AutoRai

18-2-2003

AutoRAI 2003 succesvol voor MG Rover

Gisteren, na het sluiten van de toegangsdeuren van de AutoRAI 2003, kon MG Rover de balans opmaken van de terugkeer naar de belangrijkste Nederlandse automobieltentoonstelling.

In totaal bezochten 448.017 bezoekers de AutoRAI 2003, meer bezoekers per dag dan twee jaar geleden, toen de AutoRAI een publieks- én een vakdag langer duurde. Algemeen Directeur Bert Waterman: De AutoRAI is voor merken als MG en Rover van groot belang, omdat wij dan aan een groot en geïnteresseerd publiek ons complete productgamma kunnen laten zien. Een programma, dat bovendien nog eens voortdurend aan uitbreiding en vernieuwing onderhevig is. Een eerste belangrijke conclusie voor ons is dan ook, dat een hoog percentage van onze AutoRAI-kopers daadwerkelijk tijdens de show besloot een voorkeur voor MG of Rover uit te spreken. Een teken dat de acceptatie van onze merken en producten alsmaar groeit. In totaal hebben wij tijdens de AutoRAI zon 140 autos verkocht, waarvan ca. 35 procent MG. Bovendien zal het RAI-effect ook op dealerniveau de komende periode zeker nog doorwerken.

MG gewild
De MG-modellen mochten zich in een grote belangstelling van het publiek verheugen. Waarbij uiteraard de nieuwe MG XPower SV sportwagen de ultieme aandachtstrekker vormde. Waterman: Hoewel de prijs nog niet definitief bekend is en de productie voor de komende tijd zelfs volledig is verkocht, hebben wij tijdens de AutoRAI enkele zeer serieuze gegadigden voor de SV mogen begroeten. In Engeland zijn er momenteel al 66 MGs XPower SV, die in zeer gelimiteerde serie zal worden geproduceerd, verkocht. Maar liefst 35 procent van de MG Rover verkopen op de RAI hadden betrekking op MG. Een veelbelovende start van het jaar 2003, waarin nog meer nieuws van MG te verwachten is, in het bijzonder op het gebied van de motorisering.

Rover
Met het merk Rover begon de wederopstanding van de MG Rover Group en sinds de herstart, drie jaar geleden, is het productprogramma flink gegroeid. Met name de Rover 75 saloon en Tourer vormen de backbone van het nieuwe Rover. Met het getoonde Tourer Concept Vehicle (TCV) studiemodel lichtte Rover echter ook al een tipje van de sluier op van de designrichting welke het merk voor de toekomst heeft ingeslagen. Terwijl in de nabije toekomst, dit jaar nog, het modelprogramma aan de onderkant zal worden uitgebreid met een nieuwe, kleine Rover. Heel belangrijk voor Rover, licht Dick van der Geer, MG Rovers Sales Manager, toe. Op de AutoRAI 2003 is gebleken dat ook in dat marktsegment voor Rover een rol is weggelegd. De 25 blijft aantrekkelijk voor een specifieke doelgroep en er is beslist plaats voor een Rover-model onder in het leveringsprogramma.

MG Rover nieuws
De AutoRAI 2003 vormde voor MG Rover Nederland een waterval aan product-noviteiten. Naast de eerder genoemde MG XPower SV en Rover TCV introduceerde de importeur uit Vianen tevens het Monogram programma, waarmee MG- en Rover-rijders hun auto van binnen en van buiten naar eigen smaak verder kunnen individualiseren. Rover introduceerde bovendien de nieuwe Rover 75 CDTi commonrail diesel en een Chiptune Upgrade Pack voor de Rover 25 & 45 2.0 IDT turbodiesels. MG kon eveneens rekenen op een aantal nieuwe productuitbreidingen, met de introducties van de MG ZT 135 CDTi common rail diesel & de ZT 160 turbo, de MG ZR & ZS 115 Turbo Diesel en de MG ZS Le Mans & MG TF 135 Brooklands special editions.

Dealers enthousiast
Ook de Nederlandse MG Rover dealerorganisatie komt dit jaar goed uit de startblokken. De heer Jan Veenis van MG Rover dealer Rovee, bestuurslid van het dealerbestuur en lid van het MG Rover RAI Team: De RAI was ook voor alle MG Rover dealers een groot succes. Er zijn door onze dealervertegenwoordigers contacten gelegd met zon 1.000 serieuze prospects. Het rotsvaste vertrouwen in de toekomst van onze merken is dan ook zeker gerechtvaardigd. Het huidige productprogramma is behoorlijk breed en diep, met tal van vernieuwingen. Die toekomst ziet er op modelgebied ook heel uitdagend uit. Wat de dealers betreft is MG Rover really back in business.