STICHTING PRO AUTO
Kilometerheffing dure schijnoplossing
Voor automobilisten doemt het spook van de kilometerheffing weer op.
Voorzitter Friso de Zeeuw van de Raad voor Verkeer en Waterstaat pleit
in het rapport aan verkeersminister De Boer voor invoering van de
kilometerheffing en tevens het tarief per kilometer verhoogd van 3,3
eurocent naar 8 eurocent. Verder wordt de kilometerheffing omgedoopt
tot mobitarief. Hiermede denkt De Zeeuw kennelijk de enorme
maatschappelijke weerstand tegen dit plan weg te nemen. Terecht haalt
MKB voorzitter Hans de Boer keihard uit naar dit onzalige plan.
De Stichting Pro Auto behartigt belangen van automobilisten. Als
zodanig is Pro Auto fel gekant tegen de kilometerheffing. Deze draagt
op geen enkele wijze bij aan de oplossing van het fileprobleem. Het is
een dure schijnoplossing.
De feiten zijn, dat werknemers, die met de auto naar hun werk reizen,
nauwelijks een redelijk alternatief hebben. Het openbaar vervoer zit
bomvol en voldoet in vele gevallen niet. De fiets is slechts beperkt
inzetbaar. Carpoolen gebeurt al op grote schaal en daarmede houdt het
op. De bedoeling van de kilometerheffing is o.a. het gebruik van de
auto te belasten en niet het bezit. Veelrijders zullen dan dus veel
betalen. In de dagelijkse praktijk echter betalen de veelrijders al
een vermogen aan de torenhoge accijnzen op brandstof. Daarmede is dat
argument achterhaald. Verder zullen vakbonden de rekening van de
kilometerheffing zonder pardon verhalen bij de werkgevers, die voor
hun zakelijke verkeer ook al een rekening gepresenteerd krijgen. Het
gevolg is doorbelasting in de prijzen van goederen en diensten. Dat
vinden we weer terug in een hogere inflatie, hetgeen zeker onder de
huidige economische omstandigheden funest is voor de kwakkelende
economie.
Pro Auto is van mening, dat moet worden doorgegaan met de ingezette
weg van het demissionaire kabinet om wegen te verbreden, spitstroken
aan te leggen en waar nodig nieuwe wegen aan te leggen. Na decennia
lange verwaarlozing van de weginfrastructuur is dit broodnodig. Er is
ook bewezen, dat met de aanleg van spitstroken files oplossen. In haar
Deltaplan Wegen voor Nederland biedt Pro Auto snelle oplossingen voor
het fileprobleem onder gebruikmaking van het bestaande asfalt. Dus
waarom dan weer terug naar af met onzalige, nutteloze en dure plannen
als de kilometerheffing of mobitarief?
Inlichtingen:
J.T. Grashoff
Mobiele telefoon 06.53.67.34.04
17 feb 03 09:03