Gemeente Zwolle
Onze buurt aan zet: werkgelegenheid
Kamperpoort
Datum uitgave: 11-02-2003
Onderwerp: woonomgeving
Op dit moment wordt in de Kamperpoort een werkgelegenheidsproject
voorbereid. Het project wordt op verzoek van de wijkbewoners
opgestart. Zij zijn namelijk van mening dat er geïnvesteerd moet
worden in het stimuleren van de werkgelegenheid voor bewoners van de
wijk. Naar verwachting wordt dit voorjaar een start gemaakt met het
werkgelegenheidsproject. Het project heeft een looptijd van twee jaar.
De Kamperpoort kent een relatief hoog percentage werklozen. Uit
gegevens van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente blijkt dat
ongeveer 10% van de beroepsbevolking in deze Zwolse wijk is aangewezen
op een uitkering. Tijdens een bijeenkomst waarop de verdeling van de
Onze Buurt Aan Zet-gelden besproken werd, hebben de wijkbewoners
aangegeven dat het aanpakken van werkloosheid in de Kamperpoort hoog
op hun wensenlijstje staat. Wijkbewoners zonder baan moeten begeleid
worden naar werk of sociale activering, is de mening van de meeste
wijkbewoners.
Onze Buurt Aan Zet
Aan deze wens kan gehoor gegeven worden dankzij het project Onze Buurt
Aan Zet (OBAZ). OBAZ levert een financiële bijdrage aan het
werkgelegenheidsproject. Door OBAZ is het mogelijk om voor twee jaar
in de Kamperpoort een Casemanager aan te stellen. De Casemanager gaat
het werkgelegenheidsproject begeleiden. OBAZ is een initiatief van het
Rijk (Grote Stedenbeleid) en heeft tot doel om in samenspraak met de
bewoners de leefbaarheid en veiligheid in wijken te vergroten. In
Zwolle zijn de Diezerpoort en de Kamperpoort voor dit project
geselecteerd.
Casemanager
De Casemanager is afkomstig van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, een
eenheid binnen de gemeente Zwolle. De manager is een aantal dagen per
week aanwezig op het Inloopcentrum Kamperpoort (Veemarkt 23) en wordt
toegevoegd aan het PIN-team (Project Innovatie Netwerk). Op dit moment
is nog niet duidelijk wie de rol van Casemanager op zich neemt. Zodra
de kandidaat bekend is wordt dit aan de wijk medegedeeld.
Vragen en ondersteuning
Vanaf het moment dat de Casemanager zijn werkzaamheden start, kunnen
bewoners uit de Kamperpoort terecht met vragen over verschillende
zaken zoals:
De begeleiding naar werk en sociale activeringsprojecten.
De behandeling van aanvragen voor levensonderhoud, bijzondere
bijstand, werk- en scholingssubsidies.
Het aanvragen van een uitkering.
Het verkrijgen van informatie of voorlichting over bijvoorbeeld
armoedemaatregelen.
Partners
Bij het werkgelegenheidsproject zijn naast de buurtbewoners en de
gemeente de volgende instanties betrokken: De Kern, TRAVERS (voorheen
Stad & Welzijn) en de politie IJsselland
Houd Wijzer in de gaten!
In Wijzer komen om de beurt OBAZ-projecten uit de Diezerpoort en de
Kamperpoort aan bod. In de volgende Wijzer, die verschijnt op woensdag
26 februari 2003 is het de beurt aan een project uit de Diezerpoort.
Bron: afdeling communicatie Datum van 11-02-2003 tot 24-02-2003