( BW)(MI-CARRIERSNET) Carriersnet dicht bij voltooiing van nieuw systeem van anti-terroristismelogistiek voor internationaal scheepsvervoer Redactie Business DEARBORN, Mich.--(BUSINESS WIRE)--13 feb. 2003--Carriersnet, een in Michigan gevestigd bedrijf dat werkt aan een allesomvattende oplossing voor terrorismedreigingen in internationale verscheping, heeft bekend gemaakt dat het de hiaten die er in de bestaande Amerikaanse maatregelen waren, "bijna heeft opgevuld". Carriersnet Group, Inc., dat een internationaal octrooi heeft op een proces dat bedoeld is om expediteurs, transportbedrijven, internationale havens en distributiekanalen te integreren, heeft zijn ontwikkeling van een logistieksysteem dat "belangrijk was voor 11 september en vandaag cruciaal is," versneld. Dat zegt Chairman en CEO van Carriersnet, kapitein H. Salloum. Vertegenwoordigers van het bedrijf hadden onlangs een vergadering met ambtenaren van de U.S. Dept. of Homeland Security die het systeem beschreven als "datgene waarnaar we op zoek waren" en "zijn tijd ver vooruit," aldus Salloum. Hij zoekt nu naar bijkomend kapitaal om de ontwikkeling van het laatste stukje webgebaseerde technologie dat nodig is om het systeem in het buitenland te leveren, sneller te doen verlopen. Verwacht wordt dat het Carriersnet-systeem, dat inspeelt op bekommernissen van het bedrijfsleven zoals snelheid en rendabiliteit, en op bekommernissen van de overheid omtrent veiligheid, de oplossing is voor de weerstand tegen Amerikaanse maatregelen, zoals het Amerikaanse Customs Container Security Initiative (CSI) waartegen de Europese Unie (EU) onlangs nog bezwaar maakte. De EU heeft een proces aangespannen tegen vier EU-lidstaten die instemden met CSI-inspecties in buitenlandse havens. "Zelfs als alle EU-lidstaten zouden instemmen met inspecties voor het laden, dan nog zou het CSI-systeem er niet in slagen een schip te beschermen tegen niet-geïnspecteerde scheepsladingen die aan boord worden genomen wanneer het schip, terwijl het onderweg is naar de VS, halt houdt in andere havens die niet deelnemen," zei Michael G. Glynn, President bij Carriersnet. "Ons systeem is geconcentreerd op het schip, niet op de haven, om de veiligheid van in containers verpakte ladingen te verzekeren," voegde hij daar nog aan toe. "De EU staat niet alleen met haar vrees van oneerlijke concurrentie tussen havens," aldus Glynn. Krachtens een nieuwe "24-uursregel" die wordt opgelegd door de Amerikaanse douane moeten buitenlandse expediteurs cargolijsten invullen 24 uur voordat hun vracht wordt geladen voor levering in de VS. Amerikaanse havens zouden activiteit kunnen verliezen aan Canada als internationale expediteurs voortaan vracht naar Canada zouden sturen, waarna die vracht met vrachtwagens of over het spoor naar de VS wordt gebracht. "Zulke bewegingen over land zouden ook meer risico's inhouden voor de veiligheid," aldus Glynn. Salloum zei dat het Carriersnet-systeem scheepsladingen traceert van de fabrikant tot aan de kade, op het schip, en in zijn haven van bestemming. Wanneer het wordt geïntegreerd met de beveiliging van de haven en met de activiteiten van de douane, zal het helpen bepalen welke vrachten door de douane moeten worden afgetast of geïnspecteerd. Daar het systeem commercieel voordeel oplevert en ook zorgt voor veiligheidsmaatregelen zijn expediteurs en transportbedrijven meer bereid om zich ernaar te schikken door hun databases te integreren met databases van de regering, zodat het proces naadloos verloopt. Carriersnet is een particulier wereldwijd logistiekbedrijf dat zijn hoofdzetel heeft in Dearborn, Michigan (VS). --30--SLB/cl* CONTACT: Carriersnet Group Inc. Roy Bruinsma, 313/563-3422 of Durocher Dixson Werba LLC J.B. Dixson of Gabriel Werba, 313/961-1188 ESHEET: 4337003