NMBS

14/02/03

NMBS past onrendabel klassiek internationaal aanbod verder aan

De context waarin het internationaal reizigersvervoer per trein evolueert, is drastisch gewijzigd.

Nieuwe context voor klassieke internationale nachttreinen

Tot voor kort werden kosten en inkomsten voor het inleggen van een klassieke internationale trein (dus niet de hogesnelheidstrein) gespreid over alle betrokken netten. Zelfs toen was dit klassieke internationale nachttreinverkeer niet kostendekkend. Sinds kort moet de NMBS echter op eigen risico treinen inleggen met betaling van alle kosten tot de eindbestemming. Hiertegenover stond wel dat ook alle inkomsten voor de NMBS bestemd waren. De NMBS werd hierbij geconfronteerd met steeds toenemende kosten voor het laten rijden van haar treinen in het buitenland.

Mogelijke oplossingen onderzocht

De NMBS heeft de toestand grondig onderzocht om na te gaan hoe het aanbod in deze gewijzigde context moest evolueren. De rendabiliteit van deze dienstverlening was daarbij het uitgangspunt. Een mogelijke oplossing zou zijn om deze kostenstijging op te vangen door de prijzen te verhogen. Maar door de concurrentie van vooral de goedkope vliegtuigmaatschappijen (de zgn. low-budget - low-cost carriers) werd dit niet als een realistische optie aanvaard.

Beslissingen

De Raad van Bestuur van de NMBS heeft vandaag beslist om vanaf 14 december 2003 geen nachttreinen meer aan te bieden (klassieke autotreinen / nachttreinen die door de NMBS worden georganiseerd).

Enkel de nachttrein naar Wenen (die wordt ingelegd door de Oostenrijkse spoorwegen) en die naar Berlijn (door de Duitse spoorwegen georganiseerd) vertrekken na 14 december nog dagelijks uit Brussel. Het NMBS-aanbod voor de zomer van 2003 wordt eveneens aangepast. Vanaf 1 augustus 2003 zal het aantal autotreinen naar Narbonne en St. - Rafaël per week verminderen. Aan de dienstregeling van de autotrein naar Bologna verandert er niets.

© 2002 NMBS