Gemeente Sittard-Geleen




OPENBARE BESLUITENLIJST van het college van Burgemeester en Wethouders der gemeente Sittard-Geleen d.d. 18 februari 2003 1. Scenario Revitalisering Borrekuil (weth. Martens). Beslissing:
1. Akkoord met uitwerken van de Zuid-Variant (B); 2. Wethouder Martens aanwijzen als projectwethouder; 3. Brief buurtvereniging de Zeehelden instemmend beantwoorden conform concept.

2. Sloop scholengebouw Serviam (weth. Martens). Beslissing:
1. Opdracht tot sloop aan de firma Hamanz bevestigen middels bijgaande opdrachtbrief;
2. De kosten van de sloop ten laste brengen van het krediet voor Binnenstedelijke ontwikkelingen.

3. Samenwerking tussen Regionaal Indicatieorgaan Westelijke Mijnstreek en Regionaal Indicatieorgaan Zuid Zuid Limburg (weth. Veugen).
Beslissing: akkoord met de inhoud van de brief aan de Gewestraad. 4. Indexering 2003 vergoedingen in het kader van de Wet voorzieningen gehandicapten (weth. Veugen).
Beslissing:
1. Akkoord met de indexering van de Wvg-vergoedingen, ex artikel 14, lid 1, ad a en b, per 1 januari 2003 met 3,4 %; 2. Dit besluit publiceren in de hiervoor bestemde media (Maas en Mijn, Maas en Geleen en Internet.
5. Vaststellen nieuwe exploitatieverordening (weth. Martens). Beslissing:
1. Bijgevoegd gemeenteblad, besluit en toelichting, na advies van de commissie Bedrijven en Middelen, ter vaststelling voorleggen aan de gemeenteraad;
2. Bepalen dat verordening referendabel is en raad besloten met toepassing van art 25 Trw(spoedeisendheid) dat de verordening met ingang van de dag na de bekendmaking in werking treedt (normaliter 10 april 2003).
6. Afwikkeling privatisering Glanerbrook (weth. Wagemans). Beslissing: LACO-Glanerbrook middels bijgevoegd schrijven berichten.
7. Rapportage beleidsprioriteiten 2002 (burgemeester). Beslissing: uit het budget beleidsprioriteiten 2002 "Veiligheid" (EUR 50.000) het resterende bedrag van ca. EUR 12.500 via de jaarrekening over te hevelen naar 2003.
8. Voornemen tot reorganisatie afdeling Communicatie (burgemeester). Beslissing:
1. Akkoord met het voornemen tot reorganisatie van de afdeling Communicatie + bijgevoegd stappenplan ter voorbereiding hiervan; 2. In verband met adviesrecht voornemen tot reorganisatie en stappenplan voorleggen aan de OR.
9. Vragen overeenkomstig artikel 37 van het reglement van orde voor de gemeenteraad van de GroenLinks fractie over het Veiligheidsrapport DSM (burgemeester).
Beslissing:
1. De vragen van GroenLinks fractie over het Veiligheidsrapport DSM beantwoorden, zulks conform bijgevoegde antwoorden; 2. Antwoordschrijven ter inzage leggen voor de Raad. 10. Verzoek van Stichting St. Jozef te Nuenen om medewerking voor de bouw van een kerkje aan de Oude Maastrichterweg 1 te Geleen (weth. Hanssen).
Beslissing:
1. Het verzoek afwijzen;
2. Verzoekers berichten volgens bijgevoegd schrijven. 11. Beeldkwaliteitsplan Hoogveld fase 4 en 5 (weth. Hanssen). Beslissing:
1. Akkoord met de inhoud van het beeldkwaliteitplan Hoogveld, fase 4 en 5 en de positie van de bijgebouwen in woonsfeer "de Westrand";
2. Het beeldkwaliteitsplan vaststellen.
12. Brief erven Spee d.d. 6 januari 2003 over kwestie buurtsuper Lindenheuvel.
1. Brief van Van Lith Advies (adviseur erven Spee) d.d. 3 januari 2003 over lopende beroepszaak kwestie bouwvergunning supermarkt Jan Linders (weth. Hanssen).
Beslissing:
1. Aan de verzoeken van de erven Spee en de heer Van Lith niet tegemoetkomen, behoudens de verstrekking van de gevraagde bestemmingsplanvoorschriften.
2. Briefschrijvers conform brief berichten. 13. Definitieve vrijstelling Euromat (weth. Hanssen). Beslissing:
1. Euromat op grond van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling verlenen en wel voor een periode tot 1 maart 2004;
2. Advocaat van Euromat dienaangaande berichten. 14. Stedebouwkundige visie Lindenheuvel (weth. Hanssen). Een stand van zaken.
Beslissing:
1. Akkoord met de hoofduitgangspunten die aan de basis liggen voor de nadere uitwerking van de stedebouwkundige visie Lindenheuvel; 2. De duurzaamheidsvisie wordt van toepassing verklaard op de stedebouwkundige visie Lindenheuvel;
3. Via een principe-besluit wordt ingestemd met de uitwerking van de deelvisie Burgemeester Lemmensstraat/Tunnelstraat welk besluit impliciet betrekking heeft op:
a) het bebouwingsvoorstel van de noordzijde van de Burgemeester Lemmensstraat;
b) een groene zone tussen Kampstraat en Burg. Lemmensstraat met extensieve bebouwing;
c) de geïntegreerde aanpak van de locatie Engelbewaarderskerk e.o. met als voorwaarde dat tenminste 1400 m2 aan speelvoorzieningen in het gebied wordt gerealiseerd;
d) de mogelijkheid van fokuswoningen als onderdeel van het initiatief aan de Tunnelstraat;
e) de verplaatsing van school en sportzaal (van Galenstraat) en gemeensschapsvoorzieningen (Michaelstraat resp. Borrekuilstraat) naar de rand van Borrekuil zodat de vrijkomende plekken als groen- en/of speelvoorziening kunnen worden ingericht; f) de mogelijkheid van detailhandel aan de Ringovenstraat als wijkvoorziening c.q. verplaatsingslocatie voor detailhandel nu nog gevestigd aan de Burg. Lemmensstraat;
4. a) Geconstateerd wordt dat PPS een geschikt instrument is om de ontwikkelingen in het gebied Burg. Lemmensstraat/Tunnelstraat te realiseren.
Bijgevoegd ontwerp-intentie-verklaring wordt in gewijzigde vorm vastgesteld, waarover de drie partners van het eerste uur worden bericht;
b) De voorzitter van Uw college machtigt de heer Hanssen als portefeuillehouder tot ondertekening van de intentieverklaring op 17 februari 2003;
5. Ingestemd wordt met de procedure zoals is voorgesteld met betrekking tot de uitbesteding bestemmingsplan Lindenheuvel. 15. P&C cyclus 2003 (weth. Geenen).
Beslissing:
1. Akkoord met de P&C cyclus 2003;
2. P&C cyclus ter kennisgeving voor de Commissie Bedrijven en Middelen;
3. Managementrapportage afzonderlijke plek geven in besluitvorming;
4. Voorstel doen aan Presidium om de 2e bestuursrapportage via een verkorte procedure in het bestuur te behandelen; 5. De bestuurlijke behandeling beleidsprogramma 2003 - 2006 splitsen in compartiment 2 en 4 (raad april) en compartiment 3 (raad juli)
16. Voortzetting behandeling begroting 2003, beleidsprioriteiten 2003 en vaststelling kaders en spelregels efficiencyfonds (weth. Geenen).
Beslissing:
T.a.v. begrotingscompartiment 1:
1. Akkoord met aanpak verdiepingsslag begroting 2003; 2. Voor de invulling van de ombuigingstaakstellingen voor 2003 en 2004 e.v. een bestuurlijk/
ambtelijke taskforce in stellen. Samenstelling, ondersteuning en globale planning conform de toelichting. Voor deelname uit het college de wethouders Geenen en Martens aangewezen. T.a.v. compartiment 2:
3. De raad voorstellen de in het overzicht
"Vervangingsinvesteringen en beheersmaatregelen: prioriteiten 2003" opgenomen maatregelen vast te stellen. 4. Voor afzonderlijke activiteiten, die uit het werkbudget EZ bekostigd moeten worden, en die geen verder uitstel dulden, EZ toestaan op basis van een per activiteit onderbouwd voorstel om een noodvoorziening te vragen. De gemeenteraad kan in die gevallen door het college worden verzocht ter dekking van de kosten een beroep te kunnen doen op de post onvoorzien. Voor alle overige activiteiten geldt, dat niet vooruitgelopen kan worden op de besluitvorming ten aanzien van compartiment 2 en 3. T.a.v. compartiment 3:
5. Akkoord met raadsbehandeling op 15 juli a.s. T.a.v. compartiment 4:
6. Akkoord met voorgestelde spelregels efficiencyfonds en raad voorstellen deze vast te stellen.
ALGEMEEN:
7. Akkoord met bijgevoegd gemeenteblad en bijbehorende besluiten, alsmede het bijgevoegde procesdocument.
8. De voor eind 2004 geplande evaluatie van de compartimenten omzetten in een jaarlijkse evaluatie. De eerste evaluatie vindt eind 2003 plaats voorafgaand aan de invulling van de beleidsruimte voor 2004.
17. Wijziging IZA-regeling (weth. Geenen).
Beslissing:
1. Akkoord met een wijziging van de IZA-regeling conform het bijgevoegde besluit;
2. De Burgemeester als zodanig, alsmede de Raad verzoeken eveneens akkoord te gaan met het wijzigingsbesluit.
18. Inrichting Griffie (weth. Geenen).
Beslissing:
1. Bij wijze van voornemenbesluit bepalen, dat vanuit de gemeentelijke werkorganisatie vooralsnog in totaal 4 fte worden overgebracht naar de werkorganisatie van de griffie, met dien verstande, dat 1 juli 2004 wordt vastgelegd als beoordelingsmoment voor een eventuele nadere bijstelling, gebaseerd op een gemeenschappelijke evaluatie door het (toekomstig) management en de griffier;
2. Het onder 1 geformuleerde voornemenbesluit voor advies voorleggen aan de Ondernemingsraad;
3. De Raad voorstellen om in aanvulling op het nieuw in de gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling op te nemen artikel 1:3a de lokale rechtspositionele regelingen van toepassing te verklaren op de medewerkers van de griffie;
4. Voor wat betreft de uitvoering van de rechtspositieregelingen instemmen met de volgende verdeling/toewijzing: Algemeen
via raadsbesluit tot delegatie onderbrengen bij het College, behoudens voor die onderwerpen die krachtens van delegatie worden uitgesloten:
1. het nemen van besluiten met betrekking tot de aanstelling , overplaatsing, schorsing of het ontslag van de griffier en de medewerkers van de griffie;
2. het vaststellen van instructies en dienstopdrachten voor de griffier en de medewerkers van de griffie;
3. het verlenen van vakantie en verlof aan de griffier en de medewerkers van de griffie;
4. het nemen van besluiten met betrekking tot ontwikkeling, beoordeling en beloning ten aanzien van de griffier en de medewerkers van de griffie;
5. het nemen van disciplinaire maatregelen jegens de griffier en de medewerkers van de griffie;
Niet gedelegeerde bevoegdheden
uitsluiting van delegatie vanwege de aard van de te nemen besluiten:
de voorbereiding van het raadsbesluit komt in handen van de burgemeester in diens hoedanigheid van raadsvoorzitter; indien hij dit nodig acht betrekt hij het overleg van fractievoorzitters in de oordeelsvorming;
besluiten die betrekking hebben op de dagelijkse aansturing van de griffie:
1. de dagelijkse uitvoering van de rechtspositie ten aanzien van de griffier komt in handen van de burgemeester in zijn hoedanigheid van raadsvoorzitter indien hij dat nodig acht betrekt hij het overleg van de fractievoorzitters bij de oordeelsvorming; 2. de dagelijkse uitvoering van de rechtspositie ten aanzien van de overige griffiemedewerkers komt via een aanpassing van de mandaatregeling in handen van de griffier;
Wel gedelegeerde bevoegdheden
voor zover de bestaande mandaatregeling daar nog niet in voorziet komt de dagelijkse uitvoering van rechtspositie via een aanpassing van die regeling in handen van de griffier; 5. De conclusie onderschrijven, dat de medewerkers van de griffie kiesgerechtigd en
verkiesbaar zijn in de zin van de wet op de Ondernemingsraden en op basis van die conclusie de raad voorstellen te bevestigen, dat voor de effectuering van deze rechten het griffiepersoneel, te rekenen vanaf de eerstvolgende OR-verkiezingen, kan participeren in de bestaande Ondernemingsraad.
19. Wijziging arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Sittard-Geleen (weth. Geenen).
Beslissing:
1. Besluiten tot vaststellen van de verordening tot wijziging van Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Sittard-Geleen zoals aangegeven in bovengenoemde circulaires;
2. Wijzigingsbesluit ter kennis brengen van de commissie voor Georganiseerd Overleg
20. Rolprofiel concernmanager (weth. Geenen).
Beslissing: het rolprofiel concernmanager wordt voor de werving gekoppeld aan de functiewaarde van schaal 16. Zodra overeenstemming bestaat over de nieuwe structuur, wordt de waarde van het rolprofiel alsnog formeel vastgesteld na overeenstemming met het Georganiseerd Overleg.
21. Effectuering van de vaststellingsovereenkomst met Traiteur Jongen (weth. Lemmens).
Beslissing:
1. Akkoord met de inzet van de verbouwingsbijdrage tot maximaal EUR 163.360,00 ter financiering van de noodzakelijke verbouwing en inrichting van het pand aan de Brandstraat 17a te Sittard alsmede ter financiering van de overname van deze bestaande exploitatie; 2. Na ingebruikname van het pand aan de Brandstraat dient binnen een redelijke termijn (1 á 2 maanden) de definitieve afrekening en verantwoording van de besteding van deze bijdrage plaats te vinden door een registeraccountant een en ander conform artikel 6 van de overeenkomst;
3. De commissie Wijk informeren;
4. Traiteur Jongen overeenkomstig berichten. 22. Besluit Informatiebeheer Sittard-Geleen 2003 (weth. Lennertz). Beslissing: akkoord met voorliggend Besluit Informatiebeheer Sittard-Geleen 2003.
23. Lijst uitnodigingen.
Beslissing: vastgesteld.
24. Begroting (weth. Geenen).