Belgacom
Belgacom Skynet tevreden met resultaten 2002
- Sterke kostenreductie gaat gepaard met stijging in
klantentevredenheid
17/02/2003
Mede dankzij een aanhoudende groei van het aantal
ADSL-klanten en een strikte kostenbeheersing realiseerde Belgacom
Skynet in 2002 een EBITDA (winst vóór interesten, belastingen,
afschrijvingen en waardeverminderingen) van 11,6 miljoen EUR. Ter
herinnering, vorig jaar noteerde Belgacom Skynet nog een negatieve
EBITDA van 2,5 miljoen. De omzet voor 2002 komt uit op 73,5 miljoen
EUR, een stijging met 29% ten opzichte van 2001. Gezien het moeilijke
economische klimaat in de internetsector mogen deze resultaten
opmerkelijk genoemd worden.
De omzetgroei van 29% is voornamelijk te danken aan een
sterke stijging van het aantal ADSL-klanten. De inkomsten uit ADSL
verdubbelden in 2002, terwijl de inkomsten uit ?dial-up? op hetzelfde
peil bleven.
Waar de omzet met 29% groeide, namen de operationele kosten slechts
met 3% toe. Deze uitzonderlijke kostenbeheersing is vooral toe te
schrijven aan de initiatieven die werden genomen om de klantendienst
te herstructureren. De meest in het oog springende maatregelen waren
het overdragen van de interne klantendienst naar een externe partner
en de lancering van een kostenbesparende, online supportdienst.
Dat dit alles gepaard ging met een stijging in de klantentevredenheid
van 9%, maakt deze initiatieven des te waardevoller. Ook de
volgehouden investeringen in de kwaliteit van de technische
infrastructuur hebben hier ongetwijfeld toe bijgedragen.
Eind 2002 bedroeg het aantal actieve klanten 831.000. Maar liefst 62%
opteerde voor een betalende formule. Ter vergelijking, eind 2001
klokte Belgacom Skynet af op 615.000 actieve klanten (48% betalend).
Begin januari 2003 werd de eerder aangekondigde integratie van
Belgacom Skynets ?access?-activiteiten binnen Belgacom effectief
doorgevoerd. De doelstelling van deze operatie was de beste
voorwaarden scheppen om de klantentevredenheid te maximaliseren en de
internetactiviteiten van de Belgacom groep voor te bereiden op
toekomstige uitdagingen.
Door de aankoop van de ?access?-activiteiten, neemt Belgacom de rol
van ISP over, terwijl Belgacom Skynet zich voortaan volledig richt op
de portaalactiviteiten. Zes jaar geleden verkoos de Belgacom groep om
de ?access?-activiteiten in een apart filiaal te laten rijpen. Met
succes, zo blijkt nu. Het is dan ook logisch om vandaag voor de
portaalactiviteiten dezelfde strategie volgen.
Ter info, het aantal unieke bezoekers op Skynet.be steeg in 2002 met
51% (van 1.310.000 in januari 2002 naar 1.976.000 in december 2002).
Het aantal bekeken pagina?s bedroeg in december 2002 ruim 64 miljoen,
tegenover 48,5 miljoen in januari 2002.
Belgacom Skynet stelde eind december 278 voltijdsequivalenten te werk,
waarvan 218 in het kader van de integratie ondertussen de overstap
maakten naar Belgacom.