Ministerie van Buitenlandse Zaken
KV Koenders over mogelijke vestiging van een scheepssloperij voor de
kust van Guinee-Bissau
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 4
Den Haag
Directie Sub-Sahara Afrika
Bezuidenhoutseweg 67
Postbus 20061
2500 EB Den Haag
Datum
17 februari, 2003
Behandeld
L.I. van den Broek
Kenmerk
DAF-105/03
Telefoon
070-3484447
Blad
1/8
Fax
070-3486607
Bijlage(n)
E-Mail
louisa-vanden.broek@minbuza.nl
Betreft
Beantwoording vragen van het lid Koenders over de mogelijke vestiging
van een scheepssloperij voor de kust van Guinee-Bissau
Zeer geachte Voorzitter,
Graag bied ik u hierbij, mede namens de staatssecretaris van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, de antwoorden
aan op de schriftelijke vragen gesteld door het lid Koenders over de
mogelijke vestiging van een scheepssloperij voor de kust van
Guinee-Bissau. Deze vragen werden ingezonden op 28 januari 2003 met
kenmerk 2020306280.
De Staatssecretaris voor Ontwikkelingssamenwerking
A.M.A. van Ardenne-van der Hoeven
Antwoord van mevrouw Van Ardenne - van der Hoeven, staatssecretaris
voor Ontwikkelingssamenwerking, mede namens de heer Van Geel,
staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer, op vragen van het lid Koenders (PvdA) over de mogelijke
vestiging van een scheepssloperij voor de kust van Guinee-Bissau.
Vraag 1
Bent u op de hoogte van de radio-uitzending waarin de Honorair Consul
te Bissau 1) spreekt over de vergevorderde plannen van een Spaanse
onderneming (DDY te Corunha) om een scheepssloperij te vestigen op een
eiland voor de kust van Guinee-Bissau?
Antwoord
Ja.
Vraag 2
Bent u ook op de hoogte van het feit dat in tegenprestatie hiervoor
gezondheidsposten en scholen worden beloofd? Hoe verhouden deze
beloftes zich tot de Nederlandse en andere internationale activiteiten
in Guinee-Bissau op dit terrein?
Antwoord
Het intentieprotocol voor de installatie van een industrieel centrum
voor scheepsontmanteling, op 17 oktober 2002 getekend door het
Guinee-Bissause Ministerie van Handel, Industrie en Handnijverheid en
het Spaanse bedrijf DDY, maakt geen melding van een tegenprestatie in
de vorm van gezondheidsposten en scholen. De lokale vertegenwoordiger
van DDY heeft, in een interview met de Guinee-Bissause krant "Nó
Pintcha" van 19 december 2002, echter wel belangrijke beloftes gedaan.
Hij garandeert 300 arbeidsplaatsen met voorzieningen voor behuizing,
scholen en een ziekenhuis.
Nederlandse OS-activiteiten ontwikkelen zich binnen het kader van het
thema Goed Bestuur, Mensenrechten en Vredesopbouw (GMV). Daarnaast
heeft Nederland eind 2002 in het kader van de exitstrategie voor
Guinee-Bissau met Euro 2,5 miljoen bijgedragen aan het Nationale
Gezondheidsprogramma. Dit programma wordt met behulp van
Wereldbankfinanciering voortgezet. De Wereldbank verschaft tevens
financiering ten bate van het nationale basisonderwijsprogramma.
Er is geen relatie tussen deze activiteiten en de plannen van de
Spaanse onderneming.
Vraag 3
Deelt u de zorgen van vele bij Guinee-Bissau betrokken personen en
NGO's dat de komst van een scheepssloperij een ernstige bedreiging
vormt voor de ecologisch kwetsbare omgeving, alsook voor de
arbeidsomstandigheden van de bevolking?
Antwoord
Een wijze van scheepsslopen, waarbij internationaal aanvaarde en in
ontwikkeling zijnde normen niet in acht worden genomen, zou ernstige
repercussies kunnen hebben voor de natuurlijke omgeving, het
ecologisch evenwicht en de gezondheid van de bevolking.
De Bijagos archipel is een belangrijke overwinteringsplaats voor vogels uit Noord Europa, waaronder Nederland, en er komen met uitsterven bedreigde schildpadden voor. In de Bijagos archipel vormt de visvangst praktisch de enige bron van inkomsten voor de bewoners.
Vraag 4
Is het u ook bekend dat tussen de Bijagos archipel en de Waddenzee een
directe relatie bestaat ten aanzien van de instandhouding van de
(water) vogelstand? 2)
Antwoord
Een relatie tussen de Bijagos archipel en de Waddenzee voor wat
betreft migratorische (water)vogelstand is onder andere aangetoond
door onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen waarin is
vastgesteld dat miljoenen vogels uit Nederland in de Bijagos archipel
overwinteren.
In dit verband is het van belang dat door verschillende landen
waaronder Nederland al een aantal jaren wordt samengewerkt in het
kader van het African Eurasion Waterfowl Agreement (AEWA). Deze
samenwerking vindt plaats tussen landen met wetlands, die op één
trekroute liggen. Ten behoeve van de trekroute van Europa naar Afrika
wordt financiële steun door Nederland gegeven om de samenwerking
betreffende de wetlands te verbeteren.
Vraag 5
Kunt u, eventueel in samenwerking met uw Spaanse collega's, nagaan in
hoeverre er contracten over een vrijhandelszone en een scheepssloperij
zijn afgesloten met de regering van Guinee-Bissau en of deze
contracten in overeenstemming zijn met de OESO-, ILO- en
EU-richtlijnen voor multinationale ondernemingen?
Antwoord
Op 17 oktober 2002 is een intentieprotocol voor de installatie van een
industrieel centrum voor scheepsontmanteling getekend door het
Guinee-Bissause Ministerie van Handel, Industrie en Handnijverheid en
het Spaanse bedrijf DDY.
De regering heeft geen inzicht in de inhoud van toekomstige
privaatrechtelijke contracten en kan niet beoordelen of en in hoeverre
deze in lijn zijn met genoemde internationale richtlijnen. Over deze
richtlijnen kan het volgende worden gemeld. Door de ILO wordt gewerkt
aan richtlijnen voor het veilig slopen van schepen met het oog op de
bescherming van werknemers; vaststelling wordt in april verwacht.
Binnen de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) wordt thans
gewerkt aan richtlijnen voor reders die hun schip naar de sloop
brengen; hopelijk worden deze aan het eind van het jaar vastgesteld.
In het kader van het Verdrag van Basel zijn in december 2002
technische richtlijnen voor het milieuhygiënisch verantwoord slopen
van schepen op een sloopwerf vastgesteld.
Guinee-Bissau is geen partij bij het Verdrag van Basel inzake het
Grensoverschrijdende Transport van Gevaarlijk Afval, de lidstaten van
de Europese Unie zijn dit wel. Transport van gevaarlijk afval naar een
land met als doel het afval daar op te slaan dan wel te hergebruiken
is, tenzij er een bilaterale overeenkomst is, niet toegestaan indien
het land van bestemming geen partij is, dan wel een ontwikkelingsland
is. Bij het afsluiten van een bilaterale overeenkomst tussen landen
mag niet afgeweken worden van de in het verdrag omschreven richtlijnen
voor verantwoorde omgang met het gevaarlijke afval. Guinee-Bissau is
wel partij bij de Verdragen van Lomé en Bamako, die beiden onder
andere tot doel hebben de import van gevaarlijk afval in Afrika uit te
bannen. Het Bamako Verdrag is in het kader van de Organisatie voor
Afrikaanse Eenheid, thans de Afrikaanse Unie, tot stand gekomen.
Vraag 6
Is het u bekend dat Guinee-Bissau zich al eerder heeft teruggetrokken
uit contracten voor het dumpen van afval? Kunt u aangeven wat de reden
voor Guinee-Bissau was om zich uit deze contracten terug te trekken?
Antwoord
Voor zover mij bekend zag het ministerie van Natuurlijke Hulpbronnen
en Industrie eind jaren tachtig af van contracten met buitenlandse
firma's voor afvaldumping, toen bleek dat dit ernstige schade voor de
landbouw zou opleveren. De toenmalige minister van Natuurlijke Bronnen
en Industrie van Guinee-Bissau heeft in 1988 verklaard dat de regering
geen verder onderzoek zou laten doen naar de mogelijkheden voor het
dumpen van industrieel gevaarlijk afval op het Guinee-Bissause
grondgebied. Protesten van boeren werden destijds gesteund door de
toenmalige minister van Landbouw en vonden gehoor in het
Guinee-Bissause parlement. Het verbod is mede tot stand gekomen door
acties van milieuorganisaties en aandacht in de internationale media.
Vraag 7
Bent u bereid, eventueel in samenwerking met uw Europese collega's en
in het bijzonder uw Spaanse collega's, maatregelen te nemen om schade
aan de Bijagos archipel te voorkomen? Zo ja, welke?
Antwoord
De ambassade in Dakar heeft op 22 januari 2003 in een gesprek met de
minister van Buitenlandse Zaken van Guinee-Bissau aandacht gevraagd
voor de mogelijk negatieve gevolgen van de vestiging van
scheepsontmanteling voor het ecologisch evenwicht in het algemeen en
voor de Bijagos archipel in het bijzonder.
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer zal bij zijn Spaanse ambtgenoot aandacht vragen voor de
problematiek gerelateerd aan de mogelijke vestiging van een
scheepssloperij voor de kust van Guinee-Bissau. Daarbij kan worden
gewezen op de verantwoordelijkheden van Spanje als partij bij het
Verdrag van Basel, alsmede op de in de beantwoording van vraag 5
genoemde internationale verplichtingen van Spanje. Daarnaast kan
worden gewezen op het algemeen aanvaarde juridisch bindende
gewoonterecht dat handelingen die onder de jurisdictie dan wel
controle van een staat vallen geen schade mogen toebrengen aan derde
staten.
Vraag 8
Bent u bereid, deze vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden in
verband met de noodzaak om snel actie te ondernemen?
Antwoord
Ja.
1) Radio 747, Honorair Consul Dhr. Van Maanen in het programma
'Wereldnet', 14 januari jl.
2) Vogels verblijven beurtelings op de Bijagos Archipel
(Guinee-Bissau), de Banc da Arguin (Mauritanië) en de Waddenzee aldus
het NIOZ (Nederlands Instituut Onderzoek der Zeeën)