Peugeot Nederland
Eind slecht - al goed
De nattige en mistige bos- en heidedreven van Wales waren Peugeot
slecht gezind.
Wat op een Welsh Walkover leek van Marcus Grönholm, werd een
teleurstellend slot van een waarlijk fantastisch jaar. De
wereldkampioen, leider in de Rally van Groot-Brittannië, ging
letterlijk aan de rol op dag 2; Richard Burns moest na een vroege fout
en een schitterende inhaalrally in de eindfase opgeven en Harri
Rovanperä finishte na een problematische wedstrijd nog als zevende.
Eind slecht al goed. De titels waren immers al lang binnen. Maar deze
laatste test van het jaar had Team Peugeot Total ook best op zijn naam
willen schrijven. De Rally GB werd echter de eerste WRC-zege voor de
Noor Petter Solberg (Subaru).
Het zag er goed uit in Cardiff. Het donderdagavond-publieksproefje
werd weliswaar overgelaten aan de concurrentie, maar toen het erom
ging de volgende ochtend, waren de 206-en erbij. Marcus Grönholm zette
de toon, met Richard Burns in zijn kielzog. De Finse wereldkampioen
won vier van de vijf geklokte klassementsproeven (eentje werd er
geannuleerd) en zette zoals gebruikelijk zijn stempel op de
gebeurtenissen.
Voor zijn Britse teamgenoot was er opnieuw malheur. Was het een soort
stage-fright in de thuiswedstrijd? Op de tweede proef van de dag
glibberde Burns van het rallypad.
Ik remde net een beetje te laat voor een bocht. Door de klap werd de
uitlaat dichtgebutst, waardoor de Brit het vrijwel zonder turbodruk
moest doen meer dan twintig kilometer lang. Dat euvel kostte meer dan
anderhalve minuut.
Burns, die naar de twaalfde positie was afgedaald, hield de moed erin
en ging de tweede dag in de aanval. Ongelooflijk dat hij terugkwam tot
liefst de vierde plaats, met slechts winst op KP 10.
De charge van Burns werd echter vergemakkelijkt door panne van
anderen. Hij profiteerde bijvoorbeeld van het onverwachte uitvallen
van de koploper, Marcus Grönholm. De Fin had de eerste proef (8) van
de dag gewonnen, maar op KP 10 ging het goed fout. Ik had hydraulische
problemen gehad en was daarom overgegaan op schakelen met de pook, in
plaats van met de ring op het stuur. Ik zette een bocht gewoon te hard
in en bij de daaropvolgende sprong over een heuveltje vlogen we eraf.
Op het moment dat ik dacht dat het mis zou gaan, probeerde ik trouwens
te schakelen met de stuurring... Een moment van onachtzaamheid, dat
Marcus werd vergeven, want, zei teambaas Corrado Provera: Hij heeft
het hele seizoen nog niet één fout van betekenis gemaakt.
De derde en finale dag van de Rally GB stonden slechts vier proeven op
het schema.
De Est Markko Martin en de Noor Petter Solberg streden om fracties van
seconden en om de winst. Er kon dus nog van alles gebeuren, want
Richard Burns zat Carlos Sainz en het leidende duo op de hielen. De
Brit ging ervoor, maar op de zestiende proef, de voorlaatste van de
wedstrijd hij was inmiddels voor Sainz gekomen zette hij de
achterzijde van de Peugeot iets te dwars, over de rand van de weg. De
hele auto verdween over de verkanting en de equipe was niet bij machte
om terug te keren op het pad over en sluiten.
Harri Rovanperä had te veel probleempjes om in de top van het
klassement te kunnen eindigen: een defect wiellager en opspelende
hydraulica. Ik ben al blij dat ik de finish heb gehaald. De Fin werd
zevende.
Gilles en Hervé Panizzi verkenden het terrein in Wales en handhaafden
zich dapper, om als elfde te finishen.
Is de Formule 1 al enige tijd in ruste, de WRC-teams kunnen slechts
genieten van een korte pauze. Binnenkort beginnen al de testen voor de
Rallye Monte-Carlo, de eerste wedstrijd van 2003. Peugeot heeft in die
seizoensopening de laatste drie jaar weinig geluk gekend en is erop
gebrand in de Monte de titelverdediging optimaal te beginnen.
Uitslag Rally van Groot-Brittannië
1. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
2. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus
3. Sainz/Moya (E/E), Ford Focus
4. Mäkinen/Lindström (SF/SF), Subaru Impreza
5. McRae/Ringer (GB/GB), Ford Focus
6. Higgins/Barritt (GB/GB), Ford Focus
7. Rovanperä/Pietilainen (SF/SF), Peugeot 206
11. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206
Eindstand wereldkampioenschap rijders:
1. Marcus Grönholm 77 punten
2. Petter Solberg 37
3. Carlos Sainz 36
4. Colin McRae 35
5. Richard Burns 34
6. Gilles Panizzi 31
7. Harri Rovanperä 30
8. Tommi Mäkinen 22
9. Markko Martin 20
10. Sébastien Loeb 18
16. Bruno Thiry 2
Eindstand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Peugeot 165 punten
2. Ford 104
3. Subaru 67
4. Hyundai 10
5. Skoda 9
5. Mitsubishi 9
Breukelen,18 november 2002
PSA Peugeot Citroën verdubbelt capaciteit 1.4 HDi-motor
In de motorenfabriek van PSA Peugeot Citroën te Trémery (Frankrijk)
start een nieuwe productielijn, die bestemd is voor de productie van
de 1.4 HDi-motoren. Op deze manier kan PSA Peugeot Citroën voldoen aan
de stijgende vraag naar deze motor. De 1.4 HDi is onderdeel van de
samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en de Ford Motor Company en
maakt gebruik van de meest recente common rail-techniek met directe
inspuiting.
De nieuwe productie-unit heeft een capaciteit van 2500 motoren per
dag. Dit aantal komt boven op de dagelijkse 2500 exemplaren die al in
de motorenfabriek van Douvrin (Frankrijk) gebouwd worden.
Tijdens de lancering van de 1.4 HDi-krachtbron in 2001 heeft de fabriek in Douvrin met de zogenaamde « productiemodules» een nieuw industrieel proces ontwikkeld. Deze module-opbouw bestond uit een homogene productie-unit die ook in andere motorenfabrieken gemakkelijk toepasbaar was. Zo werden de productielijnen van de hoofdonderdelen, zoals bijvoorbeeld een krukas of cilinderkop, verenigd met de assemblagelijnen van de motoren. Dit principe gebruikt PSA Peugeot Citroën nu ook voor de nieuwe installatie in Trémery. Op deze wijze wordt er aanzienlijk op de investeringskosten bespaard.
De nieuwe productieruimte heeft een oppervlakte van 40.000 m², kost
EUR. 315 miljoen aan investeringsgelden en creëert 300 nieuwe
arbeidsplaatsen op een totaal van 700 werknemers. Om de kwaliteit van
de productie te garanderen heeft het personeel bij elkaar 134.000 uur
aan cursussen en training gevolgd.
De motorenfabriek van Trémery produceerde in 2001 ongeveer 1.753.000
benzine- en dieselmotoren. Circa 83% van de productie betreft
dieselmotoren. Daarmee is de PSA-fabriek van Trémery de belangrijkste
producent van dieselmotoren ter wereld. Naast de befaamde HDi-motoren
worden er ook HPi-benzinemotoren gebouwd.
Het doel van de ontwikkeling van 1.4 HDi-motor was om een lichtere en
kleinere dieselmotor te ontwikkelen die met een beperkte motorinhoud
in staat was om onovertroffen rijeigenschappen en prestaties neer te
zetten. Inmiddels wordt de motor met succes geleverd in de Peugeot
206, de Peugeot 307, de Citroën C3, de Ford Fiesta en de Ford Fusion.
Breukelen/Amsterdam, 8 november 2002
3.000.000 keer Peugeot 206
Wereldwijd wordt de Peugeot 206 in zeven fabrieken gebouwd. Dagelijks
rollen er circa 3600 exemplaren van de band. Inmiddels is op 12
november de 3.000.000-ste Peugeot 206 geproduceerd.
Het complete gamma van de Peugeot 206 bestaat op dit moment uit een drie- en vijfdeurs, een Coupé Cabriolet en een SW. Verder is er voor de 206 een heel scala aan benzinemotoren leverbaar die variëren van 60 pk tot 138 pk en twee HDi-motoren van respectievelijk 70 pk en 90 pk. Bovendien wordt komend voorjaar de 180 pk sterke 206 RC leverbaar.
Het 3.000.000ste exemplaar is in de fabriek van Mulhouse gemaakt en betreft een 206 in de kleur Gris Aluminium voor de Duitse markt. Hier is de 206 sinds zijn introductie tot dit jaar bekroond met «Het Gouden Stuur» en werd de auto « Beste Compacte Importauto».
De commerciële successen van de 206 zijn deels zeker te danken aan de sportieve successen van de 206 WRC. De 206 draagt immers voor het derde jaar in successie de overwinningskroon van het Wereldkampioenschap Rally (WRC). Zijn recente successen in de Rallys van Nieuw-Zeeland en Australië voegden weer een tweetal overwinningen toe aan de prestatie van nu inmiddels 20 overwinningen in drie seizoenen, waarvan 8 dubbele in het nu nog lopende seizoen.
De 206 is een referentie in het B-segment geworden. Met bijna 600.000 verkochte exemplaren in de eerste negen maanden van dit jaar, bewijst de auto zich wereldwijd in 121 landen. In West-Europa zijn dit jaar al meer dan 466.500 exemplaren verkocht, waarmee de auto een marktaandeel behaald van 4,2% en daarmee de best verkochte particuliere auto is. In Nederland is de 206 « Zakenauto van het Jaar 2002 » geworden.
Breukelen, 12 november 2002
Nieuwe Partner MPV
In 1996 werd de Partner als compacte bedrijfswagen geïntroduceerd,
maar de introductie van de Partner MPV in 1997 was revolutionairder.
Immers een geheel nieuw soort gezinsauto, de zogenaamde ludospace was
toen een feit. Gedurende de afgelopen vier jaar steeg het aantal
verkochte Partners MPV voortdurend, in 2001 werden er bijvoorbeeld
bijna 1000 van verkocht. Hoewel de huidige Partner MPV dus nog steeds
goed verkoopt, wordt er begin januari 2003 een nieuwe Partner MPV op
de markt gebracht.
Het nieuwe model onderscheidt zich door een nieuw stoer front, een
volledig nieuw interieur en moderne veiligheids- en
comfortvoorzieningen. De nieuwe Partner MPV sluit daarmee perfect aan
op de rest van het Peugeot-gamma. De kleurstelling van het interieur
van de Partner MPV is afhankelijk van het type en de uitvoering. De
toekomstige klant heeft dus keuzes uit diverse Ambiances.
De Partner MPV is leverbaar als XR, XT en VTC. De VTC-versie is
voorzien van een aantal specifieke onderdelen zoals roosters voor de
koplampen en achterlichten, spatschermverbreders, mistlampen en een
verhoogde wielophanging. De Partner MPV biedt keus uit een 1.4 liter
benzinemotor van 75 pk en een 1.6 liter zestienklepper van 110 pk.
Twee dieselmotoren, waaronder een 90 pk sterke 2.0 HDi, maken het
gamma compleet.
De nieuwe Partner MPV is leverbaar vanaf EUR. 13.930,-. Op
dieselgebied begint de prijslijst bij EUR. 16.930,-. Voorlopig is op
elke Partner MPV voor EUR. 130,- airconditioning in combinatie met een
thermisch isolerende voorruit leverbaar. Deze actieprijs levert een
klantenvoordeel van maar liefst EUR. 1000,- op en maakt airco tot een
zeer aantrekkelijke optie. Peugeot Nederland N.V. verwacht in 2003
circa 1200 Partners MPV te verkopen.
Breukelen, november 2002
Peugeot 607 Executive
Eind 2000 is de Peugeot 607 in ons land leverbaar geworden en
inmiddels is de stijlvolle limousine een vertrouwde verschijning op de
Nederlandse wegen geworden. In het H-segment blijkt de Peugeot 607 een
ingetogen alternatief voor mensen die zich willen onderscheiden van de
Duitse en Zweedse zakensedans.
Sinds de introductie is de grootste Peugeot verkrijgbaar in de
Standaard- en Pack-uitvoering. Daarnaast heeft Peugeot nu de bijzonder
luxe Executive-uitvoering aan het gamma toegevoegd. De 607 Executive
is leverbaar met de 2.2 16V benzinemotor, met de 2.2 HDi
turbodieselmotor en met de 210 pk sterke V6-24V. Uiteraard kan elke
Executive zowel met een handgeschakelde 5-versnellingsbak als met een
autoadaptieve automatische versnellingsbak met sequentiële bediening
geleverd worden.
De 607 Pack is al compleet met items zoals parkeerhulp, gelaagde
zijruiten en navigatie met kleurenscherm, de Executive voegt daar nog
alarm, lederen bekleding die naar keuze van de klant in o.a. rood,
bruin en zwart te leveren is, Xenon koplampen, stoel- en
achterbankverwarming en fraaie 17 inch lichtmetalen Félinevelgen aan
toe. Vanwege de bijna allesomvattende standaarduitrusting van de 607
Executive is de optielijst voor dit model beperkt tot een
schuif/kanteldak en een geïntegreerde telefooncombinatie.
Zoals bij elke andere 607 heeft de klant ook bij de Executive-uitvoering keuze uit vier interieursferen: Ebène, dat het lederen interieur combineert met houtafwerking, Diamant, dat gedomineerd wordt door grijstinten en Titane dat een dynamisch carbondesign met leder combineert. Tenslotte staat Ivoire voor een luxe lichtbeige entourage gecombineerd met houtafwerking.
De Peugeot 607 Executive is per direct leverbaar vanaf EUR. 43.900,-.
Breukelen, oktober 2002
206 tv-commercial genomineerd
De tv-commercial van de Peugeot 206 is genomineerd voor een Gouden
Loekie. Natuurlijk is deze commercial ook te bewonderen op de
Peugeot-site. Onder 'multimedia' vindt u deze commercial (en de andere
actuele commercials). Klik hier om deze commercial te bekijken.
Opening Peugeot Experience
In het afgelopen jaar werd er, na jaren van voorbereiding en studie,
direct aan de snelweg A2 bij Breukelen gebouwd aan het nieuwe
productadviescentrum Peugeot Experience van Peugeot Nederland N.V.
Eind juli 2002 werd het futuristisch ogende pand opgeleverd. Het in
Peugeot-blauw gekleurde gebouw met de imposante glazen entree was ver
voor deze oplevering al een herkenbaar object.
Het complex heeft een totaal vloeroppervlak van 6000 m² en zal in
totaal circa 130 autos, vele accessoires, Peugeot scooters, Peugeot
fietsen, 15 medewerkers en een schat aan informatie huisvesten. De
combinatie van een complete expositie, een goed productadvies, een
gunstige locatie en een via de dealer aan te vragen proefrit zal een
verhoging van de naamsbekendheid van het merk Peugeot realiseren.
Tevens zal het nieuwe centrum bijdragen aan het benadrukken van de
Peugeot-merkwaarden zoals stijl, dynamiek, zekerheid en innovatie.
Daarmee dient dit centrum als perfecte ondersteuning van de
activiteiten van de Peugeot-dealerorganisatie.
Bezoekers van Peugeot Experience kunnen vanaf vrijdag 20 september
2002 terecht voor informatie over alle modellen en over het merk, voor
het bekijken van het grotendeels complete gamma van Peugeot personen-
en bedrijfswagens en voor een bij een Peugeot-dealer aangevraagde
proefrit in één van de 80 Peugeot demonstratieautos. In het centrum
zal geen verkoop plaatsvinden.
Peugeot Experience beschikt bovendien over een eigen wasplaats en
poetsruimte, een ruimte voor de demonstratieautos, die eveneens circa
2200 m² groot is en een kleine werkplaats voor het onderhoud aan de
autos.
Peugeot Experience is een nieuw concept binnen de autobranche. De
marktsituatie binnen deze branche is aan continue wijzigingen
onderhevig. Marktverhoudingen verschuiven, grensvervaging is in
toenemende mate aanwezig en innovaties, introducties en presentaties
van nieuwe modellen volgen elkaar in rap tempo op. Daarnaast is er een
toenemende consumentenbehoefte aan direct en persoonlijk contact te
bespeuren. Klanten oriënteren zich tegenwoordig met name via Internet
in alle vrijheid steeds uitvoeriger over het merk en haar producten.
Peugeot Experience biedt de consument een extra middel voor dat
oriëntatieproces.
De bedrijfsbrede strategie van Automobiles Peugeot speelt met het
concept Peugeot Experience zo veel mogelijk in op de genoemde
marktontwikkelingen. Naast alle bestaande initiatieven, zoals
bijvoorbeeld Peugeot Avenue, dat aan de Champs Elysées in Parijs en
aan Unter den Linden in Berlijn gevestigd is, en de inzet van nieuwe
marketingprogrammas is de lancering van het concept Peugeot Experience
één van de nieuwe middelen die aan de Peugeot-dealerorganisatie ter
beschikking staan om te reageren op veranderingen van de automarkt.
Breukelen, september 2002
Peugeot op de Mondial de Paris 2002
Esthetisch, Dynamisch, Betrouwbaar en Innovatief
Na de presentatie in Genève van de nieuwe 206 SW, de 307 SW, de 807 en
niet te vergeten de bijzondere RC Schoppen en Ruiten, laat Peugeot
tijdens de Mondial de Paris wederom zien waartoe creativiteit kan
leiden.
Naast de 41 auto's die het gamma vertegenwoordigen zijn er maar liefst
6 concept-cars, waarvan er vier nooit eerder te zien waren. Daarnaast
worden onthullingen gedaan over esthetische en dynamische waarden,
betrouwbaarheid en innovatie die te vinden zijn in recent op de markt
verschenen Peugeots.
De vier nieuwe concepten worden vergezeld door de twee RC's, Schoppen
en Ruiten, die veel bewondering en enthousiasme tijdens de Salon van
Genève oogstten.
Het 206 gamma en de nieuwe 206 RC
De 206 is een bijzonder succesvol model. Tot nu toe werden er al 2,9
miljoen exemplaren van gemaakt en verwacht wordt dat de jaarproductie
in 2002 zal oplopen tot meer dan 800.000 stuks.
Als meest verkochte auto in Europa in 2001 en ook in het eerste
kwartaal van 2002 laat de 206 nog steeds van zich spreken. Van de
spraakmakende 206 CC werden er inmiddels 160.000 verkocht. Vlak voor
de zomer verscheen de 206 SW en nu is er dan de wereldpremière van de
206 RC met 130 kW (ongeveer 180 pk) bij 7.000 tr/min. Met de
Recife-blauwe en Alu-grijze RC's staan er nu maar liefst dertien
206-en te pronken.
De 206 RC: een geciviliseerde bruut
Deze niets verhullende 206 is de sterkste van de familie tot nu toe en
beleeft z'n wereldpremière op deze tentoonstelling. De driedeurs
carrosserie is mede door de grote spoiler niet over het hoofd te zien
en zal het hart van menig liefhebber sneller doen kloppen.
De 2 liter benzinemotor met 4 cilinders en 16 kleppen is goed voor 130
kW (ongeveer 180 pk) bij 7.000 tr/min en levert een koppel van 202 Nm
bij 4.750 tr/min; deze 206 heeft duidelijk de ambities van een
topsporter.
Uitwendige kenmerken...
De styling van de twee getoonde 206 RC's, laat er geen onduidelijkheid
over bestaan; dit zijn auto's om mee te rijden. Behalve de grote
spoiler zijn er nog meer opvallende zaken: de uitlaat met dubbele
eindpijp en de brede, 17 lichtmetalen velgen met Pirelli P7000-banden
in de maat 205/40R17W.
Hightech sportiviteit in het interieur
De inrichting van het interieur sluit volledig aan bij de sportieve
uitstraling van de auto.
Het kuipstoelen voorin met het RC-logo zijn erg comfortabel en bekleed
met een geraffineerde combinatie van leer, alcantara en stof. De
achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar; de hoofdsteunen zijn
inschuifbaar en op alle zitplaatsen zijn er 3-punts rolgordels.
De bestuurder heeft zicht op een instrumentenpaneel met vijf klokken
chroomkleurige randen, zwarte wijzerplaten en witte wijzers. Het
stuurwiel is met twee soorten leer bekleed.
Verder is de 206 RC rijkelijk voorzien van zaken die de veiligheid en
het comfort ten goede komen. De 206 RC is verkrijgbaar in vijf
carrosseriekleuren:
Bleu Recife, Gris Aluminium, Noir Onyx, Blanc Banquise en Rouge Aden.
Een nieuwe loot aan de 307-stam: de 307 CC concept-car
Nog niet eerder vertoond: 307 CC
De 307 CC concept-car is een echte Peugeot zoals alleen Peugeot die
kan maken. Het tweeslachtige uiterlijk, een cabriolet en een coupé in
één, is bedoeld om emoties los te maken.Achter het moderne front van
de 307 gaat een coupé-cabriolet schuil met vier ruime zitplaatsen. De
lijnen van de 307 CC concept-car zijn zeer vloeiend en onderstrepen
zijn dynamische karakter.
Net als bij z'n voorganger, de 206 CC concept-car, is de 307 CC
concept-car uitgerust met een opvouwbaar dak dat met een druk op de
knop onder het fraai vormgegeven bagagedeksel kan worden opgeborgen.
De diagonale achterlichten zijn voorzien van lichtgevende diodes, net
zoals het derde remlicht dat in de spoiler van achterklep is
weggewerkt.
Het meest opvallend aan het interieur is de royale ruimte voor vier
personen. Verder wordt gebruik gemaakt van de sterke elementen van de
307, zoals het dashboard en de middenconsole met zn uitgebreide
uitrusting.
Het met leer beklede stuur is in hoogte en diepte verstelbaar. Rood en
beige leer werd ook gebruikt als bekleding voor het meubilair. De
klokken in het instrumentenpaneel hebben een chroomkleurige rand. De
datacommunicatiemodule is aangesloten op een 16x9 beeldscherm midden
op het dashboard.
De 307 coupé-cabriolet wordt voortgestuwd door een 4-cilinder met 16
kleppen met een vermogen van 130 kW (ongeveer 180 pk) en staat op 18
lichtmetalen velgen.
De parelmoer rode 307 met zn verchroomde spiegelkappen zal zeker een
blikvanger zijn....
Met een knipoog naar de film:
De ster van de nieuwste film van Luc Besson, Taxi 3, is ook te zien op
de Mondial in de buurt van de gewone familieleden. Maar meer mag er
over dit onderwerp nog niet verteld worden.
Dynamiek op topniveau: het showmodel de 607 Pescarolo
Deze 607 is een lust voor oog en oor. De stylisten namen de
carrosserie nog eens onderhanden, terwijl de motor zo uit het paddock
van Le Mans geplukt zou kunnen zijn.
Buitenkant
Met behoud van alle oorspronkelijke en zeer gewaardeerde lijnen van de
607 hebben de vormgevers op een geraffineerde wijze uitdrukking
gegeven aan het potentieel van de dikke V6 onder de motorkap. Deze
motor is dezelfde die al jaren door Team Pescarolo Sport tijdens de
24-uur van Le Mans in hun C60 wordt gebruikt en levert 400 pk. Om dat
vermogen ten volle te kunnen benutten moest de carrosserie op details
worden aangepast. De luchtinlaat in de voorbumper werd vergroot en de
spatborden rondom werden 25 mm uitgeklopt. De 607 Pescarolo staat 25
mm lager op de weg dan de standaard uitvoering.
Om het sportieve karakter de vervolmaken heeft de donkerpaarse auto 19
lichtmetalen velgen met 245/45R19-banden en een dubbele uitlaatpijp.
Binnenin
Binnenin domineert leer in de kleuren paars en purper. Het eveneens
met leer beklede dashboard heeft in het midden een 16x9 beeldscherm.
Wereldpremière van de nieuwe Partner
Na 586.000 exemplaren van het huidige model wordt nu de geheel
vernieuwde Partner voor het eerst aan het publiek getoond.
Het exterieur
Het nieuwe front sluit nu beter aan bij de hedendaagse trends in de
wereld van vrijetijdsauto's. De duidelijk generfde motorkap ligt
vlakker, de koplampen met gladde glazen zijn groter, en mede dankzij
de bollere schermen, de hogere bumper en de nieuwe grille heeft de
nieuwe Partner een stoere en moderne uitstraling gekregen.
Het interieur
Ook het dashboard va de nieuwe partner is compleet nieuw. Er is meer
bergruimte en er is alvast rekening gehouden met de eventuele inbouw
van datacommunicatieapparatuur.
Bij het ontwerp is uitgegaan van een centrale console met aan de
linkerzijde het instrumentenpaneel en aan de rechterzijde een de
passagiersairbag. Het middengedeelte biedt plaats aan de bediening van
de verwarming en ventilatie en tal van andere zaken. Bij sommige
uitvoeringen is er bijvoorbeeld een beeldscherm voor de radiofuncties
in geplaatst. Het nieuwe instrumentenpaneel heeft vier klokken,
waaronder een toerenteller. Oranje verlichting zorgt ervoor dat de
informatie onder alle omstandigheden goed afleesbaar is. Het nieuwe,
vier-spaaks stuurwiel heeft een kleinere diameter.
Het gamma van de nieuwe Partner wordt getoond in vier versies:
* een Partner VTC in de kleur Vert Acadie, voorzien van een
limited-slip-differentieel
* een aluminiumkleurige Partner QUIKSILVER
* een Partner XT met 1.4 liter benzinemotor, in de kleur Jaune
Persépolis
* een Partner XT HDi 90 pk, in de kleur Cuivre Goa
De concept-cars
Tijdens de Mondial de Paris in 2000 toonde Peugeot de City Toys en de
Prométhée, die model stond voor de latere 307. Ook ging toen de eerste
ontwerpwedstrijd van start.
In 2002 is er de tweede ronde van deze ontwerpwedstrijd en worden er
maar liefst zes studiemodellen getoond, waarvan er vier nog nooit
eerder te zien waren.
Naast de RC Schoppen en RC Ruiten staan er de 607 Pescarolo, de 307
CC, de H20 en de erg originele Sésame.
De RC Schoppen en Ruiten, dynamisch in XL-formaat
Deze sportieve 2+2 coupés waren voor het eerst te zien in maart 2002
op de tentoonstelling in Genève. De auto's verschillen op twee punten:
de aandrijfunit en de kleur van de carrosserie.
De zwarte RC Schoppen wordt aangedreven door een EW10J4S-motor die ook
in de 206 RC zit. De rode RC ruiten heeft een HDi-motor met roetfilter
die we al kennen van de 406 en 607, maar voor deze gelegenheid werd
opgevoerd tot 123 kW.
Innovatie met de H2O en de Sésame
H2O: meer dan een symbool....
Tijdens deze Mondial de lautomobile 2002 heeft Peugeot een heel
bijzonder studiemodel.
Zn naam? De H2O, net als de chemische formule van water. En met reden,
het is een brandweerauto. Maar wel een heel originele; door z'n
vormgeving, ludiek en dynamisch, die dankzij zn rode kleur en het vele
chroom doet denken aan de bekende brandweerwagens aan de andere kant
van de Atlantische Oceaan.
Ook vanwege z'n aandrijving, want hij is uitgerust met een
brandstofcel.
De H2O treedt in de sporen van de Taxi-PAC, die op de tentoonstelling
van Frankfurt in 2001 stond. Dat was de eerste demonstratie van de
mogelijkheden van de brandstofcel aan het publiek.
Maar er zijn ook grote verschillen in technologie tussen de Taxi PAC
en de H2O. Beide maken gebruik van een brandstofcel. Het belangrijkste
verschil is de herkomst van de energie die gebruikt wordt. Voor een
beter begrip nog even een korte uitleg van de brandstofcel. Eigenlijk
is het principe erg simpel: een brandstofcel is niets anders dan het
samenvoegen van waterstof en zuurstof waardoor een chemische reactie
ontstaat. Deze reactie zorgt voor een verplaatsing van elektronen
waardoor water, warmte en vooral elektriciteit ontstaat. Behalve dat
het systeem eenvoudig is, is er nog een voordeel: het systeem is 100%
milieuvriendelijk want de enige uitstoot isschoon water.
Maar wat is het verschil dan tussen de H2O en z'n voorganger? Antwoord: Het verschil is de wijze waarop de waterstof wordt gemaakt op het moment dat het nodig is. En daarmee werd een grote stap gezet. Het probleem van het opslaan van waterstof onder druk is bij de H2O opgelost. Maar de bijzondere taak van de H2O mag vooral ook niet vergeten worden, want anders dan bij autos met een gewone verbrandingsmotor kan de H2O door zn unieke aandrijving bij brandhaarden komen waar weinig zuurstof is en waar veel rook hangt. De zuurstof die dan nodig voor de brandstofcel komt uit een zuurstofcilinder. En het water dat in de brandstofcel van de H2O wordt gemaakt? Daar weet een brandweerman wel raad mee...
Sésame : Peugeot's blik op de toekomst
Een schatkist van innovatie voor vrijheid en vrije tijd. De Sésame is
een concept-car die handig is in het dagelijks gebruik en
tegelijkertijd bijzonder veelzijdig is bij alle mogelijke vormen van
vrijetijdsgebruik.
De opbouw biedt ondanks de beperkte lengte (3,70 m) veel binnenruimte.
Voor het eerst heeft een auto van dergelijke afmetingen elektrisch
bediende schuifdeuren, zodat de toegang tot de vier zitplaatsen
uiterst gemakkelijk is.
De Sésame is bijzonder transparant dankzij de royale voorruit en het
warmtewerende, glazen dak. De Sésame staat op 17 lichtmetalen velgen.
Het dynamische front met een glimlachende grille toont de relatie met
de andere producten van het merk. De carrosserie is metallic geel. In
het interieur overheerst leer en alcantara in de kleuren blauw en geel
en werd gebruik gemaakt van aluminiumkleurige details.
Utrecht, september 2002
Peugeot 206 Zakenauto van het Jaar 2002
Ook dit jaar heeft Automobiel Management de verkiezing Zakenauto van
het Jaar 2002 georganiseerd. Een twaalfkoppige jury heeft de winnaar
van het jaar 2002 gekozen. Een jury bestaande uit fleetowners,
vertegenwoordigers van autoleasemaatschappijen, journalisten uit de
automotive en voorgezeten door Peter Brouwer, de hoofdredacteur van
Automobiel Management.
De Peugeot 206 is vrijdag 28 juni verkozen tot Zakenauto van het Jaar
2002. De kroon op een fantastische periode voor Peugeot, want het gaat
Peugeot op vele fronten, waaronder de verkoop, voor de wind.
Met het steeds bredere aanbod van automodellen wordt de indeling in groepen, klassen of segmenten allengs lastiger. Desalniettemin wist Peugeot uit te blinken op diverse punten. Op het gebied van compleetheid van het product, kwaliteit van de organisatie en marktaandeel heeft Peugeot haar concurrenten ver achter zich gelaten.
De top vijf in het klassement bestaat uit drie Fransen, een Duitser en
een Zweed.
1. Peugeot 206
2. Renault Espace
3. BMW 3-serie
4. Renault Scénic
5. Volvo V70
De AMbitie is dit jaar uitgereikt aan de Mercedes E-klasse. De AMbitie
is een aanmoedigingsprijs voor een auto en een organisatie met
voldoende ambitie om in de komende jaren een gerede kans op de titel
Zakenauto van het Jaar te maken.
Utrecht, juni 2002
Nieuw gamma Peugeot 406
Sinds de introductie in 1995 is de Peugeot 406 dé referentie op het
gebied van dynamiek en wegligging. Mede om deze reden is de 406 nog
steeds een bijzonder succesvol model. Om dit succes de komende jaren
verder te continueren wordt het gamma van de Peugeot 406 nog voor de
zomer aanzienlijk aangepast.
Aan de basis van de 406-modellen zal voortaan de XR-uitvoering staan.
Boven de XR zijn er twee takken in het gamma. De eerste variant is de
luxe lijn met de 406 XT en de 406 Gentry, de tweede variant bestaat
uit de sportieve versies met de 406 XS en de 406 GT. Op bijna alle
versies zal cruise control standaard zijn.
De basis van het gamma
De XR beschikt over standaard airconditioning, elektrische
voorportierruiten, elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels,
boordcomputer, mistlampen en een regensensor. Natuurlijk zijn ABS met
noodrem-assistentie en vier airbags standaard. De XR-uitvoering is te
combineren met houtdesign-afwerking en grijze stof of met
carbonfiber-design en zwarte stof.
Versies gericht op luxe
De 406 XT heeft de standaarduitrusting van de XR met
houtdesign-afwerking, maar voegt daar o.a. luxueus velours, armsteunen
aan de voorstoelen, een radioCDspeler, elektrische ramen achter en een
elektronische climate control aan toe. De versies met 1.8-,
2.0-benzinemotoren en beide versies van de 2.0 HDi zijn standaard
voorzien van fraaie 7-gaats Jazz-wielplaten, terwijl zowel de benzine
als dieselversie met 2,2 liter motorinhoud standaard geleverd worden
met de lichtmetalen Mistral-velgen.
De 406 Gentry, beschikt naast de XT-items standaard over zwarte of
beige lederen bekleding met stoelverwarming. Ook heeft de Gentry luxe
dorpelverlichting, een met leder bekleed stuur en lichtmetalen velgen
van het type Corail of Mistral op de 2.2-versies.
De sportieve varianten
De XS-uitvoering profileert zich meer als de sportieve tegenhanger van
de op luxe gerichte versies. Zo beschikt de XS ten opzichte van de XR
standaard over o.a. lichtmetalen velgen, elektrische
achterportierruiten, lederen afwerking van stuur en versnellingspook
en chroomomrande wijzerplaten uit de Coupé. Het interieur van de XS is
voorzien van een sportief blauw/zwarte bekleding, terwijl de dorpels
voorzien zijn van chromen sierstrips. De 406 GT is de top van het
sportieve gamma en combineert de meest krachtige viercilindermotoren
uit de 406-reeks met standaard gedeeltelijk lederen bekleding,
armsteunen tussen de voorstoelen, dorpel verlichting en 16
Ouragan-lichtmetaal.
De 406 Premium
Ter gelegenheid van de introductie van het nieuwe gamma zal er een
speciale Premium-versie van de Peugeot 406 op de markt gebracht
worden. Het Premium-aanbod op de 406 XT, de 406 Gentry en de 406 GT
bestaat uit metaallak en een radiocassettespeler met CD-wisselaar voor
slechts EUR 150,-, een klantenvoordeel van EUR 730,-.
De 406 XS Premium wordt voor EUR 150,- voorzien van metaallak en een
Radio/CD-speler, voor de klant levert dit een voordeel op van EUR
860,-. De 406 Premium is een gelimiteerde serie die voor de zomer
leverbaar wordt.
De nieuwe 406 is er vanaf EUR 20.750,-.
Utrecht, mei 2002
Peugeot 307 Break
Naast de onlangs geïntroduceerde Peugeot 307 SW is nu ook de Peugeot
307 Break leverbaar geworden. Ook de 307 Break staat op hetzelfde, ten
opzichte van de 307 3/5-deurs met 10 cm verlengde, platform. Met dit
verlengde platform en een langere carrosserie is de auto totaal 22
centimeter gegroeid ten opzichte van de 3/5-deurs. De Break-versie van
de Auto van het Jaar 2002 kenmerkt zich door een combinatie van
elegantie, comfort en laadruimte en vormt een goed alternatief voor
diegenen die de multifunctionaliteit van de SW niet nodig hebben.
Gericht op laadruimte
Ten opzichte van de multifunctionele 307 SW ontbreekt het de meer op
laadruimte gerichte 307 Break aan het glazen dak, de losse stoelen op
de tweede zitrij en de tafeltjes aan de achterzijde van de
voorstoelen. De Break-versie van de 307 is gelijk uitgerust ten
opzichte van de 3/5-deurs, zo beschikt de Break over een conventionele
achterbank die in twee ongelijke delen neerklapbaar is, zodat de
benodigde laadruimte altijd vergroot kan worden. De laadruimte van de
Break bedraagt met de bank geheel neergeklapt maximaal 1805 liter. Bij
gewone opstelling van de achterbank is laadruimte afgeschermd door een
opvouwbare hoedenplank, zodat eventuele bagage uit het zicht blijft
van nieuwsgierige blikken. Onder deze hoedenplank bedraagt de
laadruimte nog altijd 562 liter.
Fraaie dakrailings standaard
Uiterlijk vallen de zwarte stootlijsten, bumperhoekjes en fraaie
zwarte dakrailings op. Afhankelijk van de uitvoering zijn er fraaie
15, 16 en 17 lichtmetalen velgen leverbaar, bovendien zijn de
deurgrepen en spiegels bij de meeste uitvoeringen in de kleur van de
carrosserie gespoten. De Break-versie is leverbaar in dezelfde kleuren
als de 3/5-deurs. Andere interessante opties zijn het Pack Visibilité
(automatisch ontstekende verlichting en regensensor), een intelligent
schuifkanteldak en een in het dashboard geïntegreerde 5 CD-wisselaar.
Een brede keuze in motoren
De 307 Break is leverbaar met alle bekende benzine- en dieselmotoren
die in de 3/5-deurs ook te verkrijgen zijn. Voor wat betreft de
benzinemotoren begint het gamma bij de 75 pk 1.4. Deze basismotor
heeft een koppel van 120Nm bij 2800 omw. De sterkere 110 pk 1587
cc-motor heeft een koppel van 147 Nm bij 4000 omw, terwijl de top van
het benzinegamma wordt gevormd door de 2.0 16V-motor. De 2,0-liter
benzinemotor beschikt over een koppel van 190 Nm bij 4100 omw. en
brengt de Break naar een topsnelheid van 200 km/u. Zowel de 1.6 16V
als de 2.0 16V zijn uit te rusten met een Auto-adaptieve transmissie.
Drie aantrekkelijke diesels
De direct ingespoten common-rail dieselmotoren van respectievelijk 1,4
en tweemaal 2,0 liter inhoud leveren een vermogen van 70 pk, 90 pk en
110 pk. De zeer zuinige 1.4 HDi heeft een koppel van 160 Nm bij 2000
omw., de 90 pk 2,0-literversie levert 205 Nm bij 1900 omw en de HDi
110 pk levert 250 NAM bij 1750 omw.
Leverbaar als XR, XS en XT
De 307 Break is leverbaar in de XR-uitvoering, de op luxe gerichte
XT-uitvoering en de meer sportieve XS-uitvoering. De
standaarduitrusting van de Break is identiek aan de gelijk uitgeruste
3/5-deurs.
De XR-versie beschikt net zoals bij de 3/5-deurs standaard over zes
airbags, ABS met noodremassistentie, hoofdsteunen met anti-whiplash
functie, een boordcomputer, elektrische ramen voor en een in hoogte en
diepte verstelbaar stuur.
Het XS-niveau heeft naast de uitrusting van de XR o.a. aluminium
dashboardinleg, airco, sportieve bekleding op de stoelen en
achterbank, armsteunen tussen de voorstoelen en verlichte
make-upspiegels.
De 307 Break XT heeft naast de standaarduitrusting van de XR o.a. nog
velours bekleding in grijs of groen, houtdesign-afwerking in het
dashboard, armsteunen op de voorstoelen, airco, verlichte
make-upspiegels en een multifunctionele armsteun op de achterbank.
Brede keus in ambiance en kleur
De grote keuzemogelijkheden van kleurstelling en ambiance,
onafhankelijk van de motorisatie van de auto zijn ook bij de 307 Break
aanwezig. Zo zijn er afhankelijk van de uitvoering diverse
mogelijkheden op het gebied van interieurkleur en afwerking. Zo zijn
de interieursferen Diamant, Cobalt, Titane en Cèdre afhankelijk van de
uitvoering leverbaar. Alle interieursferen beschikken over een eigen
kleurstelling die te combineren is met diverse exterieurkleuren.
De 307 XR Break 1.4 is leverbaar vanaf EUR 17.050,-, de 307 Break XR
1.4 HDi is er vanaf EUR 19.990,-.
Utrecht, mei 2002
2.2 16V-motor ook in Peugeot 406 Coupé
Vijf jaar na de introductie in 1997 zijn er inmiddels bijna 90.000
exemplaren van de Peugeot 406 Coupé geproduceerd. De combinatie van
Pininfarina-design met de dynamiek van Peugeot oogst nog steeds veel
bewondering. Nadat begin 2001 het Coupé-gamma werd uitgebreid met een
2.2 HDi heeft Peugeot dit voorjaar de 2.2 16V-benzinemotor in de 406
Coupé geïntroduceerd.
Deze soepele en dynamische motor vervangt de 2.0-motor en levert een
koppel van 217 Nm bij 3900 omw. Het vermogen van de 2.2 16V-motor is
116 kW bij 5650 omw. Door de plaatsing van twee balansassen wordt de
geluidsproductie van de motor aanzienlijk gereduceerd. Net als de 2.2
HDI en de 3.0 V6 hebben alle Coupés met 2.2-benzine motor standaard
ESP met ASR en cruise control. Vooralsnog zal de viercilinder
automaatversie van de 406 Coupé nog wel gekoppeld blijven aan de 2.0
16V-motor.
Ten slotte is er bij de 406 Coupé recentelijk een nieuw interieur
Chess met half leer en half stof leverbaar geworden en zijn de kleuren
Noir Granit en Bleu Récife aan de kleurenreeks toegevoegd.
De 406 Coupé 2.2 is leverbaar vanaf EUR 34.400,-.
Utrecht, april 2002
Peugeot 206 SW
Peugeot lanceert met de 206 SW een totaal nieuw autoconcept
Dit concept is ontstaan door een combinatie van:
- de grootte van een normale 3/5-deurs
- het karakter en de prestaties van een sportauto
- de functionaliteit van een break
De 206 SW is het antwoord van Peugeot op de vraag van een jong publiek
om een mooi ogende, sportieve auto met vele gebruiksmogelijkheden en
een acceptabele prijs.
De 206 SW, een volwaardige auto met compacte buitenmaten
Aan de voorzijde heeft de auto hetzelfde dynamische uiterlijk als de
206 3/5-deurs. De achterzijde sluit harmonieus aan bij het concept en
maakt van de 206 SW een volwaardige auto met compacte buitenmaten; let
daarbij op details zoals:
- de portiergrepen van de achterportieren die in de stijlen zijn
opgenomen
- de extra donkere achterruit die het grote glasoppervlak benadrukt
- de buitenspiegels, de voorste portiergrepen en de sierstrip van de
kentekenplaathouder in de kleur van de carrosserie
- de karakteristieke achterlichtunits die tot om de hoeken doorlopen
en een belangrijke bijdrage leveren aan het dynamische uiterlijk van
de auto.
De 206 SW, een auto die het begrip rijplezier inhoud geeft
Het motorengamma is gelijk aan dat van de 3/5-deurs, natuurlijk
inclusief de 2.0 16V met 138 pk uit de GTI.
De auto heeft een bijzonder dynamische en sportieve uitstraling en is
leverbaar als X, XS en GTI.
Dankzij een zorgvuldige aanpassing van het onderstel heeft de auto een
uitmuntende wegligging en een nuttig laadvermogen dat gelijk is aan
dat van de 3/5-deurs, ondanks zijn grotere gewicht.
De 206 SW, een veelzijdige auto, praktisch in het gebruik
Alle aandacht is besteed aan wat zich allemaal achter in een auto kan
afspelen: zo is er meer ruimte achterin, meer hoofdruimte, meer
breedte op schouderhoogte en een bijna panoramisch zicht rondom.
En voor wat betreft de bagageruimte, deze is onder de hoedenplank
groter dan die van de 3/5-deurs. Ten slotte is er de achterklep met
een afzonderlijk te openen achterruit, waardoor de bagageruimte onder
alle omstandigheden goed toegankelijk is.
De 206 SW is in Nederland medio juni leverbaar. Prijzen zijn nog niet
bekend.
U kunt de 206 SW bezichtigen tijdens de Salon van Genève
(7 t/m 17 maart a.s.).
Utrecht, maart 2002
807 - de nieuwe luxe MPV van Peugeot
Vlak voor de zomer van 1994 introduceerde Peugeot z'n eerste MPV, de
806. De auto was het resultaat van de samenwerking tussen Fiat Auto en
PSA Peugeot Citroën en werd gebouwd in de destijds geheel nieuwe
fabriek van Sevel Nord vlakbij Valenciennes in het noorden van
Frankrijk. Eind december 2001 waren er in totaal ca. 168.000
exemplaren van het type 806 geproduceerd.
De auto staat alom bekend om zijn uitmuntende wegligging, één van de
beste in z'n soort, terwijl de gebruikers met veel lof spreken over
het interieur, de vele gebruiksmogelijkheden en het comfort.
Nu volgt de 807 de 806 op, weer in samenwerking met Fiat Auto en PSA Peugeot Citroën. De nieuweling is nog steeds een grote auto met typische kenmerken als veel interieurruimte, multifunctioneel, licht en veilig, maar er zijn nu meer eigenschappen op te noemen die de auto begerenswaardig maken. De 807 is het resultaat van de steeds hogere eisen die de klanten aan dergelijke auto's stellen en de wens van Peugeot om haar eigenwaarde en innovatieve kracht te onderstrepen.
De nieuwe 807 brengt technologie en vernieuwing samen om toekomstige
klanten te overtuigen:
- Een geheel nieuwe carrosserie met een lengte van 4,73 m met twee
voorportieren en aan beide zijden grote schuifdeuren, die eventueel
elektrisch bediend kunnen worden. De styling met heldere lijnen
straalt een dynamische katachtigheid uit, kenmerkend voor alle
modellen van Peugeot. Het dakpaneel is vervaardigd van aluminium en de
zijknipperlichten zijn in de aërodynamische buitenspiegels
ondergebracht, om maar een paar nieuwe details te noemen.
- De kooiconstructie en de bodemgroep werden overgenomen van de 806,
maar zijn op tal van punten verbeterd.
- Het volledig nieuwe interieur met een strakke en eigentijdse
uitstraling kan plaats bieden aan zeven stoelen. Vooral het dashboard
valt op, en zorgt in combinatie met de enorme, warmtewerende voorruit
voor een zeer lichte en ruimtelijke ambiance. Verder valt de aandacht
direct op de drie groen verlichte, bolvormige instrumentenpanelen en
het optionele 7 inch beeldscherm.
- Er is keuze uit vijf verschillende motoren; benzinemotoren met
inhouden van 2,0 liter, 2,2 liter en een 3.0 V6 met automatische
transmissie of een HDi-dieselmotor met een inhoud van 2,0 liter of 2,2
liter en met een roetfilter.
- De wegligging werd nog verder verbeterd door de toepassing van een
flexibele traverse achter die het overhellen van de carrosserie
tegengaat. Samen met dynamische stabiliteitscontrole (ESP), een
noodremassistent, automatisch inschakelende alarmknipperlichten en
bandenspanningcontrole op sommige uitvoeringen, staat de actieve
veiligheid op een ongekend niveau.
- In het kader van de passieve veiligheid hebben alle zeven
zitplaatsen een driepuntsgordel en zijn er zes airbags, waaronder twee
windowbags die de hoofden van de inzittenden op alle zitrijen
beschermen. Verder is er veel aandacht besteed aan zaken zoals
beveiligingen tegen beknellen, voorzieningen voor het vervoer van
kinderen enz.
- Het interieur kan op vele manieren worden ingedeeld en dankzij een
gepatenteerd systeem zijn de stoelen nu nog gemakkelijker in te
klappen en te verplaatsen. Of het gaat om het vervoer van personen of
grote voorwerpen of een combinatie van beide, de 807 is er klaar voor.
- De auto beschikt over tal van zaken die het rijden vergemakkelijken
zoals bijvoorbeeld de instelbare snelheidscontrole, de elektrisch
inklapbare buitenspiegels, het automatisch inschakelen van de
achterruitenwisser als de achteruit wordt ingeschakeld, de parkeerhulp
(standaard op ST en SV) en zelfs een handige spiegeltje waarmee de
achterpassagiers (kinderen) in de gaten gehouden kunnen worden.
- Voorzieningen die voor elke afzonderlijke passagier de reis
veraangenamen. Daarom zijn allerlei functies individueel te gebruiken
zoals de verwarming en de binnenverlichting. Verder is er de
mogelijkheid om de auto naar eigen wens uit te voeren met een aantal
extras. Zo is er plaats voor drie open daken en kan de auto worden
geleverd met extra donker getinte zijruiten, er is zelfs een
mogelijkheid om te kiezen voor een beeldscherm met draadloze
koptelefoons.
- Er zijn opbergruimtes in overvloed in het interieur. Sommige daarvan
hebben voorgevormde indeling, andere kunnen zelf worden ingedeeld of
gekoeld. Twee ervan kunnen zelfs op verschillende plaatsen in de auto
gebruikt worden, over multifunctionaliteit gesproken!
De 807 maakt de belofte van het echte rijplezier in een MPV
daadwerkelijk waar!
Na de zomer is de 807 leverbaar in Nederland. De prijs is nog niet
bekend.
Utrecht, februari 2002
Peugeot Erkend Schadeherstel
Onlangs heeft Peugeot Nederland N.V. opnieuw Peugeot Erkend
Schadeherstel (PES) geïntroduceerd, een initiatief uit 1997. Het doel
van Peugeot Erkend Schadeherstel is om Peugeots bij ruit- en
plaatwerkschade binnen de eigen dealerorganisatie te repareren.
De auto wordt gerepareerd met originele Peugeot-onderdelen, zodat de
auto zijn waarde behoudt en de dealer bij inruil weet welke auto
hij/zij inruilt. Andere voordelen voor de klant zijn: behoud van de
fabrieksgarantie, de administratieve schadeafhandeling door de dealer,
de extra aandacht voor veiligheid en het merkgarantiebewijs dat de
klant na reparatie ontvangt.
Peugeot Erkend Schadeherstel is de reactie op het feit dat Peugeots
door tussenkomst van verzekerings- en leasemaatschappijen nu vaak nog
bij een niet-merkgebonden schadebedrijf gerepareerd worden. PES richt
zich in eerste instantie op de particuliere klant aangezien deze zelf
beslist waar de auto gerepareerd wordt.
Als de Peugeot-dealer volgens de voorschriften van het Peugeot Erkend
Schadeherstel op een goede wijze met autoschade omgaat, krijgt de
dealer de titel Erkend Schadeherstel Bedrijf. Hiervoor moet de dealer
voldoen aan een aantal eisen op het gebied van opleiding, kennis,
uitrusting en kwaliteit. Deze eisen worden regelmatig gecontroleerd
door een externe deskundige. De klant blijft zo verzekerd van de
hoogste service op het gebied van schadeherstelwerkzaamheden.
Na reparatie en kwaliteitscontrole door de dealer krijgt de klant het
merkgarantiebewijs mee. Daarmee heeft de klant zwart op wit het bewijs
dat de auto door vakmensen volgens de fabrieksnormen is gerepareerd,
met gebruik van originele onderdelen. Een erkende dealer geeft 2 jaar
Peugeot merkgarantie op elke herstelde schade.
Utrecht, februari 2002
De RC`s
Met de nieuwe RCs laten de ontwerpers en de technici van Automobiles
Peugeot zien waartoe ze in staat zijn als het gaat om de passie voor
het merk in een auto uit te drukken.
De liefde voor autos, gevoed door rationele emoties, doorkneed met
vakmanschap en cultuur, altijd tot de verbeelding sprekend, soms wat
dromerig maar toch onvermoeibaar, heeft zn vruchten afgeworpen en wel
in de vorm van twee 2+2 coupés die onderling verschillen in hun
dwarsgeplaatste middenmotor: een benzinemotor voor de RC(versie
schoppen aas) en een HDi-diesel voor de RC(versie ruiten aas).
De kleur van de carrosserie verraadt het onderscheid: zwart voor de RC
schoppen aas met de 2.0 l benzinemotor van 133 kW en rood voor de auto
met de 2.2 l HDi-diesel van 129 kW. De totale lengte van elk van deze
concept-cars is 4,30 m, de wielbasis meet 2,80 m en de breedte en
hoogte zijn 1,80 m resp. 1,15 m. De spoorbreedte vóór is 1,60 m
terwijl die aan de achterkant 1,50 m is.
De monocoque van een RC is opgebouwd uit geïmpregneerd carbonvezel op
honingraatpanelen; het geheel is verlijmd door verhitting in een
autoclaaf. Deze zelfdragende structuur omvat een kooi van THLE-staal
en vormt, samen met het dakpaneel, een sterke en stijve constructie
waaraan de uitwendige carrosseriedelen en de semi-vleugeldeuren zijn
bevestigd.
Binnen deze structuur heeft de brandstoftank een plaats gekregen en
zijn de bevestigingspunten van de voorwielophanging en de
stuurinrichting aangebracht. De aandrijfunit is gemonteerd in een
buizenframe dat als één geheel aan de achterzijde van het chassis
bevestigd. De schokdempers en de draagarmen van de achterwielophanging
zijn direct aan de monocoque gemonteerd.
Aan de achterzijde van de auto, daar waar de luchtstroom de
carrosserie loslaat, is een instelbare vleugel aangebracht. Normaal is
de neerwaartse lift van de auto neutraal (SCz = 0), maar door de
vleugelrand tot maximaal 40 mm te verplaatsen, kan de bestuurder
desgewenst de aërodynamische druk op de achterwielen vergroten.
De bijzondere vorm van de in de carrosserie gelijmde voorruit zorgt voor een breed zicht, ondanks dat de ruit ver naar voren is geplaatst. Omdat de beide ruitenwissers met regensensor elk een eigen elektromotor hebben, kon het ruitenwissermechaniek dat vaak onevenredig veel ruimte in beslag neemt, geheel weggelaten worden. Een elektronische regelunit, aangestuurd door regensensoren, zorgt ervoor dat de wisserarmen synchroon lopen. De wisserarmen zijn erg plat uitgevoerd, om zo min mogelijk luchtweerstand te veroorzaken.
Voor de aandrijfunits is een keuze gemaakt uit het bestaande
motorenaanbod. Vanwege het sportieve karakter van de autos zijn de
motoren centraal, vlak vóór de achteras, geplaatst. De motoren zijn
opgehangen in speciale silentblocs die het doorgeven van eventuele
trillingen tegengaan.
De benzinemotor is een viercilinder in lijn met dubbele bovenliggende
nokkenassen en 4 kleppen per cilinder. De motor heeft een inhoud van
1.997 cm3 en levert een maximaal vermogen van 133 kW en een maximum
koppel van 202 Nm.
De HDi-dieselmotor is een viercilinder in lijn met een cilinderinhoud
van 2.168 cm3, dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per
cilinder. Door aanpassingen aan o.a. de vorm van de
verbrandingskamers, de inspuitdruk, verstevigde drijfstangen en een
nieuwe turbocompressor levert de motor nu een maximum vermogen van 129
kW en een maximum koppel van maar liefst 400 Nm. Vanzelfsprekend is
een roetfilter in het uitlaatsysteem opgenomen.
De radiateur van het koelsysteem is vóór in de auto geplaatst. De
lucht die tijdens het rijden door de radiateur wordt geblazen verlaat
de auto vlak achter de voorwielen. Dit heeft een gunstig aërodynamisch
effect en zorgt voor een beter rendement van het koelsysteem. De
HDi-motor heeft bovendien een extra warmtewisselaar
(lucht/koelvloeistof). De leidingen tussen de motor en de radiateur
lopen door de centrale tunnel van de monocoque.
De motoren van de RCs zijn gekoppeld een 6-versnellingsbak. De
overbrengingsverhoudingen van deze elektro-hydraulisch gestuurde ML6
C-bak zijn bij beide motoren verschillend. Ze kunnen handmatig bediend
worden met de pook op de middentunnel of met schakelaars op het
stuurwiel. Desgewenst kan de bestuurder het schakelen ook helemaal
overlaten aan de elektronica.
De voor- en achtertrein zijn opgebouwd uit bovenste en onderste
draagarmen in de vorm van triangels. Bijzonder is het speciale ontwerp
van de fusees. De bewegingen van de carrosserie in lengte- en
dwarsrichting hebben nauwelijks nog invloed op de stand van de wielen.
Daardoor stuurt de auto zeer exact en wordt een bijdrage geleverd aan
het dynamisch comfort.
De onderste draagarmen van de vooras zijn hol, geprofileerd en
vervaardigd van staal. De bovenste draagarmen zijn van aluminium.
De achteras heeft dezelfde draagarmen als de voorzijde met dit
verschil dat de bovenste draagarmen ook dienen als bevestigingspunt
van de schokdemper.
De autos hebben rondom keramische remschijven; dat bespaart gewicht en
dit type schijf is beter bestand tegen hoge temperaturen. De
Peugeot-remklauwen hebben elk vier remzuigers.
De RCs staan op 18 inch velgen van een magnesiumlegering. De Michelin
Pilot Sport-banden (maat 245/45 R18) hebben een opvallende rode ring
om het loopvlak.
De prestaties en de berekende verbruikscijfers van de beide RC
modellen zijn in de tabel weergegeven.
0 tot 100 (km/h) 6
1.000 m vanuit stilstand 26
Topsnelheid 230 km/h
Gemiddeld verbruik (l/100 km) RC schoppen aas 7,7, RC ruiten aas 4,9
CO2 -uitstoot(g/km) RC schoppen aas 183, RC ruiten aas 132
Geschat ledig gewicht (kg) 900 à 950
De RC verhult zn afkomst niet. Het front heeft alle hedendaagse
kenmerken van het merk waarbij de katachtige koplampunits verwijzen
naar de leeuw in het logo.
Het helderrode glas van de achterlichten laat de moderne lichttechniek
duidelijk zien en herinnert door zijn vorm tegelijkertijd aan
vervlogen tijden.
Vanaf de eerste schetsen hebben de ontwerpers zich laten inspireren
door de staart van een schorpioen. De centrale tunnel loopt door naar
de achterkant van de auto om daar naar boven af te buigen en onder het
dak door te eindigen bij de voorruit.
Het interieur is in dezelfde stijl vormgegeven als de buitenzijde;
sportief met gebruik van aluminium en roestvrij staal. De kussens van
de carbonfiber kuipstoelen zijn bekleed met stof en leer in de kleuren
rood en zwart. Ze zijn in lengte en hoogte verstelbaar en ze kunnen
gekanteld worden. De veiligheidsgordels zijn van het type
full-harness.
Het met leer beklede dashboard herbergt een instrumentenpaneel dat
zowel digitaal (snelheidsmeter) als analoog (toerenteller) is.
Het elektrisch systeem is gebaseerd op dat van de nieuwste 307 met
multiplexbedrading. De autos zijn voorzien van automatische
airconditioning, automatisch in- en uitschakelende verlichting en
ruitenwissers en een boordcomputer.
De RCs hebben een geïntegreerde radiotelefoon met CD-speler,
navigatiesysteem met 7-inch kleurenscherm en automatisch
oproepsysteem.
Utrecht, februari 2002