VERENIGING VNO-NCW

Verkiezing mini-onderneming van het jaar

P E R S B E R I C H T

Mini-onderneming Key-ID onderscheiden met young business talents-award

Den Haag, 15 februari 2003 Key-ID, het bedrijf gerund door ambitieuze studenten van het Grafisch Lyceum te Utrecht, heeft zaterdag als beste mini-onderneming de young business talents-award gewonnen op de Nationale Marktdag van Mini-Ondernemingen Nederland. Zij ontvingen de prijs uit handen van dhr. P.M.M. Heijnen, wethouder van Onderwijs van de Gemeente Den Haag.
De jury vond dat deze mini-onderneming op het totale ondernemersgebied uitstekend presteerde en benadrukte vooral de teamspirit en de professionaliteit van het bedrijf. Key-ID maakt een metalen, design plaatje met een speciale vorm die geplaatst wordt tussen de ring van een sleutelbos en een bepaalde sleutel. Hiermee kan volgens de mini-onderneming meteen de juiste sleutel worden herkend. Als winnende mini-onderneming gaan zij Nederland vertegenwoordigen op de Internationale Marktdag, de Young Enterprise International Trade Fair van 20 t/m 23 maart aanstaande in Lugano, Zwitserland. Daar zal Key-ID de competitie aangaan met zo'n 40 andere nationale winnaars uit landen als Letland, Malta en Noorwegen.

De verkoopdag voor jonge ondernemers werd gehouden in winkelcentrum MegaStores te Den Haag, bijna 1.400 studenten van 197 mini-ondernemingen hun inventieve producten verkochten. 'Mini-ondernemen is onderwijs zoals het hoort te zijn, eigen verantwoordelijkheid nemen', aldus de Haagse wethouder. Dit schooljaar zijn 280 mini-ondernemingen opgezet door studenten in het beroepsonderwijs onder auspiciën van Mini-Ondernemingen Nederland. Doel van het project is om jongeren op school al in de praktijk kennis te laten maken met het bedrijfsleven en zodoende een bijdrage te leveren aan een betere aansluiting op de arbeidsmarkt.

Kroon op het werk
Naast de young business talents-award zijn er ook prijzen uitgereikt voor de diverse aspecten van het ondernemerschap. Mini-onderneming Gioielli won de eerste prijs in de categorie Beste logo. Key-ID scoorde het hoogst in de categorie Beste stand-inrichting. VNO-NCW reikte een prijs uit aan Post-Inn voor het Meest maatschappelijk verantwoord product. MIA kwam, beoordeeld door juryleden van het Bureau voor de Industriële Eigendom, als beste uit de bus in de categorie Meest innovatieve product. ABN AMRO koos mini-onderneming Photo voice als winnaar in de categorie Beste klantbenadering. De Vereniging van Kamers van Koophandel en Fabrieken reikte een prijs uit aan Deoys in de categorie Beste PR & Promotie.

Bedrijfsleven staat achter mini-ondernemingen
Mini-Ondernemingen Nederland is opgericht in 1990 op initiatief van ABN AMRO en VNO-NCW in samenwerking met het ministerie van Economische Zaken. Naast de initiatiefnemers is ook de NOvAA hoofdsponsor. Delta Lloyd en de Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel ondersteunen als activiteitensponsor het project.

Voor meer informatie over Key-ID kunt u contact opnemen met de algemeen directeur, Linda van der Drift, mobiel: 06 23569216. Voor nadere informatie over de Nationale Marktdag en Mini-Ondernemingen Nederland kunt u contact opnemen met Barbara Rademaker tel: 070 3490156 mobiel: 06 2459 65 32, fax: 070 3490157

16 feb 03 08:53