( BW)(MI-CARRIERSNET) Carriersnet dicht bij voltooiing van nieuw
systeem van anti-terroristismelogistiek voor internationaal
scheepsvervoer

    Redactie Business

    DEARBORN, Mich.--(BUSINESS WIRE)--13 feb. 2003--Carriersnet, een
in Michigan gevestigd bedrijf dat werkt aan een allesomvattende
oplossing voor terrorismedreigingen in internationale verscheping,
heeft bekend gemaakt dat het de hiaten die er in de bestaande
Amerikaanse maatregelen waren, "bijna heeft opgevuld".
    Carriersnet Group, Inc., dat een internationaal octrooi heeft op
een proces dat bedoeld is om expediteurs, transportbedrijven,
internationale havens en distributiekanalen te integreren, heeft zijn
ontwikkeling van een logistieksysteem dat "belangrijk was voor 11
september en vandaag cruciaal is," versneld. Dat zegt Chairman en CEO
van Carriersnet, kapitein H. Salloum.
    Vertegenwoordigers van het bedrijf hadden onlangs een vergadering
met ambtenaren van de U.S. Dept. of Homeland Security die het systeem
beschreven als "datgene waarnaar we op zoek waren" en "zijn tijd ver
vooruit," aldus Salloum. Hij zoekt nu naar bijkomend kapitaal om de
ontwikkeling van het laatste stukje webgebaseerde technologie dat
nodig is om het systeem in het buitenland te leveren, sneller te doen
verlopen.
    Verwacht wordt dat het Carriersnet-systeem, dat inspeelt op
bekommernissen van het bedrijfsleven zoals snelheid en rendabiliteit,
en op bekommernissen van de overheid omtrent veiligheid, de oplossing
is voor de weerstand tegen Amerikaanse maatregelen, zoals het
Amerikaanse Customs Container Security Initiative (CSI) waartegen de
Europese Unie (EU) onlangs nog bezwaar maakte. De EU heeft een proces
aangespannen tegen vier EU-lidstaten die instemden met CSI-inspecties
in buitenlandse havens.
    "Zelfs als alle EU-lidstaten zouden instemmen met inspecties voor
het laden, dan nog zou het CSI-systeem er niet in slagen een schip te
beschermen tegen niet-geïnspecteerde scheepsladingen die aan boord
worden genomen wanneer het schip, terwijl het onderweg is naar de VS,
halt houdt in andere havens die niet deelnemen," zei Michael G. Glynn,
President bij Carriersnet. "Ons systeem is geconcentreerd op het
schip, niet op de haven, om de veiligheid van in containers verpakte
ladingen te verzekeren," voegde hij daar nog aan toe.
    "De EU staat niet alleen met haar vrees van oneerlijke
concurrentie tussen havens," aldus Glynn. Krachtens een nieuwe
"24-uursregel" die wordt opgelegd door de Amerikaanse douane moeten
buitenlandse expediteurs cargolijsten invullen 24 uur voordat hun
vracht wordt geladen voor levering in de VS. Amerikaanse havens zouden
activiteit kunnen verliezen aan Canada als internationale expediteurs
voortaan vracht naar Canada zouden sturen, waarna die vracht met
vrachtwagens of over het spoor naar de VS wordt gebracht. "Zulke
bewegingen over land zouden ook meer risico's inhouden voor de
veiligheid," aldus Glynn.
    Salloum zei dat het Carriersnet-systeem scheepsladingen traceert
van de fabrikant tot aan de kade, op het schip, en in zijn haven van
bestemming. Wanneer het wordt geïntegreerd met de beveiliging van de
haven en met de activiteiten van de douane, zal het helpen bepalen
welke vrachten door de douane moeten worden afgetast of geïnspecteerd.
Daar het systeem commercieel voordeel oplevert en ook zorgt voor
veiligheidsmaatregelen zijn expediteurs en transportbedrijven meer
bereid om zich ernaar te schikken door hun databases te integreren met
databases van de regering, zodat het proces naadloos verloopt.
    Carriersnet is een particulier wereldwijd logistiekbedrijf dat
zijn hoofdzetel heeft in Dearborn, Michigan (VS).

    --30--SLB/cl*

    CONTACT: Carriersnet Group Inc.
             Roy Bruinsma, 313/563-3422
             of
             Durocher Dixson Werba LLC
             J.B. Dixson of Gabriel Werba, 313/961-1188

ESHEET: 4337003