effect te hebben op het algemene leesgedrag van mensen met een
verstandelijke handicap. Nicolay: "De resultaten van mijn onderzoek
kunnen interessant zijn voor leerkrachten in het (speciaal)
onderwijs en instellingen voor verstandelijk gehandicapten, omdat
over leesproblematiek met name bij deze doelgroep in Nederland nog
niet eerder onderzoek is gedaan." /ML
Piet Geert Nicolay (Leeuwarden, 1958) studeerde pedagogiek aan de
RUG en verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling
orthopedagogiek. Hij is manager van de afdeling
gedragswetenschappers, medici en paramedici bij de stichting NOVO,
een instelling voor mensen met en verstandelijke handicap in de
provincie Groningen. Het promotieonderzoek werd gefinancierd door
Stichting Backservice-Residu, de Provincie Groningen, het Algemeen
Welzijnsfonds en de Stichting Nationale Kollekte Verstandelijk
Gehandicapten.
Datum en tijd
donderdag 20 februari 2003, 14.15 uur
Promovendus
P.G.T. Nicolay, tel. (050)542 19 99, e-mail: p.g.nicolay@freeler.nl
(werk)
Proefschrift
Het bevorderen van begrijpend lezen bij mensen met een verstandelijke
handicap
Uitgave
Stichting Kinderstudies, ISBN 90-5963-003-3, prijs 15 euro
Promotor
prof.dr. H. Nakken
Faculteit
psychologische, pedagogische en sociologische wetenschappen
Plaats
Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Onderzoek
Promotie