AutoRAI 2003
16 feb 2003
BEZOEKERS AUTORAI 2003: KWARTJE VAN KOK MOET TERUG NAAR BURGER OF WEGENNET
AMSTERDAM - Het kwartje van Kok, de extra brandstofheffing sinds 1991,
moet worden teruggegeven aan de burger. Dat vindt ruim 50 procent van
de bezoekers van AutoRAI 2003. Een kwart van deze bezoekers vindt het
een goede optie als de opbrengsten van het kwartje van Kok worden
besteed aan het wegennet. Dat blijkt uit een enquête onder de
bezoekers van AutoRAI 2003, Nederlands grootste indoor-evenement, dat
van 7 tot en met 16 februari werd gehouden. De AutoRAI trok 448.017
mensen.
De enquête onder de bezoekers van de AutoRAI 2003 werd, als altijd,
uitgevoerd door het Amsterdamse bureau ibt. Naast vragen over de
AutoRAI 2003 als beurs, werd de bezoekers ook nog een aantal vragen
gesteld over, in deze formatietijd, politiek gevoelig liggende zaken.
Dat leverde een aantal verrassende resultaten op. Zo is bijna 93
procent van de AutoRAI-bezoekers het eens met de stelling dat alcohol
in het verkeer helemaal verboden moet worden. 78,9 procent van de
ondervraagden is het óneens met de stelling dat autogordels tijdens
ritjes in de bebouwde kom wel achterwege kunnen blijven. Bijna 55
procent vindt verder dat alle flitspalen in Nederland beter vervangen
kunnen worden door trajectcontroles en 84,7 procent vindt dat de
maximum snelheid verhoogd zou moeten worden naar 140 kilometer per
uur. Wat het kwartje van Kok betreft vindt 50,1 procent dat het moet
worden teruggegeven aan de burger, 25,6 procent kiest voor investering
in het wegennet en 9,4 procent vindt dat het naar het openbaar vervoer
mag gaan. Aangereikte alternatieven als milieu (6,8 procent) of
ontwikkelingshulp (0,3 procent) scoorden beduidend lager. Ook een
vraag betreffende de bovengemiddelde heffingen in Nederland op
dieselautos leverde scherpe kritiek op. 86 procent van de
AutoRAI-bezoekers is het eens met de stelling dat de Nederlandse
dieselrijder door de extra heffingen oneerlijk wordt behandeld in
vergelijking met dieselbezitters in andere Europese landen. Verder
vindt bijna 91 procent dat de door het nieuwe kabinet per 1 januari
afgeschafte subsidie op schone en zuinige autos zo snel mogelijk weer
in ere moet worden hersteld. 59,1 procent van de AutoRAI-bezoekers
tenslotte denkt dat de belangen van de automobilist het beste
behartigd zullen worden door een kabinet van CDA en VVD. 29,1 procent
denkt dat automobilisten met een CDA/PvdA-kabinet het beste af zijn.
AutoRAI 2003 trok, met 448.017 bezoekers, meer bezoekers per dag dan
twee jaar geleden, toen de AutoRAI een publieks- én een vakdag langer
duurde. Ook wanneer de publieksaantallen van de AutoRAI-beurzen in
1999 (432.068) en 1997 (446.912) in aanmerking worden genomen, heeft
AutoRAI 2003 het, met zijn kortere openingsperiode en gemiddeld 44.800
bezoekers per dag, beter gedaan. Van vrijdag 7 tot en met zondag 16
februari stond AutoRAI 2003 in het middelpunt van de belangstelling.
Nederlands grootste indoor-evenement maakte zijn naam en faam daarmee
helemaal waar. De opnieuw grote belangstelling toont voor de
autobranche opnieuw aan welke positie én waardering de auto heeft in
Nederland. Indachtig het motto van de beurs, Passion for Cars, lieten
de honderdduizenden bezoekers zien dat er nog altijd mag worden
genoten van autos en het rijden ermee. Een stelling, die werd
onderschreven door premier Jan Peter Balkenende in zijn
openingstoespraak van de AutoRAI 2003: Nederland heeft eindelijk een
premier die van autos houdt. AutoRAI 2003 was mede een succes dankzij
de vele gevarieerde activiteiten, hetgeen ook in de
bezoekerswaardering en de duur van het bezoek aan het evenement is
terug te vinden. Via de media was AutoRAI 2003 breed gecommuniceerd,
zodat de bezoeker al vooraf ruim kennis kon nemen van alle nieuws en
evenementen dat geboden werd. Geen televisiezender, radiostation,
krant of magazine of er werd aandacht besteed aan AutoRAI 2003. De
tentoonstelling werd in de (inter)nationale pers wederom goed
ontvangen en gekarakteriseerd als een overzichtelijke, ruime
tentoonstelling met een kwalitatief zeer hoge uitstraling. Dat de
nieuwe Volkswagen Touran en de Volvo S80 Phase II als wereldprimeur in
Amsterdam te zien waren, onderstreept het toenemende internationale
belang van de AutoRAI. De grote dagelijkse drukte had geen invloed op
de waardering van de bezoeker. Een nog steeds in grootte toenemende
groep mensen ziet de AutoRAI als hét podium voor algemene oriëntatie
of het bekijken van autonieuws, maar een evenzo grote groep ervaart
een bezoek aan de AutoRAI als een gezellige dag uit. De gemiddelde
bezoekduur nam opnieuw toe, van 4,5 uur in 2001 naar bijna 5 uur nu.
Van de bezoekers vond ruim 77 procent de tentoonstelling zoals vooraf
verwacht of beter, hetgeen uitmondde in een fraaie 7,5 als gemiddeld
rapportcijfer. 36,5 procent van de bezoekers gaf aan concrete
aankoopplannen voor een nieuwe auto te hebben. Dat gaat dan om ruim
160.000 nieuwe autos. Er was grote belangstelling voor extra
activiteiten, zoals de Concept Car Route, die de bezoekers langs de
vele conceptmodellen voerde, Maar ook het 4x4 Circuit, dat dit keer
was uitgebreid met een spectaculair slipmattenparcours, trok veel
bekijks, net als de talloze internationale en nationale primeurs.
Opvallend veel kijkers trok ook het paviljoen De auto van, waar onder
andere de trouwauto van Willem-Alexander en Maxima te zien was, en de
autos van Johan Cruijff en Elvis Presley. Naast de al deze genoemde
activiteiten maakten het Design, het avondlijke live music-café in
samenwerking met radiozender Arrow Classic Rock en de Playstation Race
Arena veel indruk op de bezoekers. De Junior AutoRAI, die door sponsor
Volkswagen was omgedoopt tot YIP-dorp (Young Important Person), zorgde
er weer voor dat tal van ouders enkele rustige uurtjes op de beurs
hadden, terwijl hun kind zich opperbest vermaakte. Veel belangstelling
trok ook de helikopter-act van Audi. Op de stand van het merk met de
vier ringen speelde televisiepresentator Winston Gerschtanowitz
spelletjes met het publiek, waarbij telkens een aantal winnaars als
prijs een helikoptervlucht naar het Circuit van Zandvoort won. Daar
kon dan, in een nieuwe Audi A8, een aantal bloedstollend snelle ronden
worden afgelegd, waarna de terugtocht naar de AutoRAi werd aanvaard.
Liefst 75 procent van de huidige bezoekers geeft aan ook in 2005 de
AutoRAI te zullen bezoeken. AutoRAI 2003 kende, net als twee jaar
geleden, een exclusieve Preview-avond, die door vele bekende
Nederlanders werd bezocht. Tijdens deze avond waren ook
minister-president Balkenende, minister van Verkeer en Waterstaat De
Boer en burgemeester Cohen van Amsterdam aanwezig, waarbij met name
premier Balkenende zijn liefde voor de auto niet onder stoelen of
banken stak. Opnieuw kozen veel bezoekers kozen ervoor om gezamenlijk
met de auto te komen, of vonden ze AutoRAI 2003 een uitstekende
gelegenheid om voor het openbaar vervoer te kiezen. De grote drukte op
topdagen werd met extra parkeergelegenheid bij het Transferium
(Amsterdam ArenA) en bij Schiphol, alsmede het inzetten van een
indrukwekkend aantal pendelbussen, adequaat opgevangen. Dat leidde
ertoe dat ruim tweederde van het aantal AutoRAI 2003-bezoekers de
bereikbaarheid van het Amsterdam RAI-complex waardeerde met het cijfer
8, of hoger.