Gemeente Dordrecht
---
Onderzoek naar veiligheid spoorzone Dordrecht/Zwijndrecht van start
Vincent Brinkhof
De gemeenten Dordrecht en Zwijndrecht hebben het onderzoeksinstituut
TNO en de Technische Universiteit Delft opdracht gegeven te
onderzoeken hoe de effecten van een ongeval met gevaarlijke stoffen op
het spoor zo veel mogelijk beperkt kunnen worden. De gemeenten willen
de gebieden langs het spoor gaan ontwikkelen, maar lopen aan tegen de
risico's die het vervoer van gevaarlijke stoffen over dat spoor met
zich meebrengt. Met de uitkomsten van het onderzoek willen de
gemeenten een afweging kunnen maken tussen enerzijds veiligheid en
anderzijds economische en ruimtelijke ontwikkeling. Half 2003 zijn de
resultaten van het onderzoek bekend.
Voor hulpverleningsorganisaties, zoals de Brandweer, is vooral het
effect van een ongeval van belang. Als een incident daadwerkelijk
gebeurt, moeten zij voorbereid zijn op de mogelijke gevolgen. Daarom
heeft de Brandweer Dordrecht de gemeentebesturen gevraagd dit
onderzoek te starten. Het gaat om een pilot; de uitkomsten van het
onderzoek zijn mogelijk ook bruikbaar voor andere gemeenten met
vergelijkbare problemen.
Naast de beide gemeenten spelen ook de ministeries van
Volksgezondheid, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM),
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), Verkeer en Waterstaat
(V&W) en de provincie Zuid-Holland een actieve rol in het onderzoek.
De uitkomsten van het onderzoek richten zich in eerste instantie op de korte termijn, omdat de gemeenten daar zelf wat aan kunnen doen. Het gaat dan bijvoorbeeld om aanpassingen van de omgeving en bebouwing. Voor oplossingen op de middellange termijn (aanpassingen aan het spoor en/of het materieel dat er overheen rijdt) en de lange termijn (het omleggen van de spoorlijn voor goederenvervoer), zijn het Rijk en de Provincie aan zet. De uitkomsten van het onderzoek zijn niet alleen van toepassing op nieuwbouwprojecten rond het spoor, maar kunnen mogelijk ook de bestaande omgeving van het spoor veiliger maken.
De gemeenten Dordrecht en Zwijndrecht zijn beide bezig met plannen
voor de ontwikkeling van de spoorzones. Enerzijds stimuleert het Rijk
die ontwikkelingen, anderzijds stelt het Rijk vergaande eisen aan de
veiligheid bij het spoor waardoor bouwen vrijwel niet mogelijk is.
Zonder maatregelen is grootschalige ontwikkeling binnen 200 meter van
het spoor niet mogelijk.