Belgacom

Belgacom Skynet tevreden met resultaten 2002
- Sterke kostenreductie gaat gepaard met stijging in klantentevredenheid

17/02/2003

Mede dankzij een aanhoudende groei van het aantal ADSL-klanten en een strikte kostenbeheersing realiseerde Belgacom Skynet in 2002 een EBITDA (winst vóór interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) van 11,6 miljoen EUR. Ter herinnering, vorig jaar noteerde Belgacom Skynet nog een negatieve EBITDA van 2,5 miljoen. De omzet voor 2002 komt uit op 73,5 miljoen EUR, een stijging met 29% ten opzichte van 2001. Gezien het moeilijke economische klimaat in de internetsector mogen deze resultaten opmerkelijk genoemd worden.

De omzetgroei van 29% is voornamelijk te danken aan een sterke stijging van het aantal ADSL-klanten. De inkomsten uit ADSL verdubbelden in 2002, terwijl de inkomsten uit ?dial-up? op hetzelfde peil bleven.

Waar de omzet met 29% groeide, namen de operationele kosten slechts met 3% toe. Deze uitzonderlijke kostenbeheersing is vooral toe te schrijven aan de initiatieven die werden genomen om de klantendienst te herstructureren. De meest in het oog springende maatregelen waren het overdragen van de interne klantendienst naar een externe partner en de lancering van een kostenbesparende, online supportdienst.

Dat dit alles gepaard ging met een stijging in de klantentevredenheid van 9%, maakt deze initiatieven des te waardevoller. Ook de volgehouden investeringen in de kwaliteit van de technische infrastructuur hebben hier ongetwijfeld toe bijgedragen.

Eind 2002 bedroeg het aantal actieve klanten 831.000. Maar liefst 62% opteerde voor een betalende formule. Ter vergelijking, eind 2001 klokte Belgacom Skynet af op 615.000 actieve klanten (48% betalend).

Begin januari 2003 werd de eerder aangekondigde integratie van Belgacom Skynets ?access?-activiteiten binnen Belgacom effectief doorgevoerd. De doelstelling van deze operatie was de beste voorwaarden scheppen om de klantentevredenheid te maximaliseren en de internetactiviteiten van de Belgacom groep voor te bereiden op toekomstige uitdagingen.

Door de aankoop van de ?access?-activiteiten, neemt Belgacom de rol van ISP over, terwijl Belgacom Skynet zich voortaan volledig richt op de portaalactiviteiten. Zes jaar geleden verkoos de Belgacom groep om de ?access?-activiteiten in een apart filiaal te laten rijpen. Met succes, zo blijkt nu. Het is dan ook logisch om vandaag voor de portaalactiviteiten dezelfde strategie volgen.

Ter info, het aantal unieke bezoekers op Skynet.be steeg in 2002 met 51% (van 1.310.000 in januari 2002 naar 1.976.000 in december 2002). Het aantal bekeken pagina?s bedroeg in december 2002 ruim 64 miljoen, tegenover 48,5 miljoen in januari 2002.

Belgacom Skynet stelde eind december 278 voltijdsequivalenten te werk, waarvan 218 in het kader van de integratie ondertussen de overstap maakten naar Belgacom.