OPENBARE BESLUITENLIJST van het college van Burgemeester en Wethouders
der gemeente Sittard-Geleen d.d. 18 februari 2003
1. Scenario Revitalisering Borrekuil (weth. Martens).
Beslissing:
1. Akkoord met uitwerken van de Zuid-Variant (B);
2. Wethouder Martens aanwijzen als projectwethouder;
3. Brief buurtvereniging de Zeehelden instemmend beantwoorden
conform concept.
2. Sloop scholengebouw Serviam (weth. Martens).
Beslissing:
1. Opdracht tot sloop aan de firma Hamanz bevestigen middels
bijgaande opdrachtbrief;
2. De kosten van de sloop ten laste brengen van het krediet voor
Binnenstedelijke ontwikkelingen.
3. Samenwerking tussen Regionaal Indicatieorgaan Westelijke
Mijnstreek en Regionaal Indicatieorgaan Zuid Zuid Limburg (weth.
Veugen).
Beslissing: akkoord met de inhoud van de brief aan de Gewestraad.
4. Indexering 2003 vergoedingen in het kader van de Wet voorzieningen
gehandicapten (weth. Veugen).
Beslissing:
1. Akkoord met de indexering van de Wvg-vergoedingen, ex artikel
14, lid 1, ad a en b, per 1 januari 2003 met 3,4 %;
2. Dit besluit publiceren in de hiervoor bestemde media (Maas en
Mijn, Maas en Geleen en Internet.
5. Vaststellen nieuwe exploitatieverordening (weth. Martens).
Beslissing:
1. Bijgevoegd gemeenteblad, besluit en toelichting, na advies van
de commissie Bedrijven en Middelen, ter vaststelling voorleggen
aan de gemeenteraad;
2. Bepalen dat verordening referendabel is en raad besloten met
toepassing van art 25 Trw(spoedeisendheid) dat de verordening met
ingang van de dag na de bekendmaking in werking treedt (normaliter
10 april 2003).
6. Afwikkeling privatisering Glanerbrook (weth. Wagemans).
Beslissing: LACO-Glanerbrook middels bijgevoegd schrijven
berichten.
7. Rapportage beleidsprioriteiten 2002 (burgemeester).
Beslissing: uit het budget beleidsprioriteiten 2002 "Veiligheid"
(EUR 50.000) het resterende bedrag van ca. EUR 12.500 via de
jaarrekening over te hevelen naar 2003.
8. Voornemen tot reorganisatie afdeling Communicatie (burgemeester).
Beslissing:
1. Akkoord met het voornemen tot reorganisatie van de afdeling
Communicatie + bijgevoegd stappenplan ter voorbereiding hiervan;
2. In verband met adviesrecht voornemen tot reorganisatie en
stappenplan voorleggen aan de OR.
9. Vragen overeenkomstig artikel 37 van het reglement van orde voor
de gemeenteraad van de GroenLinks fractie over het
Veiligheidsrapport DSM (burgemeester).
Beslissing:
1. De vragen van GroenLinks fractie over het Veiligheidsrapport
DSM beantwoorden, zulks conform bijgevoegde antwoorden;
2. Antwoordschrijven ter inzage leggen voor de Raad.
10. Verzoek van Stichting St. Jozef te Nuenen om medewerking voor de
bouw van een kerkje aan de Oude Maastrichterweg 1 te Geleen (weth.
Hanssen).
Beslissing:
1. Het verzoek afwijzen;
2. Verzoekers berichten volgens bijgevoegd schrijven.
11. Beeldkwaliteitsplan Hoogveld fase 4 en 5 (weth. Hanssen).
Beslissing:
1. Akkoord met de inhoud van het beeldkwaliteitplan Hoogveld, fase
4 en 5 en de positie van de bijgebouwen in woonsfeer "de
Westrand";
2. Het beeldkwaliteitsplan vaststellen.
12. Brief erven Spee d.d. 6 januari 2003 over kwestie buurtsuper
Lindenheuvel.
1. Brief van Van Lith Advies (adviseur erven Spee) d.d. 3 januari
2003 over lopende beroepszaak kwestie bouwvergunning supermarkt
Jan Linders (weth. Hanssen).
Beslissing:
1. Aan de verzoeken van de erven Spee en de heer Van Lith niet
tegemoetkomen, behoudens de verstrekking van de gevraagde
bestemmingsplanvoorschriften.
2. Briefschrijvers conform brief berichten.
13. Definitieve vrijstelling Euromat (weth. Hanssen).
Beslissing:
1. Euromat op grond van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening vrijstelling verlenen en wel voor een periode tot 1 maart
2004;
2. Advocaat van Euromat dienaangaande berichten.
14. Stedebouwkundige visie Lindenheuvel (weth. Hanssen).
Een stand van zaken.
Beslissing:
1. Akkoord met de hoofduitgangspunten die aan de basis liggen voor
de nadere uitwerking van de stedebouwkundige visie Lindenheuvel;
2. De duurzaamheidsvisie wordt van toepassing verklaard op de
stedebouwkundige visie Lindenheuvel;
3. Via een principe-besluit wordt ingestemd met de uitwerking van
de deelvisie Burgemeester Lemmensstraat/Tunnelstraat welk besluit
impliciet betrekking heeft op:
a) het bebouwingsvoorstel van de noordzijde van de Burgemeester
Lemmensstraat;
b) een groene zone tussen Kampstraat en Burg. Lemmensstraat met
extensieve bebouwing;
c) de geïntegreerde aanpak van de locatie Engelbewaarderskerk e.o.
met als voorwaarde dat tenminste 1400 m2 aan speelvoorzieningen in
het gebied wordt gerealiseerd;
d) de mogelijkheid van fokuswoningen als onderdeel van het
initiatief aan de Tunnelstraat;
e) de verplaatsing van school en sportzaal (van Galenstraat) en
gemeensschapsvoorzieningen (Michaelstraat resp. Borrekuilstraat)
naar de rand van Borrekuil zodat de vrijkomende plekken als groen-
en/of speelvoorziening kunnen worden ingericht;
f) de mogelijkheid van detailhandel aan de Ringovenstraat als
wijkvoorziening c.q. verplaatsingslocatie voor detailhandel nu nog
gevestigd aan de Burg. Lemmensstraat;
4. a) Geconstateerd wordt dat PPS een geschikt instrument is om de
ontwikkelingen in het gebied Burg. Lemmensstraat/Tunnelstraat te
realiseren.
Bijgevoegd ontwerp-intentie-verklaring wordt in gewijzigde vorm
vastgesteld, waarover de drie partners van het eerste uur worden
bericht;
b) De voorzitter van Uw college machtigt de heer Hanssen als
portefeuillehouder tot ondertekening van de intentieverklaring op
17 februari 2003;
5. Ingestemd wordt met de procedure zoals is voorgesteld met
betrekking tot de uitbesteding bestemmingsplan Lindenheuvel.
15. P&C cyclus 2003 (weth. Geenen).
Beslissing:
1. Akkoord met de P&C cyclus 2003;
2. P&C cyclus ter kennisgeving voor de Commissie Bedrijven en
Middelen;
3. Managementrapportage afzonderlijke plek geven in
besluitvorming;
4. Voorstel doen aan Presidium om de 2e bestuursrapportage via een
verkorte procedure in het bestuur te behandelen;
5. De bestuurlijke behandeling beleidsprogramma 2003 - 2006
splitsen in compartiment 2 en 4 (raad april) en compartiment 3
(raad juli)
16. Voortzetting behandeling begroting 2003, beleidsprioriteiten 2003
en vaststelling kaders en spelregels efficiencyfonds (weth.
Geenen).
Beslissing:
T.a.v. begrotingscompartiment 1:
1. Akkoord met aanpak verdiepingsslag begroting 2003;
2. Voor de invulling van de ombuigingstaakstellingen voor 2003 en
2004 e.v. een bestuurlijk/
ambtelijke taskforce in stellen. Samenstelling, ondersteuning en
globale planning conform de toelichting. Voor deelname uit het
college de wethouders Geenen en Martens aangewezen.
T.a.v. compartiment 2:
3. De raad voorstellen de in het overzicht
"Vervangingsinvesteringen en beheersmaatregelen:
prioriteiten 2003" opgenomen maatregelen vast te stellen.
4. Voor afzonderlijke activiteiten, die uit het werkbudget EZ
bekostigd moeten worden, en die geen verder uitstel dulden, EZ
toestaan op basis van een per activiteit onderbouwd voorstel om
een noodvoorziening te vragen. De gemeenteraad kan in die gevallen
door het college worden verzocht ter dekking van de kosten een
beroep te kunnen doen op de post onvoorzien. Voor alle overige
activiteiten geldt, dat niet vooruitgelopen kan worden op de
besluitvorming ten aanzien van compartiment 2 en 3.
T.a.v. compartiment 3:
5. Akkoord met raadsbehandeling op 15 juli a.s.
T.a.v. compartiment 4:
6. Akkoord met voorgestelde spelregels efficiencyfonds en raad
voorstellen deze vast te stellen.
ALGEMEEN:
7. Akkoord met bijgevoegd gemeenteblad en bijbehorende besluiten,
alsmede het bijgevoegde procesdocument.
8. De voor eind 2004 geplande evaluatie van de compartimenten
omzetten in een jaarlijkse evaluatie. De eerste evaluatie vindt
eind 2003 plaats voorafgaand aan de invulling van de beleidsruimte
voor 2004.
17. Wijziging IZA-regeling (weth. Geenen).
Beslissing:
1. Akkoord met een wijziging van de IZA-regeling conform het
bijgevoegde besluit;
2. De Burgemeester als zodanig, alsmede de Raad verzoeken eveneens
akkoord te gaan met het wijzigingsbesluit.
18. Inrichting Griffie (weth. Geenen).
Beslissing:
1. Bij wijze van voornemenbesluit bepalen, dat vanuit de
gemeentelijke werkorganisatie vooralsnog in totaal 4 fte worden
overgebracht naar de werkorganisatie van de griffie, met dien
verstande, dat 1 juli 2004 wordt vastgelegd als beoordelingsmoment
voor een eventuele nadere bijstelling, gebaseerd op een
gemeenschappelijke evaluatie door het (toekomstig) management en
de griffier;
2. Het onder 1 geformuleerde voornemenbesluit voor advies
voorleggen aan de Ondernemingsraad;
3. De Raad voorstellen om in aanvulling op het nieuw in de
gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling op te nemen artikel 1:3a
de lokale rechtspositionele regelingen van toepassing te verklaren
op de medewerkers van de griffie;
4. Voor wat betreft de uitvoering van de rechtspositieregelingen
instemmen met de volgende verdeling/toewijzing:
Algemeen
via raadsbesluit tot delegatie onderbrengen bij het College,
behoudens voor die onderwerpen die krachtens van delegatie worden
uitgesloten:
1. het nemen van besluiten met betrekking tot de aanstelling ,
overplaatsing, schorsing of het ontslag van de griffier en de
medewerkers van de griffie;
2. het vaststellen van instructies en dienstopdrachten voor de
griffier en de medewerkers van de griffie;
3. het verlenen van vakantie en verlof aan de griffier en de
medewerkers van de griffie;
4. het nemen van besluiten met betrekking tot ontwikkeling,
beoordeling en beloning ten aanzien van de griffier en de
medewerkers van de griffie;
5. het nemen van disciplinaire maatregelen jegens de griffier en
de medewerkers van de griffie;
Niet gedelegeerde bevoegdheden
uitsluiting van delegatie vanwege de aard van de te nemen
besluiten:
de voorbereiding van het raadsbesluit komt in handen van de
burgemeester in diens hoedanigheid van raadsvoorzitter; indien hij
dit nodig acht betrekt hij het overleg van fractievoorzitters in
de oordeelsvorming;
besluiten die betrekking hebben op de dagelijkse aansturing van de
griffie:
1. de dagelijkse uitvoering van de rechtspositie ten aanzien van
de griffier komt in handen van de burgemeester in zijn
hoedanigheid van raadsvoorzitter indien hij dat nodig acht betrekt
hij het overleg van de fractievoorzitters bij de oordeelsvorming;
2. de dagelijkse uitvoering van de rechtspositie ten aanzien van
de overige griffiemedewerkers komt via een aanpassing van de
mandaatregeling in handen van de griffier;
Wel gedelegeerde bevoegdheden
voor zover de bestaande mandaatregeling daar nog niet in voorziet
komt de dagelijkse uitvoering van rechtspositie via een aanpassing
van die regeling in handen van de griffier;
5. De conclusie onderschrijven, dat de medewerkers van de griffie
kiesgerechtigd en
verkiesbaar zijn in de zin van de wet op de Ondernemingsraden en
op basis van die conclusie de raad voorstellen te bevestigen, dat
voor de effectuering van deze rechten het griffiepersoneel, te
rekenen vanaf de eerstvolgende OR-verkiezingen, kan participeren
in de bestaande Ondernemingsraad.
19. Wijziging arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Sittard-Geleen
(weth. Geenen).
Beslissing:
1. Besluiten tot vaststellen van de verordening tot wijziging van
Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Sittard-Geleen zoals
aangegeven in bovengenoemde circulaires;
2. Wijzigingsbesluit ter kennis brengen van de commissie voor
Georganiseerd Overleg
20. Rolprofiel concernmanager (weth. Geenen).
Beslissing: het rolprofiel concernmanager wordt voor de werving
gekoppeld aan de functiewaarde van schaal 16. Zodra
overeenstemming bestaat over de nieuwe structuur, wordt de waarde
van het rolprofiel alsnog formeel vastgesteld na overeenstemming
met het Georganiseerd Overleg.
21. Effectuering van de vaststellingsovereenkomst met Traiteur Jongen
(weth. Lemmens).
Beslissing:
1. Akkoord met de inzet van de verbouwingsbijdrage tot maximaal
EUR 163.360,00 ter financiering van de noodzakelijke verbouwing en
inrichting van het pand aan de Brandstraat 17a te Sittard alsmede
ter financiering van de overname van deze bestaande exploitatie;
2. Na ingebruikname van het pand aan de Brandstraat dient binnen
een redelijke termijn (1 á 2 maanden) de definitieve afrekening en
verantwoording van de besteding van deze bijdrage plaats te vinden
door een registeraccountant een en ander conform artikel 6 van de
overeenkomst;
3. De commissie Wijk informeren;
4. Traiteur Jongen overeenkomstig berichten.
22. Besluit Informatiebeheer Sittard-Geleen 2003 (weth. Lennertz).
Beslissing: akkoord met voorliggend Besluit Informatiebeheer
Sittard-Geleen 2003.
23. Lijst uitnodigingen.
Beslissing: vastgesteld.
24. Begroting (weth. Geenen).
Gemeente Sittard-Geleen