Eerste radiostation dat 13- tot 19-jarigen serieus neemt
AMERSFOORT, 17 februari 2003 - De YAM Media Groep uit Amersfoort heeft zich bij de overheid gemeld als kandidaat voor een landelijke FM-frequentie. Radiozender YAM FM wil vanaf deze zomer 24 uur per dag de ether in, met programma's voor 13- tot 19-jarigen.
YAM FM is een uniek radiostation: de eerste landelijke zender voor
deze specifieke groep jongeren. Met populaire muziek, gesprekjes,
informatie. YAM wil vooral amuseren. En z'n luisteraars soms even
steun bieden als het zwaar is.
YAM (You And Me) onderscheidt zich nadrukkelijk van andere gegadigden
voor de FM-frequenties die de overheid de komende maanden verdeelt.
Directeur en oprichter Johan Blom: ,,Nederland telt liefst 1,6 miljoen
13- tot 19-jarigen. En niet één landelijk radiostation dat er juist
voor hen is. Dat hun taal spreekt, hun muziek draait, hun vragen
serieus neemt. Wij doen dat wel. YAM FM kent ze, wil een maatje voor
ze zijn in een belangrijke levensfase.'
De toon van YAM is pittig, maar nooit kwetsend, aldus Blom. ,,We gaan
niet op zoek naar de grenzen van fatsoen, laat staan er overheen. YAM
is een commerciële onderneming, die opbouwen van een zinvolle relatie
met jongeren belangrijker vindt dan winstmaximalisatie.'
YAM FM is al actief. Vorig jaar begon het radiostation met
kabeluitzendingen in Gouda en omgeving. Inmiddels zijn in nog twee
regio's kabelcontracten afgesloten.
De YAM Media Groep in Amersfoort kent naast YAM FM ook afdelingen
Events en Internet (www.yam.nl). Blom: ,,Onze multimediale aanpak
biedt extra mogelijkheden voor communicatie met en tussen jongeren.
Veel activiteit, veel interactiviteit, gefocust op en in lijn met hun
levensritme. Dat blijkt geweldig aan te slaan.'
Johan Blom richtte YAM in 2000 op. Het idee ervoor stamt uit 1999,
toen Blom - die in 1997 zijn telecom-bedrijf verkocht - zich afvroeg
hoe hij zijn tijd en geld een zinvolle bestemming kon geven. Op reis
in Australië raakte hij enthousiast over radio als medium voor
jongeren.
YAM vestigde zich in een eigen pand te Amersfoort, en begon in juli
2002 medewerkers aan te nemen. Eind dat jaar begon YAM met
radio-uitzendingen, werd YAM Internet operationeel en organiseerde YAM
Events zijn eerste schoolfeesten.
Nadere informatie:
Adviesbureau voor Communicatie Blum & Partners,
Francine Blum of Saskia Leurdijk,
tel: 020 - 676 34 84;
e-mail: saskia.leurdijk@blumpr.nl.
PERSINFORMATIE
YAM - even voorstellen
YAM is een jonge mediagroep, die zich richt op jongeren van 13 tot 20
jaar. Radio (YAM FM) vormt de kern van de groep. De afdelingen YAM
Internet en YAM Events spelen een ondersteunende, promotionele rol.
Met name radio en internet vormen een ijzersterke combinatie voor
vermaak, informatie en communicatie.
YAM biedt vermaak volledig gericht op tieners. Veel activiteit, veel
interactiviteit (ook sms), gefocust op en in lijn met het levensritme
van tieners.
Maar er is meer. YAM Media Groep heeft aandacht voor onderwerpen die
jongeren belangrijk vinden. YAM biedt een plek waar jongeren zich
thuis voelen, vrienden treffen en kunnen uitpuffen als ze het zwaar
hebben. YAM wil, als jongeren dat zelf willen, er ook voor ze zijn als
het moeilijk is: even een ondersteunend mailtje, een opbeurende
opmerking in de chat of een gesprekje tijdens een event. Als het nodig
is, legt YAM contact met professionele hulpverleners.
YAM (spreek uit: dzjem) betekent: You And Me. Trefwoorden: jong, fun,
serieus, je maatje.
Focus
YAM is uniek. De radiozender en de website (ww.yam.nl) onderscheiden
zich door hun focus. Waar andere media voor jongeren zich op 20- tot
34-jarigen richten en tieners nog mooi meegenomen zijn als ze
luisteren, kiest YAM doelbewust voor 13- tot 20-jarigen. YAM spreekt
hun taal, weet wat hen bezighoudt, stemt muziek en informatie
preciezer op deze jongeren af dan wie ook. Niet in de laatste plaats
doordat dj's en veel andere medewerkers ook jong zijn.
YAM is opgericht door ondernemer Johan Blom. Hij vindt dat andere
radiostations en websites onvoldoende rekening houden met wat 13- tot
19-jarigen echt aantrekkelijk vinden. Dat geldt voor de muziek, dat
geldt voor de informatie, dat geldt voor de mogelijkheid om gedachten
en gevoelens uit te wisselen.
Veel jongeren moeten in hun tienerjaren nogal wat verwerken. Om maar
een paar voorbeelden te noemen: van de 1,6 miljoen 13- tot 20-jarigen
gaan er iedere dag ruim 100.000 met angst naar school omdat zij er zo
gepest worden; ieder jaar opnieuw horen zo'n 15.000 tieners dat hun
ouders uit elkaar zijn en gaat hun leven op de kop. Meer dan de helft
van de meisjes heeft voor hun 19e een negatieve seksuele ervaring
achter de rug. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.
Commercieel en ideëel
YAM is een commercieel initiatief, met een ideëel accent. Het wil een
bedrijf zijn met een gezonde exploitatie maar het wil evenmin zijn
ideële inslag laten verschralen om commerciële redenen. YAM streeft
niet naar winstmaximalisatie - adverteerders screent het.
YAM Media Groep ziet tieners niet primair als een marketingdoelgroep
die ongelimiteerd moet worden geprikkeld. Waar menig dj op de radio de
grenzen van het fatsoen opzoekt of overschrijdt, wil YAM
verantwoordelijkheid voor jongeren tonen. YAM vindt het niet normaal
om over de schreef te gaan, en is echt in jongeren geïnteresseerd. We
hebben een verantwoordelijkheid naar hen toe. YAM maakt geen plezier
ten koste van anderen, toont respect zonder dat vingertje te willen
opsteken. Johan Blom: ,,Je kan ook heel goed pret hebben zonder dat je
iemand voor schut zet. Een positieve sfeer is veel gezonder.'
Achtergronden van YAM
YAM Media Groep is opgericht in 2000. Drijvende kracht is ondernemer
Johan Blom (1962). De YAM Media Groep is zijn voornaamste activiteit.
Daarnaast is hij betrokken, als adviseur en aandeelhouder in nog een
aantal kleine en middelgrote ondernemingen. Naast oprichter is hij
financier, inspirator en algemeen directeur. YAM is onafhankelijk en
ongebonden.
Het idee voor YAM stamt uit 1999, toen Blom - die in 1997 zijn bedrijf
had verkocht - zich afvroeg hoe hij zijn tijd en geld een zinvolle
bestemming kon geven. Op reis in Australië raakte hij dat jaar
enthousiast over radio als medium voor jongeren.
YAM vestigde zich in een eigen pand te Amersfoort, en begon in juli
2002 medewerkers aan te nemen. Eind 2002 begon YAM met
radio-uitzendingen via de kabel in de regio Gouda, werd YAM Internet
operationeel en organiseerde YAM Events zijn eerste schoolfeesten. Yam
telt begin 2003 13 medewerkers.
Landelijke FM-frequentie cruciaal
Inmiddels heeft YAM ook contracten voor doorgifte van zijn programma's
op de kabel in de regio Haarlem en een groot deel van Friesland.
Cruciaal voor het bereiken van de doelgroep - 1,6 miljoen 13- tot
19-jarigen in Nederland - en een sluitende exploitatie is een
landelijke FM-frequentie.
YAM doet daarom voorjaar 2003 mee aan de vergelijkende toets voor het
verkrijgen van een radiofrequentie.
YAM houdt tot die tijd een low profile, maar merkt dat veel jongeren
YAM al kennen. De site - waar ook de radio-uitzendingen te beluisteren
zijn -bijvoorbeeld trekt per week al bijna tienduizend bezoekers.
Zodra de frequentie is verworven, zal YAM doorgroeien naar ongeveer 25
medewerkers. Verdere groei is vervolgens afhankelijk van de financiële
ontwikkelingen. Ook ligt het in de bedoeling in nog veel meer regio's
op de kabel te komen.
Uiteindelijk streeft de YAM Media Groep naar een plek onder de drie
grootste radiostations waar 13- tot 20-jarigen naar luisteren.
YAM FM
Het radiostation YAM FM is sinds december 2002 24 uur per dag te
beluisteren. Via internet en via de kabel, om te beginnen in Gouda.
Het accent in de programmering ligt op muziek, gesprekjes en
informatieve items zijn kort en snel. De drie dj's zijn actief van
07-10 uur, van 15-18 en van 18-21 uur. De rest is muziek per
computer.
Zodra de landelijke FM-frequentie is verworven, worden alle uren
gevuld met dj's. De uitzendingen in de ochtend, middag en avond zijn
live.
In z'n algemeenheid wijkt de muziekkeuze nogal af van die op andere
jongerenzenders. YAM draait een stuk 'jonger'. Het ritme van de
scholier bepaalt de toon en aard van de programma's. 's Ochtends en 's
middags na schooltijd is het vooral gezellig en druk. In de avond
wordt het serieuzer.
Muziek en sfeer bij YAM FM onderscheiden het station van andere
'jongerenzenders'. Het station heeft drie jonge dj's in dienst, die
prima in staat zijn een sfeer te creëren waarin 13- tot 20-jarigen
zich op hun gemak en welkom voelen.
YAM Internet
De site van YAM Internet (www.yam.nl; info@yam.nl) is mooier en
interactiever dan andere jongerensites. De site is kleurrijk, vol en
druk, toont stripfiguren, bewegende elementen, verhoudingsgewijs
weinig tekst en veel keuze, bedient zich van de taal van de doelgroep.
Straalt de kernbegrippen uit van YAM: jong, fun, serieus, je maatje.
De homepage biedt zo'n 45 à 50 doorklikmogelijkheden, verdeeld over
acht rubrieken: YAM (persoonlijk); On Air (radio): Events; Muziek;
Film; Fun; Chillen (uitgaan) en Hot. Elk ervan heeft vier tot zeven
subrubrieken. Daarachter zitten vele honderden pagina's. De
dwarsverbanden met YAM FM zijn legio; de dj's onderhouden hun eigen
rubrieken op de site. www.yam.nl biedt ook chatmogelijkheden, games,
ringtones en logo's, de laatste tegen concurrerende tarieven. De site
wil geen zwaar commercieel accent leggen- jongeren zijn immers ook
niet voortdurend bezig met consumeren en geld uitgeven. Zaak is vooral
dat jongeren zich thuis voelen op de site, er plezier en
aantrekkelijke informatie vinden.
YAM trekt zonder reclame te maken inmiddels bijna tienduizend unieke
bezoekers per week (en oneindig veel meer page views). Het is de
bedoeling dat het 100.000 bezoekers worden. De reacties, van alle
kanten, zijn erg enthousiast.
YAM garandeert dat adressen en andere persoonlijke gegevens niet
worden gebruikt voor verkoop aan derden. Jongeren melden zich aan met
hun e-mailadres, dat is in principe alles; ze kunnen zich verder
voorstellen op de site - als ze dat willen.
YAM Events
YAM Events is sinds november 2002 actief. Het organiseert feesten,
vooral op scholen, maar bijvoorbeeld ook voor sportverenigingen. Wel
grootschalig; minimaal 600 bezoekers. YAM zorgt voor een lichtshow,
dj, muziek, geluid en promoteams en richt eventueel een gamesroom
in.
De opdrachtgever betaalt voor het feest. Tot nog toe speelt YAM niet
quitte. Sponsors zullen de formule betaalbaar moeten houden. Met
enkele A-merken zijn inmiddels contracten getekend.
YAM Events wil op jaarbasis minimaal vijftig feesten organiseren. Dat
aantal zal al in 2003 worden gehaald.
Een YAM-feest onderscheidt zich door de sfeer. Het is ongedwongen
feestelijk. De dj is enthousiast en betrokken. Hij draait muziek die
aansluit bij de doelgroep en niet provoceert of kwetst. Het promoteam
- getrainde vrijwilligers - zorgt voor de juiste sfeer. Iedereen moet
het op zo'n feest naar zijn zin hebben. Voor YAM telt immers iedere
jongere, niemand staat ernaast. Foto's van die feesten zijn weer terug
te zien op de YAM-website, waar de feestvierders ook meteen hun
reactie op het feest, op de foto's en op elkaar kunnen geven.
18 feb 03 08:04