YAM kandidaat voor landelijke fm-frequentie

Eerste radiostation dat 13- tot 19-jarigen serieus neemt

AMERSFOORT, 17 februari 2003 - De YAM Media Groep uit Amersfoort heeft zich bij de overheid gemeld als kandidaat voor een landelijke FM-frequentie. Radiozender YAM FM wil vanaf deze zomer 24 uur per dag de ether in, met programma's voor 13- tot 19-jarigen.

YAM FM is een uniek radiostation: de eerste landelijke zender voor deze specifieke groep jongeren. Met populaire muziek, gesprekjes, informatie. YAM wil vooral amuseren. En z'n luisteraars soms even steun bieden als het zwaar is.

YAM (You And Me) onderscheidt zich nadrukkelijk van andere gegadigden voor de FM-frequenties die de overheid de komende maanden verdeelt. Directeur en oprichter Johan Blom: ,,Nederland telt liefst 1,6 miljoen 13- tot 19-jarigen. En niet één landelijk radiostation dat er juist voor hen is. Dat hun taal spreekt, hun muziek draait, hun vragen serieus neemt. Wij doen dat wel. YAM FM kent ze, wil een maatje voor ze zijn in een belangrijke levensfase.'

De toon van YAM is pittig, maar nooit kwetsend, aldus Blom. ,,We gaan niet op zoek naar de grenzen van fatsoen, laat staan er overheen. YAM is een commerciële onderneming, die opbouwen van een zinvolle relatie met jongeren belangrijker vindt dan winstmaximalisatie.'

YAM FM is al actief. Vorig jaar begon het radiostation met kabeluitzendingen in Gouda en omgeving. Inmiddels zijn in nog twee regio's kabelcontracten afgesloten.

De YAM Media Groep in Amersfoort kent naast YAM FM ook afdelingen Events en Internet (www.yam.nl). Blom: ,,Onze multimediale aanpak biedt extra mogelijkheden voor communicatie met en tussen jongeren. Veel activiteit, veel interactiviteit, gefocust op en in lijn met hun levensritme. Dat blijkt geweldig aan te slaan.'

Johan Blom richtte YAM in 2000 op. Het idee ervoor stamt uit 1999, toen Blom - die in 1997 zijn telecom-bedrijf verkocht - zich afvroeg hoe hij zijn tijd en geld een zinvolle bestemming kon geven. Op reis in Australië raakte hij enthousiast over radio als medium voor jongeren.
YAM vestigde zich in een eigen pand te Amersfoort, en begon in juli 2002 medewerkers aan te nemen. Eind dat jaar begon YAM met radio-uitzendingen, werd YAM Internet operationeel en organiseerde YAM Events zijn eerste schoolfeesten.

Nadere informatie:
Adviesbureau voor Communicatie Blum & Partners, Francine Blum of Saskia Leurdijk,
tel: 020 - 676 34 84;
e-mail: saskia.leurdijk@blumpr.nl.

PERSINFORMATIE

YAM - even voorstellen

YAM is een jonge mediagroep, die zich richt op jongeren van 13 tot 20 jaar. Radio (YAM FM) vormt de kern van de groep. De afdelingen YAM Internet en YAM Events spelen een ondersteunende, promotionele rol. Met name radio en internet vormen een ijzersterke combinatie voor vermaak, informatie en communicatie.
YAM biedt vermaak volledig gericht op tieners. Veel activiteit, veel interactiviteit (ook sms), gefocust op en in lijn met het levensritme van tieners.
Maar er is meer. YAM Media Groep heeft aandacht voor onderwerpen die jongeren belangrijk vinden. YAM biedt een plek waar jongeren zich thuis voelen, vrienden treffen en kunnen uitpuffen als ze het zwaar hebben. YAM wil, als jongeren dat zelf willen, er ook voor ze zijn als het moeilijk is: even een ondersteunend mailtje, een opbeurende opmerking in de chat of een gesprekje tijdens een event. Als het nodig is, legt YAM contact met professionele hulpverleners. YAM (spreek uit: dzjem) betekent: You And Me. Trefwoorden: jong, fun, serieus, je maatje.

Focus
YAM is uniek. De radiozender en de website (ww.yam.nl) onderscheiden zich door hun focus. Waar andere media voor jongeren zich op 20- tot 34-jarigen richten en tieners nog mooi meegenomen zijn als ze luisteren, kiest YAM doelbewust voor 13- tot 20-jarigen. YAM spreekt hun taal, weet wat hen bezighoudt, stemt muziek en informatie preciezer op deze jongeren af dan wie ook. Niet in de laatste plaats doordat dj's en veel andere medewerkers ook jong zijn. YAM is opgericht door ondernemer Johan Blom. Hij vindt dat andere radiostations en websites onvoldoende rekening houden met wat 13- tot 19-jarigen echt aantrekkelijk vinden. Dat geldt voor de muziek, dat geldt voor de informatie, dat geldt voor de mogelijkheid om gedachten en gevoelens uit te wisselen.
Veel jongeren moeten in hun tienerjaren nogal wat verwerken. Om maar een paar voorbeelden te noemen: van de 1,6 miljoen 13- tot 20-jarigen gaan er iedere dag ruim 100.000 met angst naar school omdat zij er zo gepest worden; ieder jaar opnieuw horen zo'n 15.000 tieners dat hun ouders uit elkaar zijn en gaat hun leven op de kop. Meer dan de helft van de meisjes heeft voor hun 19e een negatieve seksuele ervaring achter de rug. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.

Commercieel en ideëel
YAM is een commercieel initiatief, met een ideëel accent. Het wil een bedrijf zijn met een gezonde exploitatie maar het wil evenmin zijn ideële inslag laten verschralen om commerciële redenen. YAM streeft niet naar winstmaximalisatie - adverteerders screent het. YAM Media Groep ziet tieners niet primair als een marketingdoelgroep die ongelimiteerd moet worden geprikkeld. Waar menig dj op de radio de grenzen van het fatsoen opzoekt of overschrijdt, wil YAM verantwoordelijkheid voor jongeren tonen. YAM vindt het niet normaal om over de schreef te gaan, en is echt in jongeren geïnteresseerd. We hebben een verantwoordelijkheid naar hen toe. YAM maakt geen plezier ten koste van anderen, toont respect zonder dat vingertje te willen opsteken. Johan Blom: ,,Je kan ook heel goed pret hebben zonder dat je iemand voor schut zet. Een positieve sfeer is veel gezonder.'

Achtergronden van YAM
YAM Media Groep is opgericht in 2000. Drijvende kracht is ondernemer Johan Blom (1962). De YAM Media Groep is zijn voornaamste activiteit. Daarnaast is hij betrokken, als adviseur en aandeelhouder in nog een aantal kleine en middelgrote ondernemingen. Naast oprichter is hij financier, inspirator en algemeen directeur. YAM is onafhankelijk en ongebonden.
Het idee voor YAM stamt uit 1999, toen Blom - die in 1997 zijn bedrijf had verkocht - zich afvroeg hoe hij zijn tijd en geld een zinvolle bestemming kon geven. Op reis in Australië raakte hij dat jaar enthousiast over radio als medium voor jongeren. YAM vestigde zich in een eigen pand te Amersfoort, en begon in juli 2002 medewerkers aan te nemen. Eind 2002 begon YAM met radio-uitzendingen via de kabel in de regio Gouda, werd YAM Internet operationeel en organiseerde YAM Events zijn eerste schoolfeesten. Yam telt begin 2003 13 medewerkers.

Landelijke FM-frequentie cruciaal
Inmiddels heeft YAM ook contracten voor doorgifte van zijn programma's op de kabel in de regio Haarlem en een groot deel van Friesland. Cruciaal voor het bereiken van de doelgroep - 1,6 miljoen 13- tot 19-jarigen in Nederland - en een sluitende exploitatie is een landelijke FM-frequentie.

YAM doet daarom voorjaar 2003 mee aan de vergelijkende toets voor het verkrijgen van een radiofrequentie.
YAM houdt tot die tijd een low profile, maar merkt dat veel jongeren YAM al kennen. De site - waar ook de radio-uitzendingen te beluisteren zijn -bijvoorbeeld trekt per week al bijna tienduizend bezoekers.

Zodra de frequentie is verworven, zal YAM doorgroeien naar ongeveer 25 medewerkers. Verdere groei is vervolgens afhankelijk van de financiële ontwikkelingen. Ook ligt het in de bedoeling in nog veel meer regio's op de kabel te komen.
Uiteindelijk streeft de YAM Media Groep naar een plek onder de drie grootste radiostations waar 13- tot 20-jarigen naar luisteren.

YAM FM
Het radiostation YAM FM is sinds december 2002 24 uur per dag te beluisteren. Via internet en via de kabel, om te beginnen in Gouda. Het accent in de programmering ligt op muziek, gesprekjes en informatieve items zijn kort en snel. De drie dj's zijn actief van 07-10 uur, van 15-18 en van 18-21 uur. De rest is muziek per computer.
Zodra de landelijke FM-frequentie is verworven, worden alle uren gevuld met dj's. De uitzendingen in de ochtend, middag en avond zijn live.
In z'n algemeenheid wijkt de muziekkeuze nogal af van die op andere jongerenzenders. YAM draait een stuk 'jonger'. Het ritme van de scholier bepaalt de toon en aard van de programma's. 's Ochtends en 's middags na schooltijd is het vooral gezellig en druk. In de avond wordt het serieuzer.
Muziek en sfeer bij YAM FM onderscheiden het station van andere 'jongerenzenders'. Het station heeft drie jonge dj's in dienst, die prima in staat zijn een sfeer te creëren waarin 13- tot 20-jarigen zich op hun gemak en welkom voelen.

YAM Internet
De site van YAM Internet (www.yam.nl; info@yam.nl) is mooier en interactiever dan andere jongerensites. De site is kleurrijk, vol en druk, toont stripfiguren, bewegende elementen, verhoudingsgewijs weinig tekst en veel keuze, bedient zich van de taal van de doelgroep. Straalt de kernbegrippen uit van YAM: jong, fun, serieus, je maatje.

De homepage biedt zo'n 45 à 50 doorklikmogelijkheden, verdeeld over acht rubrieken: YAM (persoonlijk); On Air (radio): Events; Muziek; Film; Fun; Chillen (uitgaan) en Hot. Elk ervan heeft vier tot zeven subrubrieken. Daarachter zitten vele honderden pagina's. De dwarsverbanden met YAM FM zijn legio; de dj's onderhouden hun eigen rubrieken op de site. www.yam.nl biedt ook chatmogelijkheden, games, ringtones en logo's, de laatste tegen concurrerende tarieven. De site wil geen zwaar commercieel accent leggen- jongeren zijn immers ook niet voortdurend bezig met consumeren en geld uitgeven. Zaak is vooral dat jongeren zich thuis voelen op de site, er plezier en aantrekkelijke informatie vinden.
YAM trekt zonder reclame te maken inmiddels bijna tienduizend unieke bezoekers per week (en oneindig veel meer page views). Het is de bedoeling dat het 100.000 bezoekers worden. De reacties, van alle kanten, zijn erg enthousiast.

YAM garandeert dat adressen en andere persoonlijke gegevens niet worden gebruikt voor verkoop aan derden. Jongeren melden zich aan met hun e-mailadres, dat is in principe alles; ze kunnen zich verder voorstellen op de site - als ze dat willen.

YAM Events
YAM Events is sinds november 2002 actief. Het organiseert feesten, vooral op scholen, maar bijvoorbeeld ook voor sportverenigingen. Wel grootschalig; minimaal 600 bezoekers. YAM zorgt voor een lichtshow, dj, muziek, geluid en promoteams en richt eventueel een gamesroom in.
De opdrachtgever betaalt voor het feest. Tot nog toe speelt YAM niet quitte. Sponsors zullen de formule betaalbaar moeten houden. Met enkele A-merken zijn inmiddels contracten getekend. YAM Events wil op jaarbasis minimaal vijftig feesten organiseren. Dat aantal zal al in 2003 worden gehaald.

Een YAM-feest onderscheidt zich door de sfeer. Het is ongedwongen feestelijk. De dj is enthousiast en betrokken. Hij draait muziek die aansluit bij de doelgroep en niet provoceert of kwetst. Het promoteam - getrainde vrijwilligers - zorgt voor de juiste sfeer. Iedereen moet het op zo'n feest naar zijn zin hebben. Voor YAM telt immers iedere jongere, niemand staat ernaast. Foto's van die feesten zijn weer terug te zien op de YAM-website, waar de feestvierders ook meteen hun reactie op het feest, op de foto's en op elkaar kunnen geven.

18 feb 03 08:04