AutoRai
18-2-2003
Nissan Micra ster tijdens Paris Fashion Week
De Micra is in de mode. Letterlijk, want Nissans nieuwste speelde een
bijzondere rol tijdens de Paris Fashion Week die eind januari is
gehouden. Topontwerpers van elf grote modehuizen hebben een elftal
Micras aangekleed. Deze speciale autos schitterden in de straten van
Parijs als het ware rijdend op een grote catwalk tijdens het
wereldvermaarde mode-evenement.
Onder het thema Micramorphosis gaf Nissan elf modeontwerpers de vrije
hand om een Micra naar eigen smaak en stijl uit te dossen. Dat leverde
opmerkelijke creaties op van grote namen op modegebied, zoals Yves
Saint-Laurent, Dior by John Galliano en Sonia Rykiel.
* Yves Saint-Laurent decoreerde de Micra rond het thema Liefde. Hij
gebruikte een van zijn beroemde ontwerpen (dat van de slingerende
lijn als een kruipende slang) om de rondingen van een
vrouwenlichaam te suggereren.
* John Galliano liet zich inspireren door de uitdagend erotische
themas van het Dior-designhuis. Hij gebruikte een Solve
Sundsbo-foto met daarop afgebeeld een vrouw die door een groep
jonge mannen wordt opgetild. Het tafereel schetst het beeld van
een triomferende, sensuele vrouw.
* Sonia Rykiel bleef haar stijl trouw. Zij kleedde de Micra in haar
kenmerkende streepdessin.
* Jean Charles de Castelbajac koos ervoor een aantal ontwerpen te
mixen. Hij creëerde daarmee een modern patchwork van trends en
stijlen.
* Balmain gaf de Micra een sportieve look, waarvoor hij zich liet
leiden door de stijl van sportautos uit vervlogen tijden.
* Viviane Cazeneuve creëerde, geïnspireerd door haar Caribische
achtergrond, het droombeeld van een zonovergoten landschap.
* Marithe en François Girbaud zetten de Micra als een stadsauto neer
door hem in een soort straattenue te hullen, onder meer met hun
binnenkort te lanceren three ball-schoen.
* Lesage gebruikte een motief dat het exquise borduurwerk van dit
modehuis weergeeft. Als finishing touch zijn de flanken van de
auto versierd met een soort vlechtwerk van sierstenen.
* Van Cleef en Arpels, de beroemde juweliers van de Parijse Place
Vendôme, tooiden de Micra in een bloemenprint, waardoor hij heel
fris en lenteachtig overkomt.
* Erik Halley kozen een zwarte Micra en sierden deze op met rode
Swarovski-kristallen, klaar voor een chique avond uit in de stad.
* Jerome Coste of Kulte, een modehuis dat bekend staat om zijn
non-conformistische stijl, ging voor een design met een knipoog
door elementen van Micras Japanse en Franse achtergronden te
mengen.
Rondgang door de stad
De elf modieuze Micras zijn, voorafgaand aan de rondgang door de meest
chique delen van Parijs, geshowd in het Palais de Tokyo naast de
Eiffeltoren. Na de rondgang volgde een Micrawards-ceremonie, die is
bezocht door meer dan 300 vertegenwoordigers van de internationale
mode-elite. De belangstelling voor de autos was groot. Nissans
commercieel directeur in Frankrijk, François Goupil de Bouillé, is er
nog vol van. Door de top uit de internationale modewereld uit te
nodigen hun eigen interpretatie los te laten op de Micra, zijn de vele
verschillende aspecten van het karakter van deze auto perfect
uitgelicht. De ontwerpen zijn even divers als inspirerend.
Te koop op internet
Enkele van deze unieke Micras gaan binnenkort in de verkoop via een
veiling op internet. De opbrengsten gaan naar een goed doel. De
belangstelling voor de Micra is overigens sinds de introductie op 23
januari 2003 al geweldig groot. Op de eerste officiële dag van de
verkoop zijn er al meer dan 13.000 orders uit heel Europa bij Nissan
binnengekomen.