AutoRai
18-2-2003
AutoRAI 2003 succesvol voor MG Rover
Gisteren, na het sluiten van de toegangsdeuren van de AutoRAI 2003,
kon MG Rover de balans opmaken van de terugkeer naar de belangrijkste
Nederlandse automobieltentoonstelling.
In totaal bezochten 448.017 bezoekers de AutoRAI 2003, meer bezoekers
per dag dan twee jaar geleden, toen de AutoRAI een publieks- én een
vakdag langer duurde. Algemeen Directeur Bert Waterman: De AutoRAI is
voor merken als MG en Rover van groot belang, omdat wij dan aan een
groot en geïnteresseerd publiek ons complete productgamma kunnen laten
zien. Een programma, dat bovendien nog eens voortdurend aan
uitbreiding en vernieuwing onderhevig is. Een eerste belangrijke
conclusie voor ons is dan ook, dat een hoog percentage van onze
AutoRAI-kopers daadwerkelijk tijdens de show besloot een voorkeur voor
MG of Rover uit te spreken. Een teken dat de acceptatie van onze
merken en producten alsmaar groeit. In totaal hebben wij tijdens de
AutoRAI zon 140 autos verkocht, waarvan ca. 35 procent MG. Bovendien
zal het RAI-effect ook op dealerniveau de komende periode zeker nog
doorwerken.
MG gewild
De MG-modellen mochten zich in een grote belangstelling van het
publiek verheugen. Waarbij uiteraard de nieuwe MG XPower SV sportwagen
de ultieme aandachtstrekker vormde. Waterman: Hoewel de prijs nog niet
definitief bekend is en de productie voor de komende tijd zelfs
volledig is verkocht, hebben wij tijdens de AutoRAI enkele zeer
serieuze gegadigden voor de SV mogen begroeten. In Engeland zijn er
momenteel al 66 MGs XPower SV, die in zeer gelimiteerde serie zal
worden geproduceerd, verkocht. Maar liefst 35 procent van de MG Rover
verkopen op de RAI hadden betrekking op MG. Een veelbelovende start
van het jaar 2003, waarin nog meer nieuws van MG te verwachten is, in
het bijzonder op het gebied van de motorisering.
Rover
Met het merk Rover begon de wederopstanding van de MG Rover Group en
sinds de herstart, drie jaar geleden, is het productprogramma flink
gegroeid. Met name de Rover 75 saloon en Tourer vormen de backbone van
het nieuwe Rover. Met het getoonde Tourer Concept Vehicle (TCV)
studiemodel lichtte Rover echter ook al een tipje van de sluier op van
de designrichting welke het merk voor de toekomst heeft ingeslagen.
Terwijl in de nabije toekomst, dit jaar nog, het modelprogramma aan de
onderkant zal worden uitgebreid met een nieuwe, kleine Rover. Heel
belangrijk voor Rover, licht Dick van der Geer, MG Rovers Sales
Manager, toe. Op de AutoRAI 2003 is gebleken dat ook in dat
marktsegment voor Rover een rol is weggelegd. De 25 blijft
aantrekkelijk voor een specifieke doelgroep en er is beslist plaats
voor een Rover-model onder in het leveringsprogramma.
MG Rover nieuws
De AutoRAI 2003 vormde voor MG Rover Nederland een waterval aan
product-noviteiten. Naast de eerder genoemde MG XPower SV en Rover TCV
introduceerde de importeur uit Vianen tevens het Monogram programma,
waarmee MG- en Rover-rijders hun auto van binnen en van buiten naar
eigen smaak verder kunnen individualiseren. Rover introduceerde
bovendien de nieuwe Rover 75 CDTi commonrail diesel en een Chiptune
Upgrade Pack voor de Rover 25 & 45 2.0 IDT turbodiesels. MG kon
eveneens rekenen op een aantal nieuwe productuitbreidingen, met de
introducties van de MG ZT 135 CDTi common rail diesel & de ZT 160
turbo, de MG ZR & ZS 115 Turbo Diesel en de MG ZS Le Mans & MG TF 135
Brooklands special editions.
Dealers enthousiast
Ook de Nederlandse MG Rover dealerorganisatie komt dit jaar goed uit
de startblokken. De heer Jan Veenis van MG Rover dealer Rovee,
bestuurslid van het dealerbestuur en lid van het MG Rover RAI Team: De
RAI was ook voor alle MG Rover dealers een groot succes. Er zijn door
onze dealervertegenwoordigers contacten gelegd met zon 1.000 serieuze
prospects. Het rotsvaste vertrouwen in de toekomst van onze merken is
dan ook zeker gerechtvaardigd. Het huidige productprogramma is
behoorlijk breed en diep, met tal van vernieuwingen. Die toekomst ziet
er op modelgebied ook heel uitdagend uit. Wat de dealers betreft is MG
Rover really back in business.