Landelijke open dag legt fundament onder werving jongeren in grafische sector
Nationale grafimedia dag beleeft tweede editie
Veenendaal, 30 januari 2003 - De grafische bedrijfstak heeft de
krachten gebundeld met de ambitie een forse impuls te geven aan de
werving van jongeren. Met dit doel wordt op donderdag 20 februari de
tweede editie van de Nationale Grafimedia Dag georganiseerd. Maar
liefst tweehonderd grafische bedrijven - van drukkers, vormgevers en
pre-press-bedrijven tot binders en producenten van digitale media -
geven jongeren, schoolverlaters en andere belangstellenden een indruk
van de diversiteit van deze bedrijfstak, maar vooral van de producten
die er van de pers rollen. Het initiatief moet jongeren die zich
oriënteren op hun beroepskeuze inspireren voor een loopbaan in de
Grafimedia. Door de toenemende vergrijzing heeft de grafische
bedrijfstak steeds meer behoefte aan jonge grafische vakmensen die de
plaats kunnen innemen van oudere werknemers die met de VUT of met
pensioen gaan.
De Nationale Grafimedia Dag is een initiatief van G-Kracht. Onder deze
noemer hebben toonaangevende partijen uit de grafische sector de
krachten gebundeld om jongeren enthousiast te maken voor een loopbaan
in deze veelzijdige bedrijfstak. Een ambitie waar de organisatie in
2002 zeer goed in is geslaagd. Toen namen vele honderden
schoolverlaters en jongeren een kijkje in de keuken bij 139
grafimediabedrijven, verspreid over heel Nederland. Vandaar dat de
initiatiefnemers - werkgeversorganisatie KVGO, werknemersverenigingen
CNV media en FNV Kiem en Kenniscentrum GOC - dit jaar hebben besloten
een vervolg te geven aan het succesvolle initiatief. Dit jaar openen
bijna tweehonderd grafische bedrijven tijdens de landelijke open dag
hun deuren.
Met beide benen op de werkvloer
De open dag moet duidelijk maken dat werken in de Grafimedia synoniem
is aan een leuke, afwisselende loopbaan in een dynamische bedrijfstak,
waar wordt gewerkt met de modernste technieken. "Hoe kun je dat beter
doen dan door jongeren op de werkvloer rechtstreeks een blik achter de
schermen te gunnen? Zo kunnen ze zelf ervaren dat de Grafimedia een
moderne en veelzijdige bedrijfstak is met een ambachtelijk, maar
innovatief karakter", aldus Arie Houweling, vice-voorzitter van KVGO.
"De vraag naar grafische producten neemt nog steeds toe. Dat biedt
schoolverlaters en jongeren die een vervolgopleiding willen volgen
allerlei perspectieven op een leuke en interessante loopbaan in een
creatieve bedrijfstak. Juist in deze tijd, waarin de jeugdwerkloosheid
weer begint toe te nemen, geeft dat jongeren een extra steuntje in de
rug bij het bepalen van hun beroepskeuze." De loopbaan- en
opleidingsmogelijkheden voor jongeren zijn binnen veel grafische
beroepen zeer gunstig; ook binnen meer traditionele functies, zoals
drukker, nabewerker, snijder of binder.
Vergrijzing en ontgroening
De werving van jongeren is van groot belang om het relatief hoge
verloop binnen de Grafimedia te keren. "Structurele demografische
veranderingen, zoals de vergrijzing en ontgroening in de
leeftijdsopbouw van de beroepsbevolking, zijn in de Grafimedia extra
voelbaar. Voor onze branche geldt dat er sprake is van een relatief
grote groep oudere werknemers die in de komende jaren het bedrijf zal
verlaten", licht Houweling toe. "Tegelijkertijd is het aandeel van
jongeren tot en met 20 jaar in de gehele grafische bedrijfstak nog
veel te laag. Op de arbeidsmarkt is dan ook sprake van een grote
discrepantie tussen de vraag naar grafische vakmensen en het aantal
gekwalificeerde mensen dat zich aanbiedt."
Zo blijkt uit onderzoek van Kenniscentrum GOC in het kader van het
project 'Age Unlimited' dat de Grafimedia in de komende jaren
geconfronteerd wordt met een toenemende uitstroom van oudere
medewerkers, bijvoorbeeld omdat zij gebruikmaken van de mogelijkheid
om vroegtijdig uit te treden. Tegelijkertijd is het aantal jongeren
dat de ambitie heeft om in de Grafimedia te werken naar verhouding
laag. Zij zijn nauwelijks bekend met de uiteenlopende mogelijkheden
die de grafische bedrijfstak hen te bieden heeft. Zo staat de
Grafimedia voor uitstekende opleidings- en loopbaanmogelijkheden:
werken en leren tegelijkertijd, opleidingen die goed op elkaar
aansluiten, doorstromen naar andere functies en meegroeien met nieuwe,
moderne technieken. Een uitstekende CAO staat bovendien borg voor een
goed salaris en flexibele arbeidsvoorwaarden.
'Grafimedia, iets voor jou?
De Nationale Grafimedia Dag markeert het hoogtepunt van een groots
opgezette landelijke reclamecampagne. Met de slogan 'Grafimedia, iets
voor jou?' wordt de Grafimedia geprofileerd als een eigentijdse,
dynamische branche met een innovatief imago. De ambitie is jongeren te
inspireren voor een vervolgopleiding in de Grafimedia. De primaire
doelgroep bestaat uit jongeren van 12 tot en met 16 jaar, met een
nadruk op jongeren uit het VMBO-onderwijs. Maar de campagne richt zich
ook op ouders, decanen en schoolbegeleiders.
Aan de vooravond van de Nationale Grafimedia Dag wordt deze boodschap
uitgedragen in tv-commercials in combinatie met pakkende en
prikkelende spots op radiozenders die veel door jongeren worden
beluisterd. Op middelbare scholen hangen schoolboards waarop de
landelijke open dag wordt aangekondigd. Om de Nationale Grafimedia Dag
nog eens extra onder de aandacht te brengen, wordt bovendien een
landelijke SMS-actie georganiseerd.
Meer informatie over de open dag en de deelnemende bedrijven is te
vinden op de website www.grafimedia-ietsvoorjou.nl of kunt u opvragen
via informatienummer:
(0900) 445 55 55. Via dit telefoonnummer kan bovendien een brochure
worden opgevraagd waarin de opleidings- en carrièremogelijkheden in de
Grafimedia helder worden uiteengezet.
---