European Commission
IP/03/228
Brussels, 13 februari 2003
De Agenda voor het Sociale Beleid verloopt volgens plan, zegt de
Europese Commissie
Uit het derde jaarlijkse voortgangsverslag van de Commissie blijkt dat
de Agenda aangehouden wordt en geholpen heeft de arbeidsmarkten in de
EU werkgelegenheidsvriendelijker te maken: in 2001-2002 werden 2,5
miljoen nieuwe banen gecreëerd. Maar het verslag geeft ook aan dat de
EU zich geen zelfgenoegzaamheid kan veroorloven en het tempo van de
hervormingen moet opvoeren om het door de Top van Lissabon aangegeven
doel van nog eens 15 miljoen nieuwe banen tussen nu en 2010 te
verwezenlijken. De Commissie bekritiseert met name lidstaten omdat zij
geen nationale werkgelegenheidsdoelen hebben bepaald, waardoor de
vooruitgang op weg naar de werkgelegenheidsdoelen van Lissabon in
gevaar komt. Het verslag roept ook op tot actie om de
werkloosheidscijfers terug te dringen, die mede door de economische
recessie weer langzaam gestegen zijn, tot 7,8% in de EU als geheel, en
tot 8,5% in de eurozone. Het verslag voegt daaraan toe dat de
tekortkomingen van de arbeidsmarkt er ten dele verantwoordelijk voor
zijn dat mensen zich niet aan sociale uitsluiting en armoede kunnen
ontworstelen. Uit de meest recente beschikbare inkomensgegevens blijkt
dat 15% van de bevolking van de EU een armoederisico loopt, en 9% een
aanhoudend risico. Het verslag onderstreept echter dat zonder
inkomensoverdracht 40% van de EU-bevolking een armoederisico zou
lopen. Het verslag wijst ook op de tussentijdse beoordeling van de
Agenda later dit jaar, waarbij de nadruk gelegd zal worden op de
noodzaak van "betere banen" als motor van groei, zowel door een
stijging van productiviteit als doordat werken voor meer mensen
attractief zou worden. Men schat dat als iedereen in de EU het
equivalent van een jaar extra onderwijs en opleiding zou krijgen, de
productiviteit van de EU als geheel onmiddellijk met ongeveer 5% zou
toenemen, en op langere termijn nog eens met 5%. Ook goede gezondheid
bevordert de productiviteit: gezonde werknemers verdienen 15 tot 30%
meer dan werknemers met een slechte gezondheid.
Anna Diamantopoulou, Commissaris voor Werkgelegenheid en Sociale
Zaken, verklaarde: "De 'Agenda voor het Sociale Beleid' is het
instrument dat de EU gebruikt om te werken aan "meer en betere banen"
en "sociale cohesie", twee zijden van de Lissabon-driehoek van
hervorming van het economische, werkgelegenheids- en sociale beleid.
Onze agenda wordt volgens plan afgehandeld. Maar de lidstaten, het
bedrijfsleven en de vakbonden zijn momenteel te terughoudend met de
noodzakelijke hervormingen en verschuilen zich achter elkaar wat de
doelstellingen van Lissabon betreft. Zij zullen hun deel van de
afspraken moeten nakomen als de EU de aangegeven doelen op tijd wil
bereiken."
De Agenda voor het sociale beleid is de routebeschrijving van de EU
voor het moderniseren en verbeteren van het Europese sociale model
door het investeren in mensen en het opbouwen van een actieve
welvaartsstaat. De agenda is gericht op het bevorderen van de
strategische doelstelling van Lissabon, namelijk economische dynamiek,
volledige werkgelegenheid met banen van goede kwaliteit, en het
bevorderen van sociale cohesie. Dit is het derde jaarlijkse scorebord
betreffende de tenuitvoerlegging van de agenda voor het sociale
beleid. De doelstelling is de behaalde resultaten en eventuele
onvoldoende prestaties bij te houden en te verzekeren dat de
verschillende actoren actief blijven werken aan de tenuitvoerlegging
van de agenda (zie bijlage voor details). Het scorebord loopt ook
vooruit op de hoofdpunten van de tussentijdse herziening van de Agenda
voor het Sociale Beleid, die in 2003 zal plaatsvinden.
De werkgelegenheids- en sociale situatie
Werkgelegenheidssituatie
Ondanks de recente vertraging van de economie tonen de arbeidsmarkten
in de EU veerkracht: in 2001 en 2002 werden er 2,5 miljoen nieuwe
banen gecreëerd. Deze groei van de werkgelegenheid zal naar
verwachting doorgaan, met ongeveer 500.000 nieuwe banen in 2003, maar
het werkloosheidscijfer zal volgens de voorspellingen ook licht
stijgen van 7,6% in 2002 tot 7,7% gemiddeld in 2003.
Ondanks de verbetering van het werkgelegenheidscijfer zijn er nog een
aantal fundamentele tekortkomingen die dringend moeten worden
aangepakt. Dit zijn:
* aanhoudende hoge werkloosheid en langdurige werkloosheid;
* hardnekkig lage werkgelegenheidscijfers voor vrouwen;
* leeftijdgerelateerde verschillen in werkgelegenheidscijfers;
* immigranten, leden van etnische minderheden en andere kansarme
groepen worden nog steeds met aanzienlijke obstakels
geconfronteerd op de arbeidsmarkt;
* de regionale verschillen binnen verschillende lidstaten, die
nadelig zijn voor de sociale cohesie van Europa;
* aanhoudende knelpunten en tekorten aan bepaalde vaardigheden op
regionale arbeidsmarkten.
Om de Lissabon-doelstellingen voor 2010 te verwezenlijken, zullen er
nog eens 15 miljoen nieuwe banen gecreëerd moeten worden. De
hervorming van arbeidsmarkt moet dus worden voortgezet in het kader
van de nieuwe, meer doelgerichte Europese Werkgelegenheidsstrategie
die de Commissie onlangs heeft voorgesteld en waarover de ministers
van werkgelegenheid op 6 maart zullen discussiëren.
Sociale situatie
De vastgestelde structurele zwakheden van de arbeidsmarkt zijn in
belangrijke mate verantwoordelijk voor het voortbestaan van armoede en
sociale uitsluiting. Maar ook andere factoren verdienen aandacht,
zoals het ontbreken van basisvaardigheden, slechte gezondheid of een
handicap. Anderzijds kan het hebben van een baan op zichzelf
onvoldoende zijn om werknemers in staat te stellen om zich aan armoede
en sociale uitsluiting te ontworstelen, met name als dat werk
samengaat met lage lonen, kwalitatief laagstaande taken, onzekere
arbeidsvoorwaarden en onvoldoende opleiding.
Uit de meest recente beschikbare inkomensgegevens blijkt dat 15% van
de bevolking van de EU, ofwel ongeveer 56 miljoen mensen, een
armoederisico loopt (minder dan 60% van het nationale mediane
equivalente inkomen). Bijzonder opvallend is het feit dat 9% van de
bevolking van de EU een aanhoudend armoederisico loopt (gedurende ten
minste twee van de afgelopen drie jaren). Sociale zekerheid speelt een
belangrijke rol bij het beperken van het armoederisico. Zonder
uitkeringen zou het armoederisico 40% zijn geweest. Dit cijfer toont
zowel het belang als de beperkingen van de herverdeling van inkomen
aan.
Tussentijdse herziening van de agenda
De strategie van Lissabon moet richtinggevend zijn voor alle actie
inzake de bevordering van werkgelegenheid en sociaal beleid in de EU.
Dit betekent dat het beleid gericht dient te zijn op het maximaliseren
van de positieve interactie tussen het economisch, werkgelegenheids-
en sociale beleid. De rol van het sociale beleid als productieve
factor is van cruciaal belang bij het formuleren van beleid, en de
kosten van sub-optimaal sociaal beleid zullen dan ook uitgebreid aan
de orde komen bij de tussentijdse beoordeling van de Agenda voor het
sociale beleid die in de eerste helft van dit jaar zal plaatsvinden.
Sociaal partnerschap en sociale dialoog spelen een cruciale productieve rol doordat zij de onzekerheid van actoren over het gedrag van anderen verminderen, en daardoor een gunstig klimaat creëren voor de accumulatie van sociaal kapitaal. In een steeds meer op kennis gebaseerde economie wordt sociaal partnerschap een collectief hulpmiddel voor vernieuwing. Er zijn sterke aanwijzingen dat een verhoging van het (gemiddelde) opleidingsniveau met ongeveer een jaar aanvullende scholing, of het equivalent daarvan, de totale productiviteit onmiddellijk met ongeveer 5% verhoogt, en op langere termijn met nog eens 5%. Op micro-economisch niveau is er een aantoonbaar verband tussen interne opleiding en individuele lonen: een jaar opleiding leidt tot een verhoging van de lonen met wel 5%. Dit is een sterk bewijs van de voordelen van het optimaliseren van sociaal beleid en investeringen in mensen. Een vergelijkbaar economisch voordeel dan wel nadeel geldt ook ten aanzien van de toegang tot gezondheidszorg. Werknemers in goede gezondheid verdienen 15-30% meer dan werknemers met een slechte gezondheid. Het onderliggende doel bij de modernisering van het sociale beleid is dan ook dat het dat het moet worden opgezet als een investering die de efficiëntie van de markt bevordert, en niet alleen ondoelmatigheden corrigeert.
Om te verzekeren dat alle actoren en "stakeholders" een inbreng hebben
bij de beoordeling van de tenuitvoerlegging van de agenda tot nu toe,
en bij het debat over de prioriteiten voor de resterende looptijd van
de agenda, organiseert de Commissie een grootscheepse conferentie op
19-20 maart 2003. (zie
http://europa.eu.int/comm/employment_social/news/2001/oct/socpolag/soc
ial_pol_ag_en.html
voor meer details)
Bijlage 1
Voornaamste maatregelen inzake Werkgelegenheid en Sociaal Beleid 2002
1. Agenda voor het sociale beleid
* Mededeling over het scorebord voor de uitvoering van de Agenda
voor het sociaal beleid
2. Het bevorderen van meer en betere banen
* Richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten voor
2002; Aanbeveling inzake de tenuitvoerlegging van het
werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten
* Inventarisatie van vijf jaar Europese Werkgelegenheidsstrategie
* Stroomlijnen van de jaarlijkse coördinatiecyclus voor economisch
en werkgelegenheidsbeleid
* Ontwerp van het Gezamenlijk Verslag over de werkgelegenheid 2002
* Actieplan voor vaardigheden en mobiliteit
* Stimuleringsmaatregelen op het gebied van de werkgelegenheid
Anticiperen op en gebruik maken van veranderingen op het werk
* Formele goedkeuring van een richtlijn van het Europees Parlement
en de Raad tot vaststelling van een algemeen kader betreffende de
informatie en raadpleging van de werknemers in de Europese
Gemeenschap
* Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van
Richtlijn 80/987/EEG betreffende de onderlinge aanpassing van de
wetgevingen van de lidstaten inzake de bescherming van de
werknemers bij insolventie van de werkgever
* Voorstel voor een Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad
betreffende de arbeidsvoorwaarden van uitzendkrachten
* Voorstel van de Commissie voor een Richtlijn van het Europees
Parlement en de Raad betreffende een aantal aspecten van de
organisatie van de arbeidstijd
* Mededeling van de Commissie over de Europese sociale dialoog, een
kracht voor modernisering en verandering
* Voorstel voor een besluit van de Raad tot instelling van een
Tripartiete Sociale Top voor Groei en Werkgelegenheid
* Raamovereenkomst van de sociale partners over telewerken
* Overleg met de sociale partners: "Anticiperen op en managen van
verandering: een dynamische benadering van het sociale aspect van
bedrijfsreorganisaties"
* Tweede fase van het overleg met de sociale partners over de
bescherming van de persoonlijke gegevens van werknemers
* Eerste fase van het overleg met de sociale partners over stress
* Mededeling van de Commissie over een kader voor de bevordering van
de financiële participatie van werknemers
* Mededeling van de Commissie betreffende de sociale
verantwoordelijkheid van bedrijven
* Oprichting van het Europese "Multi-Stakeholder Forum"
+ Gezondheid en veiligheid
* Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende
trillingen (fysische agentia)
* Overeenkomst na bemiddeling over een Richtlijn van het Europees
Parlement en de Raad inzake geluid (fysische agentia)
* Eerste lezing in het EP en gemeenschappelijk standpunt van de Raad
over een voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en
de Raad tot wijziging van Richtlijn 83/477/EEG van de Raad
betreffende de bescherming van werknemers tegen de risico's van
blootstelling aan asbest op het werk
* Een nieuwe communautaire gezondheids- en veiligheidsstrategie
2002-2006
Bevordering van sociale integratie
* Uitvoering van Nationale Actieplannen
* Overeenkomst van de Raad over gemeenschappelijke doelstellingen
voor de volgende fase
5. Modernisering van sociale bescherming
* Ontwerp Gezamenlijk Verslag over pensioenen goedgekeurd door de
Commissie
* Ontwerp Gezamenlijk Verslag over gezondheid
* Overeenkomst over een Verordening van de Raad betreffende de
uitbreiding van de bepalingen van Verordening 1408/71 tot
onderdanen van derde landen
* Raadpleging van de sociale partners over de portabiliteit van
pensioenen
6. Gelijkheid van mannen en vrouwen
* Formele goedkeuring door het Europees Parlement en de Raad van de
richtlijn tot wijziging van richtlijn 76/207/EEG
* Conclusies van de Raad over het opnemen van het genderperspectief
in de Landbouwraad en gendermainstreaming in het EU-beleid
* Verslag van het EP over de vertegenwoordiging van vrouwen bij de
sociale partners van de Europese Unie
* Raamstrategie inzake de gelijkheid van mannen en vrouwen -
werkprogramma voor 2002
7. Uitbreiding en internationale betrekkingen
* Openstelling van de vier actieprogramma's op het terrein van
werkgelegenheid en sociale zaken voor kandidaat-lidstaten
* Gezamenlijke Beoordelingsdocumenten inzake prioriteiten op het
gebied van werkgelegenheidsbeleid
* Voorbereiding van een Gezamenlijk Memorandum over integratie met
de kandidaat-lidstaten
* Bijdrage aan de Tweede Wereldvergadering over vergrijzing
* Bijdrage voor de Wereldtop van JohannesburgBijlage 2
Belangrijkste initiatieven voor 2003
Voor het jaar 2003 zal de Commissie een aantal belangrijke
initiatieven nemen(1)
.
* Tussentijdse evaluatie van de agenda voor het sociaal beleid
Op het gebied van werkgelegenheid zullen de belangrijkste
initiatieven zijn :
* Mededeling met een beschrijving van de benadering voor de
herziening van de Europese Werkgelegenheidsstrategie
* Voorstel voor een besluit van de Raad over richtsnoeren voor het
werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten voor het jaar 2003
* Aanbeveling voor een aanbeveling van de Raad voor de
tenuitvoerlegging van het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten
voor het jaar 2003
* Verslag van de Commissie over de leeftijd waarop werknemers de
arbeidsmarkt verlaten
* Mededeling over de interactie tussen immigratie, werkgelegenheid
en sociaal beleid in de EU
* Tussentijdse evaluatie van het ESF in kader van de evaluatie van
de Structuurfondsen
* Mededeling van de Commissie aan de lidstaten tot herziening van de
richtsnoeren voor het communautaire EQUAL-initiatief betreffende
transnationale samenwerking ter stimulering van nieuwe wijzen van
bestrijding van alle vormen van discriminatie en ongelijkheden in
verband met de arbeidsmarkt
Betreffende verandering en werkomgeving
* Follow-up van de raadpleging van de sociale partners over de
verwerking van persoonlijke gegevens en de bescherming van de
privacy in het kader van de werkgelegenheid
* Raadpleging van de sociale partners over de wenselijkheid van
herziening van Richtlijn 94/45/EG inzake de instelling van een
Europese ondernemingsraad of van een procedure in ondernemingen of
concerns met een communautaire dimensie ter informatie en
raadpleging van de werknemers, rekening houdende met het nieuwe
werkprogramma van de sociale partners inzake met name
herstructurering
* Mededeling van de Commissie over de herziening van Richtlijn
96/71/EG betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met
het oog op het verrichten van diensten
* Mededeling van de Commissie over de herziening van Richtlijn
93/104/EG betreffende een aantal aspecten van de organisatie van
de arbeidstijd
* Richtlijn van de Commissie tot vaststelling van een tweede lijst
met indicatieve grenswaarden voor beroepsmatige blootstelling voor
de tenuitvoerlegging van Richtlijn 98/24/EG van de Raad
betreffende de bescherming van de gezondheid en de veiligheid van
werknemers tegen risico's van chemische agentia op het werk
* Mededeling van de Commissie over de feitelijke tenuitvoerlegging
van wetgeving op het gebied van gezondheid en veiligheid
(Richtlijn 89/391 en 6 andere)
Bevordering van sociale integratie en bestrijding van
discriminatie
* Ontwerp Gezamenlijk Verslag 2003 over sociale integratie
* Mededeling van de Commissie over het vervolg van het Europees Jaar
van de Gehandicapten 2003
* Mededeling van de Commissie over een evaluatie van de vooruitgang
die is geboekt door het Europees Waarnemingscentrum voor Racisme
en Vreemdelingenhaat, met voorstellen voor wijziging van
Verordening EG 1035/97 tot oprichting van het Centrum
* Mededeling van de Commissie aan de Raad over de VN-Conventie over
Mensenrechten van mensen met een handicap
* Eerste Europese verslag over gelijke kansen en discriminatie
Sociale bescherming
* Mededeling aan de Raad, het Europees Parlement, het Europees
Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's over de
volgende stappen voor beleidssamenwerking op het gebied van
gezondheid en langdurige zorg
* Verbetering van de samenwerking in de EU ter bevordering van het
aantrekkelijker maken van werken binnen de stelsels voor sociale
zekerheid (arbeid lonend maken)
* Mededeling over de invoering van de Europese
ziektekostenverzekeringskaart
* Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de
Raad tot wijziging van Verordening (EEG) 1408/71 van de Raad
betreffende de toepassing van de sociale zekerheidsregelingen op
werknemers en zelfstandigen, alsmede op hun gezinsleden, die zich
binnen de Gemeenschap verplaatsen, en van Verordening (EEG) 574/72
van de Raad tot vaststelling van de wijze van toepassing van
Verordening (EEG) 1408/71
* Maatregelen ter verbetering van de portabiliteit van
beroepsgebonden pensioenrechten (tweede fase van het overleg met
de sociale partners)
Gelijke kansen
* Herziening van de richtlijnen inzake gelijkheid van mannen en
vrouwen
* Jaarverslag over gelijke kansen in de EU
* Rapport over mainstreaming van het genderperspectief
* Werkprogramma inzake de gelijkheid van mannen en vrouwen
* Mainstreaming van het genderperspectief in de Structuurfondsen
Uitbreiding
* Voortzetting van de voorbereidingen voor de uitbreiding
* Ondertekening van gezamenlijke memoranda over sociale integratie
* Voortgangsrapportage over gezamenlijke actieprogramma's
* Starten van een initiatief met NGO's gericht op ontwikkeling van
het maatschappelijk middenveld in de kandidaat-lidstaten
(1)
Zie ook het Wetgevings- en Werkprogramma van de Commissie voor
2003 (COM(2002) 590), waarin het werkgelegenheids- en sociaal
beleid wordt gepresenteerd in het kader van de strategische
prioriteiten van de Commissie.