NMBS
14/02/03
NMBS past onrendabel klassiek internationaal aanbod verder aan
De context waarin het internationaal reizigersvervoer per trein
evolueert, is drastisch gewijzigd.
Nieuwe context voor klassieke internationale nachttreinen
Tot voor kort werden kosten en inkomsten voor het inleggen van een
klassieke internationale trein (dus niet de hogesnelheidstrein)
gespreid over alle betrokken netten. Zelfs toen was dit klassieke
internationale nachttreinverkeer niet kostendekkend. Sinds kort moet
de NMBS echter op eigen risico treinen inleggen met betaling van alle
kosten tot de eindbestemming. Hiertegenover stond wel dat ook alle
inkomsten voor de NMBS bestemd waren. De NMBS werd hierbij
geconfronteerd met steeds toenemende kosten voor het laten rijden van
haar treinen in het buitenland.
Mogelijke oplossingen onderzocht
De NMBS heeft de toestand grondig onderzocht om na te gaan hoe het
aanbod in deze gewijzigde context moest evolueren. De rendabiliteit
van deze dienstverlening was daarbij het uitgangspunt. Een mogelijke
oplossing zou zijn om deze kostenstijging op te vangen door de prijzen
te verhogen. Maar door de concurrentie van vooral de goedkope
vliegtuigmaatschappijen (de zgn. low-budget - low-cost carriers) werd
dit niet als een realistische optie aanvaard.
Beslissingen
De Raad van Bestuur van de NMBS heeft vandaag beslist om vanaf 14
december 2003 geen nachttreinen meer aan te bieden (klassieke
autotreinen / nachttreinen die door de NMBS worden georganiseerd).
Enkel de nachttrein naar Wenen (die wordt ingelegd door de Oostenrijkse spoorwegen) en die naar Berlijn (door de Duitse spoorwegen georganiseerd) vertrekken na 14 december nog dagelijks uit Brussel. Het NMBS-aanbod voor de zomer van 2003 wordt eveneens aangepast. Vanaf 1 augustus 2003 zal het aantal autotreinen naar Narbonne en St. - Rafaël per week verminderen. Aan de dienstregeling van de autotrein naar Bologna verandert er niets.
© 2002 NMBS