Landelijke open dag legt fundament onder werving jongeren in grafische sector

Nationale grafimedia dag beleeft tweede editie

Veenendaal, 30 januari 2003 - De grafische bedrijfstak heeft de krachten gebundeld met de ambitie een forse impuls te geven aan de werving van jongeren. Met dit doel wordt op donderdag 20 februari de tweede editie van de Nationale Grafimedia Dag georganiseerd. Maar liefst tweehonderd grafische bedrijven - van drukkers, vormgevers en pre-press-bedrijven tot binders en producenten van digitale media - geven jongeren, schoolverlaters en andere belangstellenden een indruk van de diversiteit van deze bedrijfstak, maar vooral van de producten die er van de pers rollen. Het initiatief moet jongeren die zich oriënteren op hun beroepskeuze inspireren voor een loopbaan in de Grafimedia. Door de toenemende vergrijzing heeft de grafische bedrijfstak steeds meer behoefte aan jonge grafische vakmensen die de plaats kunnen innemen van oudere werknemers die met de VUT of met pensioen gaan.

De Nationale Grafimedia Dag is een initiatief van G-Kracht. Onder deze noemer hebben toonaangevende partijen uit de grafische sector de krachten gebundeld om jongeren enthousiast te maken voor een loopbaan in deze veelzijdige bedrijfstak. Een ambitie waar de organisatie in 2002 zeer goed in is geslaagd. Toen namen vele honderden schoolverlaters en jongeren een kijkje in de keuken bij 139 grafimediabedrijven, verspreid over heel Nederland. Vandaar dat de initiatiefnemers - werkgeversorganisatie KVGO, werknemersverenigingen CNV media en FNV Kiem en Kenniscentrum GOC - dit jaar hebben besloten een vervolg te geven aan het succesvolle initiatief. Dit jaar openen bijna tweehonderd grafische bedrijven tijdens de landelijke open dag hun deuren.

Met beide benen op de werkvloer
De open dag moet duidelijk maken dat werken in de Grafimedia synoniem is aan een leuke, afwisselende loopbaan in een dynamische bedrijfstak, waar wordt gewerkt met de modernste technieken. "Hoe kun je dat beter doen dan door jongeren op de werkvloer rechtstreeks een blik achter de schermen te gunnen? Zo kunnen ze zelf ervaren dat de Grafimedia een moderne en veelzijdige bedrijfstak is met een ambachtelijk, maar innovatief karakter", aldus Arie Houweling, vice-voorzitter van KVGO. "De vraag naar grafische producten neemt nog steeds toe. Dat biedt schoolverlaters en jongeren die een vervolgopleiding willen volgen allerlei perspectieven op een leuke en interessante loopbaan in een creatieve bedrijfstak. Juist in deze tijd, waarin de jeugdwerkloosheid weer begint toe te nemen, geeft dat jongeren een extra steuntje in de rug bij het bepalen van hun beroepskeuze." De loopbaan- en opleidingsmogelijkheden voor jongeren zijn binnen veel grafische beroepen zeer gunstig; ook binnen meer traditionele functies, zoals drukker, nabewerker, snijder of binder.

Vergrijzing en ontgroening
De werving van jongeren is van groot belang om het relatief hoge verloop binnen de Grafimedia te keren. "Structurele demografische veranderingen, zoals de vergrijzing en ontgroening in de leeftijdsopbouw van de beroepsbevolking, zijn in de Grafimedia extra voelbaar. Voor onze branche geldt dat er sprake is van een relatief grote groep oudere werknemers die in de komende jaren het bedrijf zal verlaten", licht Houweling toe. "Tegelijkertijd is het aandeel van jongeren tot en met 20 jaar in de gehele grafische bedrijfstak nog veel te laag. Op de arbeidsmarkt is dan ook sprake van een grote discrepantie tussen de vraag naar grafische vakmensen en het aantal gekwalificeerde mensen dat zich aanbiedt."

Zo blijkt uit onderzoek van Kenniscentrum GOC in het kader van het project 'Age Unlimited' dat de Grafimedia in de komende jaren geconfronteerd wordt met een toenemende uitstroom van oudere medewerkers, bijvoorbeeld omdat zij gebruikmaken van de mogelijkheid om vroegtijdig uit te treden. Tegelijkertijd is het aantal jongeren dat de ambitie heeft om in de Grafimedia te werken naar verhouding laag. Zij zijn nauwelijks bekend met de uiteenlopende mogelijkheden die de grafische bedrijfstak hen te bieden heeft. Zo staat de Grafimedia voor uitstekende opleidings- en loopbaanmogelijkheden: werken en leren tegelijkertijd, opleidingen die goed op elkaar aansluiten, doorstromen naar andere functies en meegroeien met nieuwe, moderne technieken. Een uitstekende CAO staat bovendien borg voor een goed salaris en flexibele arbeidsvoorwaarden.

'Grafimedia, iets voor jou?
De Nationale Grafimedia Dag markeert het hoogtepunt van een groots opgezette landelijke reclamecampagne. Met de slogan 'Grafimedia, iets voor jou?' wordt de Grafimedia geprofileerd als een eigentijdse, dynamische branche met een innovatief imago. De ambitie is jongeren te inspireren voor een vervolgopleiding in de Grafimedia. De primaire doelgroep bestaat uit jongeren van 12 tot en met 16 jaar, met een nadruk op jongeren uit het VMBO-onderwijs. Maar de campagne richt zich ook op ouders, decanen en schoolbegeleiders.

Aan de vooravond van de Nationale Grafimedia Dag wordt deze boodschap uitgedragen in tv-commercials in combinatie met pakkende en prikkelende spots op radiozenders die veel door jongeren worden beluisterd. Op middelbare scholen hangen schoolboards waarop de landelijke open dag wordt aangekondigd. Om de Nationale Grafimedia Dag nog eens extra onder de aandacht te brengen, wordt bovendien een landelijke SMS-actie georganiseerd.

Meer informatie over de open dag en de deelnemende bedrijven is te vinden op de website www.grafimedia-ietsvoorjou.nl of kunt u opvragen via informatienummer:
(0900) 445 55 55. Via dit telefoonnummer kan bovendien een brochure worden opgevraagd waarin de opleidings- en carrièremogelijkheden in de Grafimedia helder worden uiteengezet.


---