GroenLinks
(18 februari 2003)
Parlementaire enquête over onrendabele Betuwelijn
18 februari 2003
Nu blijkt dat de Betuwelijn onrendabel is en de staat jaarlijks
minimaal 25 miljoen euro kost, moet er een moratorium komen op de
financiering van de Betuwelijn. Er mogen geen nieuwe verplichtingen
meer aangegaan worden. Daarnaast moet duidelijk worden wie
verantwoordelijk is voor het mislukken van de lijn. Een
parlementaire enquête moet hier duidelijkheid over geven.
De zogenaamde rentabiliteitsstudie die het ministerie van Verkeer en
Waterstaat gisteren presenteerde maakt duidelijk dat de Betuwelijn als
internationale goederenlijn mislukt is. De lijn is niet rendabel, de kosten voor
de aanleg zijn astronomisch gestegen en een nieuwe strop van ruim 800
miljoen euro lijkt onafwendbaar. "We moeten nu een pas op de plaats
maken en bekijken in welke vorm de Betuwelijn het minst verliesgevend is",
aldus woordvoerder Duyvendak. "Bovendien moet duidelijk worden of de
Kamer structureel en met opzet misleid is. Alleen een parlementaire enquête
kan dit boven tafel krijgen".
Om te bezien wat de toekomst is voor de Betuwelijn stelt GroenLinks voor
dat de Tweede Kamer zelf laat onderzoeken wat het beste is: nu stoppen,
langzaam afbouwen of een andere bestemming geven. Het voordeel van
temporiseren is dat nu geld vrij kan komen voor prioriteiten als onderhoud
van het personenspoornet. Tegelijkertijd dienen er zo snel mogelijk
voorbereidingen te worden getroffen voor een parlementaire enquête. Deze
moet uitwijzen wie verantwoordelijk is voor het falen van de Betuwelijn en
in hoeverre de Kamer juist geïnformeerd is. Bij de enquête kunnen ook de
resultaten van het Rekenkameronderzoek naar de kostenoverschrijdingen
bij de Betuwelijn, dat momenteel wordt uitgevoerd, betrokken worden.
Wijnand Duyvendak.