AutoRai
13-2-2003
Opel Vectra GTS met nieuwe 2-liter ECOTEC Turbo krachtbron
Tijdens de internationale Autosalon van Genève (van 6 tot 16 maart)
beleeft de nieuwe turboversie van de Opel Vectra GTS zijn debuut. De
auto is voorzien van een nieuw ontwikkelde en geheel uit aluminium
opgetrokken 2.0-liter ECOTEC turbo krachtbron.
De meest krachtige viercilinder uit de Vectra modellijn, is goed voor
129 kW/175 pk en wordt gecombineerd met een eveneens nieuw ontwikkelde
6-versnellingsbak. Deze combinatie van motor en versnellingsbak staat
borg voor prima prestaties en uiterst verfijnde rijeigenschappen.
De basis voor deze prestaties ligt in het indrukwekkende koppel van
265 Nm dat tussen de 2500 en 4000 tpm beschikbaar is. Dat belooft een
optimale synthese van kracht en souplesse. De cijfers spreken
boekdelen: de sprint van 0 naar 100 km/h vergt 8,9 seconden, de
topsnelheid ligt op 230 km/h. Evenzo indrukwekkend zijn de cijfers op
de tussensprint: van 80 naar 120 km/h in de vijfde versnelling kost
slechts 9,2 seconden.
Ondanks deze sportieve prestaties, is de krachtbron schoon en zuinig.
Nu al voldoet de 2.0 liter ECOTEC Turbo motor aan de in 2005 in Europa
van kracht wordende Euro 4 normen. Het gemiddeld verbruik van de ligt
op een keurige 8,8 liter per 100 km.
Opel biedt deze nieuwe krachtbron niet alleen in de GTS aan, maar
stelt de motor ook beschikbaar voor de nog te introduceren Opel
Signum. In de toekomst zal de motor ook in andere modellen van de
Vectra familie leverbaar worden De krachtbron is overigens gebaseerd
op de 2.2-liter ECOTEC krachtbron.
Om de primeur op passende wijze kracht bij te zetten, wordt in de
lente een speciale Vectra GTS Turbo uitvoering gelanceerd met 17-inch
lichtmetalen sportwielen met een exclusief zestienspaaks design. De
Vectra GTS turbo is medio juni leverbaar. De prijzen van de Vectra GTS
Turbo zijn nog niet bekend.