Peugeot Nederland

Eind slecht - al goed
De nattige en mistige bos- en heidedreven van Wales waren Peugeot slecht gezind.
Wat op een Welsh Walkover leek van Marcus Grönholm, werd een teleurstellend slot van een waarlijk fantastisch jaar. De wereldkampioen, leider in de Rally van Groot-Brittannië, ging letterlijk aan de rol op dag 2; Richard Burns moest na een vroege fout en een schitterende inhaalrally in de eindfase opgeven en Harri Rovanperä finishte na een problematische wedstrijd nog als zevende. Eind slecht al goed. De titels waren immers al lang binnen. Maar deze laatste test van het jaar had Team Peugeot Total ook best op zijn naam willen schrijven. De Rally GB werd echter de eerste WRC-zege voor de Noor Petter Solberg (Subaru).
Het zag er goed uit in Cardiff. Het donderdagavond-publieksproefje werd weliswaar overgelaten aan de concurrentie, maar toen het erom ging de volgende ochtend, waren de 206-en erbij. Marcus Grönholm zette de toon, met Richard Burns in zijn kielzog. De Finse wereldkampioen won vier van de vijf geklokte klassementsproeven (eentje werd er geannuleerd) en zette zoals gebruikelijk zijn stempel op de gebeurtenissen.
Voor zijn Britse teamgenoot was er opnieuw malheur. Was het een soort stage-fright in de thuiswedstrijd? Op de tweede proef van de dag glibberde Burns van het rallypad.
Ik remde net een beetje te laat voor een bocht. Door de klap werd de uitlaat dichtgebutst, waardoor de Brit het vrijwel zonder turbodruk moest doen meer dan twintig kilometer lang. Dat euvel kostte meer dan anderhalve minuut.
Burns, die naar de twaalfde positie was afgedaald, hield de moed erin en ging de tweede dag in de aanval. Ongelooflijk dat hij terugkwam tot liefst de vierde plaats, met slechts winst op KP 10. De charge van Burns werd echter vergemakkelijkt door panne van anderen. Hij profiteerde bijvoorbeeld van het onverwachte uitvallen van de koploper, Marcus Grönholm. De Fin had de eerste proef (8) van de dag gewonnen, maar op KP 10 ging het goed fout. Ik had hydraulische problemen gehad en was daarom overgegaan op schakelen met de pook, in plaats van met de ring op het stuur. Ik zette een bocht gewoon te hard in en bij de daaropvolgende sprong over een heuveltje vlogen we eraf. Op het moment dat ik dacht dat het mis zou gaan, probeerde ik trouwens te schakelen met de stuurring... Een moment van onachtzaamheid, dat Marcus werd vergeven, want, zei teambaas Corrado Provera: Hij heeft het hele seizoen nog niet één fout van betekenis gemaakt.

De derde en finale dag van de Rally GB stonden slechts vier proeven op het schema.
De Est Markko Martin en de Noor Petter Solberg streden om fracties van seconden en om de winst. Er kon dus nog van alles gebeuren, want Richard Burns zat Carlos Sainz en het leidende duo op de hielen. De Brit ging ervoor, maar op de zestiende proef, de voorlaatste van de wedstrijd hij was inmiddels voor Sainz gekomen zette hij de achterzijde van de Peugeot iets te dwars, over de rand van de weg. De hele auto verdween over de verkanting en de equipe was niet bij machte om terug te keren op het pad over en sluiten.
Harri Rovanperä had te veel probleempjes om in de top van het klassement te kunnen eindigen: een defect wiellager en opspelende hydraulica. Ik ben al blij dat ik de finish heb gehaald. De Fin werd zevende.
Gilles en Hervé Panizzi verkenden het terrein in Wales en handhaafden zich dapper, om als elfde te finishen.

Is de Formule 1 al enige tijd in ruste, de WRC-teams kunnen slechts genieten van een korte pauze. Binnenkort beginnen al de testen voor de Rallye Monte-Carlo, de eerste wedstrijd van 2003. Peugeot heeft in die seizoensopening de laatste drie jaar weinig geluk gekend en is erop gebrand in de Monte de titelverdediging optimaal te beginnen.

Uitslag Rally van Groot-Brittannië
1. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
2. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus
3. Sainz/Moya (E/E), Ford Focus
4. Mäkinen/Lindström (SF/SF), Subaru Impreza
5. McRae/Ringer (GB/GB), Ford Focus
6. Higgins/Barritt (GB/GB), Ford Focus
7. Rovanperä/Pietilainen (SF/SF), Peugeot 206
11. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206

Eindstand wereldkampioenschap rijders:
1. Marcus Grönholm 77 punten
2. Petter Solberg 37
3. Carlos Sainz 36
4. Colin McRae 35
5. Richard Burns 34
6. Gilles Panizzi 31
7. Harri Rovanperä 30
8. Tommi Mäkinen 22
9. Markko Martin 20
10. Sébastien Loeb 18
16. Bruno Thiry 2

Eindstand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Peugeot 165 punten
2. Ford 104
3. Subaru 67
4. Hyundai 10
5. Skoda 9
5. Mitsubishi 9

Breukelen,18 november 2002

PSA Peugeot Citroën verdubbelt capaciteit 1.4 HDi-motor In de motorenfabriek van PSA Peugeot Citroën te Trémery (Frankrijk) start een nieuwe productielijn, die bestemd is voor de productie van de 1.4 HDi-motoren. Op deze manier kan PSA Peugeot Citroën voldoen aan de stijgende vraag naar deze motor. De 1.4 HDi is onderdeel van de samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en de Ford Motor Company en maakt gebruik van de meest recente common rail-techniek met directe inspuiting.

De nieuwe productie-unit heeft een capaciteit van 2500 motoren per dag. Dit aantal komt boven op de dagelijkse 2500 exemplaren die al in de motorenfabriek van Douvrin (Frankrijk) gebouwd worden.

Tijdens de lancering van de 1.4 HDi-krachtbron in 2001 heeft de fabriek in Douvrin met de zogenaamde « productiemodules» een nieuw industrieel proces ontwikkeld. Deze module-opbouw bestond uit een homogene productie-unit die ook in andere motorenfabrieken gemakkelijk toepasbaar was. Zo werden de productielijnen van de hoofdonderdelen, zoals bijvoorbeeld een krukas of cilinderkop, verenigd met de assemblagelijnen van de motoren. Dit principe gebruikt PSA Peugeot Citroën nu ook voor de nieuwe installatie in Trémery. Op deze wijze wordt er aanzienlijk op de investeringskosten bespaard.

De nieuwe productieruimte heeft een oppervlakte van 40.000 m², kost EUR. 315 miljoen aan investeringsgelden en creëert 300 nieuwe arbeidsplaatsen op een totaal van 700 werknemers. Om de kwaliteit van de productie te garanderen heeft het personeel bij elkaar 134.000 uur aan cursussen en training gevolgd.

De motorenfabriek van Trémery produceerde in 2001 ongeveer 1.753.000 benzine- en dieselmotoren. Circa 83% van de productie betreft dieselmotoren. Daarmee is de PSA-fabriek van Trémery de belangrijkste producent van dieselmotoren ter wereld. Naast de befaamde HDi-motoren worden er ook HPi-benzinemotoren gebouwd.

Het doel van de ontwikkeling van 1.4 HDi-motor was om een lichtere en kleinere dieselmotor te ontwikkelen die met een beperkte motorinhoud in staat was om onovertroffen rijeigenschappen en prestaties neer te zetten. Inmiddels wordt de motor met succes geleverd in de Peugeot 206, de Peugeot 307, de Citroën C3, de Ford Fiesta en de Ford Fusion.

Breukelen/Amsterdam, 8 november 2002

3.000.000 keer Peugeot 206
Wereldwijd wordt de Peugeot 206 in zeven fabrieken gebouwd. Dagelijks rollen er circa 3600 exemplaren van de band. Inmiddels is op 12 november de 3.000.000-ste Peugeot 206 geproduceerd.

Het complete gamma van de Peugeot 206 bestaat op dit moment uit een drie- en vijfdeurs, een Coupé Cabriolet en een SW. Verder is er voor de 206 een heel scala aan benzinemotoren leverbaar die variëren van 60 pk tot 138 pk en twee HDi-motoren van respectievelijk 70 pk en 90 pk. Bovendien wordt komend voorjaar de 180 pk sterke 206 RC leverbaar.

Het 3.000.000ste exemplaar is in de fabriek van Mulhouse gemaakt en betreft een 206 in de kleur Gris Aluminium voor de Duitse markt. Hier is de 206 sinds zijn introductie tot dit jaar bekroond met «Het Gouden Stuur» en werd de auto « Beste Compacte Importauto».

De commerciële successen van de 206 zijn deels zeker te danken aan de sportieve successen van de 206 WRC. De 206 draagt immers voor het derde jaar in successie de overwinningskroon van het Wereldkampioenschap Rally (WRC). Zijn recente successen in de Rallys van Nieuw-Zeeland en Australië voegden weer een tweetal overwinningen toe aan de prestatie van nu inmiddels 20 overwinningen in drie seizoenen, waarvan 8 dubbele in het nu nog lopende seizoen.

De 206 is een referentie in het B-segment geworden. Met bijna 600.000 verkochte exemplaren in de eerste negen maanden van dit jaar, bewijst de auto zich wereldwijd in 121 landen. In West-Europa zijn dit jaar al meer dan 466.500 exemplaren verkocht, waarmee de auto een marktaandeel behaald van 4,2% en daarmee de best verkochte particuliere auto is. In Nederland is de 206 « Zakenauto van het Jaar 2002 » geworden.

Breukelen, 12 november 2002

Nieuwe Partner MPV
In 1996 werd de Partner als compacte bedrijfswagen geïntroduceerd, maar de introductie van de Partner MPV in 1997 was revolutionairder. Immers een geheel nieuw soort gezinsauto, de zogenaamde ludospace was toen een feit. Gedurende de afgelopen vier jaar steeg het aantal verkochte Partners MPV voortdurend, in 2001 werden er bijvoorbeeld bijna 1000 van verkocht. Hoewel de huidige Partner MPV dus nog steeds goed verkoopt, wordt er begin januari 2003 een nieuwe Partner MPV op de markt gebracht.

Het nieuwe model onderscheidt zich door een nieuw stoer front, een volledig nieuw interieur en moderne veiligheids- en comfortvoorzieningen. De nieuwe Partner MPV sluit daarmee perfect aan op de rest van het Peugeot-gamma. De kleurstelling van het interieur van de Partner MPV is afhankelijk van het type en de uitvoering. De toekomstige klant heeft dus keuzes uit diverse Ambiances.

De Partner MPV is leverbaar als XR, XT en VTC. De VTC-versie is voorzien van een aantal specifieke onderdelen zoals roosters voor de koplampen en achterlichten, spatschermverbreders, mistlampen en een verhoogde wielophanging. De Partner MPV biedt keus uit een 1.4 liter benzinemotor van 75 pk en een 1.6 liter zestienklepper van 110 pk. Twee dieselmotoren, waaronder een 90 pk sterke 2.0 HDi, maken het gamma compleet.

De nieuwe Partner MPV is leverbaar vanaf EUR. 13.930,-. Op dieselgebied begint de prijslijst bij EUR. 16.930,-. Voorlopig is op elke Partner MPV voor EUR. 130,- airconditioning in combinatie met een thermisch isolerende voorruit leverbaar. Deze actieprijs levert een klantenvoordeel van maar liefst EUR. 1000,- op en maakt airco tot een zeer aantrekkelijke optie. Peugeot Nederland N.V. verwacht in 2003 circa 1200 Partners MPV te verkopen.

Breukelen, november 2002

Peugeot 607 Executive
Eind 2000 is de Peugeot 607 in ons land leverbaar geworden en inmiddels is de stijlvolle limousine een vertrouwde verschijning op de Nederlandse wegen geworden. In het H-segment blijkt de Peugeot 607 een ingetogen alternatief voor mensen die zich willen onderscheiden van de Duitse en Zweedse zakensedans.

Sinds de introductie is de grootste Peugeot verkrijgbaar in de Standaard- en Pack-uitvoering. Daarnaast heeft Peugeot nu de bijzonder luxe Executive-uitvoering aan het gamma toegevoegd. De 607 Executive is leverbaar met de 2.2 16V benzinemotor, met de 2.2 HDi turbodieselmotor en met de 210 pk sterke V6-24V. Uiteraard kan elke Executive zowel met een handgeschakelde 5-versnellingsbak als met een autoadaptieve automatische versnellingsbak met sequentiële bediening geleverd worden.

De 607 Pack is al compleet met items zoals parkeerhulp, gelaagde zijruiten en navigatie met kleurenscherm, de Executive voegt daar nog alarm, lederen bekleding die naar keuze van de klant in o.a. rood, bruin en zwart te leveren is, Xenon koplampen, stoel- en achterbankverwarming en fraaie 17 inch lichtmetalen Félinevelgen aan toe. Vanwege de bijna allesomvattende standaarduitrusting van de 607 Executive is de optielijst voor dit model beperkt tot een schuif/kanteldak en een geïntegreerde telefooncombinatie.

Zoals bij elke andere 607 heeft de klant ook bij de Executive-uitvoering keuze uit vier interieursferen: Ebène, dat het lederen interieur combineert met houtafwerking, Diamant, dat gedomineerd wordt door grijstinten en Titane dat een dynamisch carbondesign met leder combineert. Tenslotte staat Ivoire voor een luxe lichtbeige entourage gecombineerd met houtafwerking.

De Peugeot 607 Executive is per direct leverbaar vanaf EUR. 43.900,-.

Breukelen, oktober 2002

206 tv-commercial genomineerd
De tv-commercial van de Peugeot 206 is genomineerd voor een Gouden Loekie. Natuurlijk is deze commercial ook te bewonderen op de Peugeot-site. Onder 'multimedia' vindt u deze commercial (en de andere actuele commercials). Klik hier om deze commercial te bekijken.

Opening Peugeot Experience
In het afgelopen jaar werd er, na jaren van voorbereiding en studie, direct aan de snelweg A2 bij Breukelen gebouwd aan het nieuwe productadviescentrum Peugeot Experience van Peugeot Nederland N.V. Eind juli 2002 werd het futuristisch ogende pand opgeleverd. Het in Peugeot-blauw gekleurde gebouw met de imposante glazen entree was ver voor deze oplevering al een herkenbaar object.

Het complex heeft een totaal vloeroppervlak van 6000 m² en zal in totaal circa 130 autos, vele accessoires, Peugeot scooters, Peugeot fietsen, 15 medewerkers en een schat aan informatie huisvesten. De combinatie van een complete expositie, een goed productadvies, een gunstige locatie en een via de dealer aan te vragen proefrit zal een verhoging van de naamsbekendheid van het merk Peugeot realiseren. Tevens zal het nieuwe centrum bijdragen aan het benadrukken van de Peugeot-merkwaarden zoals stijl, dynamiek, zekerheid en innovatie. Daarmee dient dit centrum als perfecte ondersteuning van de activiteiten van de Peugeot-dealerorganisatie.

Bezoekers van Peugeot Experience kunnen vanaf vrijdag 20 september 2002 terecht voor informatie over alle modellen en over het merk, voor het bekijken van het grotendeels complete gamma van Peugeot personen- en bedrijfswagens en voor een bij een Peugeot-dealer aangevraagde proefrit in één van de 80 Peugeot demonstratieautos. In het centrum zal geen verkoop plaatsvinden.

Peugeot Experience beschikt bovendien over een eigen wasplaats en poetsruimte, een ruimte voor de demonstratieautos, die eveneens circa 2200 m² groot is en een kleine werkplaats voor het onderhoud aan de autos.

Peugeot Experience is een nieuw concept binnen de autobranche. De marktsituatie binnen deze branche is aan continue wijzigingen onderhevig. Marktverhoudingen verschuiven, grensvervaging is in toenemende mate aanwezig en innovaties, introducties en presentaties van nieuwe modellen volgen elkaar in rap tempo op. Daarnaast is er een toenemende consumentenbehoefte aan direct en persoonlijk contact te bespeuren. Klanten oriënteren zich tegenwoordig met name via Internet in alle vrijheid steeds uitvoeriger over het merk en haar producten. Peugeot Experience biedt de consument een extra middel voor dat oriëntatieproces.

De bedrijfsbrede strategie van Automobiles Peugeot speelt met het concept Peugeot Experience zo veel mogelijk in op de genoemde marktontwikkelingen. Naast alle bestaande initiatieven, zoals bijvoorbeeld Peugeot Avenue, dat aan de Champs Elysées in Parijs en aan Unter den Linden in Berlijn gevestigd is, en de inzet van nieuwe marketingprogrammas is de lancering van het concept Peugeot Experience één van de nieuwe middelen die aan de Peugeot-dealerorganisatie ter beschikking staan om te reageren op veranderingen van de automarkt.

Breukelen, september 2002

Peugeot op de Mondial de Paris 2002
Esthetisch, Dynamisch, Betrouwbaar en Innovatief Na de presentatie in Genève van de nieuwe 206 SW, de 307 SW, de 807 en niet te vergeten de bijzondere RC Schoppen en Ruiten, laat Peugeot tijdens de Mondial de Paris wederom zien waartoe creativiteit kan leiden.
Naast de 41 auto's die het gamma vertegenwoordigen zijn er maar liefst 6 concept-cars, waarvan er vier nooit eerder te zien waren. Daarnaast worden onthullingen gedaan over esthetische en dynamische waarden, betrouwbaarheid en innovatie die te vinden zijn in recent op de markt verschenen Peugeots.
De vier nieuwe concepten worden vergezeld door de twee RC's, Schoppen en Ruiten, die veel bewondering en enthousiasme tijdens de Salon van Genève oogstten.

Het 206 gamma en de nieuwe 206 RC
De 206 is een bijzonder succesvol model. Tot nu toe werden er al 2,9 miljoen exemplaren van gemaakt en verwacht wordt dat de jaarproductie in 2002 zal oplopen tot meer dan 800.000 stuks. Als meest verkochte auto in Europa in 2001 en ook in het eerste kwartaal van 2002 laat de 206 nog steeds van zich spreken. Van de spraakmakende 206 CC werden er inmiddels 160.000 verkocht. Vlak voor de zomer verscheen de 206 SW en nu is er dan de wereldpremière van de 206 RC met 130 kW (ongeveer 180 pk) bij 7.000 tr/min. Met de Recife-blauwe en Alu-grijze RC's staan er nu maar liefst dertien 206-en te pronken.

De 206 RC: een geciviliseerde bruut
Deze niets verhullende 206 is de sterkste van de familie tot nu toe en beleeft z'n wereldpremière op deze tentoonstelling. De driedeurs carrosserie is mede door de grote spoiler niet over het hoofd te zien en zal het hart van menig liefhebber sneller doen kloppen. De 2 liter benzinemotor met 4 cilinders en 16 kleppen is goed voor 130 kW (ongeveer 180 pk) bij 7.000 tr/min en levert een koppel van 202 Nm bij 4.750 tr/min; deze 206 heeft duidelijk de ambities van een topsporter.

Uitwendige kenmerken...
De styling van de twee getoonde 206 RC's, laat er geen onduidelijkheid over bestaan; dit zijn auto's om mee te rijden. Behalve de grote spoiler zijn er nog meer opvallende zaken: de uitlaat met dubbele eindpijp en de brede, 17 lichtmetalen velgen met Pirelli P7000-banden in de maat 205/40R17W.

Hightech sportiviteit in het interieur
De inrichting van het interieur sluit volledig aan bij de sportieve uitstraling van de auto.
Het kuipstoelen voorin met het RC-logo zijn erg comfortabel en bekleed met een geraffineerde combinatie van leer, alcantara en stof. De achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar; de hoofdsteunen zijn inschuifbaar en op alle zitplaatsen zijn er 3-punts rolgordels. De bestuurder heeft zicht op een instrumentenpaneel met vijf klokken chroomkleurige randen, zwarte wijzerplaten en witte wijzers. Het stuurwiel is met twee soorten leer bekleed.
Verder is de 206 RC rijkelijk voorzien van zaken die de veiligheid en het comfort ten goede komen. De 206 RC is verkrijgbaar in vijf carrosseriekleuren:
Bleu Recife, Gris Aluminium, Noir Onyx, Blanc Banquise en Rouge Aden.

Een nieuwe loot aan de 307-stam: de 307 CC concept-car Nog niet eerder vertoond: 307 CC
De 307 CC concept-car is een echte Peugeot zoals alleen Peugeot die kan maken. Het tweeslachtige uiterlijk, een cabriolet en een coupé in één, is bedoeld om emoties los te maken.Achter het moderne front van de 307 gaat een coupé-cabriolet schuil met vier ruime zitplaatsen. De lijnen van de 307 CC concept-car zijn zeer vloeiend en onderstrepen zijn dynamische karakter.
Net als bij z'n voorganger, de 206 CC concept-car, is de 307 CC concept-car uitgerust met een opvouwbaar dak dat met een druk op de knop onder het fraai vormgegeven bagagedeksel kan worden opgeborgen. De diagonale achterlichten zijn voorzien van lichtgevende diodes, net zoals het derde remlicht dat in de spoiler van achterklep is weggewerkt.
Het meest opvallend aan het interieur is de royale ruimte voor vier personen. Verder wordt gebruik gemaakt van de sterke elementen van de 307, zoals het dashboard en de middenconsole met zn uitgebreide uitrusting.
Het met leer beklede stuur is in hoogte en diepte verstelbaar. Rood en beige leer werd ook gebruikt als bekleding voor het meubilair. De klokken in het instrumentenpaneel hebben een chroomkleurige rand. De datacommunicatiemodule is aangesloten op een 16x9 beeldscherm midden op het dashboard.

De 307 coupé-cabriolet wordt voortgestuwd door een 4-cilinder met 16 kleppen met een vermogen van 130 kW (ongeveer 180 pk) en staat op 18 lichtmetalen velgen.
De parelmoer rode 307 met zn verchroomde spiegelkappen zal zeker een blikvanger zijn....

Met een knipoog naar de film:
De ster van de nieuwste film van Luc Besson, Taxi 3, is ook te zien op de Mondial in de buurt van de gewone familieleden. Maar meer mag er over dit onderwerp nog niet verteld worden.

Dynamiek op topniveau: het showmodel de 607 Pescarolo Deze 607 is een lust voor oog en oor. De stylisten namen de carrosserie nog eens onderhanden, terwijl de motor zo uit het paddock van Le Mans geplukt zou kunnen zijn.

Buitenkant
Met behoud van alle oorspronkelijke en zeer gewaardeerde lijnen van de 607 hebben de vormgevers op een geraffineerde wijze uitdrukking gegeven aan het potentieel van de dikke V6 onder de motorkap. Deze motor is dezelfde die al jaren door Team Pescarolo Sport tijdens de 24-uur van Le Mans in hun C60 wordt gebruikt en levert 400 pk. Om dat vermogen ten volle te kunnen benutten moest de carrosserie op details worden aangepast. De luchtinlaat in de voorbumper werd vergroot en de spatborden rondom werden 25 mm uitgeklopt. De 607 Pescarolo staat 25 mm lager op de weg dan de standaard uitvoering. Om het sportieve karakter de vervolmaken heeft de donkerpaarse auto 19 lichtmetalen velgen met 245/45R19-banden en een dubbele uitlaatpijp.

Binnenin
Binnenin domineert leer in de kleuren paars en purper. Het eveneens met leer beklede dashboard heeft in het midden een 16x9 beeldscherm.

Wereldpremière van de nieuwe Partner
Na 586.000 exemplaren van het huidige model wordt nu de geheel vernieuwde Partner voor het eerst aan het publiek getoond.

Het exterieur
Het nieuwe front sluit nu beter aan bij de hedendaagse trends in de wereld van vrijetijdsauto's. De duidelijk generfde motorkap ligt vlakker, de koplampen met gladde glazen zijn groter, en mede dankzij de bollere schermen, de hogere bumper en de nieuwe grille heeft de nieuwe Partner een stoere en moderne uitstraling gekregen.

Het interieur
Ook het dashboard va de nieuwe partner is compleet nieuw. Er is meer bergruimte en er is alvast rekening gehouden met de eventuele inbouw van datacommunicatieapparatuur.
Bij het ontwerp is uitgegaan van een centrale console met aan de linkerzijde het instrumentenpaneel en aan de rechterzijde een de passagiersairbag. Het middengedeelte biedt plaats aan de bediening van de verwarming en ventilatie en tal van andere zaken. Bij sommige uitvoeringen is er bijvoorbeeld een beeldscherm voor de radiofuncties in geplaatst. Het nieuwe instrumentenpaneel heeft vier klokken, waaronder een toerenteller. Oranje verlichting zorgt ervoor dat de informatie onder alle omstandigheden goed afleesbaar is. Het nieuwe, vier-spaaks stuurwiel heeft een kleinere diameter.

Het gamma van de nieuwe Partner wordt getoond in vier versies:
* een Partner VTC in de kleur Vert Acadie, voorzien van een limited-slip-differentieel

* een aluminiumkleurige Partner QUIKSILVER
* een Partner XT met 1.4 liter benzinemotor, in de kleur Jaune Persépolis

* een Partner XT HDi 90 pk, in de kleur Cuivre Goa
De concept-cars
Tijdens de Mondial de Paris in 2000 toonde Peugeot de City Toys en de Prométhée, die model stond voor de latere 307. Ook ging toen de eerste ontwerpwedstrijd van start.
In 2002 is er de tweede ronde van deze ontwerpwedstrijd en worden er maar liefst zes studiemodellen getoond, waarvan er vier nog nooit eerder te zien waren.
Naast de RC Schoppen en RC Ruiten staan er de 607 Pescarolo, de 307 CC, de H20 en de erg originele Sésame.

De RC Schoppen en Ruiten, dynamisch in XL-formaat Deze sportieve 2+2 coupés waren voor het eerst te zien in maart 2002 op de tentoonstelling in Genève. De auto's verschillen op twee punten: de aandrijfunit en de kleur van de carrosserie.

De zwarte RC Schoppen wordt aangedreven door een EW10J4S-motor die ook in de 206 RC zit. De rode RC ruiten heeft een HDi-motor met roetfilter die we al kennen van de 406 en 607, maar voor deze gelegenheid werd opgevoerd tot 123 kW.

Innovatie met de H2O en de Sésame
H2O: meer dan een symbool....
Tijdens deze Mondial de lautomobile 2002 heeft Peugeot een heel bijzonder studiemodel.
Zn naam? De H2O, net als de chemische formule van water. En met reden, het is een brandweerauto. Maar wel een heel originele; door z'n vormgeving, ludiek en dynamisch, die dankzij zn rode kleur en het vele chroom doet denken aan de bekende brandweerwagens aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.
Ook vanwege z'n aandrijving, want hij is uitgerust met een brandstofcel.
De H2O treedt in de sporen van de Taxi-PAC, die op de tentoonstelling van Frankfurt in 2001 stond. Dat was de eerste demonstratie van de mogelijkheden van de brandstofcel aan het publiek. Maar er zijn ook grote verschillen in technologie tussen de Taxi PAC en de H2O. Beide maken gebruik van een brandstofcel. Het belangrijkste verschil is de herkomst van de energie die gebruikt wordt. Voor een beter begrip nog even een korte uitleg van de brandstofcel. Eigenlijk is het principe erg simpel: een brandstofcel is niets anders dan het samenvoegen van waterstof en zuurstof waardoor een chemische reactie ontstaat. Deze reactie zorgt voor een verplaatsing van elektronen waardoor water, warmte en vooral elektriciteit ontstaat. Behalve dat het systeem eenvoudig is, is er nog een voordeel: het systeem is 100% milieuvriendelijk want de enige uitstoot isschoon water.

Maar wat is het verschil dan tussen de H2O en z'n voorganger? Antwoord: Het verschil is de wijze waarop de waterstof wordt gemaakt op het moment dat het nodig is. En daarmee werd een grote stap gezet. Het probleem van het opslaan van waterstof onder druk is bij de H2O opgelost. Maar de bijzondere taak van de H2O mag vooral ook niet vergeten worden, want anders dan bij autos met een gewone verbrandingsmotor kan de H2O door zn unieke aandrijving bij brandhaarden komen waar weinig zuurstof is en waar veel rook hangt. De zuurstof die dan nodig voor de brandstofcel komt uit een zuurstofcilinder. En het water dat in de brandstofcel van de H2O wordt gemaakt? Daar weet een brandweerman wel raad mee...

Sésame : Peugeot's blik op de toekomst
Een schatkist van innovatie voor vrijheid en vrije tijd. De Sésame is een concept-car die handig is in het dagelijks gebruik en tegelijkertijd bijzonder veelzijdig is bij alle mogelijke vormen van vrijetijdsgebruik.
De opbouw biedt ondanks de beperkte lengte (3,70 m) veel binnenruimte. Voor het eerst heeft een auto van dergelijke afmetingen elektrisch bediende schuifdeuren, zodat de toegang tot de vier zitplaatsen uiterst gemakkelijk is.

De Sésame is bijzonder transparant dankzij de royale voorruit en het warmtewerende, glazen dak. De Sésame staat op 17 lichtmetalen velgen. Het dynamische front met een glimlachende grille toont de relatie met de andere producten van het merk. De carrosserie is metallic geel. In het interieur overheerst leer en alcantara in de kleuren blauw en geel en werd gebruik gemaakt van aluminiumkleurige details.

Utrecht, september 2002

Peugeot 206 Zakenauto van het Jaar 2002
Ook dit jaar heeft Automobiel Management de verkiezing Zakenauto van het Jaar 2002 georganiseerd. Een twaalfkoppige jury heeft de winnaar van het jaar 2002 gekozen. Een jury bestaande uit fleetowners, vertegenwoordigers van autoleasemaatschappijen, journalisten uit de automotive en voorgezeten door Peter Brouwer, de hoofdredacteur van Automobiel Management.

De Peugeot 206 is vrijdag 28 juni verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2002. De kroon op een fantastische periode voor Peugeot, want het gaat Peugeot op vele fronten, waaronder de verkoop, voor de wind.

Met het steeds bredere aanbod van automodellen wordt de indeling in groepen, klassen of segmenten allengs lastiger. Desalniettemin wist Peugeot uit te blinken op diverse punten. Op het gebied van compleetheid van het product, kwaliteit van de organisatie en marktaandeel heeft Peugeot haar concurrenten ver achter zich gelaten.

De top vijf in het klassement bestaat uit drie Fransen, een Duitser en een Zweed.
1. Peugeot 206
2. Renault Espace
3. BMW 3-serie
4. Renault Scénic
5. Volvo V70

De AMbitie is dit jaar uitgereikt aan de Mercedes E-klasse. De AMbitie is een aanmoedigingsprijs voor een auto en een organisatie met voldoende ambitie om in de komende jaren een gerede kans op de titel Zakenauto van het Jaar te maken.

Utrecht, juni 2002

Nieuw gamma Peugeot 406
Sinds de introductie in 1995 is de Peugeot 406 dé referentie op het gebied van dynamiek en wegligging. Mede om deze reden is de 406 nog steeds een bijzonder succesvol model. Om dit succes de komende jaren verder te continueren wordt het gamma van de Peugeot 406 nog voor de zomer aanzienlijk aangepast.

Aan de basis van de 406-modellen zal voortaan de XR-uitvoering staan. Boven de XR zijn er twee takken in het gamma. De eerste variant is de luxe lijn met de 406 XT en de 406 Gentry, de tweede variant bestaat uit de sportieve versies met de 406 XS en de 406 GT. Op bijna alle versies zal cruise control standaard zijn.

De basis van het gamma
De XR beschikt over standaard airconditioning, elektrische voorportierruiten, elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels, boordcomputer, mistlampen en een regensensor. Natuurlijk zijn ABS met noodrem-assistentie en vier airbags standaard. De XR-uitvoering is te combineren met houtdesign-afwerking en grijze stof of met carbonfiber-design en zwarte stof.

Versies gericht op luxe
De 406 XT heeft de standaarduitrusting van de XR met houtdesign-afwerking, maar voegt daar o.a. luxueus velours, armsteunen aan de voorstoelen, een radioCDspeler, elektrische ramen achter en een elektronische climate control aan toe. De versies met 1.8-, 2.0-benzinemotoren en beide versies van de 2.0 HDi zijn standaard voorzien van fraaie 7-gaats Jazz-wielplaten, terwijl zowel de benzine als dieselversie met 2,2 liter motorinhoud standaard geleverd worden met de lichtmetalen Mistral-velgen.
De 406 Gentry, beschikt naast de XT-items standaard over zwarte of beige lederen bekleding met stoelverwarming. Ook heeft de Gentry luxe dorpelverlichting, een met leder bekleed stuur en lichtmetalen velgen van het type Corail of Mistral op de 2.2-versies.

De sportieve varianten
De XS-uitvoering profileert zich meer als de sportieve tegenhanger van de op luxe gerichte versies. Zo beschikt de XS ten opzichte van de XR standaard over o.a. lichtmetalen velgen, elektrische achterportierruiten, lederen afwerking van stuur en versnellingspook en chroomomrande wijzerplaten uit de Coupé. Het interieur van de XS is voorzien van een sportief blauw/zwarte bekleding, terwijl de dorpels voorzien zijn van chromen sierstrips. De 406 GT is de top van het sportieve gamma en combineert de meest krachtige viercilindermotoren uit de 406-reeks met standaard gedeeltelijk lederen bekleding, armsteunen tussen de voorstoelen, dorpel verlichting en 16 Ouragan-lichtmetaal.

De 406 Premium
Ter gelegenheid van de introductie van het nieuwe gamma zal er een speciale Premium-versie van de Peugeot 406 op de markt gebracht worden. Het Premium-aanbod op de 406 XT, de 406 Gentry en de 406 GT bestaat uit metaallak en een radiocassettespeler met CD-wisselaar voor slechts EUR 150,-, een klantenvoordeel van EUR 730,-. De 406 XS Premium wordt voor EUR 150,- voorzien van metaallak en een Radio/CD-speler, voor de klant levert dit een voordeel op van EUR 860,-. De 406 Premium is een gelimiteerde serie die voor de zomer leverbaar wordt.

De nieuwe 406 is er vanaf EUR 20.750,-.

Utrecht, mei 2002

Peugeot 307 Break
Naast de onlangs geïntroduceerde Peugeot 307 SW is nu ook de Peugeot 307 Break leverbaar geworden. Ook de 307 Break staat op hetzelfde, ten opzichte van de 307 3/5-deurs met 10 cm verlengde, platform. Met dit verlengde platform en een langere carrosserie is de auto totaal 22 centimeter gegroeid ten opzichte van de 3/5-deurs. De Break-versie van de Auto van het Jaar 2002 kenmerkt zich door een combinatie van elegantie, comfort en laadruimte en vormt een goed alternatief voor diegenen die de multifunctionaliteit van de SW niet nodig hebben.

Gericht op laadruimte
Ten opzichte van de multifunctionele 307 SW ontbreekt het de meer op laadruimte gerichte 307 Break aan het glazen dak, de losse stoelen op de tweede zitrij en de tafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen. De Break-versie van de 307 is gelijk uitgerust ten opzichte van de 3/5-deurs, zo beschikt de Break over een conventionele achterbank die in twee ongelijke delen neerklapbaar is, zodat de benodigde laadruimte altijd vergroot kan worden. De laadruimte van de Break bedraagt met de bank geheel neergeklapt maximaal 1805 liter. Bij gewone opstelling van de achterbank is laadruimte afgeschermd door een opvouwbare hoedenplank, zodat eventuele bagage uit het zicht blijft van nieuwsgierige blikken. Onder deze hoedenplank bedraagt de laadruimte nog altijd 562 liter.

Fraaie dakrailings standaard
Uiterlijk vallen de zwarte stootlijsten, bumperhoekjes en fraaie zwarte dakrailings op. Afhankelijk van de uitvoering zijn er fraaie 15, 16 en 17 lichtmetalen velgen leverbaar, bovendien zijn de deurgrepen en spiegels bij de meeste uitvoeringen in de kleur van de carrosserie gespoten. De Break-versie is leverbaar in dezelfde kleuren als de 3/5-deurs. Andere interessante opties zijn het Pack Visibilité (automatisch ontstekende verlichting en regensensor), een intelligent schuifkanteldak en een in het dashboard geïntegreerde 5 CD-wisselaar.

Een brede keuze in motoren
De 307 Break is leverbaar met alle bekende benzine- en dieselmotoren die in de 3/5-deurs ook te verkrijgen zijn. Voor wat betreft de benzinemotoren begint het gamma bij de 75 pk 1.4. Deze basismotor heeft een koppel van 120Nm bij 2800 omw. De sterkere 110 pk 1587 cc-motor heeft een koppel van 147 Nm bij 4000 omw, terwijl de top van het benzinegamma wordt gevormd door de 2.0 16V-motor. De 2,0-liter benzinemotor beschikt over een koppel van 190 Nm bij 4100 omw. en brengt de Break naar een topsnelheid van 200 km/u. Zowel de 1.6 16V als de 2.0 16V zijn uit te rusten met een Auto-adaptieve transmissie.

Drie aantrekkelijke diesels
De direct ingespoten common-rail dieselmotoren van respectievelijk 1,4 en tweemaal 2,0 liter inhoud leveren een vermogen van 70 pk, 90 pk en 110 pk. De zeer zuinige 1.4 HDi heeft een koppel van 160 Nm bij 2000 omw., de 90 pk 2,0-literversie levert 205 Nm bij 1900 omw en de HDi 110 pk levert 250 NAM bij 1750 omw.

Leverbaar als XR, XS en XT
De 307 Break is leverbaar in de XR-uitvoering, de op luxe gerichte XT-uitvoering en de meer sportieve XS-uitvoering. De standaarduitrusting van de Break is identiek aan de gelijk uitgeruste 3/5-deurs.
De XR-versie beschikt net zoals bij de 3/5-deurs standaard over zes airbags, ABS met noodremassistentie, hoofdsteunen met anti-whiplash functie, een boordcomputer, elektrische ramen voor en een in hoogte en diepte verstelbaar stuur.
Het XS-niveau heeft naast de uitrusting van de XR o.a. aluminium dashboardinleg, airco, sportieve bekleding op de stoelen en achterbank, armsteunen tussen de voorstoelen en verlichte make-upspiegels.
De 307 Break XT heeft naast de standaarduitrusting van de XR o.a. nog velours bekleding in grijs of groen, houtdesign-afwerking in het dashboard, armsteunen op de voorstoelen, airco, verlichte make-upspiegels en een multifunctionele armsteun op de achterbank.

Brede keus in ambiance en kleur
De grote keuzemogelijkheden van kleurstelling en ambiance, onafhankelijk van de motorisatie van de auto zijn ook bij de 307 Break aanwezig. Zo zijn er afhankelijk van de uitvoering diverse mogelijkheden op het gebied van interieurkleur en afwerking. Zo zijn de interieursferen Diamant, Cobalt, Titane en Cèdre afhankelijk van de uitvoering leverbaar. Alle interieursferen beschikken over een eigen kleurstelling die te combineren is met diverse exterieurkleuren.

De 307 XR Break 1.4 is leverbaar vanaf EUR 17.050,-, de 307 Break XR 1.4 HDi is er vanaf EUR 19.990,-.

Utrecht, mei 2002

2.2 16V-motor ook in Peugeot 406 Coupé
Vijf jaar na de introductie in 1997 zijn er inmiddels bijna 90.000 exemplaren van de Peugeot 406 Coupé geproduceerd. De combinatie van Pininfarina-design met de dynamiek van Peugeot oogst nog steeds veel bewondering. Nadat begin 2001 het Coupé-gamma werd uitgebreid met een 2.2 HDi heeft Peugeot dit voorjaar de 2.2 16V-benzinemotor in de 406 Coupé geïntroduceerd.

Deze soepele en dynamische motor vervangt de 2.0-motor en levert een koppel van 217 Nm bij 3900 omw. Het vermogen van de 2.2 16V-motor is 116 kW bij 5650 omw. Door de plaatsing van twee balansassen wordt de geluidsproductie van de motor aanzienlijk gereduceerd. Net als de 2.2 HDI en de 3.0 V6 hebben alle Coupés met 2.2-benzine motor standaard ESP met ASR en cruise control. Vooralsnog zal de viercilinder automaatversie van de 406 Coupé nog wel gekoppeld blijven aan de 2.0 16V-motor.

Ten slotte is er bij de 406 Coupé recentelijk een nieuw interieur Chess met half leer en half stof leverbaar geworden en zijn de kleuren Noir Granit en Bleu Récife aan de kleurenreeks toegevoegd.

De 406 Coupé 2.2 is leverbaar vanaf EUR 34.400,-.

Utrecht, april 2002

Peugeot 206 SW
Peugeot lanceert met de 206 SW een totaal nieuw autoconcept Dit concept is ontstaan door een combinatie van:


- de grootte van een normale 3/5-deurs

- het karakter en de prestaties van een sportauto
- de functionaliteit van een break

De 206 SW is het antwoord van Peugeot op de vraag van een jong publiek om een mooi ogende, sportieve auto met vele gebruiksmogelijkheden en een acceptabele prijs.

De 206 SW, een volwaardige auto met compacte buitenmaten Aan de voorzijde heeft de auto hetzelfde dynamische uiterlijk als de 206 3/5-deurs. De achterzijde sluit harmonieus aan bij het concept en maakt van de 206 SW een volwaardige auto met compacte buitenmaten; let daarbij op details zoals:


- de portiergrepen van de achterportieren die in de stijlen zijn opgenomen

- de extra donkere achterruit die het grote glasoppervlak benadrukt
- de buitenspiegels, de voorste portiergrepen en de sierstrip van de kentekenplaathouder in de kleur van de carrosserie
- de karakteristieke achterlichtunits die tot om de hoeken doorlopen en een belangrijke bijdrage leveren aan het dynamische uiterlijk van de auto.

De 206 SW, een auto die het begrip rijplezier inhoud geeft Het motorengamma is gelijk aan dat van de 3/5-deurs, natuurlijk inclusief de 2.0 16V met 138 pk uit de GTI.
De auto heeft een bijzonder dynamische en sportieve uitstraling en is leverbaar als X, XS en GTI.
Dankzij een zorgvuldige aanpassing van het onderstel heeft de auto een uitmuntende wegligging en een nuttig laadvermogen dat gelijk is aan dat van de 3/5-deurs, ondanks zijn grotere gewicht.

De 206 SW, een veelzijdige auto, praktisch in het gebruik Alle aandacht is besteed aan wat zich allemaal achter in een auto kan afspelen: zo is er meer ruimte achterin, meer hoofdruimte, meer breedte op schouderhoogte en een bijna panoramisch zicht rondom. En voor wat betreft de bagageruimte, deze is onder de hoedenplank groter dan die van de 3/5-deurs. Ten slotte is er de achterklep met een afzonderlijk te openen achterruit, waardoor de bagageruimte onder alle omstandigheden goed toegankelijk is.

De 206 SW is in Nederland medio juni leverbaar. Prijzen zijn nog niet bekend.
U kunt de 206 SW bezichtigen tijdens de Salon van Genève (7 t/m 17 maart a.s.).

Utrecht, maart 2002

807 - de nieuwe luxe MPV van Peugeot
Vlak voor de zomer van 1994 introduceerde Peugeot z'n eerste MPV, de 806. De auto was het resultaat van de samenwerking tussen Fiat Auto en PSA Peugeot Citroën en werd gebouwd in de destijds geheel nieuwe fabriek van Sevel Nord vlakbij Valenciennes in het noorden van Frankrijk. Eind december 2001 waren er in totaal ca. 168.000 exemplaren van het type 806 geproduceerd.
De auto staat alom bekend om zijn uitmuntende wegligging, één van de beste in z'n soort, terwijl de gebruikers met veel lof spreken over het interieur, de vele gebruiksmogelijkheden en het comfort.

Nu volgt de 807 de 806 op, weer in samenwerking met Fiat Auto en PSA Peugeot Citroën. De nieuweling is nog steeds een grote auto met typische kenmerken als veel interieurruimte, multifunctioneel, licht en veilig, maar er zijn nu meer eigenschappen op te noemen die de auto begerenswaardig maken. De 807 is het resultaat van de steeds hogere eisen die de klanten aan dergelijke auto's stellen en de wens van Peugeot om haar eigenwaarde en innovatieve kracht te onderstrepen.

De nieuwe 807 brengt technologie en vernieuwing samen om toekomstige klanten te overtuigen:


- Een geheel nieuwe carrosserie met een lengte van 4,73 m met twee voorportieren en aan beide zijden grote schuifdeuren, die eventueel elektrisch bediend kunnen worden. De styling met heldere lijnen straalt een dynamische katachtigheid uit, kenmerkend voor alle modellen van Peugeot. Het dakpaneel is vervaardigd van aluminium en de zijknipperlichten zijn in de aërodynamische buitenspiegels ondergebracht, om maar een paar nieuwe details te noemen.


- De kooiconstructie en de bodemgroep werden overgenomen van de 806, maar zijn op tal van punten verbeterd.


- Het volledig nieuwe interieur met een strakke en eigentijdse uitstraling kan plaats bieden aan zeven stoelen. Vooral het dashboard valt op, en zorgt in combinatie met de enorme, warmtewerende voorruit voor een zeer lichte en ruimtelijke ambiance. Verder valt de aandacht direct op de drie groen verlichte, bolvormige instrumentenpanelen en het optionele 7 inch beeldscherm.


- Er is keuze uit vijf verschillende motoren; benzinemotoren met inhouden van 2,0 liter, 2,2 liter en een 3.0 V6 met automatische transmissie of een HDi-dieselmotor met een inhoud van 2,0 liter of 2,2 liter en met een roetfilter.


- De wegligging werd nog verder verbeterd door de toepassing van een flexibele traverse achter die het overhellen van de carrosserie tegengaat. Samen met dynamische stabiliteitscontrole (ESP), een noodremassistent, automatisch inschakelende alarmknipperlichten en bandenspanningcontrole op sommige uitvoeringen, staat de actieve veiligheid op een ongekend niveau.


- In het kader van de passieve veiligheid hebben alle zeven zitplaatsen een driepuntsgordel en zijn er zes airbags, waaronder twee windowbags die de hoofden van de inzittenden op alle zitrijen beschermen. Verder is er veel aandacht besteed aan zaken zoals beveiligingen tegen beknellen, voorzieningen voor het vervoer van kinderen enz.


- Het interieur kan op vele manieren worden ingedeeld en dankzij een gepatenteerd systeem zijn de stoelen nu nog gemakkelijker in te klappen en te verplaatsen. Of het gaat om het vervoer van personen of grote voorwerpen of een combinatie van beide, de 807 is er klaar voor.


- De auto beschikt over tal van zaken die het rijden vergemakkelijken zoals bijvoorbeeld de instelbare snelheidscontrole, de elektrisch inklapbare buitenspiegels, het automatisch inschakelen van de achterruitenwisser als de achteruit wordt ingeschakeld, de parkeerhulp (standaard op ST en SV) en zelfs een handige spiegeltje waarmee de achterpassagiers (kinderen) in de gaten gehouden kunnen worden.


- Voorzieningen die voor elke afzonderlijke passagier de reis veraangenamen. Daarom zijn allerlei functies individueel te gebruiken zoals de verwarming en de binnenverlichting. Verder is er de mogelijkheid om de auto naar eigen wens uit te voeren met een aantal extras. Zo is er plaats voor drie open daken en kan de auto worden geleverd met extra donker getinte zijruiten, er is zelfs een mogelijkheid om te kiezen voor een beeldscherm met draadloze koptelefoons.


- Er zijn opbergruimtes in overvloed in het interieur. Sommige daarvan hebben voorgevormde indeling, andere kunnen zelf worden ingedeeld of gekoeld. Twee ervan kunnen zelfs op verschillende plaatsen in de auto gebruikt worden, over multifunctionaliteit gesproken!

De 807 maakt de belofte van het echte rijplezier in een MPV daadwerkelijk waar!
Na de zomer is de 807 leverbaar in Nederland. De prijs is nog niet bekend.

Utrecht, februari 2002

Peugeot Erkend Schadeherstel
Onlangs heeft Peugeot Nederland N.V. opnieuw Peugeot Erkend Schadeherstel (PES) geïntroduceerd, een initiatief uit 1997. Het doel van Peugeot Erkend Schadeherstel is om Peugeots bij ruit- en plaatwerkschade binnen de eigen dealerorganisatie te repareren.

De auto wordt gerepareerd met originele Peugeot-onderdelen, zodat de auto zijn waarde behoudt en de dealer bij inruil weet welke auto hij/zij inruilt. Andere voordelen voor de klant zijn: behoud van de fabrieksgarantie, de administratieve schadeafhandeling door de dealer, de extra aandacht voor veiligheid en het merkgarantiebewijs dat de klant na reparatie ontvangt.

Peugeot Erkend Schadeherstel is de reactie op het feit dat Peugeots door tussenkomst van verzekerings- en leasemaatschappijen nu vaak nog bij een niet-merkgebonden schadebedrijf gerepareerd worden. PES richt zich in eerste instantie op de particuliere klant aangezien deze zelf beslist waar de auto gerepareerd wordt.

Als de Peugeot-dealer volgens de voorschriften van het Peugeot Erkend Schadeherstel op een goede wijze met autoschade omgaat, krijgt de dealer de titel Erkend Schadeherstel Bedrijf. Hiervoor moet de dealer voldoen aan een aantal eisen op het gebied van opleiding, kennis, uitrusting en kwaliteit. Deze eisen worden regelmatig gecontroleerd door een externe deskundige. De klant blijft zo verzekerd van de hoogste service op het gebied van schadeherstelwerkzaamheden.

Na reparatie en kwaliteitscontrole door de dealer krijgt de klant het merkgarantiebewijs mee. Daarmee heeft de klant zwart op wit het bewijs dat de auto door vakmensen volgens de fabrieksnormen is gerepareerd, met gebruik van originele onderdelen. Een erkende dealer geeft 2 jaar Peugeot merkgarantie op elke herstelde schade.

Utrecht, februari 2002

De RC`s
Met de nieuwe RCs laten de ontwerpers en de technici van Automobiles Peugeot zien waartoe ze in staat zijn als het gaat om de passie voor het merk in een auto uit te drukken.
De liefde voor autos, gevoed door rationele emoties, doorkneed met vakmanschap en cultuur, altijd tot de verbeelding sprekend, soms wat dromerig maar toch onvermoeibaar, heeft zn vruchten afgeworpen en wel in de vorm van twee 2+2 coupés die onderling verschillen in hun dwarsgeplaatste middenmotor: een benzinemotor voor de RC(versie schoppen aas) en een HDi-diesel voor de RC(versie ruiten aas).

De kleur van de carrosserie verraadt het onderscheid: zwart voor de RC schoppen aas met de 2.0 l benzinemotor van 133 kW en rood voor de auto met de 2.2 l HDi-diesel van 129 kW. De totale lengte van elk van deze concept-cars is 4,30 m, de wielbasis meet 2,80 m en de breedte en hoogte zijn 1,80 m resp. 1,15 m. De spoorbreedte vóór is 1,60 m terwijl die aan de achterkant 1,50 m is.

De monocoque van een RC is opgebouwd uit geïmpregneerd carbonvezel op honingraatpanelen; het geheel is verlijmd door verhitting in een autoclaaf. Deze zelfdragende structuur omvat een kooi van THLE-staal en vormt, samen met het dakpaneel, een sterke en stijve constructie waaraan de uitwendige carrosseriedelen en de semi-vleugeldeuren zijn bevestigd.

Binnen deze structuur heeft de brandstoftank een plaats gekregen en zijn de bevestigingspunten van de voorwielophanging en de stuurinrichting aangebracht. De aandrijfunit is gemonteerd in een buizenframe dat als één geheel aan de achterzijde van het chassis bevestigd. De schokdempers en de draagarmen van de achterwielophanging zijn direct aan de monocoque gemonteerd.

Aan de achterzijde van de auto, daar waar de luchtstroom de carrosserie loslaat, is een instelbare vleugel aangebracht. Normaal is de neerwaartse lift van de auto neutraal (SCz = 0), maar door de vleugelrand tot maximaal 40 mm te verplaatsen, kan de bestuurder desgewenst de aërodynamische druk op de achterwielen vergroten.

De bijzondere vorm van de in de carrosserie gelijmde voorruit zorgt voor een breed zicht, ondanks dat de ruit ver naar voren is geplaatst. Omdat de beide ruitenwissers met regensensor elk een eigen elektromotor hebben, kon het ruitenwissermechaniek dat vaak onevenredig veel ruimte in beslag neemt, geheel weggelaten worden. Een elektronische regelunit, aangestuurd door regensensoren, zorgt ervoor dat de wisserarmen synchroon lopen. De wisserarmen zijn erg plat uitgevoerd, om zo min mogelijk luchtweerstand te veroorzaken.

Voor de aandrijfunits is een keuze gemaakt uit het bestaande motorenaanbod. Vanwege het sportieve karakter van de autos zijn de motoren centraal, vlak vóór de achteras, geplaatst. De motoren zijn opgehangen in speciale silentblocs die het doorgeven van eventuele trillingen tegengaan.
De benzinemotor is een viercilinder in lijn met dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder. De motor heeft een inhoud van 1.997 cm3 en levert een maximaal vermogen van 133 kW en een maximum koppel van 202 Nm.
De HDi-dieselmotor is een viercilinder in lijn met een cilinderinhoud van 2.168 cm3, dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder. Door aanpassingen aan o.a. de vorm van de verbrandingskamers, de inspuitdruk, verstevigde drijfstangen en een nieuwe turbocompressor levert de motor nu een maximum vermogen van 129 kW en een maximum koppel van maar liefst 400 Nm. Vanzelfsprekend is een roetfilter in het uitlaatsysteem opgenomen. De radiateur van het koelsysteem is vóór in de auto geplaatst. De lucht die tijdens het rijden door de radiateur wordt geblazen verlaat de auto vlak achter de voorwielen. Dit heeft een gunstig aërodynamisch effect en zorgt voor een beter rendement van het koelsysteem. De HDi-motor heeft bovendien een extra warmtewisselaar (lucht/koelvloeistof). De leidingen tussen de motor en de radiateur lopen door de centrale tunnel van de monocoque.

De motoren van de RCs zijn gekoppeld een 6-versnellingsbak. De overbrengingsverhoudingen van deze elektro-hydraulisch gestuurde ML6 C-bak zijn bij beide motoren verschillend. Ze kunnen handmatig bediend worden met de pook op de middentunnel of met schakelaars op het stuurwiel. Desgewenst kan de bestuurder het schakelen ook helemaal overlaten aan de elektronica.
De voor- en achtertrein zijn opgebouwd uit bovenste en onderste draagarmen in de vorm van triangels. Bijzonder is het speciale ontwerp van de fusees. De bewegingen van de carrosserie in lengte- en dwarsrichting hebben nauwelijks nog invloed op de stand van de wielen. Daardoor stuurt de auto zeer exact en wordt een bijdrage geleverd aan het dynamisch comfort.
De onderste draagarmen van de vooras zijn hol, geprofileerd en vervaardigd van staal. De bovenste draagarmen zijn van aluminium.

De achteras heeft dezelfde draagarmen als de voorzijde met dit verschil dat de bovenste draagarmen ook dienen als bevestigingspunt van de schokdemper.
De autos hebben rondom keramische remschijven; dat bespaart gewicht en dit type schijf is beter bestand tegen hoge temperaturen. De Peugeot-remklauwen hebben elk vier remzuigers.

De RCs staan op 18 inch velgen van een magnesiumlegering. De Michelin Pilot Sport-banden (maat 245/45 R18) hebben een opvallende rode ring om het loopvlak.
De prestaties en de berekende verbruikscijfers van de beide RC modellen zijn in de tabel weergegeven.

0 tot 100 (km/h) 6
1.000 m vanuit stilstand 26
Topsnelheid 230 km/h
Gemiddeld verbruik (l/100 km) RC schoppen aas 7,7, RC ruiten aas 4,9 CO2 -uitstoot(g/km) RC schoppen aas 183, RC ruiten aas 132 Geschat ledig gewicht (kg) 900 à 950

De RC verhult zn afkomst niet. Het front heeft alle hedendaagse kenmerken van het merk waarbij de katachtige koplampunits verwijzen naar de leeuw in het logo.

Het helderrode glas van de achterlichten laat de moderne lichttechniek duidelijk zien en herinnert door zijn vorm tegelijkertijd aan vervlogen tijden.

Vanaf de eerste schetsen hebben de ontwerpers zich laten inspireren door de staart van een schorpioen. De centrale tunnel loopt door naar de achterkant van de auto om daar naar boven af te buigen en onder het dak door te eindigen bij de voorruit.

Het interieur is in dezelfde stijl vormgegeven als de buitenzijde; sportief met gebruik van aluminium en roestvrij staal. De kussens van de carbonfiber kuipstoelen zijn bekleed met stof en leer in de kleuren rood en zwart. Ze zijn in lengte en hoogte verstelbaar en ze kunnen gekanteld worden. De veiligheidsgordels zijn van het type full-harness.
Het met leer beklede dashboard herbergt een instrumentenpaneel dat zowel digitaal (snelheidsmeter) als analoog (toerenteller) is.

Het elektrisch systeem is gebaseerd op dat van de nieuwste 307 met multiplexbedrading. De autos zijn voorzien van automatische airconditioning, automatisch in- en uitschakelende verlichting en ruitenwissers en een boordcomputer.

De RCs hebben een geïntegreerde radiotelefoon met CD-speler, navigatiesysteem met 7-inch kleurenscherm en automatisch oproepsysteem.

Utrecht, februari 2002