Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

18 februari 2003

1. Welzijnsgeld beter besteden om vragen in wijken te beantwoorden

De besteding van welzijnsgelden in de wijken beter laten aansluiten bij de vraag. Dat is de inzet van het college van burgemeester en wethouders. Het college stelt de raad voor om één totaalbudget per wijk in te voeren voor reguliere welzijnsactiviteiten. Van dit budget moet een zo groot mogelijk percentage worden ingezet om antwoord te geven op de vraag van bewoners.

In 2004 moet het mogelijk worden om een kwart van het wijkwelzijnsbudget flexibel in te zetten, waarbinnen bovendien 5% te reserveren voor snelle ingrepen en 2% voor vernieuwing. Per 2004 komen er nieuwe correctiecriteria voor de verdeling van welzijnsgelden over de wijken.

Verder gaat het college bekijken hoe de omvang van het minimumpakket aan welzijnswerk in de wijken kan worden teruggebracht om meer ruimte te bieden voor flexibele inzet van welzijnsgelden. Per 2005 komt er dan een definitief percentage 'flexibel te besteden'.

De voorstellen van het college stellen zowel de gemeente als de aanbieders van welzijnswerk beter in staat om een antwoord te geven op de vragen die leven in de wijken. De vraag van burgers moet ook beter zichtbaar worden in het aanbod. De instelling van de wijkraden en de uitvoering van wijkwelzijnsanalyses maken bijstelling van de systematiek des te noodzakelijker.

De huidige systematiek voor de verdeling van welzijnsgelden, die dateert uit 1999, blijkt in de praktijk te weinig flexibel. Het vereiste minimumpakket aan welzijnswerk, de zogeheten basisinfrastructuur, is omvangrijk en de budgetten worden per basisactiviteit berekend.

Utrecht heeft een breed welzijnsaanbod in de wijken, uitgevoerd door grote, veel omvattende welzijnsorganisaties. De wijkwelzijnsorganisaties zijn betrokken bij de ontwikkeling van deze voorstellen.

2. Verhoging leges rijbewijzen

De leges voor rijbewijzen worden verhoogd van EUR 38,70 naar 39,30. Oorzaak is de verhoging van het wettelijke tarief (het zogenaamde rijkskostencomponent) bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (van EUR 2,25 naar 2,85). De verhoging gaat per 1 mei 2003 in.

De Legesverordening 2003 moet hiervoor worden gewijzigd: het college zal de raad een wijzigingsverordening voorleggen.

3. Financiële bijdrage aan nieuwbouw dierenasiel

Om de financiële perikelen rond de nieuwbouw van het dierenasiel op te lossen is een éénmalige gemeentelijke investering van ruim EUR 200.000 nodig. Met dit voorstel aan de raad wil het college van burgemeester en wethouders een einde maken aan een kwestie die al sinds het begin van de jaren negentig speelt. Het dierenasiel kan dan in april 2003 de deuren openen op de nieuwe locatie, op tijd voor de piekperiode rond de zomervakantie.

Er is sprake van een financieel tekort, dat het dierenasiel niet volledig is aan te rekenen. Dit geldt met name voor de gestegen grondkosten en de opgelopen vertraging van de start van de bouw door allerlei procedures. Hierdoor zijn de kosten voor het asiel flink gestegen.

Het college wil tegemoet komen aan deze kostenstijgingen. Van de benodigde EUR 204.000 gaat het om EUR 157.000, als inflatiecorrectie op de gemeentelijke investeringsbijdrage die de Raad in 1996 beschikbaar heeft gesteld. Tevens EUR 47.000 als bijdrage aan de juridische en procedurele kosten die het dierenasiel heeft gemaakt. Het voorstel is hiervoor gelden van de afdeling welzijn in te zetten. Overigens draagt het dierenasiel zelf ook financieel bij aan het afdekken van de tekorten. In de toekomst zal het asiel eventuele tegenvallers zelf moeten opvangen.

Bovendien besluit het college om voor de noodopvang voor honden een bedrag van bijna EUR 33.000 te putten uit de pot voor dierenwelzijn, beheerd door de dienst Stadsbeheer. Noodopvang werd nodig na de vervroegde sluiting van het oude asiel aan het Houtensepad. In maart 2002 besloot het college de geluidsoverlast daar niet meer te gedogen. De locate voldeed niet aan de milieueisen. De gemeente heeft de wettelijke taak om zwerfdieren gedurende 15 dagen op te vangen.

Al in 1994 heeft de raad ingestemd met de verplaatsing van het dierenasiel. In oktober 1996 heeft de Raad dit opnieuw vastgesteld en daartoe een krediet van EUR 835.000 beschikbaar gesteld. De nieuwbouw heeft sindsdien flink vertraging opgelopen. De procedure voor het verlenen van de bouwvergunning werd stopgezet nadat een omwonende bezwaar had aangetekend tegen de milieuvergunning. Na een bodemprocedure bij de Raad van State kon de milieuvergunning uiteindelijk pas begin 2002 worden verleend waarna ook de bouwvergunning werd afgegeven. Door het tijdsverloop werd inflatiecorrectie noodzakelijk om de financiële problemen op te lossen.

4. Evaluatie Autovrije dag 2002

In 2002 deed de gemeente Utrecht voor de derde keer mee aan de jaarlijkse Europese autovrije dag. Deze dag is geëvalueerd. De doelstelling van de autovrije dag 2002 is gehaald: er is ruimte geweest voor activiteiten op straat, verscheidene straten zijn op verzoek van bewoners/belangenorganisaties afgesloten voor autoverkeer en de reacties uit de buurten waren overwegend positief. Velen vonden de autovrije straat een prettige ervaring. Buiten deze activiteiten, die versnipperd in de stad waren georganiseerd, was er echter weinig te merken van de autovrije dag. Alternatieve vervoerwijzen zijn aangeboden in de vorm van goedkoper of gratis openbaar vervoer. Bovendien was het naast autovrije dag ook culturele zondag.

Het college heeft ervoor gekozen in 2003 niet actief een autovrije dag te organiseren. Het college kiest voor een faciliterende rol bij initiatieven van andere partijen, zoals bewoners, scholen, bedrijven, etc. Afsluiting van bepaalde straten voor autoverkeer behoort daarbij tot de mogelijkheden. De Europese autovrije dag valt in 2003 op maandag 22 september

5. Aanpak Park de Gagel: planidentificatie vastgesteld

Park de Gagel in Overvecht krijgt overzichtelijke wandelpaden, aantrekkelijke entrees, verschillende ontmoetingsplekken, tuinachtig groen, meer natuur langs de randen en een groene verbinding tussen het Noorderpark en de Vecht.

Het college van burgemeester en wethouders heeft de planidentificatie voor Park de Gagel vastgesteld. Voor het centrale deel van het park (circa 10 hectare) zal de dienst stadsbeheer samen met omwonenden en belangstellenden een programma van eisen en een ontwerp maken. Het college stelt hiervoor EUR 395.000 beschikbaar.

Park de Gagel, in het hart van Overvecht Noord heeft door haar omvang van 33 ha een belangrijke rol in de wijk. Veel bewoners in Overvecht zijn trots op dit park. Uit het Wijkontwikkelingsplan Overvecht (2000) blijkt echter dat het park onvoldoende wordt gebruikt door de wijkbewoners en dat het groen en de voorzieningen in het park aan verbetering toe zijn.

Er moeten meer bezoekers komen door het park aantrekkelijker te maken, de variatie te vergroten, het gevoel van veiligheid te verbeteren en de waarde van de natuur groter te maken. Park de Gagel moet weer een volwaardig landschapspark worden met verschillende aantrekkelijke voorzieningen, duidelijke zichtlijnen en met een gevarieerde ruimtelijke indeling.

Met deze planidentificatie wordt nu eerst het centrale deel van bijna 10 ha aangepakt. Het is het deel met de stadsboerderij, de bouwspeeltuin en de grote heuvel. Bij de vaststelling van het groenprogramma voor Overvecht zal later een planning voor de overige delen van Park de Gagel aan het gemeentebestuur worden voorgelegd.

In de planidentificatie wordt in het centrale deel ruimte gezocht voor drie voorzieningen:

a. de huidige stadsboerderij, liefst aangevuld met de schooltuinen en imkerij uit de Vancouverdreef;

b. de huidige bouwspeeltuin, liefst aangevuld met een naschoolse voorziening;

c. een kleinschalige horecagelegenheid. Voor de Horeca en de Naschoolse opvang heeft het college nu opdracht gegeven om twee haalbaarheidsstudies uit te laten voeren.

Tijdens een informatieavond wil de gemeente iedereen in de wijk bijpraten over de plannen en de aanpak van het park. Met een groep actieve bewoners zal de gemeente een programma van eisen en een voorlopig ontwerp maken. Ook worden specifieke groepen zoals jongeren, direct omwonenden en de bewoners van de portiekflats betrokken bij het ontwerp.

De Commissie van Verkeer en Beheer en de Wijkcommissie Overvecht worden geïnformeerd

6. Voorontwerp Uitwerkingsplan Hogeweide-West

Het Voorontwerp Uitwerkingsplan Hogeweide-West wordt binnenkort in de inspraak gebracht. Het gaat om een terrein (5,5 hectare) in Leidsche Rijn, tussen Parkwijk-Zuid, de tijdelijke bouwweg en de Hogeweide. Dit terrein is bedoeld voor tijdelijke huisvesting van verschillende soorten voorzieningen. Er staat inmiddels een tijdelijke bibliotheek en andere accommodaties (een accommodatie voor jongeren en een dagactiviteitencentrum voor lichamelijk gehandicapten) zijn in voorbereiding. Het uitwerkingsplan biedt juridisch-planologisch de mogelijkheid om hier tijdelijke voorzieningen te realiseren. Naast maatschappelijke voorzieningen wordt de mogelijkheid geboden om hier tijdelijke accommodaties voor horeca, detailhandel en commerciële dienstverlening te vestigen. Dit plan is een uitwerking van het Bestemmingsplan Leidsche Rijn 1999. Als het uitwerkingsplan is vastgesteld, hoeft niet meer per accommodatie een vrijstelling van het bestemmingsplan te worden aangevraagd. Binnenkort zal over het voorontwerp een inspraakavond worden georganiseerd.

7. Velvergunningen Uithof

In het universiteitscentrum De Uithof kunnen vierenzestig bomen geveld worden. Het gaat om het terrein ingesloten door de Toulouselaan, het Oxfordpad en het studentenwooncomplex Cambridgelaan. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders besloten. De landschappelijke structuur van de Uithof wordt versterkt, onder meer door langs de lanen eiken te plaatsen en de ruimte tussen de lanen zoveel mogelijk open te laten. De te vellen bomern belemmeren het uitzicht en moeten daarom wijken. Ook heeft het college om dezelfde reden besloten een vergunning toe te kennen om 4 elzen en 1 linde in het gras langs de Bisschopssteeg te vellen.

Ten zuiden van de Toulouselaan, vlakbij kinderdagverblijf De Kikker, kunnen 32 bomen worden geveld en 1 boom kan worden verplaatst. Hier komt een ligweide

8. Plaatsingscriteria fietsparkeervoorzieningen

Fietstrommels en buurtstallingen worden alleen geplaatst als bewoners niet beschikken over een eigen bergruimte en als er van voldoende gebruik mag worden uitgegaan. En het plaatsen van een fietstrommel of buurtstalling mag geen afbreuk doen aan de verkeersveiligheid. Dit zijn enkele van de plaatsingscriteria voor fietsparkeervoorzieningen waarmee het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd.

De plaatsingscriteria fietsparkeervoorzieningen maken onderdeel uit van het Utrechtse mobiliteitsbeleid dat het fietsgebruik probeert te stimuleren. Een belangrijke reden om af te zien van het gebruik van de fiets is de kans op fietsendiefstal. Een belangrijk punt in het beleid van de gemeente is het zorgen voor voldoende stallingsmogelijkheden in de hele stad. Buurtstallingen, fietstrommels en fietsklemmen voorzien in een behoefte aan voorzieningen waar fietsen, eventueel afgesloten en tegen een redelijke prijs, kunnen worden gestald. Dit blijkt uit de aanvragen van bewoners die bij het Parkeerbedrijf Gemeente Utrecht (PGU) en de verschillende wijkbureaus binnenkomen.

In de nota 'Verder met de fiets' en het 'Bedrijfsplan fietsparkeren 2002' is vastgesteld dat de gemeente de komende jaren diverse fietstrommels, buurtstallingen en fietsklemmen zal realiseren. Om onduidelijkheden over of willekeur bij het plaatsen van deze voorzieningen te voorkomen, is het noodzakelijk heldere plaatsingscriteria op onder meer juridisch, stedenbouwkundig en verkeersveiligheidsgebied vast te stellen. Ook eventuele bezwaren van bewoners tegen het (niet) plaatsen van fietsparkeervoorzieningen zullen aan deze criteria worden getoetst.

De commissie Verkeer en Beheer wordt over het besluit geïnformeerd.