Amsterdam RAI

AutoRAI 2003
16 feb 2003

BEZOEKERS AUTORAI 2003: KWARTJE VAN KOK MOET TERUG NAAR BURGER OF WEGENNET

AMSTERDAM - Het kwartje van Kok, de extra brandstofheffing sinds 1991, moet worden teruggegeven aan de burger. Dat vindt ruim 50 procent van de bezoekers van AutoRAI 2003. Een kwart van deze bezoekers vindt het een goede optie als de opbrengsten van het kwartje van Kok worden besteed aan het wegennet. Dat blijkt uit een enquête onder de bezoekers van AutoRAI 2003, Nederlands grootste indoor-evenement, dat van 7 tot en met 16 februari werd gehouden. De AutoRAI trok 448.017 mensen.

De enquête onder de bezoekers van de AutoRAI 2003 werd, als altijd, uitgevoerd door het Amsterdamse bureau ibt. Naast vragen over de AutoRAI 2003 als beurs, werd de bezoekers ook nog een aantal vragen gesteld over, in deze formatietijd, politiek gevoelig liggende zaken. Dat leverde een aantal verrassende resultaten op. Zo is bijna 93 procent van de AutoRAI-bezoekers het eens met de stelling dat alcohol in het verkeer helemaal verboden moet worden. 78,9 procent van de ondervraagden is het óneens met de stelling dat autogordels tijdens ritjes in de bebouwde kom wel achterwege kunnen blijven. Bijna 55 procent vindt verder dat alle flitspalen in Nederland beter vervangen kunnen worden door trajectcontroles en 84,7 procent vindt dat de maximum snelheid verhoogd zou moeten worden naar 140 kilometer per uur. Wat het kwartje van Kok betreft vindt 50,1 procent dat het moet worden teruggegeven aan de burger, 25,6 procent kiest voor investering in het wegennet en 9,4 procent vindt dat het naar het openbaar vervoer mag gaan. Aangereikte alternatieven als milieu (6,8 procent) of ontwikkelingshulp (0,3 procent) scoorden beduidend lager. Ook een vraag betreffende de bovengemiddelde heffingen in Nederland op dieselautos leverde scherpe kritiek op. 86 procent van de AutoRAI-bezoekers is het eens met de stelling dat de Nederlandse dieselrijder door de extra heffingen oneerlijk wordt behandeld in vergelijking met dieselbezitters in andere Europese landen. Verder vindt bijna 91 procent dat de door het nieuwe kabinet per 1 januari afgeschafte subsidie op schone en zuinige autos zo snel mogelijk weer in ere moet worden hersteld. 59,1 procent van de AutoRAI-bezoekers tenslotte denkt dat de belangen van de automobilist het beste behartigd zullen worden door een kabinet van CDA en VVD. 29,1 procent denkt dat automobilisten met een CDA/PvdA-kabinet het beste af zijn. AutoRAI 2003 trok, met 448.017 bezoekers, meer bezoekers per dag dan twee jaar geleden, toen de AutoRAI een publieks- én een vakdag langer duurde. Ook wanneer de publieksaantallen van de AutoRAI-beurzen in 1999 (432.068) en 1997 (446.912) in aanmerking worden genomen, heeft AutoRAI 2003 het, met zijn kortere openingsperiode en gemiddeld 44.800 bezoekers per dag, beter gedaan. Van vrijdag 7 tot en met zondag 16 februari stond AutoRAI 2003 in het middelpunt van de belangstelling. Nederlands grootste indoor-evenement maakte zijn naam en faam daarmee helemaal waar. De opnieuw grote belangstelling toont voor de autobranche opnieuw aan welke positie én waardering de auto heeft in Nederland. Indachtig het motto van de beurs, Passion for Cars, lieten de honderdduizenden bezoekers zien dat er nog altijd mag worden genoten van autos en het rijden ermee. Een stelling, die werd onderschreven door premier Jan Peter Balkenende in zijn openingstoespraak van de AutoRAI 2003: Nederland heeft eindelijk een premier die van autos houdt. AutoRAI 2003 was mede een succes dankzij de vele gevarieerde activiteiten, hetgeen ook in de
bezoekerswaardering en de duur van het bezoek aan het evenement is terug te vinden. Via de media was AutoRAI 2003 breed gecommuniceerd, zodat de bezoeker al vooraf ruim kennis kon nemen van alle nieuws en evenementen dat geboden werd. Geen televisiezender, radiostation, krant of magazine of er werd aandacht besteed aan AutoRAI 2003. De tentoonstelling werd in de (inter)nationale pers wederom goed ontvangen en gekarakteriseerd als een overzichtelijke, ruime tentoonstelling met een kwalitatief zeer hoge uitstraling. Dat de nieuwe Volkswagen Touran en de Volvo S80 Phase II als wereldprimeur in Amsterdam te zien waren, onderstreept het toenemende internationale belang van de AutoRAI. De grote dagelijkse drukte had geen invloed op de waardering van de bezoeker. Een nog steeds in grootte toenemende groep mensen ziet de AutoRAI als hét podium voor algemene oriëntatie of het bekijken van autonieuws, maar een evenzo grote groep ervaart een bezoek aan de AutoRAI als een gezellige dag uit. De gemiddelde bezoekduur nam opnieuw toe, van 4,5 uur in 2001 naar bijna 5 uur nu. Van de bezoekers vond ruim 77 procent de tentoonstelling zoals vooraf verwacht of beter, hetgeen uitmondde in een fraaie 7,5 als gemiddeld rapportcijfer. 36,5 procent van de bezoekers gaf aan concrete aankoopplannen voor een nieuwe auto te hebben. Dat gaat dan om ruim 160.000 nieuwe autos. Er was grote belangstelling voor extra activiteiten, zoals de Concept Car Route, die de bezoekers langs de vele conceptmodellen voerde, Maar ook het 4x4 Circuit, dat dit keer was uitgebreid met een spectaculair slipmattenparcours, trok veel bekijks, net als de talloze internationale en nationale primeurs. Opvallend veel kijkers trok ook het paviljoen De auto van, waar onder andere de trouwauto van Willem-Alexander en Maxima te zien was, en de autos van Johan Cruijff en Elvis Presley. Naast de al deze genoemde activiteiten maakten het Design, het avondlijke live music-café in samenwerking met radiozender Arrow Classic Rock en de Playstation Race Arena veel indruk op de bezoekers. De Junior AutoRAI, die door sponsor Volkswagen was omgedoopt tot YIP-dorp (Young Important Person), zorgde er weer voor dat tal van ouders enkele rustige uurtjes op de beurs hadden, terwijl hun kind zich opperbest vermaakte. Veel belangstelling trok ook de helikopter-act van Audi. Op de stand van het merk met de vier ringen speelde televisiepresentator Winston Gerschtanowitz spelletjes met het publiek, waarbij telkens een aantal winnaars als prijs een helikoptervlucht naar het Circuit van Zandvoort won. Daar kon dan, in een nieuwe Audi A8, een aantal bloedstollend snelle ronden worden afgelegd, waarna de terugtocht naar de AutoRAi werd aanvaard. Liefst 75 procent van de huidige bezoekers geeft aan ook in 2005 de AutoRAI te zullen bezoeken. AutoRAI 2003 kende, net als twee jaar geleden, een exclusieve Preview-avond, die door vele bekende Nederlanders werd bezocht. Tijdens deze avond waren ook minister-president Balkenende, minister van Verkeer en Waterstaat De Boer en burgemeester Cohen van Amsterdam aanwezig, waarbij met name premier Balkenende zijn liefde voor de auto niet onder stoelen of banken stak. Opnieuw kozen veel bezoekers kozen ervoor om gezamenlijk met de auto te komen, of vonden ze AutoRAI 2003 een uitstekende gelegenheid om voor het openbaar vervoer te kiezen. De grote drukte op topdagen werd met extra parkeergelegenheid bij het Transferium (Amsterdam ArenA) en bij Schiphol, alsmede het inzetten van een indrukwekkend aantal pendelbussen, adequaat opgevangen. Dat leidde ertoe dat ruim tweederde van het aantal AutoRAI 2003-bezoekers de bereikbaarheid van het Amsterdam RAI-complex waardeerde met het cijfer 8, of hoger.