AutoRai

18-2-2003

Nissan Micra ster tijdens Paris Fashion Week

De Micra is in de mode. Letterlijk, want Nissans nieuwste speelde een bijzondere rol tijdens de Paris Fashion Week die eind januari is gehouden. Topontwerpers van elf grote modehuizen hebben een elftal Micras aangekleed. Deze speciale autos schitterden in de straten van Parijs als het ware rijdend op een grote catwalk tijdens het wereldvermaarde mode-evenement.

Onder het thema Micramorphosis gaf Nissan elf modeontwerpers de vrije hand om een Micra naar eigen smaak en stijl uit te dossen. Dat leverde opmerkelijke creaties op van grote namen op modegebied, zoals Yves Saint-Laurent, Dior by John Galliano en Sonia Rykiel.


* Yves Saint-Laurent decoreerde de Micra rond het thema Liefde. Hij gebruikte een van zijn beroemde ontwerpen (dat van de slingerende lijn als een kruipende slang) om de rondingen van een vrouwenlichaam te suggereren.

* John Galliano liet zich inspireren door de uitdagend erotische themas van het Dior-designhuis. Hij gebruikte een Solve Sundsbo-foto met daarop afgebeeld een vrouw die door een groep jonge mannen wordt opgetild. Het tafereel schetst het beeld van een triomferende, sensuele vrouw.

* Sonia Rykiel bleef haar stijl trouw. Zij kleedde de Micra in haar kenmerkende streepdessin.

* Jean Charles de Castelbajac koos ervoor een aantal ontwerpen te mixen. Hij creëerde daarmee een modern patchwork van trends en stijlen.

* Balmain gaf de Micra een sportieve look, waarvoor hij zich liet leiden door de stijl van sportautos uit vervlogen tijden.
* Viviane Cazeneuve creëerde, geïnspireerd door haar Caribische achtergrond, het droombeeld van een zonovergoten landschap.
* Marithe en François Girbaud zetten de Micra als een stadsauto neer door hem in een soort straattenue te hullen, onder meer met hun binnenkort te lanceren three ball-schoen.

* Lesage gebruikte een motief dat het exquise borduurwerk van dit modehuis weergeeft. Als finishing touch zijn de flanken van de auto versierd met een soort vlechtwerk van sierstenen.
* Van Cleef en Arpels, de beroemde juweliers van de Parijse Place Vendôme, tooiden de Micra in een bloemenprint, waardoor hij heel fris en lenteachtig overkomt.

* Erik Halley kozen een zwarte Micra en sierden deze op met rode Swarovski-kristallen, klaar voor een chique avond uit in de stad.
* Jerome Coste of Kulte, een modehuis dat bekend staat om zijn non-conformistische stijl, ging voor een design met een knipoog door elementen van Micras Japanse en Franse achtergronden te mengen.

Rondgang door de stad
De elf modieuze Micras zijn, voorafgaand aan de rondgang door de meest chique delen van Parijs, geshowd in het Palais de Tokyo naast de Eiffeltoren. Na de rondgang volgde een Micrawards-ceremonie, die is bezocht door meer dan 300 vertegenwoordigers van de internationale mode-elite. De belangstelling voor de autos was groot. Nissans commercieel directeur in Frankrijk, François Goupil de Bouillé, is er nog vol van. Door de top uit de internationale modewereld uit te nodigen hun eigen interpretatie los te laten op de Micra, zijn de vele verschillende aspecten van het karakter van deze auto perfect uitgelicht. De ontwerpen zijn even divers als inspirerend.

Te koop op internet
Enkele van deze unieke Micras gaan binnenkort in de verkoop via een veiling op internet. De opbrengsten gaan naar een goed doel. De belangstelling voor de Micra is overigens sinds de introductie op 23 januari 2003 al geweldig groot. Op de eerste officiële dag van de verkoop zijn er al meer dan 13.000 orders uit heel Europa bij Nissan binnengekomen.