Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
Week 7
Vergelijkende toets frequentieverdeling
De staatssecretarissen Van Leeuwen (O,CenW) en Wijn (EZ) hebben een
voorstel gedaan voor de verdeling van frequenties voor commerciële
radio via een vergelijkende toets. Het voorstel is gebaseerd op het
advies van de onafhankelijke commissie onder leiding van prof. dr. H.
Franken. In de toets wordt gekeken naar programmatische voornemens,
bedrijfseconomische en financiële onderbouwing en een financieel bod
van radiozenders die aanspraak willen maken op een vergunning voor een
etherfrequentie. Woensdag 19 februari bespreekt de Tweede Kamer het
voorstel. (13/02/2003)
zie: brief aan de Tweede Kamer
zie: Advies onafhankelijke commissie
zie: Concept regeling aanvraag en vergelijkende toets vergunning
commerciële radio-omroep 2003
zie: Concept regeling aanwijzing en gebruik frequentieruimte
commerciële radio-omroep 2003
zie: Concept regeling vaststelling eenmalig bedrag landeljke
commerciële radio-omroep 2003
zie: persbericht instelling onafhankelijke commissie
Kenniseconomie alleen door goed onderwijs
'Het besef groeit dat goed onderwijs een cruciale factor is in de
ontwikkeling van de kenniseconomie.' Dat schrijven minister Van der
Hoeven en staatssecretaris Nijs in een ingezonden artikel in de NRC.
De bewindspersonen vinden dan ook dat, ook als bezuinigingen
noodzakelijk zijn, niet mag worden ingeleverd op de kwaliteit van
onderwijs en onderzoek. En als er extra middelen te verdelen zijn, dan
staat onderwijs en wetenschap vóór in de rij. 'Goed onderwijs vergroot
de arbeidsparticipatie en arbeidsproductiviteit. Het levert een
flexibele beroepsbevolking op, waardoor het concurrentievermogen van
Nederland toeneemt. Goed onderwijs draagt ook bij aan de verlaging van
kosten voor sociale uitkeringen, sociale verzekeringen,
gezondheidszorg, pensioenen en criminaliteit.' Van der Hoeven en Nijs
opperen de mogelijkheid geld in te zetten voor onderwijs uit het
bedrijfsleven en andere maatschappelijke sectoren. Ook zou onderzoek,
onderwijs en bedrijfsleven en Europese landen onderling beter moeten
samenwerken. (12/02/2003)
zie: ingezonden artikel NRC 11 februari 2003
Examens bve-sector
De kwaliteit van examens in de sector beroepsonderwijs en
volwasseneneducatie (BVE) is over het algemeen voldoende. Dat
concludeert de Inspectie van het Onderwijs in het jaarlijkse
Examenverslag BVE. Op het merendeel van de beroepsopleidingen die de
inspectie vorig schooljaar bezocht, dekken de examens in voldoende
mate de eindtermen. Waar de gestelde eindtermen niet genoeg in het
examen zijn terug te vinden, wordt dat gecompenseerd door de
moeilijkheidsgraad. De externe exameninstellingen, die de inhoud en
het niveau van de examens waarborgen, zijn volgens de inspectie goed
in staat de toetsen te beoordelen. Het Examenverslag BVE van de
inspectie verschijnt dit jaar voor het laatst. Vanaf volgend jaar zal
het Kwaliteitscentrum Examinering (KCE) de kwaliteit van de examens in
de bve-sector onderzoeken. De inspectie houdt dan toezicht op de
werkzaamheden van het KCE. (11/02/2003)
zie: persbericht Inspectie van het Onderwijs
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl